چگونه می توان با وجود بریس ها نخ دندان کشید؟

آیا به تازگی تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته اید و در حال فکر کردن به این موضوع هستید که: با داشتن بریس ها چگونه باید نخ دندان کشید؟ نخ دندان کشیدن با بریس ها می تواند مشکل باشد، اما بهداشت دهان و دندان در طول درمان ارتودنسی مهم تر از گذشته است. بریس ها مکان های مخفی زیادی را برای باکتری ها فراهم می کنند، بنابراین لازم است کار تمیز کردن آنها را با دقت و به طور کامل انجام دهید.

خوشبختانه، با محصولات و تکنیک های مناسب، خیلی زود می توانید در صحیح تمیز کردن بین همه دندان ها مهارت پیدا کنید. خواندن این مقاله را ادامه دهید تا نکات بیشتری در مورد روند کار یاد بگیرید و این فرایند برای شما کمی راحت تر شود.

چرا نخ دندان کشیدن با بریس ها مهم است؟

دندان های ما تحت حمله مداوم ناشی از اسید و باکتری های موجود در مواد غذایی و نوشیدنی هایی قرار دارند که ما مصرف می کنیم. دو بار مسواک زدن در روز و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه، چه قبل از مسواک زدن نخ دندان بکشید یا بعد از آن، معمولاً برای سالم نگه داشتن دندان ها کافی است.

با این حال، بریس ها سطوح بیشتری را برای چسبیدن باکتری ها، و حفره های بیشتری را برای گیر کردن مواد غذایی در آنها ایجاد می کنند. اگر تلاش بیشتری برای حفظ بهداشت خوب دهان و دندان خود نکنید، در معرض خطر مشکلات زیر قرار خواهید داشت:

  • بوی بد دهان
  • دندان های زرد یا بد رنگ
  • لکه های سفید رنگ روی دندان ها
  • پوسیدگی دندان
  • بیماری لثه

پس از همراستا کردن صحیح دندان ها، باید تمیز نگه داشتن دندان ها برای شما کار ساده تری باشد. اما در حالی که مسئله کج بودن دندان های خود را برطرف می کنید، مطمئن شوید که برای خودتان مشکلات بیشتری ایجاد نمی کنید.

چگونه با وجود بریس ها، دندان های خود را نخ دندان می کشید؟

چیزی که مانع نخ دندان کشیدن شما به روش سنتی می شود سیم کمانی ارتودنسی است که از داخل همه براکت های بریس عبور می کند تا همه آنها را به یکدیگر وصل کند. رسیدن به فضای زیر سیم می تواند دشوار باشد. نخ دندان در نیمه راه گیر می کند، بنابراین باید نخ دندان را از داخل تک تک شکاف های زیر سیم کمانی نیز عبور دهید.

و این واقعاً تنها تفاوت است. اما گرچه این ترکیب بسیار ساده است، اما باعث می شود نخ دندان کشیدن بسیار پیچیده تر شود.

کمک به کودکان در نخ دندان کشیدن

 کودکان خردسالی که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنند ممکن است مهارت- یا صبر و شکیبایی- لازم برای هر روز درست نخ دندان کشیدن زیر بریس های خود را نداشته باشند، بنابراین آنها به کمک بزرگسالان نیاز دارند. بسیاری از والدین در خواهند یافت که بهترین راه برای نخ دندان کشیدن دندان های کودکانی که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنند، در حالی است که آنها تلویزیون تماشا می کنند زیرا سر آنها کاملاً بی حرکت می ماند. اطمینان حاصل کنید محلی که این کار را انجام می دهید به خوبی روشن شده است تا بتوانید ببینید چه کاری انجام می دهید.

کودکان بزرگتر و نوجوانان، پس از بدست آوردن مهارت کافی در این زمینه، دیگر برای تمیز کردن دندان ها با وجود بریس ها روی آنها، نیازی به کمک ندارند. با این حال، بهتر است والدین اکنون و دوباره روی کار آنها نظارت داشته باشند تا مطمئن شوند که آنها این کار را به درستی انجام می دهند.

