چه عاملی باعث حساسیت ایمپلنت های دندانی می شود؟

در طول سال ها، فناوری تمام جنبه های زندگی را بهبود بخشیده است. در دنیای دندانپزشکی، اسکنرهای پرتو مخروطی سی تی، تصویر سه بعدی دقیقی از کل حفره دهان ارائه می دهند، که کاشت ایمپلنت های دندانی را بسیار موفق تر می سازد.

همانطور که تکنولوژی این روزها شگفت انگیز است، کارهای خاصی هم وجود دارند که نمی تواند انجام دهد. به عنوان مثال، ایمپلنت های دندانی اعصاب ندارند، به این معنا که شما واقعا چیزی در آن دندان جایگزین خاص احساس نخواهید کرد. بنابراین وقتی به نظر می رسد که حساس شده است، نگران خواهید شد!

آیا هنگام نوشیدن یک فنجان قهوه صبحگاهی یا گاز زدن یک بستنی، احساس درد می کنید؟ گرچه ممکن است انتظار داشته باشید که این گونه دردها برای دندان های مشکل دار رخ دهند، اما هرگز فکر نمی کردید که ممکن باشد با ایمپلنت دندانی خود حساسیت را تجربه کنید. چگونه ممکن است چنین دردی احساس شود، در حالی که آنها دندان های واقعی نیستند؟ دندان مصنوعی چگونه می تواند حساس شده باشد؟

باور کنید یا نه، این اتفاق ممکن است رخ دهد. گرچه ممکن است این اتفاق در ابتدا نگران کننده به نظر نرسد، اما می تواند نشانه ای از یک مشکل بزرگ باشد که می تواند منجر به شکست ایمپلنت های دندانی شود. دندانپزشک شما علت حساسیت ایمپلنت دندانی شما را پیدا خواهد کرد تا درد شما را متوقف کند و لبخند شما را نجات دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بوی بد دهان

در مورد آن چه باید کرد؟ برای یافتن پاسخ به خواندن این مطلب ادامه دهید!

چرا من حساسیت دندان دارم؟

در برخی افراد با افزایش سن، حساسیت دندان یکی از مشکلات شایع است زیرا مینای دندان ها به طور طبیعی نازک می شود و عاج دندان را در معرض عناصر بیرونی مانند گرما و سرما قرار می دهد. علاوه بر سن، مشکلات درمان نشده مربوط به سلامت دهان و دندان ها مانند پوسیدگی دندان یا بیماری لثه نیز می توانند منجر به بروز درد شوند.

پس از درمان و جایگزین کردن دندان از دست رفته با ایمپلنت دندانی، آخرین چیزی که انتظار دارید تجربه کنید حساسیت است زیرا به عصب یا الیاف پریودنتال لیگامان شما متصل نیست. متأسفانه، اگر ناراحتی احساس کردید که مانند حساسیت دندان به نظر برسد، نشانه ای از شکست ایمپلنت دندانی شماست. نگران نباشید، دندانپزشکی که کاشت ایمپلنت شما را انجام داده است، می تواند مداخلات لازم که برای متوقف کردن درد نیاز دارید را برای شما انجام دهد.

حساسیت ایمپلنت دندانی

حساسیت ایمپلنت دندانی

چرا ایمپلنت دندانی من در حال شکست خوردن است؟

گرچه غیرممکن است که خود ایمپلنت چیزی احساس کند، حساسیت شما ممکن است نتیجه یکی از موارد زیر باشد:

  • یک دندان طبیعی در کنار ایمپلنت ممکن است دارای حفره باشد یا مینای آن بیش از حد فرسایش یافته باشد.
  • چیزی، مانند کمی غذا، ممکن است بین ترمیم ایمپلنت و دندان دیگری گیر کرده باشد و باعث ایجاد درد در آن ناحیه شده باشد.
  • لثه های شما ممکن است عفونی شده و بسیار حساس باشند.

