شکل صحیح قرار گرفتن دندانها روی هم

 

بایت دندان یا روی هم قرار گرفتن درست دندانها، نه تنها به شما اجازه می دهند لبخندی فوق العاده داشته باشید بلکه می توانند به شما کمک کنند دندان ها و لثه های سالمی داشته باشید. حتی اگر زمانی که به آینه نگاه می کنید فکر می کنید دندان های صاف و یکدستی دارید، باز هم ممکن است مشکلات کوچکی در بایت شما وجود داشته باشند که در نهایت می توانند منجر به بروز مشکلاتی مانند لب پر شدن یا شکسته شدن دندان ها شوند، دو مشکلی که اگر درمان نشوند می توانند برای سلامت شما تهدید کننده باشند. اگر پرسش های این چنین به ذهن شما نیز خطور کرده است: “دندان های ایده آل ظاهری به چه شکل دارند؟”، “چطور بدانم دندان های من صاف هستند و مشکلی ندارند؟” ، با خواندن این مطلب به پاسخ پرسش های خود خواهید رسید.

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها

بایت صحیح به چه شکل است؟

وقتی از خود می پرسید “بایت صحیح به چه شکل است؟”، شناسایی صحیح آن می تواند دشوار باشد. به طور کلی، یک بایت ایده آل بایتی است که در آن همه دندان ها صاف هستند. بسیاری افراد همین که به آینه نگاه می کنند و می بینند دندان های جلوی آنها صاف هستند تصور می کنند بایت آنها مشکلی ندارد. با این حال، دندان های جلوی شما می توانند صاف و یکدست به نظر برسند در حالی که سایر دندان ها کج هستند، به همین دلیل، حتی یک مرتبه مراجعه به ارتودنتیست مهم است تا وضعیت دندان ها و صاف یا ناصاف بودن آنها را چک کند. باید از این واقعیت آگاه باشید که هر فردی ساختار بایت و ساختار دندانی متفاوتی دارد، به همین دلیل بایت فوق العاده در هر فردی به شکلی متفاوت خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جرمگیری و تسطیح ریشه دندان

ارتودنتیست بهتر تشخیص خواهد داد بایت ایده آل شما به چه شکل باید باشد. وقتی برای نخستین بار به ارتودنتیست مراجعه می کنید دهان و دندان های شما معاینه خواهند شد و اطلاعات مربوط به نتایج آن، مشکلات بایت شما، و درمان های پیشنهادی، در اختیار شما قرار خواهند گرفت. برای بسیاری از بیماران، شاید شگفت انگیز باشد زمانی که به آنها گفته می شود بایت آنها مشکل دارد زیرا قبلاً هیچ کس این را به آنها نگفته بود. طی اولین جلسه با بررسی دندان ها، دهان و فک ها، ارزیابی های لازم مربوط به سلامت بایت شما انجام خواهند شد. فک ها از سه زاویه مختلف مورد بررسی قرار می گیرند، که در زیر آنها را توضیح خواهیم داد:

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها

بایت دندان از زاویه روبرو

زاویه روبرو زاویه ای است که وقتی به آینه نگاه می کنید آن را می بینید. در یک بایت ایده آل لبه های دندان های فک بالا باید موازی با بالای لب پایین باشند. وقتی بایت شما بسته می شود، حدود نصف تا دو سوم دندان های فک پایین باید قابل مشاهده باشند. اگر حجم زیادی از آنها با همپوشانی عمودی دندان های فک بالا روی آنها قابل مشاهده نباشد، شما اوربایت دارید. قوس دندانی بالا باید مقداری عریض تر از قوس دندانی پایین باشد، و دندان های فک بالا وقتی روی دندان های فک پایین قرار می گیرند باید خارج از آنها قرار گیرند. در غیر اینصورت، کراس بایت دارید. در یک بایت فوق العاد، خط وسط میان دو دندان جلوی هر دو فک بالا و پایین و نیز نقطه وسط لب ها، باید در یک راستا قرار بگیرند.

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها

زاویه داخلی قوس دندانی

وقتی دهان خود را کاملاً باز می کنید و با نگاه رو به پایین، بالای دندان های فک پایین را نگاه می کنید، در حال مشاهده زاویه داخلی قوس دندانی فک پایین خود هستید. وقتی دهان خود را کاملاً باز می کنید و با یک آینه دستی کوچک انتهای دندان های فک بالای خود را نگاه می کنید، در حال مشاهده زاویه داخلی قوس دندانی فک بالای خود هستید. از این زاویه، هر ردیف دندان ها باید به طور کاملاً یکدست در یک خط قرار داشته باشند. در یک بایت ایده آل همه دندان ها قابل لمس هستند، بدون وجود ذره ای همپوشانی دندان ها روی یکدیگر، یا وجود فاصله بین آنها

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها

شکل صحیح قرار گرفتن دندانها

بایت دندان از زاویه کناری

وقتی از زاویه کنار بایت خود را در آینه می بینید، قسمت پشتی دندان های جلوی فک بالا باید روی قسمت جلویی دندان های جلوی فک پایین قرار بگیرند. اگر لبه های دندان های جلوی فک بالای شما مستقیماً روی یا پشت لبه های دندان های جلوی فک پایین قرار بگیرند، شما آندربایت دارید. اگر دندان های پیشین فک بالای شما خیلی جلوتر از دندان های پیشین فک پایین قرار بگیرند، شما اورجت دارید. وقتی بایت خود را از کنار نگاه می کنید، همه دندان های فک بالای شما باید خارج از دندان های فک پایین قرار بگیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پوسیدگی زیر روکش دندان

اهمیت درست قرار گرفتن دندانها روی هم

علاوه بر زیبایی، داشتن بایت بدون مشکل مزایای دیگری نیز دارد:

  • کمک می کند غذا را به شکلی مؤثر گاز بزنید و بجوید.
  • واضح حرف زدن را برای شما ساده تر خواهد کرد.
  • می تواند به شما کمک کند از مشکلاتی مانند فشار زیاد روی مفاصل فک که موجب بروز سر درد می شود، دور بمانید.
  • تمیز نگه داشتن دندان هایتان ساده تر خواهد بود در نتیجه بهداشت دهانتان بهتر خواهد بود.
  • می تواند به شما کمک کند از ساییدگی غیر همسطح مینای دندان ها به دور بمانید.
  • کمتر در معرض خطر ترک خوردن یا شکستن دندان ها قرار خواهید داشت.
  • می تواند به شما کمک کند از مشکلات شایعی مانند پوسیدگی دندان ها یا بیماری لثه به دور بمانید و سلامت دهان شما تضمین خواهد شد.

متأسفانه، اکثر افراد دندان های صاف و یکدست و بایت ایده آلی ندارند. به همین دلیل ارتودنتیست ها خدمات ارتودنسی را به همه افراد و در همه سنین ارائه می دهند.

3.3/5 (8 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code