با دندان دائم لق چه کار باید کرد؟

لق شدن دندان در دوران کودکی می تواند هیجان انگیز باشد، اما در بزرگسالی وحشتناک است. لق شدن دندان در بزرگسالی به این معناست که مشکل اساسی برای دندان بوجود آمده است. علل بروز این مشکل ممکن است از صدمه و آسیب به دهان و دندان ها گرفته تا هورمون ها و بیماری لثه باشند. صرف نظر از علت این مشکل، مهم است که در صورت مواجه شدن با آن، فورا به دندانپزشک مراجعه نمایید زیرا قادر خواهد بود علت مشکل را ریشه یابی و آن را برطرف نماید. دندانپزشک ها گزینه های درمانی مختلفی دارند که می توان از آنها برای نجات دندان استفاده نمایند و نگرانی شما را برطرف کنند.

لق شدن دندان

لق شدن دندان

علائم  لق شدن دندان

دندان دائمی لق مانند دندان شیری لق تکان نمی خورد. اکثر بیماران ابراز داشته اند که فقط حین خوردن غذا یا زدن مسواک، درون دهان حس عجیبی وجود دارد و احساس می کنند مشکلی بوجود آمده است. برخی افراد ممکن است صبح ها متوجه این مشکل شوند اما در طول روز که مجددا دندان در جای خود سفت می شود آن را فراموش کنند. در برخی افراد دیگر، ممکن است یک روز دندان حساس باشد و فردای همان روز این احساس از بین رفته باشد، بنابراین بسیار فریبنده است که به طور کلی فراموش شود. اگر هر زمان احساس کردید که دندان دائم شما تکان می خورد فورا با دندانپزشک خود تماس بگیرید. هر چه بیشتر صبر کنید، مشکل شما وخیم تر خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لیزر و سفید کردن دندان ها: آری یا خیر؟

علل لق شدن دندان دائم

دندان دائم در صورتی لق می شود که در نتیجه ی بیماری، یا حادثه و آسیب به دندان، استخوان، لثه ها، یا بافت های همبند و لیگامانی که از آن حمایت می کنند، ضعیف یا کشیده شوند. ترومای (آسیب و ضایعه) اکلوزال اولیه، ترومای اکلوزال ثانویه، بیماری پریودنتال، هورمون های بارداری، پوکی استخوان و صدمه به دهان، همگی می توانند موجب لق شدن دندان ها شوند.

ترومای اکلوزال اولیهPrimary Occlusal Trauma

لق شدن دندان

لق شدن دندان

این نوع تروما زمانی رخ می دهد که فشار یا نیروی ناشی از جویدنی که به دندان ها وارد می شود فراتر از سطح تحمل آنها باشد. این فشار معمولا طولانی، نامنظم و بیش از حد است و زمانی ایجاد می شود که بیمار دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهد یا اینکه به دندان قروچه (براکسیسم)- فشردن دندان ها در طول شب- مبتلا است.

ترومای اکلوزال ثانویه Secondary Occlusal Trauma

لق شدن دندان

لق شدن دندان

این نوع تروما زمانی وجود دارد که دندان ها دارای استخوان و لثه های ضعیف و تحلیل  رفته هستند و قادر نیستند فشار طبیعی ناشی از جویدن معمولی را تحمل کنند. فشردن دندان ها روی یکدیگر باعث وخامت بیشتر مشکل می شود، اما بیماری پریودنتال مداوم، علت اصلی است.

بیماری پریودنتال

لق شدن دندان

لق شدن دندان

بیماری پریودنتال که تحت عنوان بیماری لثه شناخته می شود، زمانی اتفاق می افتد که پلاک های باکتریال و رسوب، موجب عفونی شدن لثه ها می شوند. در صورتی که این عفونت درمان نشود بافت لثه تخریب خواهد شد و می تواند به تحلیل بافت ها و استخوان ختم شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادت ها و باورهای نادرست در مسواک زدن

هورمون های بارداری

لق شدن دندان

لق شدن دندان

سطوح بالای هورمون های استروژن و پروژسترون که در طول دوران بارداری ترشح آنها افزایش می یابد، می توانند موجب شل شدن بافت های الیاف لیگامان پیرامون دندان ها شوند. این مشکل معمولا یک مشکل موقت است و منجر به لق شدن دندان ها نخواهد شد، مگر اینکه مشکلات دیگری نیز وجود داشته باشند.

