سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان!

سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان ایده خوبی نیست. اگر سیگاری هستید، دندانپزشک دستورات سختگیرانه ای به شما خواهد داد که پس از کشیدن دندان تا حد امکان- در حالت ایده آل ۷۲ ساعت- سیگار نکشید.

اما وقتی واقعاً به دنبال نیکوتین هستید، یا به شدت دلتنگ مراسم بعد از شام خود هستید، مطمئناً گفتن آن آسان تر از انجام آن است.

به همین دلیل در این مقاله به موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • بعد از کشیدن دندان، برای کشیدن سیگار چقدر باید صبر کرد؟
  • آیا در صورت سیگار کشیدن می توان از خشکی حفره دندان اجتناب کرد؟
  • بهترین روش های سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان کدامند؟

پاسخ به این پرسش ها و موارد دیگر را، در بررسی عمیق موضوع سیگار کشیدن پس از کشیدن دندان در این مقاله بیابید.

چرا بعد از کشیدن دندان نباید سیگار کشید؟

کشیدن سیگار شامل گرمای ناشی از دود و مواد شیمیایی بی شماری است که می تواند به دندان ها، لثه ها و بافت های دهان آسیب وارد کند.

به عنوان یک فرد سیگاری، احتمالاً با اثرات لکه کننده آن روی دندان ها آشنایی دارید، اما آسیب ناشی از سیگار کشیدن می تواند تا عمق زیر سطح پیشروی کند. یکی دیگر از خطرات سیگار کشیدن برای سلامت دهان، بیماری های دهان و دندان است.

به طور خاص بعد از کشیدن دندان، دود سیگار در واقع می تواند درد محل دندان کشیده شده را افزایش دهد. علاوه بر این، روند بهبودی را کند می نماید و شما را مستعد ابتلا به عفونت و عوارض و مشکلات دیگر می کند.

وقتی نوبت به بهبود می رسد، جریان خون نیز عامل مهمی است. سیگار کشیدن باعث کاهش میزان اکسیژن خون می شود، اما اکسیژن موجود در خون برای روند بهبودی حیاتی است.

چرا سیگار کشیدن باعث خشکی حفره دندان می شود؟

بین سیگار کشیدن و خشکی حفره دندان رابطه مستقیمی وجود دارد. علت این است که وقتی دندانی را می کشید، بخشی از روند بهبودی به تشکیل لخته خون در محل کشیدن نیاز دارد. این لخته خون از خروج خون بیشتر از محل جلوگیری می کند، به محافظت در برابر عفونت ها کمک می کند و این اطمینان را می دهد که زخم های به جا مانده از دندان کشیده شده بهبود می یابند.

پس از کشیدن دندان، توقف خونریزی برای بهبودی سریع بسیار مهم است.

هر گونه اختلال در این لخته، مانند حل شدن یا کنده شدن، می تواند باعث ایجاد وضعیتی به نام خشکی حفره دندان شود. خشکی حفره دندان یک تجربه دردناک است، که به دلیل نمایان شدن استخوان زیر محل دندان کشیده شده ایجاد می شود. این وضعیت باید فوراً درمان شود تا از بروز درد و عفونت غیر قابل تحمل بیشتر جلوگیری شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بی حسی دندانپزشکی چقدر طول می کشد؟

پس، سیگار کشیدن چگونه باعث خشکی حفره دندان می شود؟

عمل مکیدن و مکش که برای کشیدن دود از سیگار استفاده می کنید، می تواند لخته خون شما را نیز از جای خود بمکد. هنگام کشیدن پیپ یا سیگار الکترونیک یا حتی نوشیدن با نی نیز خطر مشابهی وجود دارد.

سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان

سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان

خطرات سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان عقل

سیگار کشیدن ۲۴  ساعت بعد از کشیدن دندان، می تواند درد را افزایش دهد!