محصولات نخ دندان برای افراد دارای بریس

نخ دندان به دو صورت موم زده یا بدون موم، و نیز به شکل تک رشته یا چند رشته در دسترس است. متوجه خواهید شد که نخ دندان های تک رشته موم زده بهترین نخ دندان برای استفاده با بریس های ارتودنسی هستند، زیرا راحت تر در اطراف بریس های شما می لغزند ​​و کمتر احتمال دارد که به آنها گیر کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه بهترین دهانشویه را انتخاب کنیم؟

اکنون، قطعاً این اطمینان وجود دارد که با دقت نخ دندان را از زیر بریس ها عبور داد، و می توانید کار را به خوبی انجام دهید. با این حال، با هر نوع نخ دندان، انجام این کار می تواند ناامید کننده و بسیار زمان بر باشد. این واقعیت ناگفته نماند که هر چه داخل دهان رو به عقب تر می روید، نخ دندان کشیدن دشوارتر می شود.

ما می دانیم که یک راه عالی برای آسان تر کردن نخ دندان کشیدن، با یا بدون بریس های ارتودنسی، استفاده از واتر فلاسر است. این ابزارها شبیه به ابزارهایی هستند که دندانپزشکان برای از بین بردن پلاک در امتداد خط لثه استفاده می کنند، بدون اینکه به اندازه نخ دندان های معمولی مضر باشند. با وجود انواع مدل های موجود، محبوب آنها رو به افزایش است.

اما اجازه دهید ترتیب بیان مطالب را حفظ کنیم. کمی جلوتر، در مورد واتر فلاسرها به جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت، اما محصولات بسیار زیادی وجود دارند که به صورت تخصصی طراحی شده اند تا کار نخ دندان کشیدن با وجود بریس ها را بسیار ساده تر کنند. بنابراین بیایید نگاهی به آنها داشته باشیم.

نخ دندان کشیدن حین ارتودنسی

نخ دندان کشیدن حین ارتودنسی

فلاس تریدر برای بریس های ارتودنسی

تلاش برای عبور دادن نخ دندان نازک از درون هر حفره می تواند بسیار آزار دهنده و ناامید کننده باشد. در عوض، ممکن است استفاده از فلاس تریدر ارتودنسی (ابزاری برای عبور دادن نخ دندان از بین دندان و ابزار) را انتخاب کنید تا انجام این کار را آسان تر کنید. این ابزارهای سوزن- شکل دارای یک سری سخت تر هستند که باعث می شود عبور دادن نخ از محل مورد نظر سریع تر و آسان تر قابل انجام باشد.

برندهای زیادی وجود دارند که این محصول را تولید می کنند. آنها از نایلون انعطاف پذیر ساخته شده اند و در یک محفظه قابل حمل راحت و بهداشتی وارد بازار می شوند که برای سفر، یا نگه داشتن آنها در کوله پشتی برای دانش آموزانی که می خواهند بعد از ناهار نخ دندان بکشند، مفید هستند.

یادگیری نحوه استفاده از فلاس تریدر بسیار آسان است. به راحتی قسمت سخت و حلقه- مانند فلاس تریدر را از زیر سیم کمانی عبور دهید. هنگامی که حلقه تقریباً نیمی از راه را پشت سر گذاشت، چند اینچ از نخ دندان را بکشید و بقیه حلقه را به طور کامل بکشید. سپس برای تمیز کردن بین دندان های خود به صورت طبیعی آماده خواهید بود، نخ را به طور کامل بکشید و این روند را تکرار کنید.

از آنجا که آنها برای هر نوع نخ دندان قابل استفاده هستند، احتمالاً پیچیدگی تریدرها، برای عادت کردن به روتین بهداشتی دهان و دندان ها با وجود بریس ها روی دندان ها، کمتر از روش های دیگر است. آنها شما را ملزم به خرید مداوم نخ دندان های دسته دار یا ابزارهای خاص نخ دندان کشیدن نمی کنند. با این حال، نقطه ضعف اصلی آنها این است که عبور دادن نخ از درون هر شکاف به خودی خود یک فرایند مجزا است و هنوز هم می تواند مانند یک مشکلات بزرگ احساس شود.

