آیا سیگار الکترونیک برای دندان ها مضر است؟

آیا سیگار الکترونیک برای دندان های شما مضر است؟ بسیاری از ما در حال حاضر به خوبی از تأثیرات منفی سیگار روی سلامت عمومی و دهان و دندان آگاه هستیم، اما در مورد سیگارهای الکترونیکی یا e-cigarettes چقدر می دانید؟

سیگار الکترونیکی برای سلامت دهان و دندان شما مضر است. حدود ۹ درصد از افراد بزرگسال در ایالات متحده از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند که بسیاری از آنها همان افراد سیگاری سابق هستند. در حالی که اکثر متخصصان در زمینه پزشکی موافق هستند که کشیدن سیگار الکترونیک احتمالاً نسبت به سیگار ضرر کمتری دارد، آنها همچنان نسبت به آن هشدار می دهند و این پرسش باقی می ماند: آیا سیگار الکترونیک به دندان های شما آسیب وارد می کند؟

اگر تا به حال به این فکر کرده اید که سیگار الکترونیک چگونه روی بهداشت دهان و دندان ها و سلامت عمومی شما تأثیر می گذارد، این مقاله برای شما است. ما قصد داریم به برخی از پرسش های متداول پاسخ دهیم از جمله:

  • آیا کشیدن سیگار الکترونیک باعث بوی بد دهان می شود؟
  • چه مدت بعد از کشیدن دندان می توان سیگار الکترونیک کشید؟
  • آیا سیگار الکترونیک می تواند باعث ایجاد آفت شود؟
  • آیا سیگار الکترونیک به دندان های شما آسیب می رساند؟
  • چگونه می توان دندان های لکه دار شده ناشی از استفاده از سیگار الکترونیک را سفید کرد؟

ما نگاهی دقیق به این مسائل خواهیم داشت و راه هایی برای مراقبت از لثه و دندان ها در هنگام استفاده از سیگار الکترونیکی ارائه خواهیم کرد.

سیگار الکترونیک چیست؟

سیگار الکترونیک عبارت است از استنشاق بخار از سیگارهای الکترونیکی. این ابزارهای قابل حمل از گرمای تولید شده توسط باتری برای تبدیل مایعات الکترونیکی به بخارات حاوی مقدار متغیر نیکوتین استفاده می کنند.

فناوری سیگار الکترونیک در سال ۱۹۶۰ ثبت اختراع شد، اما در آن زمان موفق به همه گیری نشد. امروزه به دلیل استراتژی های بازاریابی بهتر و گرایش های رسانه های اجتماعی، محبوبیت سیگار الکترونیک افزایش یافته است.

ابزارهای سیگار الکترونیک مدرن معمولاً شبیه خودکار به نظر می رسند و اغلب با طعم های وسوسه انگیز به بازار عرضه می شوند که باعث جذاب آنها به ویژه برای نسل های جوان می شود.

شاید آنها جایگزین خوبی برای سیگار به نظر برسند، اما بسیاری از افراد، به ویژه افراد جوان تر، از خطرات چنین ابزاری برای سلامتی آگاه نیستند. طبق گزارش از دپارتمان سلامت و خدمات انسانی ایالات متحده، استفاده از محصولات سیگار الکترونیک بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ شاهد افزایش ۹۰۰ درصدی بین دانش آموزان دبیرستانی بود.

مضرات سیگار الکترونیک برای دندان

مضرات سیگار الکترونیک برای دندان

آیا سیگار الکترونیک برای دندان های شما مضر است؟

اکثر پزشکان با اکراه اعتراف می کنند که کشیدن سیگار الکترونیک به اندازه کشیدن سیگار معمولی بد نیست. با این حال، آنها هنوز در مورد خطرات ناشی از سیگار الکترونیک هشدار می دهند و نگرانی آنها توسط تحقیقات در حال ظهور پشتیبانی می شوند. مطالعات نشان می دهند که سیگارهای الکترونیکی طعم دار و ابزارهای بخار دار الکترونیکی حاوی مواد مضری هستند که می توانند اثرات نامطلوبی روی سلامت دهان و دندان های شما داشته باشند. در اینجا برخی از مواد اصلی موجود در سیگار الکترونیکی وجود دارند که می توانند به دندان ها و دهان شما آسیب وارد کنند:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تغذیه و رژیم غذایی در ارتودنسی دندان