درست مانند کشیدن دندان معمولی، سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان عقل نیز توصیه نمی شود. سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان عقل می تواند مشکلاتی مشابه سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان های عقل بوجود بیاورد.

در واقع، درد ناشی از سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان عقل می تواند بدتر باشد، زیرا زخم های دندان عقل احتمالاً بزرگ تر هستند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، مواد شیمیایی ناشی از سیگار بعلاوه می توانند روند بهبودی را به تأخیر بیندازند و سیگار کشیدن پس از کشیدن دندان عقل نیز می تواند منجر به خشکی حفره دندان شود.

چه مدت بعد از کشیدن دندان می توان سیگار کشید؟

چه مدت بعد از کشیدن دندان سیگار کشیدن بی خطر است؟

اکثر دندانپزشکان توصیه می کنند که حداقل ۷۲ ساعت بعد از کشیدن دندان، دندان عقل یا غیره، از کشیدن سیگار اجتناب کنید. یعنی سه روز کامل. این حداقل زمان لازم برای تشکیل لخته های خون و شروع روند بهبودی است.

پس از سه روز، عمل مکش سیگار کشیدن برای سست کردن لخته های خون به طور قابل توجهی دشوارتر می شود، با این حال، هنوز هم این امکان وجود دارد.

علاوه بر این، هر بیمار متفاوت است. اگر مشکوک هستید که بعد از کشیدن دندان دچار مشکلی برای ترک سیگار خواهید شد، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا زمان مناسب را برای شما تأیید کند.

متأسفانه، حتی ممکن است متوجه شوید که دندانپزشک شما توصیه می کند که برای سیگار کشیدن مدت زمان بیشتری صبر کنید، مثلاً اگر چندین دندان کشیده اید یا کشیدن دندان عقل انجام داده اید.

آیا ۲۴ ساعت پس از کشیدن دندان می توان سیگار کشید؟

اگر خوش شانس باشید، دندانپزشک شما ممکن است بگوید که باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت بعد از کشیدن دندان، سیگار کشیدن را متوقف کنید. با این حال، حتی آنها به شما خواهند گفت که بهتر است ۷۲ ساعت کامل صبر کنید.

اگر تنها بعد از ۲۴ ساعت سیگار بکشید، خود را در معرض خطر عوارض، تأخیر در بهبود، افزایش درد، عفونت و البته خشکی وحشتناک حفره دندان قرار می دهید.

سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان

سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان

کشیدن سیگار الکترونیک بعد از کشیدن دندان

در حالی که کشیدن سیگار الکترونیکی معمولاً نسبت به سیگارهای سنتی کمتر مضر تلقی می شود، اما همچنان می تواند برای سلامت دهان و دندان ها، و سلامت عمومی مضر باشد.

و تا آنجا که به کشیدن سیگار الکترونیک بعد از کشیدن دندان مربوط می شود، خطرات آن تقریباً مانند سیگار کشیدن معمولی هستند. علت این است که سیگارهای الکترونیکی و پیپ ها نیز می توانند حاوی نیکوتین باشند، که میزان اکسیژن موجود در جریان خون را کاهش می دهند، که می تواند باعث بروز التهاب و آسیب به بافت های دهان شود و می تواند بهبودی را دشوارتر کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندانپزشکی زیبایی و ارتودنسی

یکی از جنبه های دیگری که ما هنوز به آن اشاره نکرده ایم این است که استعمال دخانیات و سیگار کشیدن بعلاوه می تواند باعث ایجاد عوارض در حین جراحی واقعی دهان شود.

تا آنجا که خشکی حفره دندان پیش می رود، کشیدن پیپ و سیگار الکترونیک نیز به همان عمل مکیدن سیگار نیاز دارند تا دود آنها به داخل ریه ها کشیده شود. به این معنا که شما به همان اندازه که در نتیجه سیگارهای سنتی دچار خشکی حفره دندان می شوید، در اثر کشیدن پیپ و سیگار الکترونیک نیز دچار خشکی حفره دندان می شوید.

