مقایسه پروتزهای مصنوعی دندانی دائمی و متحرک

اگر دندان از دست رفته دارید، برای حفظ سلامت دهان و سلامت عمومی خود مهم است که برای آنها جایگزین قرار دهید. خوشبختانه، روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد؛ برخی گران تر و دائمی تر، و برخی از ارزان تر و موقت.

جایی در بخش گرانتر و دائمی تر این نمودار سنجش، شما پروتز های مصنوعی snap- in را پیدا خواهید کرد.

اما چگونه می توان متوجه شد که آیا این بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های شما است، و کجا می توانید آنها را با قیمت مقرون به صرفه پیدا کنید؟

برای کمک به شما در این تصمیم گیری مهم مربوط به بهداشت دهان، در این مقاله، نگاهی دقیق تر به برخی از اطلاعات مهم در مورد پروتز های دندانی snap- in خواهیم داشت، از جمله:

  • قیمت پروتزهای مصنوعی snap- in
  • مزایا و معایب پروتزهای مصنوعی snap- in
  • فرایند دریافت این نوع پروتزهای دندانی
  • مروری بر پروتزهای مصنوعی snap- in

ما امیدواریم که این اطلاعات به شما کمک کنند بهترین تصمیم را برای سلامت دهان خود بگیرید.

مقایسه پروتز دندانی دائمی و متحرک

مقایسه پروتز دندانی دائمی و متحرک

پروتزهای دندانی مصنوعی snap- in روی ایمپلنت های دندانی

پروتز های دندانی snap- in نوعی دندان مصنوعی هستند که با قرار گرفتن روی ایمپلنت های دندانی، داخل دهان شما محافظت می شوند. آنها ارزان تر از ایمپلنت های دندانی و گران تر از پروتز های مصنوعی معمولی هستند.

برای اهداف این مقاله، ما تحت عنوان پروتز های مصنوعی دندانی snap- in به آنها  اشاره خواهیم کرد، اما آنها ایمپلنت های با پروتزهای snap- in، پروتزهای بر پایه ایمپلنت های دندانی، دندان مصنوعی با ایمپلنت، پروتزهای پیچ شونده، پروتز های ایمپلنت، پروتزهای بر پایه ایمپلنت، و پروتزهای مصنوعی چفت شونده نیز نامیده می شوند.

آنها می توانند تنها به دو ایمپلنت دندانی نیاز داشته باشند، و اگر استخوان شما برای ایمپلنت های استاندارد به اندازه کافی محکم نباشد، در بسیاری از موارد، مینی ایمپلنت ها می توانند جایگزین آنها شوند.

تصور می شود این نوع پروتزهای مصنوعی هم جایگزین هایی بهتر از پروتز های استاندارد برای دندان های از دست رفته باشند که در آنها از چسب برای نگهداشتن آنها داخل دهان استفاده می شود، و هم گزینه ای بسیار بهتر از محصولاتی مانند ونیرهای هستند که با چسب روی دندان ها چسبانده می شوند و صرفاً جنبه زیبایی دارند (گرچه ونیرهایی که روی دندان ها چسبانده می شوند را به سختی می توان گزینه ای برای جایگزینی دندان ها در نظر گرفت).

با این حال، این واقعیت که آنها شامل ایمپلنت ها و عمل جراحی هستند نیز باعث می شود آنها یک گزینه گران تر باشند. با این حال، آنها ارزان تر از کاشت ایمپلنت به تعداد دندان های از دست رفته، و یا حتی ایمپلنت های All-on-4 هستند، که باعث می شود آنها به نوعی گزینه میانی برای افرادی باشند که دندان از دست رفته دارند.

پروتز های مصنوعی snap- in چگونه عمل می کنند؟

ابتدا ایمپلنت های دندانی داخل فک بالا یا پایین، یا اگر به یک دست دندان کامل مصنوعی نیاز داشته باشید داخل هر دو فک قرار می گیرند. سپس، پروتزهای مصنوعی snap- in داخل دهان قرار می گیرند که توسط ایمپلنت های دندانی در جای خود باقی می مانند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا با بالا رفتن سن، دندان های فک پایین بیشتر نامرتب می شوند؟

شما می توانید با پروتزهای مصنوعی snap- in خود هم بخورید و بنوشید، اما معمولاً باید شب ها آنها را از دهان خارج کنید.

