انواع محافظ دهان و دندان

 

وقتی نوبت به آموزش انواع محافظ های دندان به عموم مردم می رسد، رایج ترین محافظ دندانی که مجله های دندانی و جامعه دندانپزشکی بیشتر از آن صحبت می کنند محافظ های دندان پیش ساخته، محافظ های دندان بویل اند بایت، و محافظ های دندان سفارشی هستند. در این مقاله قصد داریم به معرفی فهرستی از دیگر انواع محافظ های دندان بپردازیم.

محافظ های دندان پیش ساخته Stock Mouth Guards

این نوع محافظ های دندان نیاز به هیچ نوع قالب گیری ندارند. تنها کافی است آنها را داخل دهان خود قرار دهید و انتظار بهترین نتیجه را داشته باشید. بسیاری از افراد که طی بزرگ شدن همواره فوتبال بازی می کرده اند از این نوع محافظ های دندان استفاده کرده اند. این نوع محافظ های دندان عموماً داخل دهان برجسته هستند و برای بیمار چندان راحت نیستند، اما اگر مجبورید از آنها استفاده کنید و تا زمان مناسب گزینه دیگری در دسترس ندارید می توانید این کار را انجام دهید، اما بهتر است بدانید این نوع محافظ های دندان به اندازه دیگر انواع محافظ های دندان مطلوب نیستند.

انواع محافظ دهان و دندان

انواع محافظ دهان و دندان

محافظ های بویل اند بایت Boil and Bite Mouth Guards

بویل اند بایت ها رایج ترین نوع محافظ های دندان هستند که در سراسر دنیا به فروش می رسند. با ورود به یک فروشگاه ورزشی خوب با انبوهی از انواع گزینه ها مواجه خواهید شد. همانطور که از نام آنها بر می آید (Boil and Bite بجوشان و گاز بزن)، برای استفاده از آنها باید محافظ دندان را برای مدت کوتاهی داخل آب جوش قرار دهید و پس از بیرون آوردن، بایت خود را روی آن قرار دهید تا به شکل دندان های شما قالب بگیرد. به خاطر داشته باشید، اکثر محافظ های دندان بویل اند بایتی که شما خریداری می کنید به خوبی قالب دندان ها نمی شوند. در اکثر موارد، کمپانی های تولید کننده محافظ های دندان می توانند برای ساخت آنها “فناوری هایی” بکار بگیرند که محافظ های دندان بسیار نازک، محکم، برجسته، و سنگین تولید شوند. اکثر آنها به خوبی شکل نمی گیرند به همین دلیل ممکن است با تحرک بدنی، داخل دهان جابجا شوند و در نهایت از دهان خارج شوند. این مشکل می تواند برای تنفس نیز مشکل ایجاد کند یا مانعی برای حرف زدن باشد. به همین دلیل برخی افراد  از محافظ های دندان متنفر هستند. علاوه بر این، حدود ۹۹% از محافظ های دندانی که در سراسر دنیا به فروش می رسند بویل اند بایت هستند و بسیاری افراد اطلاع ندارند گزینه های بهتری نیز وجود دارند مانند محافظ های سفارشی دندان.

انواع محافظ دهان و دندان

انواع محافظ دهان و دندان

محافظ دهان حفاظت کننده از لب Lip Protector Mouth Guards

این نوع محافظ های دهان تحت عناوینی مانند pacifier mouthpiece، binky mouthguard (محافظ های دندان پستانکی)، یا محافظ لب نیز نامیده می شوند. هر اسمی که برای آنها انتخاب کنید، اینها محافظ های دندانی هستند که لب ها را پوشش می دهند. شاید در بازی فوتبال آمریکایی بیشتر شاهد این ابزار بوده اید. این نوع محافظ ها نیاز به جوشاندن ندارند؛ بنابراین، ممکن است تصور شود محافظ دندان پیش ساخته هستند. ورزشکار باید با گاز زدن، آن را روی لب های خود نگه دارد، به همین دلیل این می تواند برای ورزشکار نگران کننده باشد که چگونه با هم تیمی های خود ارتباط برقرار کند. به همین دلیل کمپانی Damage Control محافظ دندان سفارشی تولید کرد که ورزشکار بتواند به وضوح با هم تیمی های خود ارتباط برقرار کند. این محافظ دندان های پستانکی یک لایه بیرونی دارند که از لب ها نیز محافظت می کنند. به واسطه لایه رویی، دندان های هر دو فک نیز محافظت می شوند. این نوع محافظ ها برای فوتبالیست ها فوق العاده هستند، زیرا برای یک بازی می توان آنها را داخل دهان قرار دهند و برای ارتباط با هم تیمی ها طی بازی آن را از دهان بیرون بیاورند.

انواع محافظ دهان و دندان

انواع محافظ دهان و دندان

محافظ براکت های ارتودنسی

محافظ های دندانی براکت های ارتودنسی مخصوص افرادی هستند که تحت درمان ارتودنسی می باشند، یا در حال استفاده از ابزارهای دیگر مانند اینویزیلاین ها هستند. محافظ دندان های High Impact و Extreme Impact را می توان طی درمان ارتودنسی استفاده کرد. می توان آنها را بارها و بارها جوشاند و استفاده کرد. توصیه می شود پس از هر بار تنظیم ابزار ارتودنسی توسط ارتودنتیست محافظ دندان را مجدداً بجوشانید تا حین استفاده از آن احساس تنگی کنید تا از این طریق بتواند از جابجایی دندان ها جلوگیری نماید. اما محافظ های بویل اند بایت را نمی توان روی براکت های ارتودنسی قرار داد و تنها دندان های فک بالا را پوشش می دهند. اما محافظ های لب برای استفاده روی براکت های ارتودنسی ایده آل هستند زیرا دندان های هر دو فک، و نیز لب ها را محافظت می کنند، که حین استفاده از استفاده از براکت ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

انواع محافظ دهان و دندان

انواع محافظ دهان و دندان

محافظ دندان دوبل Double Mouth Guards

محافظ دندان دوبل دندان های هر دو فک را پوشش می دهد. افرادی که ورزش های مبارزه ای انجام می دهند از این نوع محافظ های دندان استفاده می کنند که معقول هم هست، زیرا بیشترین ضربه به صورت وارد می شود. محافظ های دندان دوبل برای افرادی که براکت های ارتودنسی روی دندان های هر دو قوس دندانی آنها قرار دارند نیز وجود دارند. تعدادی از محافظ دندان های دوبل را می توان جوشاند و قالب دندان ها کرد، اما باز هم برای ماندن داخل دهان باید با دندان نگه داشته شوند، و معمولاً حفره های کوچکی برای تنفس دارند. این نوع محافظ دندان ها را عموماً در بوکس مشاهده می کنید، اما بوکسورهای حرفه ای محافظ های سفارشی را ترجیح می دهند که تنها دندان های فک بالا را پوشش می دهند، زیرا بهتر از دندان ها محافظت می کنند و تنفس با استفاده از آنها راحت تر است؛ بعلاوه، بیشتر از دندان های عقب محافظت می کنند.

انواع محافظ دهان و دندان

انواع محافظ دهان و دندان

محافظ دندان های طعم دار

این نوع محافظ ها با افزودنی هایی ساخته می شوند که به محافظ دندان مزه می دهند. مزه های آنها می توانند نعنا، پرتقال، میوه، یا آدامس بادکنکی باشند. شاید زمانی که این نوع محافظ دندان وارد بازار شد همه تصور می کردند به زودی کنار گذاشته شوند؛ با این حال، به شهرت خوبی رسیده اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سندرم سوزش دهان

 

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code