خطوط ریز روی دندان های جلو

خطوط ریز ترک های کوچک و مستقیم در دندان ها هستند. این ترک های مویی که به صورت خطوط کوچک و عمودی ظاهر می شوند، گرچه احتمالاً ناخوشایند هستند، اما یک مورد اورژانس دندانپزشکی نیستند. این مسئله اغلب در افراد بزرگسال، و در بین دیگر عادات دندانی ضعیف، بویژه در افرادی که ناخن های خود را می جوند یا دندان قروچه (براکسیسم) می کنند یا مال اکلوژن (بایت ناهموار) دارند، بروز پیدا می کند.

حتی اگر خطوط ریز در درجه اول یک نگرانی زیبایی شناختی باشند، تأثیر آنها روی ظاهر شما می تواند روی عزت نفس شما تأثیر بگذارد. این مقاله دلایل بروز این مشکل، تفاوت آن با دیگر انواع ترک خوردگی دندان، و همچنین نحوه درمان و پیشگیری از برئز آن را توضیح می دهد.

علل بروز خطوط ریز روی دندان ها

همه دندان ها با افزایش سن دچار ساییدگی و فرسایش می شوند و اساساً به دلیل استرس و فشاری که به آنها وارد می شود، خطوط ریزی روی آنها ایجاد می شوند. به همین دلیل است که با افزایش سن، احتمال ابتلا به آنها افزایش می یابد. چندین بیماری دهان و عادات غذایی هستند که باعث ایجاد آنها می شوند، از جمله:

  • دندان قروچه: فشار دادن فک و دندان قروچه، به خصوص در شب، فشار زیادی به دندان های شما وارد می کند. در نتیجه، احتمال ایجاد ترک های مویی در افرادی که این شرایط را دارند بیشتر است.
  • مال اکلوژن: هنگامی که دندان های شما به درستی در یک راستا قرار نمی گیرند، برخی افراد مقداری ساییدگی و فرسایش را تجربه می کنند. این می تواند باعث ایجاد خطوطی ریز، و همچنین آسیب جدی تر به دندان ها شود.
  • عادات نامناسب جویدن: عاداتی که به دندان های شما آسیب وارد می کنند، مانند جویدن ناخن و جویدن خودکار یا مداد، از علل مکرر ایجاد خطوط ریز هستند.
  • غذاهای منجمد: غذاهای سفت و منجمد، و یخ، هنگام جویدن می توانند به مینای دندان ها (لایه بیرونی دندان) آسیب وارد کنند و منجر به ایجاد ترک های ریز شوند.
  • تغییر دما: تغییرات سریع دما، مانند نوشیدن آب یخ بلافاصله بعد از غذاهای بسیار داغ، می تواند یکپارچگی مینای دندان های شما را تحت تأثیر قرار دهد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سینوس دندان

خطوط ریز به پوسیدگی دندان یا مسائل جدی دندانی مربوط نمی شوند و باعث بروز درد یا حساسیت دندان نمی شوند. وقتی بیماران تحت درمان قرار می گیرند، به دلایل زیبایی است.

خطوط ریز روی دندان های جلو

خطوط ریز روی دندان های جلو

خطوط ریز روی دندان ها در مقایسه با ترک های دندانی

گرچه هر دوی اینها، اشکالی از آسیب به دندان هستند، اما از نظر بالینی، خطوط ریز مانند ترک ها نیستند. در اینجا یک تفکیک سریع از تفاوت ها وجود دارد:

  • خط ریز: خطوط ریز، شکاف های بسیار کوچک روی سطح خارجی یا داخلی دندان هستند؛ فقط لایه بیرونی یا مینای دندان، تحت تأثیر قرار می گیرد. این مشکل بدون علامت و نشانه است و به درمان نیاز ندارد، گرچه ممکن است برخی افراد برای اصلاح آنها از فرایندهای زیبایی استفاده کنند. در حالی که خطوط ریز می توانند ظاهر دندان ها را تحت تأثیر قرار دهند، اما پیشرفت نمی کنند تا به ترک دندان تبدیل شوند.
  • ترک خوردگی دندان: یک ترک واقعی در دندان، علامت دار است و به مراقبت های دندانی نیاز دارد. نه تنها مینای دندان، بلکه عاج یا لایه میانی را نیز درگیر می کند و گاهی اوقات تا لایه داخلی دندان یا پالپ پیشروی می کند. ترک ها اغلب در سطوح اکلوزال ایجاد می شوند- جایی که دندان ها به یکدیگر می پیوندند- اما می توانند رو به طرفین پیشروی کنند.