در تمام این موارد، اعصاب نزدیک ایمپلنت ممکن است مختل شوند و باعث ناراحتی شما شوند. ممکن است مشکل لزوماً مربوط به خود ایمپلنت نباشد اما نزدیک به آن باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ورزش کردن بعد از درمانهای دندانپزشکی

ایمپلنت های دندانی موفق ترین راه حل برای درمان دندان از دست رفته هستند، بنابراین هرگز انتظار شکست آنها را ندارید، اما در شرایط نادری ممکن است رخ دهد. حساسیت دندان می تواند نشانه اصلی شکست ایمپلنت دندانی باشد که می تواند نتیجه موارد زیر باشد:

سمان اضافی دندان

سمان دندانی بیش از حد روی ترمیم شما می تواند بافت لثه را تحریک کند. با گذشت زمان، این می تواند منجر به عفونت شود. دندانپزشک شما می تواند سمان اضافی را حذف کند تا درد شما را متوقف کند و لبخند شما را حفظ کند.

حساسیت ایمپلنت دندانی

حساسیت ایمپلنت دندانی

از دست دادن استخوان

موفقیت درازمدت ایمپلنت دندانی به این بستگی دارد که استخوان فک شما از آن برای سال های طولانی حمایت کند. متأسفانه، اگر استخوان شما تراکم کافی برای حمایت از پست را نداشته باشد، فک شما تحلیل می رود و ایمپلنت شما با شکست مواجه خواهد شد. اگر حساسیت شما به دلیل از دست دادن استخوان باشد، ایمپلنت دندانی شما باید برداشته شود. دندانپزشک شما می تواند ضخامت فک شما را با پیوند استخوان افزایش دهد. پس از بهبودی فک، می توانید یک ایمپلنت دندانی جدید برای احیاء لبخند بی نقص خود قرار دهید.

پری ایمپلنتایتیس

بزرگترین تهدید برای لبخند جدید شما عفونت قابل پیشگیری به نام پری ایمپلنتایتیس است، که ناشی از تجمع پلاک و تارتار می باشد. دندانپزشک شما می تواند یک پاکسازی عمقی برای جلوگیری از پیشرفت عفونت انجام دهد تا لبخند شما را از شکست ایمپلنت دندانی نجات دهد.

چه باید کرد تا از سرمایه گذاری خود محافظت کرد؟

اگر دچار درد یا حساسیت شدید، منتظر نمانید تا دیر شود و به دندانپزشک خود مراجعه کنید. مداخله سریع و به موقع می تواند لبخند شما را از شکست ایمپلنت دندانی نجات دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کراس بایت چیست؟ - بخش دوم

اگر زمانی احساس کردید که ایمپلنت شما به گرما یا سرما حساس است، باید فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید. این همیشه نخستین گام است زیرا ممکن است یک مشکل بزرگتر وجود داشته باشد که می تواند منجر به بروز درد بیشتر، از دست دادن دندان های اضافی یا حتی شکست ایمپلنت شود.

برای درمان پوسیدگی که در دندان های مجاور اتفاق می افتد، دندانپزشک شما حفره را از بین خواهد برد و احتمالاً درمان ریشه را انجام خواهد داد و سپس ساختار آسیب دیده را با پر کردن یا روکش احیاء خواهد کرد.

بیماری لثه بدون درمان، می تواند ایمپلنت شما و همچنین دندان های طبیعی شما را به خطر بیندازد. برای بافت عفونی لثه، باکتری ها و پلاک ها باید زدوده شوند. موارد پیشرفته تر شامل درمان هایی به نام جرمگیری و تسطیح سطح ریشه هستند. جرمگیری اساساً فقط یک پاکسازی تخصصی عمقی است که با نفوذ به زیر لثه ها، پلاک های به دام افتاده را پاکسازی می کند. تسطیح سطح ریشه زمانی انجام می شود که دندانپزشک ریشه های زبر را صاف تر می کند تا پلاک نتواند دوباره روی آن تشکیل شود.

در نهایت، کاشت ایمپلنت های دندانی به این معنا نیست که نگرانی های دندانی شما تمام شده اند. گرچه ایمپلنت دندانی شما احتمالاً هیچ مشکلی بوجود نخواهد آورد، اما نباید حساسیت یا درد اطراف آن را نادیده بگیرید. این می تواند نشانه این باشد که مشکلی وجود دارد و به توجه نیاز دارد.

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code