محافظ دندان یا گارد دندان

محافظ دندان در ورزش های پر زد و خورد

ورزش های پر زد و خورد ورزش هایی هستند که در طول انجام آنها تماس فیزیکی بسیار زیادی بین کسانی که آنها را انجام می دهند وجود دارد به همین دلیل امکان آسیب به دندان ها وجود دارد.

محافظ دندان یا گارد دندان

محافظ دندان یا گارد دندان

خطراتی که دندان ها را تهدید می کنند کدامند؟

در واقع، خطر آسیب به دندان ها در ورزش های پر سرعت و جسمی، یا ورزش هایی که در آنها جابجایی اجسام وجود دارد (از جمله چوگان و توپ) افزایش می یابد. مطالعات نشان داده اند که بین ۱۳% تا ۳۹% از همه حوادث دندانی به ورزش ها مربوط می شوند. تقریباً ۲۵% از کودکان در انگلستان، به یک اندازه دندان های جلوی خود را از دست می دهند یا به آنها آسیب می رسانند. محبوبیت و شهرت ورزش های پر زد و خورد که منجر به افزایش حوادث تروماتیک دندانی می شوند رو به افزایش است.

محافظ دندان یا گارد دندان

محافظ دندان یا گارد دندان

آیا باید از محافظ دندان استفاده کرد؟

همه دندانپزشکان اصرار دارند استفاده از محافظ دندان برای همه کودکان دبستانی یا بازیکنان باشگاهی که ورزش های پر زد و خورد انجام می دهند، اجباری است. برخی طرح های بیمه های دندانپزشکی برای حوادثی که در طول انجام ورزش (از جمله جلسات آموزشی) اتفاق می افتند، اگر برای کاهش خطر از محافظ دندان استفاده نشده باشد، هزینه ای پرداخت نمی کنند. جامعه ارتودنتیست های بریتانیا (BOS) به بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرا دارند توصیه می کند در طول مدتی که از براکت های ارتودنسی استفاده می کنند از محافظ دندان استفاده کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لبخندی زیباتر با بستن فاصله بین دندانها

در ایالات متحده، توصیه می شود محافظ دندان بخشی از کیت ورزشی باشد. هنگام ورزش هایی مانند راگبی توصیه می شود بازیکنان در قسمت های پر برخورد از محافظ دندان استفاده کنند. نشان داده شده است که محافظ دندان ها احتمال حوادث دندانی را کاهش می دهند.

چرا باید از گارد دندان استفاده کرد؟

با استفاده از این ابزار می توانید مانع بریده شدن بافت های داخل دهان توسط براکت های ارتودنسی و نیز آسیب هایی شوید که می توانند به براکت ها وارد شوند، و از حوادث دندانی پیشگیری نمایید. خوشبختانه، خود براکت ها به خوبی از دندان ها محافظت می کنند، بنابراین مهمترین عملکرد آنها روی براکت ها این است که می توانند از بریس ها و دهان محافظت کنند.

محافظ های دندان از چه موادی ساخته می شوند؟

محافظ های دندان انعطاف پذیر هستند و از مواد گیرنده ضربه مانند پلی اتیلن وینیل استات (pEVA) ساخته شده اند. این پلیمر بدون بو، بدون مزه، و غیر سمی است و در برابر ساییدگی مقاوم است و آنقدر با دوام است که حداقل به اندازه یک فصل رقابت ها یا یک دوره آموزشی دوام بیاورد.

محافظ دندان یا گارد دندان

محافظ دندان یا گارد دندان

انواع محافظ های دندانی

محافظ های جدید به شکلی طراحی شده اند که به راحتی داخل دهان قرار می گیرند و برجسته نیستند، و اجازه حرف زدن، بلع و تنفس عادی را می دهند. BOS معتقد است که محافظ های دندان مرسوم با براکت ها کار نمی کنند زیرا دندان ها در حال جابجا شدن هستند، که به این معناست که خیلی سریع متناسب با دندان ها نخواهند بود. خوشبختانه، چندین نوع متفاوت محافظ دندان “ارتو-گارد” یا همان محافظ های ارتودنسی وجود دارند که به صورت ویژه برای قرار گیری روی براکت های ثابت ارتودنسی طراحی شده اند و BOS توصیه می کند اینها بهترین نوع محافظ های دندانی برای استفاده با براکت های ارتودنسی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انکیلوز دندان یا دندان فک جوش

ارتودنتیست می تواند مناسب ترین محافظ دندان را به شما معرفی کند یا بیمار را راهنمایی کند از کجا می تواند مناسب ترین محافظ دندان را متناسب با نیازهای خود تهیه کند.

محافظ دندان ارتودنسی

برخی شرکت ها در حال تولید محافظ های ارتودنسی برای بیمارانی هستند که از براکت های ارتودنسی استفاده می کنند که مشخصه ویژه آنها وجود یک بخش کانال مانند است که بریس ها را پوشش می دهد و اجازه می دهد دندان ها جابجا شوند. محافظ های دندان “بویل اند بایت” می توانند با نرم شدن داخل آب در حال جوش شکل داده شوند و سپس روی دندان ها قرار بگیرند تا شکل دندان ها را به خود بگیرند. به این معنا که، با جابجا شدن دندان ها می توان محافظ دندان را مجدداً گرم کرد و دوباره شکل داد تا با شکل جدید دندان ها تطبیق پیدا کند.

محافظ دندان سفارشی

در نتیجه جابجایی دندان ها در طول درمان ارتودنسی، ممکن است لازم باشد در محافظ های دندان سفارشی که ساخته دست ارتودنتیست هستند، دائماً تغییراتی ایجاد شود و ممکن است برای بیماران ارتودنتیک قابل استفاده نباشند (مگر آنکه قبل از ساخت محافظ دندان براکت ها روی دندان ها قرار گرفته باشند). سازندگان محافظ های دندان سفارشی باید آنها را به گونه ای بسازند که اجازه دهند دندان ها در طول درمان جابجا شوند و باید استفاده کننده را راهنمایی کنند که اگر محافظ دندان خیلی تنگ شد چگونه در آن تغییراتی ایجاد کنند. در صورتی که دندان ها جابجایی های زیادی داشته باشند، ممکن است لازم باشد محافظ دندان جدیدی ساخته شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت سینوس و دندان درد: چه ارتباطی وجود دارد؟

هنگام انتخاب گارد دندان چه چیزهایی باید مد نظر قرار بگیرند؟

  • باید راحت باشد، به خوبی روی دندان ها قرار بگیرد، و در اثر ضربه به راحتی لق یا شل نشود.
  • موادی که برای ساخت آن استفاده می شود، در قسمت های آسیب پذیرتر، باید از ضخامت کافی (۴ میلی متر) برخوردار باشد، تا از نیروی ضربه بکاهد.
  • هنگام گذاشتن آرام بایت روی محافظ دندان، قسمت های بزرگ سطح جونده آن باید با دندان های فک روبرو در تماس باشند تا خطر شکستن فک کاهش پیدا کند.
5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code