آیا بوتاکس در دندانپزشکی کاربرد دارد؟

بوتاکس اساساً در درمان های زیبایی و برای کاهش خطوط و چروک ریز روی صورت استفاده می شده است. با این حال، سم بوتولینیوم که در حقیقت بوتاکس از آن استخراج می شود، تاریخچه ای طولانی برای کاربردهای پزشکی درمانی دارد.

عمدتاً به دلیل ماهیت کم تهاجمی بوتاکس، استفاده از آن در دندانپزشکی برای درمان شرایط دندانی مختلفی در حال گسترش است، مانند خطوط لب بالا، اختلالات مفصل فکی گیجگاهی، براکسیسم، پروتزهای مصنوعی که به دلیل جابجایی عضلات فک دیگر به خوبی در جای خود قرار نمی گیرند، و بسیاری موارد دیگر. به خواندن این متن ادامه دهید تا بدانید در چه شرایطی می توان از بوتاکس برای درمان های دندانی استفاده کرد.

کاربرد بوتاکس در دندانپزشکی

کاربرد بوتاکس در دندانپزشکی

کاربردهای متداول بوتاکس در درمان های دندانپزشکی

با آموزش صحیح، دندانپزشکان می توانند از بوتاکس برای کمک به بیماران با شرایط زیر استفاده کنند:

  • بیماران بی دندان در مواردی که عضلات لب به دلیل کاهش ابعاد عمودی تغییر موقعیت داده اند، از درمان بوتاکس بهره مند شده اند. پروتزهای مصنوعی همیشه در این شرایط به خوبی قرار نمی گیرند و بوتاکس می تواند عضلات اطراف یک دندان مصنوعی جدید را شل کرده و همانطور نگه دارد تا عادت کردن به آنها را موفق تر نماید.
  • بیمارانی که خط لب بالایی دارند می توانند از بوتاکس برای کمک به شل شدن عضلات لب استفاده کنند تا به خط لبخند پایین تر و از نظر زیبایی شناختی دلپذیرتر دست پیدا کنند. این یک گزینه محبوب است زیرا کل فرآیند چندان تهاجمی نیست و می تواند یک شکل فوری درمان را ارائه دهد.
  • بیماران مبتلا به اختلالات مفصل فکی گیجگاهی نیز می توانند از تزریق بوتاکس بهره مند شوند. اختلالات TMJ می توانند باعث بروز درد شدید ناشی از فعالیت بیش از حد عضلات شود و گزینه های درمان در گذشته محدود بوده است. در حال حاضر، بوتاکس می تواند به سادگی این عضلات را شل کند و دندانپزشکان متخصص می توانند تسکین سریع و کارآمد درد را ارائه دهند.
  • بعلاوه درمان بوتاکس با کاهش نیروی انقباض عضلات درگیر هنگام دندان قروچه می تواند آن را به حداقل برساند. این تزریق ها می توانند یک درمان کمکی مفید برای ابزارهای محافظ دندان شبانه باشند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  گرانولوم پیوژنیک یا اپولیس بارداری چیست؟

کاملاً واضح است که مزایای زیبایی بسیار بیشتری وجود دارند که بوتاکس می تواند به بیماران ارائه دهد، اما تعداد بیماران دندانپزشکی که به دنبال این نوع درمان برای رفع انواع نگرانی های دندانپزشکی هستند رو به افزایش است.

در نهایت، علاوه بر تمام مزایای پزشکی و زیبایی که تزریق بوتاکس می تواند داشته باشد، بعلاوه می تواند یک روش درمان مفید و مقرون به صرفه برای اقدامات دندانپزشکی باشد.

کاربرد بوتاکس در دندانپزشکی

کاربرد بوتاکس در دندانپزشکی

چرا کاربرد بوتاکس در دندانپزشکی رو به افزایش است؟

به مدت بیش از یک دهه، درست قبل از معرفی بوتاکس به عنوان یک درمان زیبایی، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از بوتاکس را تنها برای برخی از فرایندهای خاص تایید کرده بود: استرابیسم، یا همان هم ‌ترازی غیر طبیعی چشم ‌ها، و بلفارواسپاسم، یا بسته شدن محکم و غیرارادی پلک ها.

همانطور که جامعه پزشکی به تحقیق در مورد بوتاکس ادامه داد، پیشرفت های روز افزونی حاصل شد. هشت شکل از سم بوتولینوم وجود دارد و همه آنها به طور مداوم مورد تحقیق و آزمایش قرار گرفته اند. اکنون، برای اولین بار، استفاده از بوتاکس نتایج امیدوار کننده ای را برای جامعه دندانپزشکی نشان می دهد.

