حقایقی مربوط به آبسه دندان

• آبسه دندان نوعی عفونت دهان، صورت، فک، یا گلو است که منجر به عفونت دندان می شود. علت اصلی می تواند وجود یک حفره عمیق درون دندان، بیماری پریودنتال (لثه)، یا ترک خوردگی دندان باشد، یا گاهی اوقات حتی در نتیجه حادثه و فرایندهای اخیر دندانی از قبیل کشیدن دندان و کاشت ایمپلنت نیز می توانند بروز پیدا کنند. اکثر عفونت ها به احتمال زیاد در نتیجه سلامت ضعیف دهان و دندان ها بوجود می آیند و می توانند ناشی از عدم انجام مراقبت های دندانی درست و به موقع نیز باشند. علاوه بر این، آنها می توانند در نتیجه فرایندهای دندانپزشکی که در گذشته انجام شده اند اتفاق بیفتند که به مرور زمان نشت داده اند و با شکست مواجه شده اند. افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند، از جمله اختلالات خود ایمنی بدن (از جمله سندرم اسجوگرن Sjogren) یا شرایطی که موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند (مانند دیابت، پس از پرتو درمانی، مراقبت های شیمی درمانی سرطان، یا افرادی که درمان های سرکوب کننده سیستم ایمنی دریافت می کنند) می توانند بیشتر مستعد آبسه دندان باشند.
  • در آبسه، باکتری از دندان می توان به داخل لثه ها، گونه ها، گلو، و بافت های زیر زبان، و حتی داخل فک یا استخوان های صورت منتقل شود. زمانی که بافت ها ملتهب می شوند، یا در نتیجه فشار داخل آبسه، ممکن است آبسه بسیار دردناک شود. آبسه لثه یا جینجیوال نتیجه عفونت یا آسیب و ضربه به سطح بافت لثه است. بیماری های پریودنتال نتیجه یک عفونت هستند که به عمق لثه ها (از بیرون سطح دندان ها) رفته است، و آبسه پری آپیکال به دندان هایی اشاره دارد که پالپ آنها عفونی شده است (از داخل دندان آغاز می شود).
  • اغلب، وقتی سیستم ایمنی بدن تلاش می کند مانع انتشار عفونت شود، چرک در محل عفونت انباشته می شود. ممکن است همیشه درد وجود نداشته باشد. این شرایط می تواند به تدریج دردناک تر شود تا زمانی که آبسه بترکد و به صورت خود به خود تخلیه شود، یا با کمک جراحی تخلیه شود.
  • در موارد حاد، اگر آبسه دندان به مغز برسد و موجب عفونت خون شود، می تواند منجر به مرگ شود یا تورم مجرای تنفسی را مسدود خواهد کرد و تنفس را با مشکل مواجه خواهد کرد. آبسه های دندانی می توانند باعث شوند فرد دچار بیماری های عمومی مانند تهوع، استفراق، تب، لرز، و عرق نیز شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شکاف کام و لب یا لب شکری – بخش اول

علل بروز آبسه دندانی

علت بروز این نوع عفونت ها نتیجه مستقیم رشد باکتری از داخل فضای پالپ دندان (اندودانتیک) یا از عمق سطح ریشه دندان (پریودنتال) به داخل بافت نرم و استخوان صورت و گردن است.

آبسه دندان

آبسه دندان چه علائم و نشانه هایی دارد؟

علائم آبسه دندان عموماً عبارتند از:

• قرمزی دهان و صورت

اغلب یک یا چند دندان به فشار بسیار حساس خواهند بود. با پیشرفت عفونت، فرد می تواند مشکلات دیگری را نیز تجربه کند، از جمله:

• تهوع
  • استفراق
  • لرز
  • دشواری در بلع، باز کردن دهان یا تنفس.

اگر این مشکل برای مدت زمانی طولانی درمان نشده باقی بماند، عفونت می تواند در سراسر استخوان منتشر شود و به دندان های مجاور آسیب برساند، که نیاز به درمان های گسترده تر خواهد داشت. علائم و نشانه هایی که همراه با آبسه دندان مشاهده می شوند ممکن است شامل موارد زیر باشند، اما به آنها هم محدود نمی شوند:

• حفره های عمیق
  • التهاب لثه ها
  • تورم دهان و صورت
  • بروز درد در پی لمس موضع اطراف آبسه
  • تخلیه چرک
  • گاهی اوقات توانایی باز کردن دهان را نیز محدود می کند (دشواری یا درد هنگام خیلی باز کردن دهان یا حین بلع).

در صورتی که آبسه به قسمت هایی غیر از صورت منتشر شده باشد، معمولاً با دست زدن به (لمس) منطقه عفونی درد احساس می شود. آبسه های دندانی می توانند از خفیف تا شدید دسته بندی شوند. آنها می توانند هیچ علامتی نداشته باشند یا با علائم حادی همراه باشند. بر اساس یک دسته عوامل، آبسه ها می توانند از حاد تا مزمن، ثابت (بدون هیچ تغییری) تا منتشر شونده دسته بندی شوند. در برخی موارد، عفونت به ورای دندان ها منتشر می شود و استخوان و حتی جریان خون، و دیگر قسمت های بدن را نیز درگیر می سازد تا جایی که حتی دیگر اعضای بدن نیز آسیب خواهند دید و می تواند زندگی فرد را به مخاطره بیندازد.

آبسه دندان

آبسه دندان چگونه تشخیص داده می شود؟

• پزشک یا دندانپزشک با معاینات فیزیکی می توانند مشخص نمایند که آیا هیچ آبسه ای وجود دارد که قابل تخلیه باشد.
  • ممکن است تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از دهان لازم باشند تا یک آبسه کوچک که در عمیق ترین قسمت دندان واقع شده است را نشان دهند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  محافظ دندان یا گارد دندان

گزینه های درمان آبسه دندان

• برای یک آبسه دندانی مزمن که منجر به درد یا تورم مداوم می شود، دندانپزشک می تواند درون آبسه برش ایجاد کند و آن را تخلیه کند و در انتها درمان با آنتی بیوتیک را امتحان کند.
  • آبسه هایی که برای زندگی فرد خطرناک هستند، ممکن است نیاز به مراجعه به بیمارستان داشته باشند.
  • تا زمانی که علائم تحت کنترل درآیند، ممکن است داروهای مسکن تجویز شوند.
  • این اقدامات اولیه اغلب ضروری هستند تا موقتاً علائم و نشانه های آبسه حاد را کاهش دهند؛ با این حال، برای پیشگیری از بروز مجدد عفونت، برای حذف منبع اصلی عفونت، درمان های بیشتر لازم هستند. محل این منبع اصلی مشخص می کند کدام گزینه ی درمان مناسب تر است، که می تواند شامل درمان ریشه، درمان پریودنتال، یا کشیدن دندان باشد.