پروپیلن گلیکول (PG)

پروپیلن گلیکول (PG) یک محصول حامل مصنوعی بی رنگ، بی بو و با طعم کمی شیرین است. بافت دهان ما می تواند به صورت بسیار مؤثری PG را جذب کند، که می تواند آسیب جبران ناپذیری به مینای دندان ها و لثه ها وارد کند. علاوه بر این، PG به دلیل ترکیب شیمیایی هیگروسکوپیک، به جذب رطوبت تمایل دارد و به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که سیگار الکترونیکی می کشند، اغلب خشکی دهان را تجربه می کنند.

گلیسیرین گیاهی (VG)

یکی از متداول ترین مواد تشکیل دهنده سیگار الکترونیکی، گلیسیرین گیاهی (VG)، مایع شفافی است که معمولاً از دانه سویا یا نارگیل به طور مصنوعی ساخته می شود. VG شیرین است، و گرچه مستقیماً با پوسیدگی دندان و حفره های دندانی ارتباط ندارد، اما وقتی با مواد طعم دهنده در مایع الکترونیکی ترکیب می شود مضر می شود.

در حقیقت، سیگارهای الکترونیکی طعم دار در مقایسه با نمونه های بدون طعم اضافه آنها، می توانند تشکیل بیوفیلم (پلاک دندان) را دو برابر کنند و سختی مینای دندان را تا ۲۷ درصد کاهش دهند.

نیکوتین

نیکوتین یک ماده شیمیایی بسیار اعتیادآور و یکی از علل شناخته شده دندان های سیگاری است. گرچه قدرت نیکوتین در سیگارهای الکترونیکی می تواند بسیار کمتر باشد، اما همچنان می تواند باعث تغییر رنگ دندان در بین افراد استفاده کننده از آنها شود. نیکوتین در تماس با اکسیژن فوراً قهوه ای می شود. ماهیت متخلخل مینای دندان های انسان به این معنی است که رنگدانه هایی که باعث ایجاد لکه می شوند به راحتی جذب می شوند، بنابراین کشیدن سیگار الکترونیک به مرور زمان باعث لک شدن دندان های شما خواهد شد. البته، مگر اینکه تصمیم بگیرید بدون نیکوتین سیگار الکترونیک بکشید.

نیکوتین همچنین باعث کاهش جریان خون در دهان می شود، که می تواند نشانه های بیماری لثه را بپوشاند و مبارزه با عفونت را برای بدن سخت تر کند. همچنین جریان بزاق را کاهش می دهد، که منجر به خشکی دهان و بروز عوارض متعدد دیگر می شود.

آیا کشیدن سیگار الکترونیک باعث بوی بد دهان می شود؟

در حالی که شدت بوی بد دهان ناشی از کشیدن سیگار الکترونیک کمتر از سیگار معمولی است، اما با این حال، کشیدن سیگار الکترونیک می تواند باعث بروز بوی بد دهان شود. این عمدتاً به دلیل مواد شیمیایی موجود در مایعات الکترونیکی است.

این مواد شیمیایی شامل پروپیلن گلیکول و نیکوتین هستند، که باعث بروز علائم خشکی دهان و منجر به تجمع باکتری های بد داخل دهان می شوند که علت اصلی بوی بد دهان هستند.

همانطور که گفته شد، تأثیرات روی بهداشت دهان و بوی بد دهان ناشی از سیگار الکترونیک احتمالاً بسیار کمتر خواهد بود.

