انواع ونیر دندان

ونیر یک لایه پرسلاین است که برای قرار گرفتن روی سطح دندان ها ساخته می شود، مانند قرار گرفتن ناخن مصنوعی روی ناخن های طبیعی. ونیر از جمله شناخته شده ترین درمان هایی هستند که می توانند ظاهر کلی لبخند را تغییر دهند و قطعاً می توانند مؤثر واقع شوند. ونیرها را می توان برای اصلاحات عملکردی و زیبایی در شرایط زیر استفاده کرد:

  • دندان های تیره یا لکه دار
  • هیپوکلسیفیکاسیون (تضعیف مینای دندان و ایجاد لکه های سفید یا زرد رنگ)
  • وجود دیاستم یا فاصله ی بین چندین دندان
  • دندان های میخی شکل
  • دندان های لب پر شده
  • دندان هایی که رو به زبان متمایل هستند.

 

در چه مواردی ونیرها گزینه خوبی نیستند؟

در برخی موارد، دندان های خاص یا افرادی هستند که گزینه های مناسبی برای ونیرهای دندانی نیستند. از جمله:

  • دندان های پوسیده یا وجود بیماری فعال لثه. این شرایط باید قبل از قرار گرفتن ونیرها روی دندان ها درمان شوند.
  • دندان های ضعیف. اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از دست رفته باشد یا با یک پر شدگی بزرگ جایگزین شده باشد، دندان آنقدر قوی نخواهد بود که ونیر روی آن قرار بگیرد. در اینگونه موارد روکش های دندانی گزینه های بهتری هستند.
  • دندان هایی که به شدت کج و ناصاف هستند، اوربایت و آندربایت دارند. برای اصلاح اینگونه مشکلات لازم است درمان ارتودنسی انجام شود.
  • عادات دندان قروچه و فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر به راحتی می توانند موجب شکستن و لب پر شدن ونیرهای دندانی شوند. محافظ دندان های شبانه راهکاری برای اینگونه مشکلات هستند.

وقتی به این نتیجه رسیدید که ونیرهای دندانی گزینه های مناسبی برای شما هستند، باید تصمیم بگیرید می خواهید از بین ونیرهای پرسلاین و کامپوزیتی کدامیک را انتخاب نمایید.

 

هرچند بسیاری افراد تصور می کنند تنها یک نوع ونیر وجود دارد، اما در واقع انواع مختلفی از ونیرها در دسترس هستند. انواع ونیرها عبارتند از ونیرهایی که برای همیشه روی دندان ها قرار می گیرند مانند ونیرهای پرسلاین تا راهکارهای موقت زیبایی مانند ونیرهای “اسنپ آن اسمایل”.

انواع ونیر

انواع ونیر دندان

انواع ونیر دندان

ونیر کامپوزیت

رزین کامپوزیت ماده ای با قیمت پایین تر است که که همرنگ دندان نیز هست و پیوسته برای ساخت ونیر استفاده می شود. ونیرهای کامپوزیتی می توانند در لابراتوار نیز ساخته شوند، که در این صورت همان روندی که برای ساخت ونیرهای پرسلاین طی می شود برای ساخت ونیرهای کامپوزیتی نیز طی می شود.

علاوه بر این، این نوع ونیرها می توانند توسط دندانپزشک و تنها طی یک جلسه ساخته شوند. دندانپزشک پس از تراشیدن و تغییر شکل و آماده سازی دندان ها، با کمک شما رنگ مناسب و متناسب با دندان های طبیعی شما را انتخاب می کند. سپس مواد را به طور مستقیم روی دندان قرار می دهد و همان لحظه آنها را شکل داده و تراش می دهد. مواد تحت نور خاصی سفت می شوند و محکم به مینای دندان می چسبند. مرحله نهایی پولیش و صاف و صیقلی کردن سطح رزین کامپوزیت است به گونه ای که ظاهری طبیعی داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکات مهمی راجع به ونیرها - بخش دوم

 

انواع ونیر دندان

انواع ونیر دندان

ونیرهای کامپوزیتی آماده سازی کمتری نیاز دارند به این معنا که حجم کمتری از سطح دندان تراشیده می شود، هزینه پایین تری دارند و ترمیم آنها از ونیرهای پرسلاین راحت تر است. آنها را می توان در یک جلسه روی دندان ها قرار داد، در حالی که ونیرهای پرسلاین فرایند طولانی تری نیاز دارند. این عوامل باعث می شوند ونیرهای کامپوزیت گزینه های مفیدتری برای بیماران جوان تر باشند. با این حال، این ونیرها می توانند طول عمر کوتاه تری داشته باشند و راحت تر از پرسلاین ساییده شوند.

