کشیدن دندان عقل

دندانپزشک به شما می‌گوید اکنون زمان کشیدن دندان عقل شما فرا رسیده است. او ممکن است شما را به یک جراح دهان و دندان ارجاع دهد، کسی که فرایند جراحی را در مطب خود انجام می‌دهد. تنها چند روزی طول می‌کشد تا بهبود پیدا کنید و حس شما به حال طبیعی بازگردد.

کشیدن دندان عقل به چه علت انجام میگردد؟

کشیدن دندان عقل

دندان‌های عقل، مولرهای سوم در عقب دهان هستند. این دندان‌ها معمولا بین ۱۷ تا ۲۵ سال بیرون می‌آیند و محل دقیق آنها توسط اشعه‌ی ایکس مشخص می‌شود. اکثر افراد به یکی از دلایل زیر دندان عقل خود را می‌کشند:

نهفته بودن دندان عقل

کشیدن دندان عقل

از آنجا که دندان‌های عقل در عقب دهان قرار گرفته‌اند ممکن است به صورت طبیعی بیرون نیایند. امکان دارد که در استخوان فک یا لثه گیر کنند که ممکن است دردناک باشد.

رشد دندان عقل با زاویه‌ی نادرست

کشیدن دندان عقل

با رشد دندان عقل با زاویه‌ی نادرست، این دندان‌ها به دندان‌های دیگر فشار وارد خواهند کرد.

فضای کم در دهان

کشیدن دندان عقل

ممکن است در استخوان فک جای کافی وجود نداشته باشد تا یک سری مولر دیگر در آن رشد کند.

وجود پوسیدگی یا بیماری لثه

کشیدن دندان عقل

در برخی موارد برای فرد ممکن نیست تا با مسواک یا نخ دندان به دندان عقل دسترسی داشته باشد در نتیجه بهداشت آن منطقه ضعیف و منجر به ایجاد پوسیدگی و بیماری لثه خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش دندان های مولر

پیش از جراحی دندان عقل

کشیدن دندان عقل

پیش از جراحی دندان عقل حتما راجع‌به روند جراحی با دندانپزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید:

• همه‌ی مشکلات سلامتی خود را با دندانپزشک درمیان گذاشته‌اید.
  • فهرست همه‌ی داروهای مصرفی خود را در اختیار دندانپزشک خود قرار داده‌اید.
  • هر سوالی راجع‌به فرایند جراحی دارید پرسیده‌اید.
  • بحث کنید که چه نوع داروی بی‌حسی برای شما استفاده خواهد شد. بنا به درخواست شما، فرایند جراحی ممکن است با بی‌حسی موضعی یا با بیهوشی انجام شود.
  • برای گرفتن مرخصی از محل کار یا مدرسه برنامه‌ریزی کنید تا بعد از جراحی دندان عقل در منزل استراحت نمایید.

در طول جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل حداکثر ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

کشیدن دندان عقل

در جراحی دندان عقل با استفاده از یکی از مواد بی‌حسی زیر، طی کشیدن دندان هیچ دردی احساس نخواهید کرد:

• بی‌حس کننده‌ی موضعی: دندانپزشک با تزریق یک شات نووکایین (Novocaine) به لثه‌ی شما، دهان را بی‌حس خواهد کرد. یا ممکن است گاز اکسید نیتروژن (nitrous oxide) یا گاز خنده (laughing gas) استتنشاق کنید تا آرام شوید، یا حتی طی جراحی چرت بزنید. خیلی زود هوشیاری شما باز خواهد گشت.
  • بی‌حسی منطقه‌ای داخل وریدی: جراح دهان را بی‌حس خواهد کرد و از طریق ورید بازو به شما داروهایی تزریق خواهد کرد تا به خواب بروید. ممکن است طی فرایند جراحی خواب باشید.
  • بی‌حسی عمومی: یا به شما دارو تزریق خواهد شد یا از طریق ماسک، گازی استنشاق می‌کنید که در طول کل فرایند جراحی به خواب خواهید رفت و تا چند ساعت پس از اتمام جراحی نیز به هوش نخواهید آمد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فرایندهای مختلف افزایش طول تاج دندان

ممکن است نیاز باشد دندانپزشک لثه یا استخوان شما را بشکافد تا دندان را بیرون بیاورد. در این صورت، اطراف زخم‌ها را بخیه خواهد زد تا به سرعت بهبود یابند. معمولا در این جراحی‌ها از نخ‌های بخیه‌ای استفاده می‌شود که پس از چند روز جذب می‌شوند و نیاز به کشیده شدن ندارد. ممکن است دندانپزشک در محل دندان کشیده شده گاز استریل قرار دهد تا خون را به خود جذب کند.

پس از جراحی دندان عقل

همه‌ی افراد واکنش‌های متفاوتی نسبت به بی‌حسی یا بیهوشی نشان می‌دهند. اگر بی‌حسی شما موضعی بوده است و هوشیار هستید، قادر خواهید بود رانندگی کنید. یا ممکن است حتی به محل کار و کارهای معمول خود بازگردید. اما اگر برای شما از مواد بیهوشی عمومی استفاده شده است و احساس خواب‌آلودگی دارید نیاز است شخصی شما را تا منزل همراهی کند.

اکثر افراد پس از جراحی دندان عقل هیچ دردی نخواهند داشت. احتمالا به مدت ۳ روز یا بیشتر، التهاب و حس ناراحتی خواهید داشت. یا شاید چند هفته طول بکشد تا دهان به طور کامل بهبود یابد.

دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را دنبال نمایید تا روند بهبودی شما تسریع شود. در اینجا به برخی نکات برای ۳ روز نخست پس از جراحی دندان عقل اشاره خواهیم کرد:

بایدها

• از یک کیسه یخ روی صورت خود استفاده نمایید تا التهاب یا تغییر رنگ پوست را مهار نماید.
  • برای برطرف نمودن درد فک از گرمای مرطوب استفاده نمایید.
  • برای ورزش فک خود، دهان را به آرامی باز و بسته کنید.
  • غذاهای نرم مانند پاستا، برنج، یا سوپ بخورید.
  • مایعات زیاد بنوشید.
  • از روز دوم مسواک زدن را آغاز نمایید. روی خون‌های لخته شده را مسواک نزنید.
  • برای کاهش درد و التهاب از داروهای تجویزی دندانپزشک استفاده نمایید.
  • اگر تب، یا حتی درد یا التهابی دارید که کاهش نمی‌یابد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

نبایدها

• برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید. مکیدن ممکن است موجب شل شدن لخته‌های خونی شود که به بهبود دهان کمک می‌کنند.
  • دهان خود را با شدت نشویید. ممکن است دندانپزشک شستشوی آرام دهان با استفاده از محلول آب و نمک را به شما پیشنهاد دهد.
  • غذاهای سفت، ترد، یا چسبناک نخورید زیرا ممکن است زخم‌های شما را خراش دهند.
  • سیگار نکشید. کشیدن سیگار می‌تواند روند بهبود را کند نماید.