بعد از کشیدن دندان چه مدت باید برای پیپ کشیدن صبر کرد؟

همان قوانینی که در مورد کشیدن سیگار سنتی بیان کردیم، برای کشیدن پیپ و سیگار الکترونیک نیز صدق می کنند. در حالت ایده آل باید ۷۲ ساعت یا سه روز کامل بعد از کشیدن دندان صبر کنید تا دوباره سیگار کشیدن را از سر بگیرید. هرچه این مدت کمتر باشد، خطر خشکی حفره و عوارض دیگر مانند افزایش درد، عفونت و تأخیر در بهبودی را به شدت افزایش دهید.

نحوه سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان

پاسخ در اینجا آسان است: این کار را نکنید. اگر احساس می کنید قبل از گذشت حداقل ۲۴ ساعت  از کشیدن دندان خود (فقط برای دندان کشیدن های جزئی)، قطعاً به کشیدن سیگار نیاز دارید، باید با دندانپزشک خود صحبت کنید.

در این بازه زمانی، تمام تلاش خود را بکنید تا با چسب های نیکوتینی کنار بیایید و حواس خود را با انجام فعالیت های مورد علاقه خود پرت کنید (البته غیر از سیگار کشیدن!).

اگر می دانید که قصد دارید بعد از جراحی سیگار بکشید، می توانید در مورد بخیه زدن محل کشیدن دندان با دندانپزشک خود صحبت کنید، که به حفظ لخته خون در جای خود کمک می کند.

آیا بعد از کشیدن دندان می توان با گاز استریل سیگار کشید؟

بعد از کشیدن دندان، سیگار کشیدن با گاز استریل، هنوز طی ۲۴ تا ۷۲ ساعت نخست بعد از کشیدن دندان مجاز نیست. با این حال، هنگامی که سیگار کشیدن را از سر می گیرید، استفاده از گاز ضروری است. دندانپزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که برای جلوگیری از خشکی حفره دندان، گاز را روی محل کشیدن دندان قرار دهید.

نکاتی برای پرهیز از سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بیمارانی که بعد از کشیدن دندان سیگار یا پیپ یا سیگار الکترونیک می کشند، در مقایسه با افرادی که پس از کشیدن دندان سیگار نمی کشند، بیشتر در معرض خطر خشکی حفره دندان قرار دارند.

در یک مطالعه، مشخص شد که خشکی حفره دندان در ۱۲ درصد از بیمارانی اتفاق می افتد که بعد از کشیدن دندان سیگار می کشیدند. و در بین افرادی که بعد از کشیدن دندان سیگار نمی کشیدند، تنها ۴ درصد دچار خشکی حفره دندان شدند.

باز هم، حرکت مکش ناشی از استنشاق دود است که می تواند باعث خشکی حفره شود. لخته خونی که در محل دندان کشیده شده ایجاد می شود می تواند سست شده و از جای خود جدا شود، که استخوان لخت زیر آن را آشکار می کند و باعث ایجاد درد طاقت فرسایی می شود.

و فقط سیگار کشیدن نیست که می تواند باعث بروز این مشکلات شود؛ تنباکو و مواد شیمیایی موجود در سیگار، از جمله نیکوتین، می توانند روند بهبودی را کند نمایند، درد را افزایش دهند و شما را در معرض خطر عفونت قرار دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیماری لثه یا عفونت لثه

پس در این مورد چه کاری می توانید انجام دهید؟ بهترین کار این است که مصرف دخانیات را کاهش دهید، نه فقط بعد از جراحی، بلکه همچنین چند هفته قبل از جراحی. و پس از جراحی باید اطمینان حاصل کنید که سیگار نمی کشید.

