راه هایی برای غلبه بر ترس از دندانپزشکی

دنتوفوبیا یا ترس از دندانپزشکی چیست؟

چهره ‌ای که با عینک ذره‌ بینی بزرگش بالای سر شما می ‌نشیند، بسیار سرد و جدی است. با هر خراش ابزار روی دندان های خود، احساس می کنید قضاوت خسته کننده می شود. بوی دستکش های لاتکس مشام شما را پر می کند در حالی که تلاش می کنید با وجود دستان شخص دیگری داخل دهان خود نفس بکشید. سعی می کنید بدون اینکه دهان خود را ببندید آب دهان خود را قورت دهید و به طرز وحشتناکی نزدیک است بالا بیاورید. هر لحظه یک ناراحتی عذاب آور است، در حالی که دعا می کنید تا کار شما به اتمام برسد.

اگر سناریوی فوق در مطب دندانپزشکی برای شما کابوس است، ممکن است با دنتوفوبیا Dentophobia دندانپزشکی دست و پنجه نرم می کنید. دنتوفوبیا به عنوان ترس از دندانپزشکان و یا انجام کارهای دندانپزشکی تعریف می شود. به آن ادنتوفوبیا Odontophobia نیز می گویند (که بیشتر با ترس از دندان در ارتباط است). اگر شما را به عنوان یک دنتوفوب (کسی که ترس از دنداپزشکی دارد) شناسایی شوید، ممکن است دیگر انواع فوبیای موقعیتی نیز در شما تشخیص داده شوند.

  • آمار
    بر اساس مطالعات، ۵ تا ۱۵ درصد از افراد بزرگسال ترس شدید از دندانپزشک دارند و ۳ درصد هرگز به دندانپزشک مراجعه نمی کنند.
  • همچنین، از هر ۳ شرکت‌کننده، ۱ نفر از “ترس شدید پاتولوژیک از درمان دندان‌پزشکی” رنج می برد.
  • در کودکان، ترس و اضطراب دندانپزشکی می تواند روی ۵ تا ۲۰ درصد از جمعیت تاثیر بگذارد.

چرا مردم از دندانپزشک می ترسند؟

اجازه دهید این بخش را با گفتن این جمله آغاز کنیم: کاملاً ممکن است که ما برخی از بدترین ژن ها را در رابطه با دندان ها به ارث برده باشیم. تا به امروز این موضوع من را شگفت زده می کند که می توانم با مراجعه به دندانپزشک متوجه آن شوم، اما از انجام آن خودداری می کنم. در اینجا به بیان مهم ترین دلایلی می پردازیم که باعث می شود اکثر افراد اضطراب دندانپزشکی را تجربه کنند.

غلبه بر ترس از دندانپزشکی

غلبه بر ترس از دندانپزشکی

تجربه آسیب رسان در دوران کودکی

در بهترین سال‌ های عمر خود برای از دست دادن دندان‌ های شیری‌ خود تلاش می‌کنیم. دندان ‌ها تکان می ‌خورند و لق می‌ شوند، اما به نظر می‌ رسد هرگز بدون کمک نمی افتند. ممکن است پدربزرگ و مادربزرگ، از تکنیک ‌های قدیمی استفاده کنند تا به ما کمک کنند دندان‌ های شیری بیفتند. ظاهراً در روزگار آنها گره زدن یک سر نخ به دندان و سر دیگر آن به دستگیره در بود. هنگامی که در به هم می خورد، دندان به شکلی جادویی کنده می شود. خب، ممکن است نخستین مرتبه ای که روی ما تست می شود کار نکند، و نه مرتبه دوم. بنابراین روند طولانی ترومای دندان آغاز شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روشهای سفید کردن دندان

در دوران کودکی بسیاری از افراد، رفتن نزد دندانپزشک به معنای طعم مفرح خمیر دندان و مسواک های زیبا نیست، بلکه به معنای اقدامات بی پایان دندانپزشکی است. بدترین نمونه شامل کشیدن شش دندان است. دندان های دائمی به جای بیرون راندن دندان های شیری، از اطراف آنها بیرون می آیند. بنابراین، در یک لحظه، آنها کشیده می شوند.

آیا شما هم در دوران کودکی ترومای مشابه را تجربه کرده اید؟ آیا شما هم اینطور بوده اید و تنها تجربیات دشوار دوران کودکی را از دندانپزشکی به یاد می آورید؟ این می تواند منجر به ترس مشروط شود که غلبه بر آن دشوار است.

واکنش مشروط

اگر همچنان تجربیات منفی با دندانپزشکان داشته باشید، از نظر احساسی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان یک کودک، والدین شما حق دارند از دندان های شما مراقبت کنند (البته با در نظر گرفتن بهترین منافع شما). هر چه بیشتر مجبور شوید به دندانپزشک مراجعه کنید، اضطراب و ترس دندانپزشکی بیشتر می شود – و بیشتر تلاش می کنید که از آن اجتناب کنید. به عنوان یک بزرگسال، شما به اندازه کافی با آسیب های دندانی مواجه شده اید که شما را مجبور کرده است اجتناب کامل از دندانپزشک را انتخاب کنید.