ونیر پرسلاین

ونیرهای پرسلاین معمولاً گران ترین گزینه ی ممکن هستند، اما تأثیر شگفت انگیزی که این روش روی ظاهر لبخند فرد دارد باعث می شود ارزش سرمایه گذاری روی آن را داشته باشد. برای قرار گرفتن ونیرهای پرسلاین روی دندان ها، معمولاً نیاز است چند جلسه به دندانپزشک مراجعه شود. آماده سازی اولیه توسط دندانپزشک انجام می شود و ونیرها در آزمایشگاه دندانپزشکی روی یک قالب مقاوم در برابر حرارت ساخته می شوند و به طور غیر مستقیم روی دندان ها قرار می گیرند.

انواع ونیر دندان

انواع ونیر دندان

این نوع ونیرها به صورت سفارشی و ویژه برای دندان های هر فرد ساخته می شوند و با شکل و رنگ دندان های خود شما تطبیق داده می شوند. این نوع ونیرها در برابر لکه مقاوم هستند و برای دندان هایی که تغییر رنگ شدید داشته اند، لب پر شده یا ترک خورده اند، راهکاری ایده آل هستند و معمولاً از سایر انواع ونیرها با دوام تر هستند.

یکی از معایب ونیرهای پرسلاین قیمت آنها است، که معمولاً بیشتر از دیگر انواع ونیرها است. ونیرهای پرسلاین نیاز به آماده سازی زیادی دارند و برای قرار گرفتن آنها روی دندان ها معمولاً شکل دندان های اصلی باید با استفاده از دریل دندانپزشکی تغییر کند. هزینه ی ترمیم و تعویض ونیرهای پرسلاین بالاتر از دیگر ونیرها است و به زمان بیشتری نیاز دارد.

ونیر فوری

ونیرهای فوری چیزی بین ونیرهای پرسلاین و ونیرهای زیبایی هستند. در این نوع ونیر ها دندانپزشک به جای ونیر های سفارشی، یک دست ونیر پیش ساخته روی دندان ها قرار می دهد. ونیر های فوری در اشکال و رنگ های مختلفی وجود دارند که بر اساس هماهنگی با دندان های هر فرد می توان از بین آنها انتخاب کرد.

انواع ونیر دندان

انواع ونیر دندان

 

هزینه ی این نوع روش درمان کمتر از ونیر های پرسلاین است زیرا هزینه های آزمایشگاه را ندارند و معمولاً این فرایند طی یک جلسه انجام می شود. استفاده از ونیر های پیش ساخته به این معناست که دندانپزشک مانند ساخت کامپوزیت ها در قالب گیری دندان ها نقشی ندارد. نقطه ضعف این نوع ونیر ها این است که سفارشی نیستند و برای هر بیمار با اندازه ی خاصی ساخته نمی شوند، و در بسیاری از موارد نتایج زیبایی آنها کاملاً شبیه یکدیگر خواهند بود. هرچند ونیر های فوری در برابر لکه نسبتاً مقاوم هستند، اما نتایج آنها در دراز مدت مانند نتایج ونیر های پرسلاین نخواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ونیر یا لمینت چیست؟

ونیر متحرک

انواع ونیر دندان

انواع ونیر دندان

 

آخرین گزینه ونیر های متحرک یا ونیر های “اسنپ آن” هستند. این نوع ونیر ها از جمله راهکارهای جدید هستند و گاهی اوقات تحت عنوان “اسنپ آن اسمایل” شناخته می شوند. ونیر های متحرک از رزین های دندانی با دوام ساخته می شوند و یک پوشش ظریف و در عین حال محکم را تشکیل می دهند که روی دندان های طبیعی قرار می گیرند تا ظاهر زیبایی برای لبخند فرد ایجاد کنند. با وجود ونیر های متحرک روی دندان ها به صورت کاملاً عادی می توانید غذا و نوشیدنی بخورید و پس از اتمام غذا آنها را برای تمیز کردن از دهان خارج کنید.

دندانپزشک از دندان های طبیعی شما یک قالب تهیه می کند و شما می توانید ظاهر و رنگ “ونیر های اسنپ آن” خود را انتخاب کنید. سپس شما یک لبخند سفارشی فوق العاده خواهید داشت که می توانید در صورت لزوم آنها را روی دندان های خود قرار دهید. برای افرادی که قادر به پرداخت هزینه های درمان های گران زیبایی دندان ها نیستند، یا افرادی که برای استفاده از ایمپلنت ها یا دیگر ونیر ها گرینه های مناسبی نیستند، این نوع ونیر ها جایگزینی عالی هستند.

هرچند این ونیرها مقرون به صرفه و به ظاهر مناسب هستند، اما به هیچ عنوان برای مشکلات کنونی دندان ها راهکاری دراز مدت نیستند. اگر دندان های شما لب پر شده یا ترک خورده اند، چند دندان شما از دست رفته اند، یا رنگ آنها تغییر کرده است، باید درمان دندانپزشکی درست و صحیح انجام شود تا مشکلات بنیادی دندان ها برطرف شوند.