مقایسه پروتزهای مصنوعی دندانی دائمی و پروتز های مصنوعی snap- in

به راحتی ممکن است این دو با یکدیگر اشتباه گرفته شوند، اما برخی تفاوت های کلیدی بین پروتزهای snap- in روی ایمپلنت های دندانی و پروتز های دائمی یا ثابت وجود دارد. پروتز های مصنوعی دائمی نیز به قرار گیری ایمپلنت ها داخل فک نیاز دارند. سپس پروتزها روی ایمپلنت ها نصب می شوند. تفاوت آنها با پروتزهای snap- in روی ایمپلنت های دندانی در این است که خود بیمار نمی تواند آنها را از دهان خارج کند، بلکه اگر نیاز به ترمیم، تعویض، پاکسازی یا هر رسیدگی دیگری داشته باشند، دندانپزشک آنها را برخواهد داشت.

پروتزهای دندانی مصنوعی snap-in روی ایمپلنت های دندانی نیز، درست مانند پروتز های مصنوعی دائمی، از ایمپلنت ها با پروتزهای مصنوعی برای تثبیت کردن استفاده می کنند. آنها را می توان در تمام طول روز و حتی در حال خوردن و نوشیدن داخل دهان داشت، اما باید شب ها آنها را خارج کرد.

مقایسه پروتز دندانی دائمی و متحرک

مقایسه پروتز دندانی دائمی و متحرک

مقایسه پروتزهای دندانی مصنوعی snap-in روی ایمپلنت های دندانی و دندان های مصنوعی استاندارد

هنگام در نظر گرفتن گزینه هایی برای احیاء لبخند، شما با طیف گسترده ای از گزینه های ممکن و طیف گسترده ای از قیمت ها مواجه خواهید شد.

در یک انتهای این طیف، شما گزینه هایی خواهید داشت که اغلب جنبه زیبایی دارند، و در انتهای دیگر گزینه هایی خواهید داشت که دقیقاً به گونه ای به نظر می رسند گویی شما دندان های طبیعی دارید. شما همچنین متوجه خواهید شد که گزینه هایی که صرفاً جنبه زیبایی دارند معمولاً بسیار ارزان تر از گزینه هایی هستند که هم جنبه زیبایی و هم جنبه عملکردی دارند.

دسته ای که جنبه های زیباتر و ارزان تر بودن در آنها بیشتر مورد توجه است شامل گزینه هایی هستند مانند ونیرهایی که روی دندان ها چسبانده می شوند، و ظاهر لبخند شما را بهبود می دهند.

در انتهای دیگر طیف، شما ایمپلنت های دندانی را دارید، که شامل یک پیچ است که داخل استخوان فک شما کاشته می شود که جای ریشه دندان های شما را می گیرد. و سپس در بالای آن، یک اباتمنت و یک روکش وجود دارند که به اباتمنت متصل می شود و جایگزین قسمت قابل مشاهده دندان می شود.

پروتزهای دندانی مصنوعی snap-in روی ایمپلنت های دندانی در جایی در سمت طیف ایمپلنت های دندانی قرار می گیرند، زیرا گرچه آنها به اندازه دست دندان های کامل مصنوعی روی ایمپلنت های دندانی یک راه حل پایدار و دائمی نیستند، تصور می شود آنها یک راه حل بسیار بهتر از یک گزینه صرفاً زیبا باشند. پروتزهای مصنوعی snap-in روی ایمپلنت های دندانی، به اندازه ایمپلنت های دندانی، به جلوگیری از تحلیل استخوان کمک می کنند، که برای حفظ و ثبات ضروری است.

پروتزهای دندانی مصنوعی استاندارد شامل ایمپلنت ها نیستند و معمولاً با استفاده از چسب داخل دهان شما محافظت می شوند.

اگر آنها کیفیت خوبی داشته باشند، می توانند در صحبت کردن و غذا خوردن به شما کمک کنند، درست مانند دندان های طبیعی، بنابراین آنها بهتر از یک گزینه صرفاً زیبای هستند، اما آنها به اندازه ایمپلنت ها خوب نیستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع بریج های دندانی

نکته مهمی که هنگام تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع پروتز باید مد نظر قرار دهید، عمل جویدن است. پروتز های مصنوعی باید به شدت با ثبات باشند تا بتوانند عمل جویدن را مدیریت کنند. مشکلات جویدن از نظر تغذیه ای می توانند تأثیر منفی روی سلامت شما داشته باشند.