نخ دندان کشیدن حین ارتودنسی

نخ دندان کشیدن حین ارتودنسی

نخ ارتودنسی برای بریس ها

اگر ایده استفاده از یک ابزار کاملاً متفاوت برای عبور دادن نخ از زیر سیم های کمانی خود را دوست ندارید، یک راه حل نسبتاً سریع تر وجود دارد. شما می توانید برای بریس های خود نخ دندانی خریداری کنید که به صورت ویژه برای استفاده با ابزارهای ارتودنسی طراحی شده است. برخی از آنها دارای ویژگی های زیر هستند:

  • رشته های از قبل برش زده شده
  • یک انتهای سفت برای عبور آسان نخ از زیر بریس
  • بخش موم زده شده معمولی نخ
  • بخش ضخیم تر، اسفنجی نخ برای آسان تر تمیز کردن ابزارهای ارتودنسی

یکی از افرادی که اخیراً بریس های ارتودنسی را نصب کرده است، پس از استفاده از این نوع نخ دندان ها ابراز داشته است که زمان خیلی زیادی را با نخ دندان های معمولی صرف نخ دندان کشیدن اطراف بریس های خود می کرده است، که البته چندان هم موفق نبوده است. اما پس از استفاده از این نوع نخ دندان ها این کار را بسیار ساده تر انجام می دهد.

مزیت نخ دندان های ارتودنتیک نسبت به فلاس تریدرها این است که چون مجبور نیستید روند عبور دادن تریدر، عبور دادن و کشیدن نخ دندان و نخ دندان کشیدن را تکرار کنید، در هر دندان یک یا دو ثانیه وقت صرفه جویی می کنید. ممکن است خیلی زیاد به نظر نرسد، اما کسی که ۳۲ دندان دائمی دارد می تواند مشاهده کند که با برداشتن تنها آن یک گام، زمانی که برای روتین بهداشتی دهان و دندان های خود صرف می کند نصف می شود.

نخ دندان کشیدن حین ارتودنسی

نخ دندان کشیدن حین ارتودنسی

نخ دندان های دسته دار برای بریس ها

یکی دیگر از گزینه های راحت تر برای افراد دارای که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنند، انتخاب نخنخ دندان های دسته دار است. آنها ابزارهای پلاستیکی چنگال- مانندی هستند با مقداری نخ که به آنها وصل شده است که به شما امکان می دهد با یک دست نخ دندان بکشید. انواع مختلف و بسیار زیادی از آنها در بازار برای نخ دندان کشیدن منظم وجود دارد، اما همه آنها برای افرادی بریس دارند مناسب نیستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بی حسی دندانپزشکی چقدر طول می کشد؟

برخی از آنها شبیه به نخ دندان های دسته دار معمولی هستند، اما یک قسمت از چنگال نازک تر است، بنابراین بین سیک های کمانی و دندان های شما قرار می گیرد. این به شما اجازه می دهد به سرعت، بدون نیاز به عبور دادن نخ از بین دندان های خود، بین دندان های خود را نخ دندان بکشید.

برخی دیگر دارای یک مسواک براکت روی سر دسته هستند. این قسمت به صورت تخصصی برای تمیز کردن ذرات مواد غذایی از روی خود براکت ها طراحی شده است، و یک ابزار تمیز کننده همه کاره را برای بریس های شما فراهم می آورد.

گرچه نخ دندان های ارتودنتیک راهی بسیار سریع و آسان برای نخ دندان کشیدن با بریس های ارتودنسی هستند، اما آنها یک نقطه ضعف قابل توجه دارند. آنها از پلاستیکی با دوام تر از نخ دندان ساخته شده اند و قرار است بعد از هر بار استفاده دور انداخته شوند. بنابراین، افرادی که نگران مقدار مصرف پلاستیکی هستند که برای تولید آنها استفاده می شود، به احتمال زیاد گزینه دیگری را ترجیح خواهند داد.

و، در واقع ، یک راه حل برای نخ دندان کشیدن وجود دارد که به هیچ وجه دور ریختنی نیست.

نخ دندان کشیدن حین ارتودنسی

نخ دندان کشیدن حین ارتودنسی

استفاده از واتر فلاسر

اگر به نظر شما یا فرزندتان استفاده از نخ دندان معمولی با وجود بریس ها روی دندان ها بسیار دشوار است، گزینه دیگر  واتر فلاسر برقی است. این دستگاه ها که ابزارهای شستشوی دهانی نیز نامیده می شوند، کمی شبیه مسواک های برقی به نظر می رسند اما آنها برای پاکسازی بین دندان ها، آب پر فشار (و هوا ، با برخی مدل ها) بیرون می دهند.