در حالی که برای اکثر افراد سیگاری، فقط فکر ترک سیگار، حتی برای مدت کوتاهی، باعث می شود که شما حتی بخواهید سیگار بیشتری بکشید، ضروری است هر کاری که می توانید را انجام دهید تا خیلی زود بعد از کشیدن دندان سیگار نکشید.

برخی از افراد حتی ترجیح می دهند از کشیدن سیگار به عنوان فرصتی برای ترک سیگار استفاده کنند. دندانپزشک شما بسیار خوشحال خواهد شد که منابعی را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید برنامه ریزی طرح خود برای ترک سیگار را آغاز کنید.

اگر ترک دخانیات در حال حاضر در یادداشت های شما نیست (البته روزی!)، می توانید نکات زیر را در نظر بگیرید.

سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان

سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان

نحوه جلوگیری از خشکی حفره دندان هنگام سیگار کشیدن

اگر در حال فکر کردن به این موضوع هستید که بعد از کشیدن دندان، چگونه بدون خشک شدن حفره دندان سیگار بکشید، متأسفانه پاسخ مطمئنی وجود ندارد. مراحل زیر می توانند کمک کننده باشند:

  • چسب های نیکوتین را امتحان کنید.
  • حداقل ۴۸ ساعت بعد از کشیدن دندان صبر کنید تا دوباره سیگار بکشید.
  • هنگامی که سیگار کشیدن را شروع می کنید، مطمئن شوید که با حداقل نیرو دود آن را استنشاق می کنید.
  • آدامس نیکوتینی یا تنباکوی جویدنی را به عنوان جایگزین نجوید.
  • تا حد امکان، از کشیدن سیگار خودداری کنید.
  • از دندانپزشک خود بخواهید محل کشیدن دندان را بخیه بزند.
  • روی محل دندان کشیده شده گاز استریل قرار دهید.

نتیجه گیری

سیگار کشیدن بعد از کشیدن دندان به چند دلیل خطرناک است:

  • گرمای دود می تواند باعث بروز التهاب شود.
  • مواد شیمیایی موجود در تنباکو می توانند باعث ایجاد بیماری لثه شوند.
  • نیکوتین می تواند روند بهبودی را کند نماید.
  • عمل مکیدن سیگار می تواند باعث خشکی حفره دندان شود.

جدول زیر خلاصه ای از بهترین راه های جلوگیری از بروز عوارض بعد از کشیدن دندان را نشان می دهد:

روش پیشگیری چقدر مؤثر است؟
استفاده از چسب نیکوتین به جای سیگار کشیدن یا استعمال دخانیات خیلی
زدن بخیه یا استفاده از گاز نه خیلی
سیگار کشیدن قبل از زمانی که قرار باشد خطر بالای خشکی حفره دندان

سوالات متداول

چه زمانی بعد از کشیدن دندان می توان سیگار کشید؟

دندانپزشک یا جراح دهان به شما توصیه خواهد کرد که بعد از کشیدن دندان، تا زمانی که ممکن است صبر کنید تا سیگار بکشید. حداقل زمان معمولاً ۷۲ ساعت است، اما باید از دندانپزشک خود بپرسید.

چه مدت بعد از کشیدن دندان عقل می توان سیگار کشید؟

کشیدن دندان عقل می تواند یک فرآیند تهاجمی باشد و به درمان بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل بسیار مهم است که حداقل ۷۲ ساعت بعد از کشیدن دندان، از کشیدن سیگار خودداری کنید.

سیگار کشیدن چگونه باعث خشکی حفره دندان می شود؟

سیگار کشیدن به دلیل عمل مکیدن یا مکشی که برای کشیدن دود از سیگار استفاده می کنید باعث خشکی حفره دندان می شود. این حرکت می تواند لخته خونی که روی محل دندان کشیده شده تشکیل می شود را حرکت دهد. هنگامی که لخته خون از بین می رود، استخوان زیر محل دندان کشیده شده نمایان می شود و باعث ایجاد درد شدید و تأخیر در بهبود می شود.

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code