روش صحیح مسواک زدن

همه ما می‌دانیم که مسواک زدن برای حفظ بهداشت و سلامت دهان امری لازم و ضروری است اما اگر بدانید اکثر افراد سالهای سال به شکل اشتباه مسواک می‌زنند ممکن است تعجب ‌کنید. هدف از مسواک زدن تمیز کردن پلاک و باکتری‌های تشکیل شده در سطح دندان‌ها است و برای این کار چند تکنیک مختلف وجود دارد.

روش صحیح مسواک زدن

روش صحیح مسواک زدن

اشتباهات رایج در مسواک زدن

اگر شما نیز همانند بیشتر مردم باشید، هنگام مسواک زدن با حرکات افقی چپ و راست، مسواک را حرکت می‌دهید (حرکات شبیه اره کردن) تا زمانی که احساس می‌کنید دندان‌هایتان تمیز شده ‌اند. بیشتر افراد تصور می‌کنند هر چه سریع تر و محکم‌تر مسواک را حرکت دهند، دندان‌هایشان زودتر تمیز میشود.

اما حقیقت این است که ساییدن محکم‌تر مسواک به دندان‌ها باعث فرسایش و از بین رفتن مینا می‌شود. این نوع حرکات اره مانند برای دندان‌ها و لثه بسیار ساینده بوده و باعث فرسایش آنها می‌شود. همچنین خطر پس‌روی لثه از اطراف دندان وجود دارد که باعث احتمال بیشتر تجمع پلاک در زیر لثه، حساسیت دندان به غذاهای سرد یا داغ و  همچنین نازیبایی دندان‌ها می‌شود. حرکات اره ای مسواک نه تنها به مینا آسیب می‌کند بلکه حتی عمل تمیز کردن را نیز به درستی انجام نمی‌دهد. حرکات افقی مسواک به راست و چپ تنها باعث می‌شود آلودگی‌ها را از یک دندان به دندان دیگر منتقل کنید و فواصل بین دندان را مملو از پلاک و ذرات غذا نمایید بدون این که بتوانید فاصله بین دندان‌ها را تمیز کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تالون کاسپ یا دندان چنگالی

تمیز نگهداشتن فواصل بین دندان‌ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و عفونت لثه بسیار مهم است. هنگامی که با حرکات اره ای دندان را مسواک می‌کنید، هیچ یک از موهای مسواک به فواصل بین دندان نمی‌رسند. بنابراین هدف اصلی مسواک زدن محقق نمی‌شود.

روش صحیح مسواک زدن

روش صحیح مسواک زدن

روش صحیح مسواک زدن

روش صحیح مسواک زدن بسیار آسان است اما مسلماً کنار گذاشتن عادت قبلی و برگزیدن عادت جدید مدتی طول می‌کشد. برای کارگیری عادت جدید مسواک زدن بهتر است این کار را با دست غیر غالب انجام دهید تا راحت‌تر بتوانیم یاد بگیرید.

ابتدا مسواک را بر روی دندان قرار دهید و کمی آن را به چپ و راست بلغزانید تا مطمئن شوید تمامی سطح دندان‌ها پوشش داده و تمیز کرده است. پهلوی دندان را نیز تمیز کنید. فواصل بین دندان‌ را نیز تمیز کنید تا مطمئن شوید تمامی ذرات غذا و پلاک پاک می‌شوند. پس از این که یک گروه دندان‌ تمیز شد، می‌توانید سراغ دندان‌های مجاور بروید. همین حرکات را برای این دندان‌ها نیز تکرار کنید. به همین شکل تمامی دندان‌ها را مسواک بزنید. برای اینکه مطمئن باشید همه دندان‌ها تمیز شده اند، با نظم مشخصی از یک سمت دهان شروع کنید و به سمت دیگر بروید.

روش دیگر مسواک زدن این است که مسواک را بر روی لثه در مرز دندان قرار دهید و آن را با حرکات جارویی از بالا به پایین به دندان بکشید تا تمامی پلاک و ذرات غذا از مرز لثه به پایین حرکت کنند و پاک شوند. توجه داشته باشید نباید حرکت مسواک برعکس (از لبه دندان به سمت لثه) باشد چرا که این کار باعث تجمع ذرات و آلودگی‌ها در زیر لثه می‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خدمات کلینیک دندانپزشکی خوب

ابتدا سطح جلویی و بین دندان‌ها را تمیز کنید و سپس به سطح پشتی دندان‌ها رسیدگی نمایید.

روش مسواک زدن چه اهمیتی دارد؟

اگر چه ممکن است تصور کنید سریع تر و سفت تر مسواک زدن باعث تمیز تر شدن دندان می‌شود اما با این کار تنها مینای دندان را ساییده و باعث تجمع ذرات غذا و باکتری‌ها  در بین دندان‌ها می‌شوید. نتیجه این کار تجمع پلاک و باکتری‌ها و شروع فرآیند پوسیدگی دندان و عفونت لثه است. عفونت لثه در صورتی که به موقع شناسایی و درمان نشود گسترش یافته و به عمق دندان و استخوان می‌رسد و باعث تحلیل رفتن بافت‌ها می‌شود. با روش درست مسواک زدن مطمئن می‌شوید دندان‌هایتان به خوبی تمیز شده اند.

توجه داشته باشید اگر به روش صحیح مسواک نمی‌زنید دیگر فرقی نمی‌کند چند دقیقه صرف مسواک زدن می‌کنید.

هر بار مسواک زدن به روش صحیح باید حداقل دو دقیقه زمان ببرد. حداقل روزی دو مرتبه باید مسواک بزنید. توجه داشته باشید نخ دندان کشیدن همانند مسواک زدن برای حفظ سلامت دهان و دندان لازم است و نمی‌توان با مسواک زدن نیاز به نخ دندان را برطرف نمود.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code