در یک مطالعه، اثربخشی جویدن بین پروتزهای مرسوم و پروتز های بر پایه ایمپلنت مقایسه شده بود. پروتز های مصنوعی بر پایه ایمپلنت های دندانی، در مقایسه با پروتزهای معمولی، میزان زمان جویدن را به نصف کاهش داده بودند. علاوه بر این، پروتز های مصنوعی بر پایه ایمپلنت های دندانی نیروی بایت بیشتری وارد می کنند. در این زمینه، هر دو پروتز های دندانی بر پایه ایمپلنت و snap-in روی ایمپلنت های دندانی، بهتر از پروتز های متحرک هستند که با استفاده از چسب داخل دهان باقی می مانند.

مقایسه پروتز دندانی دائمی و متحرک

مقایسه پروتز دندانی دائمی و متحرک

مقایسه پروتزهای چفت شونده روی ایمپلنت ها و پروتز های دائمی روی ایمپلنت های دندانی

پروتز های چفت شونده روی ایمپلنت های دندانی شامل پروتزهای مصنوعی snap-in روی ایمپلنت های دندانی می شوند؛ آنها به دو ایمپلنت نیاز دارند، که می توانند مینی ایمپلنت های دندانی نیز باشند و به شکلی طبیعی تر به غذا خوردن و صحبت کردن کمک می کنند، در حالی که مقداری از تحلیل استخوان که ممکن است با از دست رفتن دندان اتفاق بیفتد را متوقف کند.

پروتز های بر پایه ایمپلنت به طور کلی به تعداد بیشتری ایمپلنت نیاز دارند، که مقداری از اثرات بایت را جذب می کند و بایت قوی تری بوجود می آورد. این گزینه نسبت به پروتز های چفت شونده روی ایمپلنت ها، در توقف تحلیل استخوان بهتر عمل می کند و همچنین گران تر هستند. ایمپلنت های All-on-4 یک نمونه از آنها هستند.

مزایا و معایب پروتزهای مصنوعی snap-in روی ایمپلنت های دندانی

برای کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا آنها یک گزینه خوب برای شما هستند، این مزایا و معایب را بررسی کنید:

مزایا:

  • کمک می کند تا قابلیت های درست صحبت کردن و غذا خوردن را به دست بیاورید.
  • با ثبات تر از پروتز های مصنوعی استاندارد هستند.
  • زیباتر از پروتزهای مصنوعی استاندارد هستند.
  • ایمپلنت ها به توقف تخریب استخوان فک کمک می کنند.
  • در مقایسه با دست دندان های کامل ثابت بر پایه ایمپلنت های دندانی نیاز به ایمپلنت کمتری دارند.

معایب:

  • یکی از گزینه های گران قیمت برای جایگزینی دندان ها هستند.
  • نیاز به جراحی دارند.
  • فرایند توانبخشی آهسته در مقایسه با پروتزهای معمولی.
  • به اندازه ایمپلنت های All-on-4 یا ایمپلنت های دندانی استاندارد راه حل های خوبی نیستند.
مقایسه پروتز دندانی دائمی و متحرک

مقایسه پروتز دندانی دائمی و متحرک

مراحل دریافت پروتزهای دندانی snap-on

  • دندانپزشک شما تعیین خواهد کرد که آیا استخوان فک شما برای حمایت از ایمپلنت ها به اندازه کافی قوی است. در غیر اینصورت، ابتدا لازم است یک پیوند استخوان دریافت کنید، و لثه های شما باید بهبود یابند.
  • جراح دهان و دندان یا پریودنتیست شما ایمپلنت را داخل استخوان فک جایگذاری می کند. این یک روش جراحی است.
  • با رشد استخوان در اطراف ایمپلنت ها، فرایند بهبود به مدت دو تا شش ماه آینده ادامه خواهد داشت تا آنها امن باشند. در این دوره می توانید از پروتزهای دندانی فوری استفاده کنید.
  • ممکن است جراحی دوم لازم باشد تا یک قطعه به ایمپلنت متصل شود. این قطعه پایه ای برای پروتز دندانی شما است.
  • پس از بهبود بعد از جراحی دوم (که به طور معمول یک دوره دو هفته ای است) می توانید پروتز های snap-in خود را دریافت کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت دندانی

هزینه پروتزهای دندانی snap-in

هزینه این نوع پروتزهای دندانی بسیار متفاوت است، زیرا قیمت به تعداد ایمپلنت هایی که شما نیاز دارید، مواد مورد استفاده، و البته کلینیکی که مراجعه می کنید بستگی دارد.