از آنجا که بوتاکس چندان تهاجمی نیست، در حال تبدیل شده به یک ابزار عالی برای درمان های خاص است. در واقع، نشان داده شده است که بوتاکس به مدیریت بیماری های دندانی با منشاء عضلانی، مانند براکسیسم، دندان قروچه، هیپرتروفی ماستر، اختلالات مفصل فکی گیجگاهی، و درمان شرایط عملکردی و زیبایی دندانی مانند بالا بودن خطلب، چین های نازولیبیال، خطوط لب رادیال، و مثلث ها سیاه بین دندان ها کمک می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اپن بایت و درمان آن - بخش اول

تفکرات اشتباه متداول در مورد بوتاکس

علیرغم فراگیر شدن استفاده از بوتاکس در چند سال اخیر، هنوز تصورات غلط زیادی در مورد این درمان محبوب وجود دارد. در اینجا ب برخی از تفکرات اشتباه متداول در مورد بوتاکس می پردازیم:

  • تزریق بوتاکس منجر به یخ زدگی صورت می شود – بسیاری از افراد معتقدند که تزریق بوتاکس باعث می شود که آنها توانایی نشان دادن حالات صورت یا حتی احساسات را از دست بدهند. این درست نیست. برعکس، درمان بوتاکس باعث شل شدن عضلات در ناحیه تزریق می شود. تا زمانی که یک فرد ماهر تزریق شما را انجام دهد، مطمئناً می‌توانید تمام حالات صورت را نشان دهید!
  • بوتاکس فقط برای از بین بردن چروک موثر است – همانطور که به زودی خواهیم دید، بوتاکس به وضوح کاربردی بیشتری از رفع چین و چروک صورت یا از بین بردن خطوط دارد. علاوه بر فوایدی که بوتاکس برای اطراف چشم ها و دهان دارد، کاربردهای پزشکی بیشتری دارد، از جمله درمان بیماری های اختلالات مفصل فکی گیجگاهی، کمر درد و گردن درد، هایپرهیدروزیس و حتی درمان میگرن.
  • تزریق بوتاکس دردناک است – برای بسیاری افراد، تقریباً هر روشی دردناک به نظر می رسد. هنگامی که از اصطلاح “تزریق” استفاده می شود – به خصوص به نظر می رسد که باعث بروز درد می شود. اما در مورد بوتاکس، این نمی تواند دور از واقعیت باشد. اکثر بیماران بوتاکس اظهار داشته اند که تزریق ها بیشتر شبیه یک نیشگون گرفتن جزئی است. به منظور حفظ راحتی بیمار در حین تجویز، از یک بی حس کننده موضعی مانند Comfortox BLT با سرنگ های Comfortox 31g استفاده می شود که به طور خاص برای تزریق بوتاکس طراحی شده اند. فقط همین- هیچ بی حس کننده دیگری برای این فرایند نیاز نیست و سطح درد بسیار پایین است.
  • اگر بوتاکس را متوقف کنید، چین و چروک بدتر می شود – یکی دیگر از باورهای نادرست رایج این است که وقتی فردی درمان بوتاکس را شروع می کند، پس از توقف درمان، چین و چروک هایش بدتر می شوند. برعکس، بوتاکس تشکیل چین و چروک را بدتر نمی کند. در حالی که در واقع، چین و چروک ها شروع به بازگشت به حالت اولیه خود، قبل از درمان بوتاکس می کنند.
  • درمان های بوتاکس سمی هستند- سازمان غذا و داروی آمریکا چیزی که سمی باشد را تأیید نمی کند. بوتاکس با بیش از ۲۰ سال استفاده برای شرایط متعدد، سابقه ای طولانی و شناخته شده در ایمنی دارد. اگر هنوز نگران هستید، بدانید که برای سمی بودن بوتاکس دوز بیش از ۱۰۰ برابر متوسط ​​دوز زیبایی لازم است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شکاف کام و لب یا لب شکری – بخش دوم

یافتن یک دندانپزشک آموزش دیده در زمینه تزریق بوتاکس

بر اساس بررسی های منتشر شده، بوتاکس در حال حاضر برای اصلاح انواع بیماری های دندانی استفاده می شود. تا زمانی که درمان بوتاکس توسط دندانپزشکان متخصص به عنوان بخشی از یک طرح درمان جامع در محدوده اقدامات دندانپزشکی و نه به عنوان یک روش مستقل استفاده شود، قابل قبول است.

علاوه بر این، دندانپزشکان متخصص باید قبل از تزریق بوتاکس آموزش دیده باشند. توجه به این نکته مهم است که مقررات بوتاکس برای دستیاران دندانپزشکی و دندانپزشکان متفاوت است – بنابراین برای رعایت قوانین و مقررات باید قبل از تجویز بوتاکس باید از سازمان های مربوطه مجوز لازم اخذ شود. از آنجایی که دندانپزشکان در حال حاضر به روش های بسیار خطرناک تر و پرخطرتر از بوتاکس مجهز و آگاه هستند، این درمان زیبایی یک مکمل عالی برای یک اقدامات دندانپزشکی برای رفع نیازهای بیمار است.

در سطح جهانی، بوتاکس درمان انتخابی برای حفظ ظاهری جوان بوده است و عمدتاً توسط جراحان پلاستیک و متخصصان پوست انجام می شده است. این به زودی تغییر خواهد کرد زیرا انجمن های دندانپزشکی بیش از پیش از اعطاء مجوز – حتی تشویق – به دندانپزشکان برای تزریق بوتاکس برای بیماران حمایت می ‌کنند. در حال حاضر، بوتاکس یک گزینه جایگزین برای اوقاتی است که سایر درمان ‌ها نتیجه ‌ای نداشته باشند، اما مطمئناً در حال تغییر است. دندانپزشکان به آموزش تزریق بوتاکس روی آورده اند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code