مضرات سیگار الکترونیک برای دندان

مضرات سیگار الکترونیک برای دندان

چه مدت بعد از کشیدن دندان می توان سیگار الکترونیک کشید؟

شما باید ۷۲ ساعت بعد از کشیدن دندان برای کشیدن سیگار الکترونیک صبر کنید. همین امر در مورد مصرف تنباکو سنتی نیز صدق می کند. عوارض مختلفی وجود دارند که سیگار الکترونیک می تواند منجر به بروز آنها شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ترمیم دندان شکسته یا لب پر شده

بر اساس انجمن پرستاران بیهوشی آمریکا (AANA)، مصرف سیگار الکترونیک خطراتی را برای سلامت دهان و دندان به همراه دارد و در صورت استفاده پس از جراحی ممکن است منجر به بروز عوارض زیادی شود. به عنوان مثال، نیکوتین می تواند بهبودی پس از جراحی را دشوارتر کند و ممکن است عوارضی مانند عفونت ایجاد کند. و سپس خشکی وحشتناک حفره دندان وجود دارد- حرکت مکیدن دخیل در کشیدن سیگار الکترونیک و سیگار معمولی می تواند لخته های خونی که در محل کشیدن دندان ایجاد می شوند، را بکند و باعث نمایان شدن استخوان زیر آن و بروز درد شدید شود. هرچه بعد از جراحی بتوانید بیشتر در مقابل استفاده از سیگار الکترونیک مقاومت کنید، از نظر بهبودی بهتر خواهد بود.

هنگام مراجعه به دندانپزشک برای مشاوره کشیدن دندان، همیشه با دندانپزشک خود در مورد مصرف تنباکو و سیگار الکترونیک خود صریح صحبت کنید.

آیا سیگار الکترونیک می تواند باعث ایجاد آفت شود؟

زخم های دهان یا آفت های دهان می توانند در نتیجه استرس و غذاهای اسیدی ایجاد شوند. و به نظر می رسد که کشیدن سیگار الکترونیک به دلیل دمای بالای تولید شده آن، یکی دیگر از دلایل اصلی زخم های دهان است. این مطالعه مقایسه ای بین افرادی که قبلاً سیگاری های بوده اند و سیگار الکترونیکی استفاده می کرده اند، نشان داد که مصرف کنندگان سیگار الکترونیک بیشتر مستعد ابتلا به زخم ها و التهاب هستند.

استفاده از سیگار الکترونیک نه تنها می تواند باعث بروز آفت های دهان شود، بلکه بخار مواد شیمیایی بعلاوه می تواند بهبود را دشوارتر کند.

چگونه اثرات استفاده از سیگار الکترونیک روی بهداشت دهان خود را به حداقل برسانیم؟

بهترین راه برای به حداقل رساندن اثرات سیگار الکترونیک روی بهداشت دهان، توقف کامل استعمال آن است. با این حال، اگر ترک سیگار غیرممکن است، باید در مورد بهداشت دهان و دندان های خود کاملاً دقیق باشید. مراحل زیر برای مراقبت از سلامت دهان و دندان های شما ضروری هستند، چه در مورد افرادی که سیگار الکترونیکی استفاده می کنند و چه برای افرادی که از آنها استفاده نمی کنند، مانند:

  • برای اجتناب از خشکی دهان، پس از کشیدن سیگار الکترونیکی، به طور مرتب آب بنوشید. هیدراته ماندن به کاهش بوی بد دهان کمک خواهد کرد.
  • همیشه حداقل دو مرتبه در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید.
  • به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا امکان تشخیص زود هنگام مشکلات دهان و دندان که ممکن است از آنها رنج می برید، فراهم شود.

نحوه سفید کردن دندان های لکه دار با سیگار الکترونیک

خوشبختانه، کارهای زیادی وجود دارند که می توانید برای خلاص شدن از شر لکه های کشیدن سیگار الکترونیکی روی دندان های خود انجام دهید. اکنون به طور خلاصه به برخی از آنها می پردازیم.

سفید کردن تخصصی دندان

سفید کردن تخصصی دندان ها در مطب دندانپزشک انجام می شود. اگر شما نیز نگران بهداشت دهان و دندان های خود هستید، این گزینه خوبی است، زیرا قبل از انجام فرایندهای تخصصی، دندانپزشک دندان ها و لثه های شما را پاکسازی خواهد کرد. به طور معمول یک فرایند تخصصی شامل مواد سفید کننده و نور ماوراء بنفش یا لیزر آرگون است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات شایع در جراحی دندان عقل

محصولات و کیت های سفید کننده خانگی

اگر می خواهید نتایج را ببینید اما به قیمت بالای سفید کننده های تخصصی علاقه چندانی ندارید، کیت های سفید کننده خانگی ممکن است بهترین گزینه برای شما باشند. این کیت ها می توانند شامل نوارهای سفید کننده، ژل ها یا کیت های سفید کننده LED باشند.