پوکی استخوان

لق شدن دندان

لق شدن دندان

پوکی استخوان بیماری است که زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب کاهش تراکم و نیز ضعف استخوان ها می شود. با پیشرفت این وضعیت، این مشکل می تواند موجب لق شدن یا حتی افتادن دندان ها شود.

ضربه و آسیب به دهان

لق شدن دندان

لق شدن دندان

هر مرتبه که شما آسیب و ضربه به دهان را تجربه می کنید، الیاف لیگامان و بافت های همبند می توانند کشیده و شل شوند. همیشه با صدمات دهانی مانند اورژانس های دندانی برخورد کنید و فورا به دندانپزشک مراجعه نمایید.

درمان دندان دائم لق

هرگز سعی نکنید دندان دائم لق را خودتان درمان کنید. همیشه تلاش کنید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت را تشخیص دهد و گزینه های درمانی را با شما در میان بگذارد. گرچه ممکن است برخی علل لق شدن دندان ظرف چند روز از بین بروند، اما برخی دیگر طولانی می شوند و ممکن است موجب از دست رفتن و افتادن دندان شوند. بر اساس موقعیت، دندانپزشک شما یک یا چند گزینه ی درمانی زیر را به شما پیشنهاد می دهد:

اسپلینتینگ Splinting

لق شدن دندان

لق شدن دندان

برای حمایت دندان، دندانپزشک در اطراف یا روی دندان لق یک اسپلینت ظریف و منعطف قرار می دهد تا مانع جابجایی و تکان خوردن آن شود. اسپلینت با استفاده از سمان دندانپزشکی به دندان متصل می شود و تقریبا به مدت ۲ هفته در جای خود باقی می ماند- یا تا زمانی که الیاف لیگامان و بافت های دندان شما زمان کافی برای بهبود یافتن داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  از دست رفتن زودهنگام دندان‌ شیری در کودکان

استفاده از محافظ دندان

لق شدن دندان

لق شدن دندان

در صورتی که براکسیسم علت بروز مشکل شما باشد، دندانپزشک به شما محافظ دندان خواهد داد تا شب ها حین خواب آن را روی دندان های خود قرار دهید. این ابزار مانع فشردن فک ها و دندان ها حین خواب خواهد شد.

پاکسازی عمقی دندان

لق شدن دندان

لق شدن دندان

در صورتی که مشکل شما ریشه در بیماری لثه داشته باشد، دندانپزشک شما چندین مرحله درمان پاکسازی عمقی دندان را پیشنهاد خواهد داد که طی آن پلاک و رسوبی که روی دندان ایجاد شده اند برداشته خواهند شد. این فرایندها شامل هموار کردن سطح ریشه و جرمگیری دندان می شوند.

مصرف آنتی بیوتیک

معمولا دندانپزشک همراه با پاکسازی عمقی دندان، آنتی بیوتیک تجویز می کند تا به از بین رفتن عفونت کمک کند. در صورت وجود پاکت های پریودنتال عمیق، ممکن است دندانپزشک آن را با دارو پر کند تا به اندازه ی طبیعی خود کاهش یابند.

کشیدن دندان

اگر نتوان دندان را نجات داد، دندانپزشک آن را خواهد کشید و برای جای خالی آن از ایمپلنت دندانی، بریج، یا دنچر پارسیل استفاده خواهد کرد تا جایگزین دندان از دست رفته شود.

تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه نمایید با یک مسواک نرم دندان های خود را مسواک بزنید و از دهانشویه های ضد عفونی کننده استفاده کنید. از خوردن غذاهای شیرین و اسیدی اجتناب نمایید و خوراکی های سرشار از کلسیم مصرف کنید.

به دندان دائم لق فشار وارد نکنید. با درمان فوری این شانس را دارید تا مانع از دست رفتن دندان و دیگر مشکلات پس از آن شوید.

1/5 (1 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code