انواع ونیر دندان

انواع ونیر دندان

 

فرایند قرار گیری ونیرها روی دندان ها

ونیرهای پرسلاین باید در لابراتوار ساخته شوند. گام نخست گرفتن نوبت برای مشاوره اولیه با دندانپزشک زیبایی است تا مشخص نماید دندان های شما چه اصلاحاتی نیاز دارند و خودتان چه انتظاراتی از نتیجه درمان دارید. دندانپزشک از دندان های شما یک نمونه می سازد تا ببیند برای بهبود لبخند شما چه کارهایی باید انجام داد. وقتی روی اصلاحات و طرح درمان به توافق رسیدید، دندانپزشک با برداشتن مقدار اندکی از مینای جلو و طرفین دندان های شما، آنها را برای دریافت ونیرها آماده خواهد کرد. پس از آن، از دندان ها قالب می گیرد و رنگ درست را انتخاب می کند و کد رنگ آن را همراه قالب برای لابراتوار ارسال می کند.

 

 

انواع ونیر دندان

انواع ونیر دندان

از آنجا که معمولاً یک یا دو هفته طول می کشد تا لابراتوار ونیرها را بسازد، دندانپزشک روی دندان ها ونیر موقت قرار می دهد. وقتی ونیرها از لابراتوار دریافت می شوند، دندانپزشک شکل و رنگ و تناسب آنها با دندان های طبیعی را بررسی می کند. دندانپزشک ونیرهای موقت را جدا می کند و ونیرهای دائمی تمام شده را با چسب رزین فاقد حساسیت به دندان های آماده شده می چسباند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کراس بایت چیست؟ - بخش اول

 

 

آیا رنگ ونیرها تغییر می کند؟

معمولاً روی ونیرهای پرسلاین لکه ایجاد نمی شود و تغییر رنگ ندارند، اما این در مورد ونیرهای کامپوزیتی صحت ندارد. با این حال، رزین کامپوزیت به سادگی مینای دندان لک نمی شود اما به مرور زمان نیز تغییر رنگ خواهد داشت. لکه های سطحی پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نوشیدنی های پر از رنگدانه مانند چای، قهوه و شراب قرمز، ایجاد می شوند. افراد سیگاری نیز به راحتی ونیرهای خود را تخریب می کنند.

 

 

انواع ونیر دندان

انواع ونیر دندان

آیا ونیرها قابل سفید شدن هستند؟

اگر ونیرها رفته رفته ظاهر زرد یا قهوه ای رنگی پیدا کنند، ممکن است سعی کنید از روش های خانگی برای سفید کردن آنها استفاده کنید، در حالی که رزین های کامپوزیت به سفید کردن واکنش خوبی نشان نمی دهند. به همین دلیل قبل از اقدام برای سفید کردن دندان ها همیشه لازم است با دندانپزشک مشورت نمایید.

گرچه نمی توان ونیرها را سفید کرد، اما به این معنا نیست که نمی توانید ظاهر ونیرها را بهبود دهید. پاکسازی های تخصصی می توانند به برداشتن لکه های روی سطوح دندان ها کمک کنند، بنابراین به خاطر داشته باشید که هر ۶ ماه یک مرتبه به دندانپزشک مراجعه نمایید. در صورتی که تغییر رنگ ونیرها شدید باشد، دندانپزشک می تواند پیشنهاد دهد آنها را تعویض کنید. ونیرهای کامپوزیت معمولاً قبل از تعویض ۵ تا ۷ سال دوام دارند.

 

مراقبت از ونیرها به چه شکل انجام می شود؟

برای جلوگیری از ایجاد لکه روی ونیرها، مهم است همان اندازه که از مینای دندان های خود مراقبت می کنید، از ونیرها نیز مراقبت نمایید. سعی کنید از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که موجب ایجاد لکه روی دندان ها می شوند خودداری نمایید، که عبارتند از نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای، و خوراکی های حاوی ادویه کاری، سس پاستا، سرکه بالزامیک، و انواع توت ها.

اگر نمی توانید از لذت نوشیدن یک فنجان قهوه بگذرید، پس از نوشیدن آن دندان های خود را مسواک بزنید. مسواک زدن، علاوه بر این، می تواند باکتری های دندان ها، لثه ها، داخل گونه، و روی زبان را از بین ببرد.

 

آیا ونیرهای دندانی می توانند کنده شوند؟

گرچه ایمپلنت های دندانی به دندان ها متصل می شوند، اما در مواقع خاصی می توانند کنده شوند. وارد شدن ضربه فیزیکی به دندان ها و نیز بالا رفتن سن می توانند موجب کنده شدن ونیرها شوند. اگر ونیرهای شما چندین مرتبه کنده شوند، به احتمال زیاد در یکی از مراحل انجام این فرایند اشتباهی رخ داده است.

در صورتی که ونیر کنده شود اصلاً برای قرار گیری مجدد آن روی دندان وقت تلف نکنید. هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید. در غیر اینصورت، دندان در معرض هوا قرار خواهد گرفت و پالپ آن دچار حساسیت خواهد شد.

 

 

 

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code