برندهای مشهور و مختلف این ابزار برای بریس های ارتودنسی وجود دارند. آنها در تعدادی از مدل های مختلف با ویژگی های مختلف موجود هستند. به دنبال یک نمونه از آنها با قدرت قابل تنظیم باشید، به خصوص اگر قرار است از آن روی دندان های فرزندان خود استفاده کنید.

برخی از این واتر فلاسرها دارای یک مخزن بزرگ ۱۵۵ میلی لیتری هستند که برای ۴۵ ثانیه مداوم آب می پاشند. علاوه بر این، آنها دارای سه حالت مختلف آب پاشی هستند- معمولی، ملایم و شدید، بنابراین بسته به اینکه چه کسی نخ دندان می کشد، می توانید جریان آب را به صورت سفارشی درآورید. برخی نیز (بر خلاف بقیه) دارای نوک مخصوص ارتودنسی برای تمیز کردن بین دندان ها با وجود بریس ها هستند.

در حقیقت، یک ابزار شستشوی دهانی به اندازه کافی برای استفاده به جای نخ دندان معمولی خوب است، زیرا به یک اندازه دارای تماس فیزیکی برای تراشیدن پلاک از روی دندان ها است. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده اند که واتر فلاسرها در واقع مؤثرتر از نخ دندان ها هستند. همچنین، مطمئناً چیزی است که می توان برای کاهش دور ریختن زباله های پلاستیکی در روتین بهداشتی خود در نظر گرفت.

فلاسرهای هوا (یا همان ایر فلاسرها) گزینه جایگزین دیگری هستند که با روشی مشابه کار می کنند.

اگر فکر می کنید یک واتر فلاسر به بهبود نخ دندان کشیدن شما با یا بدون بریس های ارتودنسی کمک می کند، بهتر است اطلاعات بیشتری در مورد گزینه های موجود بهترین واتر فلاسرها کسب کنید.

نخ دندان کشیدن حین ارتودنسی

نخ دندان کشیدن حین ارتودنسی

استفاده از یک مسواک بین دندانی

باز هم اشاره می کنیم، اگر استفاده از نخ دندان معمولی برای شما بسیار دشوار است، و اگر یک واتر فلاسر برای شما جذاب نیست، ممکن است بخواهید استفاده از یک مسواک بین دندانی را امتحان کنید. مسواک های بین دندانی مانند تمیز کننده های کوچک بطری به نظر می رسند- آنها یک دسته کوچک و سپس یک سیم با فرچه هایی دارند که از سیم مرکزی دور می شوند. بسیاری از دندانپزشکان یک مرتبه استفاده از مسواک های بین دندانی در طول روز را یک جایگزین کافی یا بهتر برای نخ دندان می دانند. این مسواک های کوچک همچنین می توانند برای زدودن ذرات مواد غذایی بعد از خوردن غذا، از کنار بریس های شما بسیار مفید باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های دندانپزشکی در بیمارانی که فشار خون دارند

انواع مختلفی از مسواک های بین دندانی وجود دارند. مانند نخ دندان های دسته دار یکبار مصرف، می توانید مسواک های بین دندانی یکبار مصرف را به صورت بسته ای، و همچنین دسته های چند بار مصرف را با سری های یکبار مصرف پیدا کنید. همچنین سرهای بین دندانی خاصی برای مسواک های برقی وجود دارند، که که اگر از قبل دسته پایه را دارید، مطمئناً ارزش استفاده را دارند.

نتیجه گیری

دانستن نحوه نخ دندان کشیدن با وجود بریس ها روی دندان ها چندان پیچیده نیست، اما هر روز انجام دادن درست آن می تواند یک دردسر جدی برای شما باشد. با استفاده از نخ دندان های معمولی می توانید این کار را به صورت کاملاً درست انجام دهید، اما عبور دادن نخ رو به در داخل و بیرون فضای زیر سیم کمانی، باعث می شود این کار بسیار ناامیدکننده و وقت گیر باشد.

