آیا واقعاً شیرینی باعث درد دندان می شود؟

برخی افراد پس از خوردن هر چیز شیرینی در دندان های خود درد احساس می کنند. دندان درد هرگز خوشایند نیست، مهم نیست که چقدر وخیم است. اما چه چیزی می تواند باعث بروز آن شود، و چگونه می توان از بروز آن جلوگیری کرد؟

علل حساسیت دندان ها به قند

حساسیت به قند معمولاً نشانه مشکلات بزرگتر است. مشخص نمودن اینکه چه چیزی باعث بروز حساسیت می شود می تواند به پیشگیری از بروز و وخیم تر شدن آن کمک کند و بعلاوه می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید چگونه از بروز دندان درد در آینده پیشگیری کنید.

از دست رفتن مینای دندان

اگر دندان های شما مینای خود را از دست داده باشند، آنها می توانند نه تنها به قند، بلکه به چیزهای دیگر مانند نوشیدنی ها یا خوراکی های خیلی داغ یا سرد نیز حساس تر باشند. مینای دندان بیرونی ترین لایه دندان های شماست و از آنها در برابر حفره ها و پوسیدگی ها محافظت می کند. اما اگر شروع به فرسایش کند، شما بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارید، بنابراین مهم است که به هر گونه حساسیتی که احساس می کنید توجه زیادی داشته باشید.

خیلی محکم مسواک زدن

اگر شما خیلی محکم مسواک می زنید یا فرچه های مسواک شما خیلی سفت هستند، که می توانند موجب ساییدگی مینای دندان های شما شوند، به فکر خرید یک مسواک دارای فرچه های نرم تر باشید، و وقتی مسواک می زنید، خواه از مسواک های برقی استفاده می کنید یا مسواک های دستی، به آرامی و با حرکات دایره ای مسواک بزنید، نه خیلی محکم و نه با حرکات رفت و برگشتی روی دندان ها.

خوردن خوراکی های اسیدی

آنچه شما می خورید می تواند روی مینای دندان های شما تأیر داشته باشد. خوراکی هایی مانند ترشی، زغال اخته، هر چیزی که داخل آن گوجه فرنگی دارد، و همچنین قهوه و الکل، همگی می توانند به دندان های شما آسیب وارد کنند. آنها می توانند موجب خوردگی مینای دندان های شما شوند، ور در نهایت خطر حفره های دندانی را برای شما به ارمغان بیاورند. این خوراکی ها می توانند باعث لک شدن دندان ها نیز شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان های ناتال و نئوناتال

حفره های دندانی

حساسیت به قند می تواند به معنای بروز اتفاقی بدتر از ساییدگی مینای دندان باشد. این احساس بعلاوه می تواند نشانه این باشد که شما در دندان خود حفره دارید. اگر حساسیت دندان دارید، برای اطلاع دادن آن به دندانپزشک خود صبر نکنید. ممکن است حفره ای وجود داشته باشد که نیاز به پر کردن داشته باشد.

آسیب به دندان

هر گونه آسیب به دندان می تواند موجب بروز حساسیت شود. اگر در یک تصادف یا حین بازی یا ورزش کردن به دندان های شما آسیب فیزیکی وارد شود، این احتمال وجود داد که حساسیت به قند بروز یابد. اگر شما دندان های خود را روی یکدیگر می سایید، این کار می تواند موجب بروز آسیب به دندان های شما و ساییدگی مینای آنها شود، که منجر به افزایش حساسیت می شود.

درمان های سفید کردن دندان

برخی درمان های سفید کردن دندان ها می توانند موجب بروز حساسیت موقتی به شیرینی جات شوند. با این حال، بر خلاف حساسیتی که در نتیجه پوسیدگی دندان یا از بین رفتن مینای دندان بروز می یابد، این نوع حساسیت معمولاً کاهش می یابد و از بین می رود.

بیماری لثه

بیماری لثه تنها لثه ها را تحت تأثیر قرار نمی دهد، بلکه می تواند روی احساس دندان های شما نیز تأثیر داشته باشد و ممکن است سلامت عمومی دهان شما را تحت تأثیر قرار دهد. اگر از ژنژیویت یا پریودنتیت رنج می برید، ممکن است نسبت به برخورد شیرینی جات به دندان ها و لثه های خود حساس باشید.