غلبه بر ترس از دندانپزشکی

غلبه بر ترس از دندانپزشکی

ابزارهای دندانپزشکی

فوبیای دندانی شما ممکن است ناشی از تروما نباشد، بلکه ابزارهایی باشند که توسط دندانپزشک استفاده می شوند. بیایید صادق باشیم، ابزارهای آنها نگران کننده است. اکثر دندانپزشکان از ماسک هایی برای پوشاندن دهان خود و همچنین عینک های ذره بینی عجیب و غریب استفاده می کنند. آنها از آینه، پروب، رترکتور گونه استفاده می کنند که اجازه نمی دهند این کابوس ها را فراموش کنیم- سوزن ها. ابزارها باعث بروز ناراحتی می ‌شوند و می ‌توانند باعث ایجاد ترس شوند. اما نباید اینطور باشند.

خجالت و شرمندگی

ترسناک ترین پرسشی که در هر بار مراجعه به دندانپزشک با آن روبرو می شویم این است: “چند وقت یکبار نخ دندان می کشی؟” پاسخ اکثر افراد اغلب “به ندرت” است. در حالی که این وظیفه دندانپزشکان است که به شما توصیه کنند و اقدامات صحیح بهداشتی دهان و دندان را پیشنهاد کنند، آنها نیز تخصصی هستند. آنها حفره ها را ترمیم می کنند، دندان های از دست رفته را بررسی می کنند و درمان های ریشه را انجام می دهند. دندانپزشکان بیماری لثه را درمان می کنند و دندان های پوسیده را معاینه می کنند. همه را می بینند. اگر ذهن شما مشغول چیزی است که به نظر شما شرم آور است، به احتمال زیاد مهم تر است که به جای شرمساری، با مشکل کنار بیایید. هر چه مراقبت های دندانی را بیشتر به تعویق بیندازید، ممکن است سلامت شما بیشتر به خطر بیفتد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حقایق مربوط به دندان ها که بهتر است کودک شما آنها را بداند!

چگونه به ترس از دندانپزشکی غلبه کنیم؟

پس چگونه بر دنتوفوبیا غلبه می کنید؟ در اینجا چند مرحله وجود دارد که انجام آنها را توصیه می کنیم:

  • آیا می دانستید که می توانید بدون انجام هیچ فرایندی با دندانپزشک ملاقات کنید؟ گاهی اوقات به آن “آمادگی قبل از درمان” نیز گفته می شود. هدف از دیدار این است که در مطب احساس راحتی بیشتری داشته باشید، با دندانپزشک خود صحبت کنید و ارتباط برقرار کنید و اضطراب خود را کاهش دهید. این یک مرحله ساده است که می تواند علائم شما را تا حد زیادی کاهش دهد. همین امروز این قرار را بگذارید.
  • هنگامی که یک دندانپزشک در حال تمیز کردن دندان های شما است، ممکن است باعث ایجاد ناراحتی شود. این امر بویژه در صورتی اتفاق می افتد که تنها زمانی که دندان های شما نخ دندان کشیده می شوند نزد دندانپزشک باشد. اگر با هر گونه دردی که احساس می کنید مضطرب می شوید، می توانید به دندانپزشک بگویید. اگر لازم است دندانپزشک برای استراحت کمی دست از کار بکشد، از قبل روی یک سیگنال توافق کنید. اگر بدانید هر زمان که بخواهید می توانید فرایند را متوقف کنید، می تواند اضطراب شما را کاهش دهد.
  • بپرسید از چه ابزاری استفاده می کنند، برای چه چیزی استفاده می شود و می توانید انتظار داشته باشید چه احساسی را تجربه خواهید کرد. دندانپزشک باید مایل باشد که همه چیز را با جزئیات برای شما توضیح دهد و شما را راحت کند.
  • یکی از بزرگترین مشکلات اکثر افراد در مطب دندانپزشک ترس از سوزن است – استفاده از Novicane برای انجام یک فرایند. سوزن های بلندی که استفاده می کنند می تواند وحشتناک باشد. با این حال، ممکن است هرگز دردناک نباشد – زیرا آنها قبل از Novicane یک ژل بی حس کننده تجویز می کنند. ترس بیشتر با ناراحتی ناشی از دانستن فرو رفتن سوزن به لثه ها مرتبط است. برای برخی افراد، چند نفس عمیق کمک کننده است و اینکه از دندانپزشک بخواهند در مورد هر قدمی که بر می دارد با آنها صحبت کند، و در حالی که از اقدامی اطلاع ندارند آن را انجام ندهد. اگر ترس شما از دندانپزشکی با دیدن سوزن ارتباط دارد، از دندانپزشک بخواهید که آنها را از دید شما دور نگه دارد و قبل از استفاده به آنها هشدار دهد. بعلاوه، اگر در یک قرار ملاقات جداگانه با سوزن ها آشنا شوید یا حتی به عکس های آنلاین نگاه کنید، ممکن است به شما کمک کند. این می تواند به کاهش حساسیت شما نسبت به اضطراب دندانپزشکی کمک کند.
  • اگر مراقبت های دندانی را به درستی انجام دهید، می توانید تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشک را کاهش دهید. استفاده منظم از نخ دندان نیز می تواند ناراحتی شما را از بین ببرد زیرا لثه های شما در زمان معاینه تحریک نمی شوند و خونریزی نمی کنند. وقتی از دندان ‌های خود مراقبت می‌ کنید و دچار پوسیدگی نمی شوید، حتی می ‌توانید از سوزن‌های نوویسین Novicane اجتناب کنید!
  • در نهایت دندانپزشک مناسب خود را انتخاب کنید. دندانپزشکانی وجود دارند که متخصص هستند و با افراد مبتلا به فوبیای شدید دندانپزشکی کار می کنند. آنها حتی شما را خارج از مطب خود ملاقات می کنند و مسافت زیادی را طی می کنند تا مطمئن شوند که شما راحت هستید. تحقیقات خود را انجام دهید و دندانپزشک مناسب برای خود پیدا کنید. به روزترین مطب ها حتی صندلی ماساژ هم دارند! آنها اتاق هایی با پنجره هایی دارند که مشرف به جایی هستند که پرندگان دانه می خورند تا حواس بیمار را پرت کند. در طول ویزیت آنقدر بیمار آرام است که ناراحتی بسیار اندکی را تجربه می کند.
غلبه بر ترس از دندانپزشکی

