هزینه ی درمان ریشه یا عصب کشی

اکثر افراد به خاطر ترس از کارهای دندانپزشکی تمایلی به مراجعه به دندانپزشک ندارند. برخی دیگر هم به خاطر هزینه های درمان از این کار سر باز می زنند. نگرانی شما از هزینه های درمان کاملاً قابل درک است اما به هیچ عنوان دلیل مناسبی برای اجتناب از مراجعه به دندانپزشک نیست. شاید بتوان از انجام برخی فرآیندهای دندانپزشکی صرف نظر کرد اما قطعاً درمان ریشه یا عصب کشی جزء این دسته درمان ها نیست. زیرا انجام درمان ریشه زمانی توصیه می شود که ریشه ی دندان عفونی شده باشد و دیگر اجزاء صورت و گردن در معرض خطر انتشار عفونت قرار داشته باشند.

در واقع عصب کشی به منظور پاکسازی و ضد عفونی کردن فضای داخل دندان و بافت های پیرامون آن انجام می شود. در اکثر موارد، تنها گزینه ی جایگزین بی خطر برای درمان ریشه، کشیدن کامل دندان است. باید تا پایان عمر بدون دندان باشید که مشکلات دیگری مانند جابجایی دندان ها به سمت فضای به جا مانده از دندان از دست رفته را همراه خواهد داشت. یا اینکه باید به فکر جایگزین دیگری برای دندان از دست رفته باشید که قطعاً هزینه ی درمان جایگزین و کشیدن دندان، روی هم رفته بیشتر از هزینه ی عصب کشی خواهد بود. به همین دلیل سعی کنید هر چه زودتر برای درمان ریشه ی دندان های عفونی خود اقدام کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های دهانی برای بیماران سرطانی

هزینه های عصب کشی

قیمت عصب کشی دندان

قیمت عصب کشی دندان

تحقیق کردن در خصوص هزینه ی درمان پیش از مراجعه به دندانپزشک و مقایسه ی قیمت های مختلف می تواند به شما کمک کند بدانید برای چه چیزهایی هزینه می کنید. خوب است بدانید درمان شما به طور تقریبی چقدر هزینه خواهد داشت تا از قبل آمادگی پرداخت آن را داشته باشید. طی فرآیند درمان ریشه، دندانپزشک پس از ایجاد حفره ی دسترسی، بافت عفونی داخل ریشه ی دندان را تخلیه می کند، پس از پاکسازی، ضدعفونی کردن وشکل دهی آن، حفره را با استفاده از مواد مخصوص پر می کند و بر حسب نیاز روی آن روکش قرار می دهد.

عوامل مؤثر بر هزینه درمان ریشه

هزینه های درمان بسته به دندانی که نیاز به درمان ریشه دارد (محل قرار گیری دندان و تعداد ریشه ها، کانال های هر ریشه، طول ریشه، انحناهای ریشه ی عفونی دندان و وجود انسداد در فضای کانال ریشه در اثر کلسیفیه شدن آن)، دندانپزشکی که انتخاب می کنید و نیز محل زندگی شما متفاوت خواهند بود.

اگر فرآیند عصب کشی توسط دندانپزشک عمومی انجام شود و دندان برای نخستین مرتبه تحت درمان ریشه قرار گیرد، هزینه های درمان برای هر نوع دندان عبارتند از:

  • درمان ریشه ی دندان های قدامی (دندان های وسط جلو، دندان های نیش/ دندان سوم از خط میانی) ۲۵ –۱۵۰ دلار.

هزینه های بالا برای مطب های دندانپزشکی در کلان شهرها، مناطق مرکزی و بالای شهر هستند.

  • درمان ریشه ی دندان های پرمولر (دندان های دو کاسپ/ دندان های دارای دو برجستگی روی سطح جونده) ۳۵ – ۲۰۰ دلار.
  • درمان ریشه ی دندان های خلفی (دندان های مولر) ۴۵ – ۲۵۰ دلار.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ریشه یا عصب کشی

این هزینه چه چیزهایی را شامل می شود؟

هزینه های ذکر شده تنها برای درمان ریشه ی دندان (درمان فضای عصبی داخل دندان) است. این فرایند ممکن است به یک یا چند جلسه نیاز داشته باشد اما تنها یک هزینه دریافت خواهد شد.