چگونه می توان از بروز حساسیت به قند پیشگیری نمود؟

با حفظ بهداشت مناسب دهان می توان از بروز حساسیت به شیرینی جات پیشگیری نمود. این می تواند برای پیشگیری از ساییدگی مینای دندان و پوسیدگی دندان ها نیز مفید باشد.

علل حساسیت دندان به شیرینی

علل حساسیت دندان به شیرینی

مراقب آنچه می خورید باشید.

نخستین گام این است که مراقب آنچه می خورید باشید. اگر مقادیر زیادی خوراکی های ناسالم بخورید، ممکن است در معرض خطر بهداشت بد دهانی قرار داشته باشید. کمبود ویتامین ها با تضعیف دندان ها می تواند با پوسیدگی های دندانی ارتباط داشته باشد، بنابراین مهم است که رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید. برخی خوراکی هایی که می توانند به پیشگیری از ساییدگی مینای دندان ها کمک کنند (و بنابراین از حساسیت به شیرینی جات پیشگیری کنند) عبارتند از سبزیجات، خوراکی های غنی از فیبر، ماست، پنیر و شیر.

مراقب مصرف قند خود باشید.

اگر دندان های شما پس از خوردن شیرینی ها درد دارند، گزینه دیگر کاهش مقدار قند دریافتی است. نه تنها باید از آنچه باعث دندان درد شما می شود پرهیز کنید؛ بلکه خوردن قند کمتر نیز برای دندان های شما بهتر است و می تواند به پیشگیری از حفره های دندانی پیشگیری کند.

پرهیز از خوراکی های اسیدی

خوراکی های اسیدی می توانند موجب خوردگی مینای دندان های شما شوند. پرهیز از این خوراکی ها می توانند به شما کمک کنند مینای دندان های خود را برای مدت زمان طولانی تری حفظ کنید، و خطر پوسیدگی و حفره های دندانی را کاهش دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مقایسه ایمپلنت های دندانی زیرکونیا و تیتانیومی

عادات مسواک زدن خود را تغییر دهید

اگر خیلی محکم مسواک می زنید، ممکن است به دندان های خود آسیب وارد کنید. ممکن است لازم باشد نحوه مسواک زدن خود را آرام تر کنید، اما تعویض مسواک نیز می تواند کمک کند.

چه خمیر دندانی باید استفاده کنم؟

اگر به طور کلی دندان های شما حساس تر هستند، نوعی خمیر دندان وجود دارد که تخصص آنها حساسیت دندان است. آنها معمولاً در هر فروشگاهی به فروش می رسند. علاوه بر این، شما می توانید از دندانپزشک خود بخواهید یک نوع را به شما معرفی کند.

چه مسواکی باید استفاده کنیم؟

مهم ترین چیزی که برای خرید مسواک باید به دنبال آن باشید نرم بودن فرچه آن است. فرچه های سفت می توانند موجب خوردگی مینای دندان های شما شوند. فرچه های نرم همانقدر که به خوبی دندان ها را پاکسازی می کنند، به همان اندازه هم به خوبی از مینای دندان های شما محافظت می کنند.

از درمان های خانگی سفید کردن دندان ها اجتناب کنید.

درمان های سفید کردن دندان می توانند موجب بروز حساسیت های موقتی شوند، مخصوصاً آنهایی که حاوی بلیچ باشند. درمان هایی که شما می توانید در منزل انجام دهید با خیرات بیشتری همراه هستند، از جمله عدم انجام درست آنها. از دندانپزشک خود در مورد درمان های سفید کردن دندان سؤال بپرسید و اینکه برای پرهیز از حساسیت چه درمانی بهتر است.

به دندانپزشک مراجعه کنید.

دندانپزشک شما می تواند توصیه هایی برای پرهیز از حساسیت دندان به شما ارائه دهد. او می تواند کمک کند مشخص نمایید آیا مشکل زمینه ای در دندان های خود دارید که باعث بروز حساسیت شده اند یا خیر. هر گونه حفره دندانی می تواند پر شود، و دندانپزشک نیز می تواند کارهایی را توصیه کند که می توانید برای بهبود سلامت دهان خود انجام دهید.

علل حساسیت دندان به شیرینی

علل حساسیت دندان به شیرینی

چگونه می توان حساسیت دندان ها را درمان کرد؟

گزینه های مختلفی برای شما وجود دارند که می توانید از آنها برای درمان حساسیت دندان های خود استفاده کنید. درمان ممکن است به علت بروز حساسیت بستگی داشته باشد، بنابراین در درجه اول مهم است بدانید که چرا در حال تجربه کردن حساسیت به شیرینی جات هستید.