غلبه بر ترس از دندانپزشکی

چگونه به کودک خود بیاموزیم که دندانپزشک را دوست داشته باشد.

  • به محض اینکه فرزندانتان دندان درآوردند، به آنها کمک کنید تا نحوه مسواک زدن دندان های خود را بیاموزند. انجام این کار را خودتان آغاز کنید تا به تمیز کردن دندان های خود توسط یک فرد بزرگسال دیگر عادت کنند. به آنها کمک کنید تا یاد بگیرند که مراقبت از دندان هایشان لذت بخش است. حتی می توانید برای آنها خمیر دندان خنک بخرید که اگر جایی را جا انداختند متوجه آن شوند! معمولاً، آنها از دندان های خود بهتر مراقبت می کنند، در آینده کمتری به انجام اقدامات ناراحت کننده نیاز خواهند داشت.
  • از خردسالی شروع کنید: به محض رویش دندان های شیری کودک، او را نزد دندانپزشکی ببرید که در کار با کودکان تخصص دارد. این دندانپزشکان و تکنسین ها به اندازه کافی برای کار با بچه ها آموزش دیده اند و تجربه دارند. آنها می دانند که چگونه ترس کودک را کاهش دهند.
  • مراقب باشید ترس خود را به فرزندتان القاء نکنید. آنها همان تجربیاتی که شما داشته‌اید را نخواهند داشت – پس اجازه دهید آنها تجربیات خود را داشته باشند. اگر کودک شما در گذشته تجربه دردناکی داشته است، به او یادآوری کنید که همیشه اینطور نخواهد بود. از کودکان خود در مورد چیزی که باعث درد یا ترس آنها شده است سؤال بپرسید.
  • دندانپزشکان در سیستم های پاداش برای بچه ها خوب هستند، آنها معمولاً یک مسواک جدید سرگرم کننده یا یک وسیله کوچک برای کمک به ارتباط مثبت با دندانپزشک دریافت می کنند. شما همچنین می توانید نقش خود را در پاداش دادن به فرزندتان با تجربه مثبت پس از ویزیت دندانپزشک ایفا کنید. اما – شاید تنها لازم باشد از آبنبات اجتناب کنید!
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انکیلوز دندان یا دندان فک جوش

درمان تخصصی

برای دنتوفوبیای شدیدتر، می توانید به دنبال مشاوره باشید. یک درمانگر با شما کار می کند تا برنامه ای برای رفع ترس های شما از دندانپزشکی ایجاد کند و برای ایجاد راحتی بیشتر با دندانپزشک با شما کار کند. می توانید به صورت آنلاین جستجو کنید تا یک متخصص واجد شرایط در نزدیکی خود پیدا کنید. مشاوره آنلاین برای دنتوفوبیا نیز یک گزینه است، زیرا گزینه های مراقبت های بهداشتی بیشتری از طریق وب در دسترس هستند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code