خوشبختانه، طرح های بیمه دندانپزشکی موجود هستند که خدمات دندانپزشکی ترمیمی مانند پروتزهای مصنوعی snap-in روی ایمپلنت های دندانی را پوشش می دهند. برخی طرح ها می توانند تا ۵۰٪ از فرایند شما را پوشش دهند، در حالی که با برخی دیگر، شما یک هزینه ثابت پرداخت می کنید و بیمه بقیه آن را پوشش می دهد.

اگر شرکت بیمه ارائه دهنده خدمات درمانی و دندانپزشکی شما هزینه پروتزهای دندانی مصنوعی snap-in را پوشش نمی دهد، می توانید از دندانپزشکی خود در مورد طرح هایی برای پرداخت هزینه های خود به صورت اقساطی سؤال کنید.

نگاهی به جدول زیر بیندازید تا با خلاصه ای از جوانب مثبت و منفی پروتزهای مصنوعی snap-in روی ایمپلنت های دندانی در مقابل سایر انواع گزینه های ترمیم لبخند آشنا شوید:

مزایا معایب
ارزان تر از ایمپلنت های کامل گران تر از گزینه های صرفاً زیبایی
کمک به کاهش تحلیل استخوان به اندازه ایمپلنت های معمولی در توقف تحلیل استخوان خوب نیستند
کمک به بازیابی صحبت کردن عادی به اندازه ایمپلنت های معمولی محکم نیستند
کمک به داشتن تغذیه معمولی  

پروتزهای دندانی بر پایه ایمپلنت چقدر هزینه دارند؟

پروتزهای snap-in بسته به تعداد ایمپلنت های شما و جایی که مراجعه می کنید می توانند قیمت های مختلفی داشته باشند. ممکن است بتوانید هزینه آنها را به روش های مختلفی تأمین کنید.

پروتز برپایه ایمپلنت چیست؟

پروتزهای بر پایه ایمپلنت نوعی دندان مصنوعی هستند که با ایمپلنت ها در جای خود باقی می مانند. دو نوع پروتز دندان بر پایه ایمپلنت وجود دارد: پروتز های دندانی دائمی روی ایمپلنت و پروتز های متحرک روی ایمپلنت های دندانی. پروتز های ثابت روی ایمپلنت برای هر فک به تعداد کمی ایمپلنت، حتی دو ایمپلنت، در هر فک نیاز دارند.

آنها می توانند برای صحبت کردن یا خوردن غذا استفاده شوند و نیروی بایت را افزایش دهند، اما بهترین جایگزین برای بایت طبیعی نیستند.  پس از خوردن غذا باید آنها را خارج کرد. پروتزهای مصنوعی snap-in روی ایمپلنت های دندانی نمونه ای از پروتز های متحرک روی ایمپلنت های دندانی هستند.

پروتز های متحرک روی ایمپلنت های دندانی به طور کلی شامل ایمپلنت های بیشتری می شوند و بنابراین نیروی بایت شما را از روی لثه های شما برمی دارند و آن را به ایمپلنت های شما هدایت می کنند، درست مانند ریشه های دندان های طبیعی. در حقیقت به این معناست که آنها در شب از دهان خارج نمی شوند. ایمپلنت های All-on-4 نمونه ای از پروتز های بر پایه ایمپلنت هستند.

آیا پروتزهای snap- on ارزش دریافت شدن دارند؟

شما باید در مورد نیازهای سلامت دهان و بودجه خود با دندانپزشک خود صحبت کنید. پروتزهای مصنوعی snap-in روی ایمپلنت های دندانی به اندازه ایمپلنت های دندانی معمولی خوب نیستند، اما آنها بهتر از هیچ چیز هستند.

آنها معمولاً نسبت به پروتز هایی که ایمپلنت ها از آنها محافظت نمی کنند بهتر هستند و برای بسیاری از افراد، آنها مقرون به صرفه تر هستند.

نتیجه گیری

اگر دندان از دست رفته داشته باشید، برای سلامت دهان و سلامت عمومی شما مهم است که برای آنها جایگزین قرار دهید. بهترین راه برای جایگزینی دندان ها، ایمپلنت های دندانی هستند، اما هزینه آنها برای بسیاری از افراد زیاد است.

شما و دندانپزشک شما، بر اساس آنچه که قادر به پرداخت آن هستید، باید تصمیم بگیرند که بهترین گزینه برای شما چیست. به یاد داشته باشید، اغلب، سرمایه گذاری روی سلامت دهان و دندان ها به معنای سرمایه گذاری روی سلامت عمومی شما است.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code