نیفتادن دندان شیری کودکان

 

آیا به خاطر دارید در دوران کودکی با لق شدن یکی از دندان هایتان امیدوار بودید با افتادن آن می توانید منتظر باشید پری دندان برای شما هدیه بیاورد؟ در اکثر کودکان، تمام دندان های شیری تا اوایل نوجوانی می افتند و دندان های دائم جایگزین آنها می شوند. (دندان های عقل بعداً در می آیند، در حدود ۱۷ تا ۲۱ سالگی).

نوزادان در مراحل رشد خود در سنین مختلفی غلت می خورند، می نشینند، راه می روند و حرف می زنند. این قائده برای افتادن دندان های شیری و رشد دندان های دائم نیز صدق می کند. گاهی اوقات هم، ممکن است یک یا چند دندان شیری هرگز نیفتند.

این گونه شرایط رشد به توجه تخصصی خاصی نیاز دارند، اما به طور کلی، زمانی که از دست رفتن دندان های شیری کودک به تدریج آغاز می شود، والدین باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشند؟

  • نخستین دندان شیری معمولاً در حدود ۶ سالگی می افتد. برخی کودکان ممکن است دندان های شیری خود را خیلی زود در سن ۵ سالگی، یا خیلی دیر در سن ۷ سالگی از دست بدهند، که هنوز هم کاملاً طبیعی است.
  • به طور میانگین کودک هشت دندان شیری خود را تا سن ۸ سالگی از دست می دهد؛ چهار دندان وسط جلو در فک بالا و چهار دندان وسط جلو در فک پایین.
  • در سنین ۸ تا ۱۰ سالگی به طور طبیعی شاهد از دست رفتن یا رشد هیچ دندانی نخواهید بود. طی این دو سال “وقفه” ارتودنتیست ممکن است درمان مداخله گر ارتودنسی را پیشنهاد دهد. به همین دلیل است که انجمن ارتودنسی آمریکا توصیه می کند والدین کودکان خود را در سن ۷ سالگی برای معاینه نزد ارتودنتیست ببرند. در این بازه ی زمانی ارتودنتیست می تواند مشخص کند دندان ها و فک های کودک شما رشد درستی دارند یا درمان مداخله گر نیاز دارد.
  • حدود ۱۰ سالگی افتادن دیگر دندان های شیری آغاز می شود. به طور میانگین کودکان تا پیش از ۱۳ سالگی همه ی دندان های شیری خود را از دست می دهند. دختران اغلب دندان های خود را سریع تر از پسرها از دست می دهند و گاهی اوقات افتادن دندان های شیری آنها در سن ۱۱ سالگی به اتمام خواهد رسید. طی همین بازه ی زمانی، مولرهای دوم یا مولر “۱۲ سالگی” بیرون خواهند آمد.
  • مولرهای سوم حدود ۱۶ سالگی بیرون می آیند و اغلب هرگز بیرون نمی آیند و به علت کمبود فضا در قوس دندانی نیاز است کشیده شوند. توصیه می شود در این سن از فک و دندان ها تصویر رادیو گرافی با اشعه ی ایکس تهیه شود تا پیش از رشد کامل ریشه های مولرهای سوم مشخص شود آیا برای رشد آنها جای کافی وجود دارد، تا در صورت نیاز، کشیدن راحت تر انجام شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکاتی برای غذا خوردن با پروتزهای مصنوعی دندانی یا دنچرها

اکثر والدین راجع به تأخیر در افتادن دندان ها طی دو سال بین ۸ تا ۱۰ سالگی سؤال می پرسند، زمانی که هیچ اتفاقی نمی افتد. با این حال، نیاز نیست والدین راجع به این اتفاق نگران باشند مگر اینکه:

  • جای کافی برای رشد دندان های دائم وجود ندارد که موجب فشردگی دندان ها می شود. ممکن است دندان دائم قادر نباشد دندان شیری بالای خود را به بیرون فشار دهد.
  • عدم وجود مادرزادی دندان دائم. دندان های شیری که هیچ دندان دائمی زیر آنها وجود ندارد تا جایگزین آنها شود، ممکن است هرگز نیفتند.
  • دندان های اضافه می توانند مسیر رشد طبیعی دندان های دائم را مسدود کنند. با گرفتن یک عکس رادیو گرافی ساده، ارتودنتیست می تواند به شما بگوید که آیا واقعاً مشکل وجود دارد یا اینکه تنها فرایند رشد کودک شما کند است.

اگر برخی دندان های شیری در دهان باقی بمانند و هیچ مشکلی ایجاد نکنند، نیاز نیست در بزرگسالی هم نگران آنها بود. با این حال در برخی موارد، ممکن است درمان ارتودنسی بهترین گزینه برای پیشگیری از مشکلات جدی باشد.