خوشبختانه، محصولات مختلف زیادی وجود دارند که به آسان تر کردن نخ دندان کشیدن کمک می کنند، که عبارتند از:

  • فلاس تریدر.
  • نخ دندانی که بخشی از آن برای عبور دادن از کنار بریس ها سفت و سخت است.
  • نخ دندان های دسته دار که طراحی ویژه دارند.
  • واتر فلاسرهای دارای سری هایی برای بریس
  • مسواک های بین دندانی

هر یک از آنها یک راه عالی برای نخ دندان کشیدن با بریس ها است، و اینکه کدام یک برای شما بهترین است، به ترجیحات شما در مورد هزینه، راحتی و قابلیت استفاده مجدد بستگی دارد. ممکن است متوجه شوید که مؤثرترین راه حل برای شما ترکیبی از دو یا سه مورد از این ابزارها است.

در نهایت، اگر دردسر عبور دادن نخ دندان از بین بریس های شما به این معنی است که شما نمی خواهید به خودتان زحمت انجام آن را بدهید، بهتر است به جای آن به سراغ یک واتر فلاسر یا یک مسواک بین دندانی بروید. این روش های نخ دندان کشیدن برای بریس ها، مطمئناً بهتر از این نیست که اصلاً این کار را انجام ندهید، و در واقع، در مورد مسواک های بین دندانی می تواند به همان اندازه خوب یا بهتر باشد.

در اینجا جدول مقایسه جوانب مثبت و منفی محصولات مختلف برای نخ دندان کشیدن با بریس ها را آورده ایم:

محصول مزایا معایب
فلاس تریدر از نخ دندان معمولی استفاده می کند، قیمت پایین به دو دست نیاز دارد، چندان سریع تر نیست
نخ دندان ارتودنتیک سریع تر از استفاده از تریدر، به صورت از پیش بریده شده وجود دارد به دو دست نیاز دارد، یکبار مصرف است
واتر فلاسر بدون زباله پلاستیک، می تواند یک دستی استفاده شود قیمت بالا، نیاز به منبع برق دارد
مسواک بین دندانی بسیار کارآمد، شاید بهتر از نخ دندان های معمولی است یکبار مصرف بودن آن باعث تولید زباله پلاستیک می شود، نمونه های برقی آنها گران قیمت هستند

پرسش های متداول در مورد نخ دندان کشیدن با بریس ها

با بریس ها، ابتدا باید نخ دندان بکشم یا ابتدا مسواک بزنم؟

نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان های شما است و مسواک زدن برای سطوح آنها، و دندانپزشکان همیشه در مورد اینکه کدامیک باید ابتدا انجام شوند توافق ندارند. در هر صورت، تا زمانی که یک بار در روز نخ دندان می کشید خوب است! برخی افراد ترجیح می دهند ابتدا نخ دندان بکشند، تا مواد غذایی و پلاکی که با نخ دندان کشیدن سست می شوند، هنگام مسواک زدن تمیز شوند. برخی دیگر ترجیح می دهند این کار را به ترتیب معکوس انجام دهند تا قبل از رفتن به سراغ پاکسازی عمیق، تا حد ممکن پلاک ها را از سطح دندان ها خارج کنند.

چه اتفاقی می افتد اگر در طول مدت استفاده از بریس ها نخ دندان نکشید؟

نخ دندان کشیدن زمانی که بریس دارید، به اندازه زمانی که بریس ندارید مهم است. با نخ دندان نکشیدن، شما اجازه می دهید پلاک های پر از باکتری ها بین دندان های شما در امتداد خط لثه انباشته شوند. در نهایت، این می تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند بوی بد دهان و در نهایت پریودنتیت شود.

با بریس ها، چند بار در روز باید نخ دندان کشید؟

با بریس ها، احتمالاً باید تعداد دفعات مسواک زدن دندان های خود را به یک مرتبه بعد از هر وعده غذایی افزایش دهید، اما هنوز هم فقط یک بار در روز نخ دندان کشیدن اشکالی ندارد. به دلیل وجود بریس ها، تشکیل پلاک بین دندان ها تغییر زیادی نخواهد کرد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code