درمان های خانگی

درمان های خانگی می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • خمیر جوش شیرین
  • دهانشویه های هیدروژن پراکسید
  • توت فرنگی
  • زغال چوب فعال
  • روغن کشی

نتیجه گیری

متخصصان دندانپزشکی به طور مرتب به مردم در مورد مسائل مربوط به بهداشت دهان و دندان مربوط به سیگار الکترونیک هشدار می دهند. این مطالعه دقیق، مشکلات سلامتی که ممکن است سیگار کشیدن حتی برای افرادی که برای اولین بار سیگار می کشند ایجاد کند، نشان می دهد. این مشکلات عبارتند از:

  • پوسیدگی دندان و از دست دادن دندان
  • بوی بد دهان
  • بیماری لثه یا بیماری پریودنتال
  • تحلیل لثه و آسیب به بافت لثه
  • التهاب و زخم های دهان

افرادی که به طور مرتب سیگار الکترونیکی می کشند باید توجه داشته باشند که گرچه سیگار الکترونیکی از تنباکو استفاده نمی کند، اما باز هم می تواند مضر باشد. گرچه مطالعات مربوط به سیگار الکترونیک هنوز در مراحل اولیه هستند، اما اثرات آن روی بهداشت دهان مشهود است. مطالعات جدید نشان می دهند که استعمال سیگار الکترونیکی می تواند با بیماری مزمن ریوی و آسم مرتبط باشد. هنگامی که افراد ابزارهای خود را تغییر می دهند یا از مایعات موجود در بازار سیاه استفاده می کنند، خطر آسیب به ریه ها و حتی مرگ وجود دارد.

مضرات سیگار الکترونیک برای دندان

مضرات سیگار الکترونیک برای دندان

پرسش های متداول در مورد مضرات سیگار الکترنیکی

آیا سیگار الکترونیکی دندان ها را لکه دار می کند؟

سیگار الکترونیکی می تواند دندان ها را لکه دار کند، گرچه نه به اندازه کشیدن سیگارهای سنتی. دندان های زرد ناشی از کشیدن سیگار الکترونیکی به این دلیل اتفاق می افتد که ذرات قهوه ای نیکوتین موجود در مایعات الکترونیکی به راحتی توسط دندان ها که به صورت طبیعی متخلخل هستند جذب شوند.

آیا سیگار الکترونیکی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

آری. برخی از مواد شیمیایی خاص موجود در مایعات الکترونیکی برای سلامت دهان و دندان های ما خطرناک هستند. پوسیدگی دندان و در نهایت از دست رفتن دندان یکی از پیامدهای اصلی سیگار الکترونیکی است. پروپیلن گلیکول، یک ماده شیمیایی بی رنگ که یکی از اجزای اصلی مایع الکترونیکی است، در مینای دندان ما جذب می شود و به مرور زمان می تواند باعث پوسیدگی دندان شود. یکی دیگر از ترکیبات مایع الکترونیکی، نیکوتین، جریان بزاق را داخل دهان کاهش می دهد که به عنوان یک لایه محافظ برای مینای دندان ها عمل می کند و باعث خشکی دهان می شود.

آیا سیگار الکترونیکی به دندان های شما آسیب می رساند؟

سیگارهای الکترونیکی اغلب حاوی ترکیبات شیمیایی سمی مضری هستند که می توانند به بافت لثه آسیب وارد کنند. با استفاده منظم، این مواد شیمیایی می توانند باعث تحلیل لثه، افزایش حساسیت دندان و ایجاد حفره شوند.

آیا پزشکان می توانند تشخیص دهند که شما سیگار الکترونیکی می کشید؟

این احتمال وجود دارد که دندانپزشک یا پزشک شما بتواند تشخیص دهد که آیا سیگار الکترونیکی می کشید یا خیر. علاوه بر این، آزمایش های پزشکی ساده ای وجود دارند که می توانند وجود نیکوتین در ادرار، خون، بزاق، مو و ناخن ها را ثابت کنند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code