ارتباط بین سن، جنسیت و بیماری لثه

نقش بیماری های لثه در مردان چیست؟

تحقیقات نشان داده اند که بیماری پریودنتال در مردان با درصد ۴/۵۶ در مقایسه با زنان با درصد ۴/۳۸ بیشتر است. به این معنا که از هر ۱۰ مرد بزرگسال، ۵ نفر به بیماری های لثه مبتلا هستند.

بیماری های لثه و سلامت پروستات چگونه مرتبط هستند؟

تحقیقات نشان داده اند مردانی که علائم بیماری پریودنتال مانند قرمزی، تورم یا درد لثه ها و پروستاتیت (التهاب پروستات) دارند، نسبت به مردانی که تنها یکی از این بیماری ها را دارند، سطح PSA بالاتری دارند. PSA آنزیمی است که توسط غده پروستات تولید می شود، که معمولاً به مقادیر اندک تولید می شود. به این معنا که سلامت پروستات می تواند با سلامت پریودنتال و بالعکس مرتبط باشد.

آیا زنان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های لثه هستند؟

همچنین ممکن است زنان در دوران بلوغ و بارداری در برابر بیماری پریودنتال آسیب پذیرتر باشند که احتمالاً با افزایش هورمون های جنسی، پروژسترون و استروژن مرتبط است. زنان اغلب بیشتر در معرض خطر یائسگی قرار دارند زیرا به نظر می رسد دهان خشک تر می شود که می تواند منجر به بروز بیماری لثه و همچنین سایر بیماری های دهان شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیرات کلر موجود در آب روی دندان ها

وضعیت لثه های زنان در دوران یائسگی و پس از یائسگی

زنان یائسه یا زنانی که در دوران بعد از یائسگی به سر می برند، ممکن است تغییراتی را در دهان خود تجربه کنند. آنها ممکن است متوجه خشکی دهان، درد و سوزش در بافت لثه و تغییر حس چشایی، بخصوص طعم های شور، تند یا ترش شوند.

چرا زنان باردار باید نگران پریودنتیت باشند؟

تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون در دوران بارداری، ممکن است زنان را مستعد ابتلا به بیماری لثه کند. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان داده اند که اگر یک زن باردار به بیماری پریودنتال مبتلا باشد، احتمال اینکه بچه او خیلی زود و خیلی کوچک به دنیا بیاید بیشتر خواهد بود. با این حال، برای اثبات این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است. هر نوع عفونت، ممکن است خطری برای سلامت جنین به همراه داشته باشد، بنابراین جلوگیری از ابتلا به هر گونه عفونت یکی از نگرانی های اصلی در طول دوران باردار است. متخصصان به زنان باردار توصیه می کنند که برای اجتناب از هر نوع خطر، معاینات دوره ای لثه ها را انجام دهند.

التهاب لثه قاعدگی چیست؟

گاهی اوقات، برخی از زنان دچار التهاب لثه قاعدگی می شوند. ژنژیویت قاعدگی شرایطی است که در آن زنان ممکن است خونریزی لثه ها، لثه های قرمز روشن و متورم، و زخم هایی در داخل گونه داشته باشند. ژنژیویت قاعدگی به طور معمول درست قبل از زمان قاعدگی یک زن رخ می دهد و با شروع سیکل او برطرف می شود.

آیا زنان در دوران بلوغ هم مستعد بیماری لثه هستند؟

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان زود هنگام بیماری لثه و کند کردن روند آلزایمر

بیماری لثه می تواند سلامت پریودنتال زنان را به طرق مختلف در طول زندگی تحت تأثیر قرار دهد. در دوران بلوغ، افزایش سطح هورمون هایی مانند پروژسترون و احتمالاً استروژن باعث افزایش گردش خون در لثه ها می شود. این ممکن است باعث افزایش حساسیت لثه شود و منجر به واکنش بیشتر به هر گونه تحریک، از جمله ذرات غذا و پلاک شود. در این مدت، لثه ها ممکن است متورم و قرمز شوند و احساس حساسیت داشته باشند.

ارتباط بین سن، جنسیت و بیماری لثه

آیا بروز بیماری لثه با سن مرتبط است؟

طبق گزارش های جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، نیمی از آمریکایی های ۳۰ ساله یا بالاتر به پریودنتیت مبتلا هستند که نوع پیشرفته تر بیماری پریودنتال است. با این حال، بیماری لثه در هر سنی می تواند بروز یابد.

علائم بیماری لثه در کودکان چیست؟

علائم شایع بیماری های پریودنتال در کودکان عبارتند از خونریزی لثه، بوی بد دهان، پف (تورم و قرمزی) لثه ها، و دور شدن لثه ها از دندان ها.

چه نوع بیماری های لثه در کودکان دیده می شوند؟

انواع شایع بیماری های لثه که در کودکان مشاهده می شوند، التهاب مزمن لثه و پریودنتیت تهاجمی هستند.

• التهاب مزمن لثه در نوزادان طبیعی است. به طور معمول باعث تورم بافت لثه، قرمز شدن و خونریزی آسان آن می شود.
  • پریودنتیت تهاجمی ممکن است افراد جوان سالم را تحت تأثیر قرار دهد. مشخصه ویژه این شرایط از دست دادن قابل توجه استخوان آلوئولار است، و از قضا، بیماران معمولاً پلاک یا جرم دندانی بسیار اندکی دارند. این می تواند پریودنتیت تهاجمی موضعی یا پریودنتیت تهاجمی عمومی باشد. پریودنتیت تهاجمی موضعی دندان های مولر و دندان های پیشین را تحت تاثیر قرار می دهد، در حالی که نوع عمومی آن کل دهان را تحت تأثیر قرار می دهد.
ارتباط بین سن، جنسیت و بیماری لثه

چگونه والدین می توانند از سلامت لثه های کودک خود مراقبت کنند؟

مؤثرترین اقدام پیشگیرانه در برابر بیماری پریودنتال ایجاد عادات خوب بهداشت دهان و دندان برای کودکان است. اقدامات پیشگیرانه اساسی برای کمک به کودک به منظور حفظ سلامت دهان و دندان های او وجود دارند:

• عادات بهداشتی دهان و دندان را زودتر ایجاد کنید. هنگامی که کودک شما ۱۲ ماهه شد، هنگام مسواک زدن دندان های او، استفاده از خمیر دندان را شروع کنید. زمانی که فاصله بین دندان های کودک شما بسته شد، لازم است نخ دندان کشیدن را شروع کنید.
  • با حفظ عادات بهداشتی دهان و دندان، الگوی مثبتی باشید.
  • برای قرار ملاقات های معمول دندانپزشکی جهت انجام معاینات خانوادگی، معاینه پریودنتال و پاکسازی، برنامه ریزی کنید.
  • دهان کودک را از نظر علائم بیماری پریودنتال، مانند خونریزی لثه، لثه های متورم و قرمز، دور شدن لثه ها از دندان ها و بوی بد دهان بررسی کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پرکردن دندان پوسیده با آمالگام