مسکن ها

مسکن های بدون نسخه می توانند برای کاهش فوری درد هنگام تجربه حساسیت به قند کمک کنند. اگر دندان های شما حین صرف غذا یا بعد از آن درد دارند، مصرف مسکن می تواند به کاهش این درد کمک کند.

محافظ دندان

اگر دندان های خود را روی یکدیگر می سایید که باعث ساییدگی مینای آنها می شود، استفاده از محافظ دندان شبانه می تواند به محافظت از دندان های شما در برابر آسیب کمک کند.

پر کردن دندان

اگر حفره دندانی دارید، پر کردن آنها می تواند به کاهش حساسیت ها کمک کند زیرا دیگر قند قادر نخواهد بود با قسمت های پوسیده تماس مستقیم پیدا کند. بهتر است برای سلامت دندان های خود هر چه سریع تر برای پر کردن آنها اقدام کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کرم خوردگی و پوسیدگی دندان

سیلانت ها

سیلانت ها می توانند از دندان های شما در برابر پوسیدگی کمک کنند. آنها قسمت های آسیب پذیر دندان های شما را می پوشانند و از تماس غذا و پلاک با آنها جلوگیری می کنند. معمولاً، کودکان آنها را برای دندان های مولر خود دریافت می کنند، اما افراد بزرگسال نیز می توانند از مزایای آنها بهره مند شوند.

فلوراید

فلوراید باعث می شود دندان ها در برابر غذاهای اسیدی و قندی که مصرف می کنید مقاوم تر شوند. علاوه بر این، به معدنی سازی مجدد دندان ها کمک می کند، که سلامت مینای دندان ها را نیز ارتقاء می دهد. فلوراید در محصولات مختلف وجود دارد، از جمله خمیر دندان، دهانشویه ها، و ژل ها.

خمیر دندان های مخصوص

برخی خمیر دندان های مخصوص که برای دندان های حساس طراحی شده اند نیز می توانند حساسیت شما را کاهش دهند.

قند چه تأثیراتی می تواند روی دندان های ما داشته باشد؟

قند برای دندان های شما مضر است. پرهیز از آن می تواند به بهبود سلامت عمومی شما، و نه فقط سلامت دهان شما، کمک کند. اما قند دقیقاً چکار می کند؟

مینا

باکتری هایی که موجب خوردگی مینای دندان ها و منجر به پوسیدگی دندان ها می شوند از قندها تغذیه مب کنند. هرچه قند بیشتری داخل دهان وجود داشته باشد، احتمال بروز پوسیدگی های دندانی نیز به همان میزان افزایش پیدا می کند.

آیا می توان مینای دندان را بازسازی کرد؟

مینای دندان از مواد معدنی روی دندن ها ساخته شده است. وقتی مینای دندان ها از بین می رود، نمی تواند مجدداً بازگردانده شود. اگر هنوز وجود دارد اما ضعیف شده است، با معدنی سازی مجدد آن می توان اوضاع آن را بهبود بخشید. بیشترین ماده معدنی موجود در مینای دندان های شما کلسیم است، بنابراین خوردن خوراکی های سرشار از کلسیم می تواند به رسوب بیشتر و بیشتر کلسیم روی دندان های شما کمک کند. خوراکی های اسیدی باعث از برداشته شدن کلسیم از روی دندان های شما می شوند، بنابراین پرهیز از خوردن این نوع خوراکی ها نیز می تواند کمک کننده باشد.

دندان درد

اگر مقدار زیادی قند بخورید، می تواند باعث بروز دندان درد شود. دندان درد می تواند با حفره های دندانی و بیماری لثه نیز اتفاق بیفتد، که باز هم قند با آنها ارتباط دارد.

حفره های دندانی

قند باکتری های داخل دهان شما را افزایش می دهد که موجب بروز پوسیدگی دندان ها می شوند. هرچه قند بیشتری بخورید، محیط داخل دهان شما برای پوسیدگی بهتر خواهد بود.

بیماری لثه

بیماری لثه نوعی عفونت باکتریایی لثه ها است. قند باکتری های داخل دهان را افزایش می دهد، بنابراین با ژنژیویت و پریودنتیت نیز ارتباط دارد، یعنی این باکتری ها که از قندها تغذیه می کنند می توانند موجب تخریب بافت لثه ها نیز شوند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code