قیمت عصب کشی دندان

قیمت عصب کشی دندان

این هزینه شامل تصاویر رادیوگرافی با اشعه ی ایکس و بی حسی موضعی می شود که حین درمان ریشه به آنها نیاز دارید. بعلاوه، ترمیم موقتی که در پایان هر جلسه روی دندان قرار می گیرد و نیز هر گونه کمکی که ممکن است پس از درمان به آن نیاز داشته باشید، همگی شامل این هزینه می شوند.

این هزینه چه چیزهایی را در بر نمی گیرد؟

هزینه ای که برای درمان ریشه می پردازید، شامل هزینه ی ترمیم و روکش نهایی نمی شود که ممکن است پس از پایان درمان ریشه نیاز داشته باشید. زیرا از طرفی ممکن است مشکل شما جزئی باشد و تنها با یک پر کردن ساده دندان شما اصلاً به روکش نیاز نداشته باشد. یا اینکه به پست، کور و روکش یا تنها به یک روکش نیاز داشته باشد. از طرف دیگر، روکش های مختلف با قیمت های متفاوتی در بازار وجود دارند که انتخاب آنها به سلیقه و بودجه ی بیمار بستگی دارد. بنابراین هزینه ی مرحله ی نهایی به طور جدا محاسبه می شود.

البته تنها به فکر جنبه ی مالی درمان نباشید زیرا این امکان وجود دارد که تأخیر در قرار دادن ترمیم نهایی روی دندان روی موفقیت درمان تأثیر منفی داشته باشد. بنابراین سعی کنید از دستورالعمل های دندانپزشک خود پیروی کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بی حسی دندانپزشکی چقدر طول می کشد؟

هزینه های عصب کشی دندان با بیمه

شاید ارقامی که در بالا مشاهده می کنید خیلی زیاد به نظر برسند، اما اگر تحت پوشش بیمه های درمانی باشید ممکن است نیاز نباشد تمام این هزینه ها را بپردازید. اکثر طرح های بیمه های درمانی ۵۰ تا ۹۰ درصد از هزینه های درمان ترمیمی مانند درمان ریشه، پر کردن دندان و قرار دادن روکش روی آن را تقبل می کنند.

چگونه می توان هزینه های درمان ریشه را به حداقل رساند؟

قیمت عصب کشی دندان

قیمت عصب کشی دندان

اگر تحت پوشش بیمه نیستید، برای کاهش هزینه های درمان بهتر است به روش های دیگری متوصل شوید.

  • به یک کلینیک تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنید تا توسط دانشجوهای دندانپزشکی تحت درمان قرار بگیرید. نگران نباشید، دانشجویان همیشه تحت نظارت کامل یکی از اساتید مجرب در این زمینه کار می کنند.
  • منتظر تخفیف های ویژه ی دندانپزشک های مختلف باشید. برخی دندانپزشک ها طی دوره های خاص مانند تعطیلات، برای خدماتی که ارائه می دهند تخفیف می گذارند.
  • می توانید با دندانپزشک خود صحبت کنید تا در صورت امکان هزینه های درمان را به صورت اقساطی از شما دریافت کند. از این طریق برای پرداخت آن فشار مالی کمتری را متحمل می شوید.
  • بهترین راه برای کاهش هزینه های درمان ریشه مراجعه ی زودهنگام برای درمان است. به محض اینکه در دندان خود دردی احساس کردید برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز تحت درمانِ ، درمان ریشه قرار بگیرید. هر چه بیشتر تعلل کنید، عفونت تا عمق دندان پیش می رود و فرآیند درمان آن پیچیده تر می شود در نتیجه هزینه ی درمان آن افزایش می یابد.
5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code