نیفتادن دندان شیری کودکان

نیفتادن دندان شیری کودکان

علل باقی ماندن دندان های شیری در دهان

در صورتی که دندان شیری تا بزرگسالی در دهان باقی بماند ممکن است به این علت باشد که دندان دائمی که باید جایگزین آن باشد وجود ندارد. در فرایند طبیعی رشد دندان ها، تمام ۳۲ دندان دائم باید تا حدود ۲۱ سالگی درآمده و جایگزین ۲۰ دندان شیری شده باشند. معمولاً دندان های دائم به ریشه های دندان های شیری فشار وارد می کنند و آنها را از درون لثه خارج می کنند، اما برای بزرگسالانی که شرایط نادر و غیر عادی عدم رشد دندان را دارند، ممکن است کل دندان های دائم یا تعدادی از آنها وجود نداشته باشند. این شرایط برای ۸/۶ درصد از کل جمعیت دنیا وجود دارد. در دیگر موارد که دندان شیری در دهان باقی می ماند، ممکن است این دندان با استخوان فک جوش خورده باشد، یا دندان ها فشرده یا کج باشند. آسیب های تروماتیک و عفونت ها نیز می توانند مانع رشد و بیرون آمدن دندان ها شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عکس برداری یا رادیوگرافی دهان و دندان

مشکلات ناشی از باقی ماندن دندان های شیری در بزرگسالی

نیفتادن دندان شیری کودکان

نیفتادن دندان شیری کودکان

دندان های شیری می توانند عملکرد مؤثری مانند دندان های دائم داشته باشند، اما به همان اندازه می توانند منشاء مشکلات دهانی باشند. در صورتی که دندان شیری باقی مانده به خوبی در کنار دیگر دندان ها قرار نگرفته باشد، تمیز کردن آن دشوار خواهد بود و احتمال پوسیدگی و ایجاد حفره در آن زیاد خواهد بود. اگر دندان های کج در جلوی دهان قرار گرفته باشند، ممکن است ظاهری نازیبا ایجاد کنند. دیگر اینکه، در صورتی که دندان های شیری به شکلی بد قرار گرفته باشند، روی نحوه ی قرار گیری دیگر دندان ها تأثیر منفی خواهند داشت و مشکلات زیادی ایجاد خواهند کرد. نتایج یکی از تحقیقاتی که در زمینه ی دهان و دندان انجام شده حاکی از آن است که باقی ماندن دندان های شیری می تواند موجب بروز عفونت های شدید و مشکلات گفتاری شود.

گزینه های درمان برای دندان های شیری باقی مانده در دهان

نیفتادن دندان شیری کودکان

نیفتادن دندان شیری کودکان

یک ارتودنتیست می تواند شما را راهنمایی کند که آیا دندان شیری که در دهان باقی مانده است باید در جای خود بماند یا به درمان نیاز دارد. دندانی که به صورت صاف درون دهان قرار گرفته باشد، ساختار استخوان و بافت درون دهان را حفظ می کند، به گونه ای که دلایل کافی برای عدم درمان آن وجود دارد. با این حال، در صورتی که یک بیمار در نتیجه ی باقی ماندن دندان شیری در دهان از برخی مشکلات دندانی رنج می برد، ارتودنتیست می تواند دندان را مجدداً شکل دهد یا آن را بکشد و یک دندان مصنوعی جایگزین آن کند. معمولاً ایمپلنت های دندانی بهترین گزینه برای جایگزینی دندان هایی هستند که یا از دست می روند یا به علت کوچک یا بد شکل بودن کشیده می شوند. در برخی موارد، در صورت فشرده بودن دندان ها، بهترین راهکار کشیدن دندان شیری و پر کردن جای آن با دندان های باقی مانده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا پیرسینگ دندان برای دندان خطرناک است؟

دندان شیری که هرگز نمی افتد ممکن است بدون هیچ مشکلی سال ها درون دهان باقی بماند، گاهی اوقات حتی فرد متوجه آن نمی شود. از سوی دیگر، گاهی اوقات دندان شیری که در دهان باقی مانده است می تواند منجر به بروز مشکلات شدید دهان و دندان شود. با دندانپزشک خود صحبت کنید که آیا در دهان خود دندان شیری دارید که باید یک دندان دائم جایگزین آن شود، و تحقیق کنید کدام روش درمان برای شما بهتر است.

5/5 (1 نظر)
2 پاسخ
  1. امنه
    امنه می گوید

    سلام پسرمن ۱۳ سالشه وتوی عکس رادیولوژی نشون داده که ۱۰ تا دندان داعمی پشت دندان های شیری رشد کرده ولی هنوز بیرون نیومدن چیکار باید بکنم؟ آیا ضرر داره که همه دندونای شیری روبکشم؟

    پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code