دخانیات و سلامت دهان و دندان

کشیدن سیگار و مصرف دیگر دخانیات می تواند منجر به بروز مشکلات زیر شود:

  • بوی بد دهان
  • تغییر رنگ دندان ها
  • التهاب مجرای ورودی غدد بزاقی کف دهان
  • افزایش تشکیل و تجمع پلاک و رسوب و جرم روی دندان ها
  • افزایش تحلیل استخوان فک
  • افزایش احتمال بروز لوکوپلاکیا leukoplakia، لکه های سفید رنگ داخل دهان
  • افزایش خطر گسترش بیماری لثه که منجر به از دست رفتن دندان خواهد شد
  • تأخیر در روند بهبود پس از کشیدن دندان، درمان پریودنتال، یا جراحی دهان
  • نرخ موفقیت پایین تر فرایندهای کاشت ایمپلنت
  • افزایش خطر تشکیل سرطان دهان

دخانیات و سلامت دهان و دندان

دخانیات و سلامت دهان و دندان

کشیدن سیگار چگونه منجر به بیماری لثه می شود؟

سیگار و دیگر فراورده های تنباکو، با تحت تأثیر قرار دادن اتصال بین استخوان و بافت نرم داخل دهان می توانند منجر به بروز بیماری لثه شوند. بویژه، چنین به نظر می رسد که کشیدن سیگار در عملکرد طبیعی سلول های بافت لثه اختلال ایجاد می کند. این اختلال موجب می شود افراد سیگاری بیشتر مستعد عفونت هایی مانند بیماری پریودنتال (لثه) باشند، بعلاوه، جریان خون به بافت لثه های آنها با مشکل مواجه خواهد شد- که می تواند روند بهبود زخم را با مشکل مواجه سازد.

دخانیات و سلامت دهان و دندان

دخانیات و سلامت دهان و دندان

آیا پیپ و سیگار برگ نیز موجب بروز مشکلات دهان می شوند؟

بله. سیگار برگ و پیپ نیز مانند سیگار منجر به مشکلات دهان و دندان می شوند. بر اساس نتایج مطالعه ای که طی ۲۳ سال انجام شده است، افرادی که سیگار برگ می کشند نیز از دست رفتن دندان و تحلیل استخوان آلوئولار (استخوان داخل فک، که دندان ها را در بر می گیرد) را با نرخی برابر با افرادی که سیگار معمولی می کشند تجربه می کنند. افرادی که پیپ می کشند نیز به اندازه افراد سیگاری در معرض خطر تحلیل استخوان می باشند. علاوه بر این خطرات، افرادی که سیگار برگ و پیپ می کشند نیز در معرض خطراتی مانند سرطان های دهان یا حلق (گلو)- حتی اگر دود آن را به شش های خود وارد نکنند- و دیگر مشکلات دهان- مانند بوی بد دهان، ایجاد لکه روی دندان ها، و افزایش خطر بیماری پریودنتال (لثه)- قرار دارند.

دخانیات و سلامت دهان و دندان

دخانیات و سلامت دهان و دندان

آیا افرادی که محصولات بدون دود تنباکو را مصرف می کنند، در خطر نیستند؟

خیر. درست مانند سیگار برگ و سیگار معمولی، محصولات بدون دود تنباکو (مثلاً تنباکوی جویدنی یا تنباکویی که از راه بینی استفاده می شود) نیز حداقل حاوی ۲۸ ماه شیمیایی هستند که تحقیقات نشان داده اند خطر سرطان دهان و سرطان حلق و مری را افزایش می دهند. در واقع، تنباکوی جویدنی نسبت به سیگار، حاوی نیکوتین بیشتری است، که باعث می شود ترک آن دشوارتر از سیگار باشد. بعلاوه، نیکوتینی که از مصرف تنباکو از را بینی وارد بدن می شود بیشتر از نیکوتین ۶۰ سیگار است.

دخانیات و سلامت دهان و دندان

دخانیات و سلامت دهان و دندان

تنباکوهای بدون دود می توانند موجب حساسیت بافت لثه ها شوند و منجر به تحلیل رفتن این بافت یا کنار رفتن آن از روی دندان ها شوند. با تحلیل بافت لثه، ریشه دندان ها بدون پوشش باقی می ماند و در نتیجه باعث می شود خطر پوسیدگی دندان افزایش یابد. ریشه هایی که بدون پوشش باقی می مانند نیز بیشتر نسبت به سرما و گرما و دیگر محرک ها حساس هستند، در نتیجه با خوردن و آشامیدن نیز فرد احساس ناراحتی خواهد داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیماری لثه یا عفونت لثه

بعلاوه، شکرها، که اغلب برای بهبود طعم به تنباکوی بدون دود افزوده می شوند نیز می توانند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهند. یکی از مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می دهد پوسیدگی دندان در مصرف کنندگان تنباکوی جویدنی چهار برابر بیشتر از افراد دیگر است. علاوه بر این، تنباکوی بدون دود عموماً حاوی شن و ماسه است، که می توانند روی سطح دندان ها را بپوشانند.

دخانیات و سلامت دهان و دندان

دخانیات و سلامت دهان و دندان

عادت مصرف تنباکو را ترک کنید.

صرفنظر از اینکه چه مدت از فراورده های تنباکو استفاده می کرده اید، هر زمان که برای ترک آنها اقدام کنید، تا میزان زیادی می توانید خطرات جدی که سلامت شما را تهدید می کنند را کاهش دهید. احتمال بروز بیماری پریودنتال (لثه) در افرادی که قبلاً سیگار می کشیده اند، یازده سال پس از ترک آن، تفاوت چندانی با افرادی ندارد که قبلاً هرگز سیگار نکشیده اند.

حتی کاهش تعداد سیگارها نیز می تواند کمک کننده باشد. یکی از مطالعات حاکی از این است که خطر بیماری لثه، افراد سیگاری که مصرف سیگار خود را به نصف پاکت در روز کاهش داده بودند را تنها سه برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری تهدید می کرد، که تا حد چشمگیری کمتر از خطری (شش برابر بیشتر) بود که افرادی را تهدید می کرد که در روز بیش از یک و نیم پاکت سیگار می کشند.

مطالعه ای دیگر نشان داده است بیمارانی که فراورده های بدون دود تنباکو مصرف می کرده اند، در ۵/۹۷% از آنها، ضایعه دهانی لوکوپلاکیا ظرف ۶ هفته پس از ترک مصرف تنباکو، به طور کامل بهبود پیدا کرده بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  براکسیسم یا دندان قروچه

آماری که انجمن سرطان آمریکا منتشر کرده اند، دلایل تأثیر گذارتری برای ترک مصرف دخانیات ارائه می دهند:

  • حدود ۹۰% افرادی که به سرطان دهان، لب، و حلق مبتلا هستند، تنباکو مصرف می کنند، و خطر گسترش این سرطان به میزان مواد جویده شده یا دود شده و نیز طول مدت این عادت افزایش می یابد. افراد مصرف کننده شش برابر بیشتر از دیگر افراد در معرض این سرطان هستند.
  • حدود ۳۷% از افرادی که پس از مشاهده علائم بهبود سرطان خود، مصرف تنباکو را مجدداً آغاز کرده اند، دومین سرطان دهان، لب ها، زبان، و حلق را نیز تجربه کرده اند، در حالی که این تعداد در افرادی که برای همیشه آن را ترک کرده اند تنها ۶% بوده است.
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code