خطوط ریز ترک های ریز و مویی روی سطح خارجی یا داخلی دندان ها هستند. آنها جهت عمودی دارند، صاف هستند و مخصوصاً زمانی قابل مشاهده هستند که نوری به دندان های خود بتابانید. ممکن است شفاف باشند یا ممکن است زرد، قهوه ای و خاکستری به نظر برسند زیرا خطر لک شدن آنها افزایش می یابد.

خطوط ریز روی دندان های جلو

خطوط ریز روی دندان های جلو

درمان خطوط ریز روی دندان ها

در حالی که خطوط ریز معمولاً منجر به بروز مشکلات دندانی قابل توجهی نمی شوند، می توانند ظاهر لبخند شما را تحت تأثیر قرار دهند. این به نوبه خود می تواند روی تصویر شخصی شما از خود و اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد. اگر آنها نگران کننده هستند، هم با فرایندهای خانگی و هم داخل مطب می توانند درمان شوند. در اینجا یک اشاره سریع به آنها خواهیم داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادت ناخن جویدن و آسیب دندان

درمان های خانگی

درمان های خانگی گرچه ممکن است خطوط ریز را به طور کامل حذف یا معکوس نکنند، اما برخی از آنها می توانند به سفید کردن دندان ها و به حداقل رساندن مشکلات ظاهری آنها کمک کنند. درمان هایی که می توانید امتحان کنید عبارتند از:

  • استفاده از خمیر دندان سفید کننده: در برخی موارد، تغییر خمیر دندان مصرفی خود به خمیر دندانی که به طور خاص برای سفید کردن دندان ها طراحی شده است، می تواند ظاهر خطوط ریز را بهبود بخشد.
  • سفید کردن خانگی: فرایندهای سفید کردن دندان در منزل شامل استفاده از نوارها، تری ها یا ژل های سفید کننده می شود که همگی ممکن است به ظاهر خطوط ریز کمک کنند. در مقایسه با درمان های سفید کننده داخل مطب، این گزینه ها ممکن است به اندازه کافی مؤثر نباشند و به طور کلی بیشتر طول می کشند.
  • بلیچینگ پراکسید: شستن دندان ها با پراکسید هیدروژن می تواند یکی دیگر از روش های روشن کردن و سفید کردن دندان ها در منزل باشد.

گزینه های درمان داخل مطب

چندین درمان دندانپزشکی زیبایی داخل مطب نیز هستند که می تواند برای اصلاح این مشکل انجام شوند. این موارد عبارتند از:

  • فرایندهای سفید کردن دندان ها: سفید کردن دندان داخل مطب، با هدف روشن و درخشان تر کردن مینای دندان ها، می تواند به رفع تیرگی دندان ها کمک کند. قابل توجه است که، مطالعات این فرایندها را به حساسیت دندان ربط داده اند.
  • ونیرهای پرسلن: یک پوسته یا روکش نازک پرسلن که به صورت سفارشی تهیه می شود و روی دندان قرار می گیرد. این روش یک ابزار بادوام و دائمی برای اصلاح این مشکل فراهم می کند.
  • روکش های دندانی: برخی ممکن است برای پوشاندن آسیب، روکش دندان را انتخاب کنند- یک کلاهک دائمی، با ظاهری طبیعی، که روی دندان موجود قرار می گیرد.
  • رزین (پر کننده های همرنگ دندان): همچنین، دندانپزشکان زیبایی می توانند ترک های ریز را با رزین کامپوزیت مخصوص پر کنند و ظاهر طبیعی دندان ها را احیاء کنند.
خطوط ریز روی دندان های جلو

خطوط ریز روی دندان های جلو

جلوگیری از ایجاد خطوط ریز

در وهله اول، پیشگیری از ایجاد خطوط ریز شامل توقف یا درمان مشکلاتی است که باعث ایجاد آنها می شود، زیرا این مسائل ظاهر یا سلامت دندان های شما را بهبود نمی بخشند. چندین روش به جلوگیری از شکل گیری مشکل کمک می کند، یا می تواند ظاهر آن را به حداقل برساند، مانند:

  • پرهیز از جویدن ناخن یا سایر عادات بد دهانی مانند جویدن خودکار
  • استفاده از محافظ دهان شبانه برای کمک به دندان قروچه
  • دوری از غذاها یا نوشیدنی هایی که دندان ها را لکه دار می کنند، مانند شراب قرمز و قهوه
  • ترک یا اجتناب از مصرف محصولات تنباکو
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روشهای سفید کردن دندان

خلاصه

خطوط ریزی که گاهی اوقات به دلیل دندان قروچه یا بایت ناهموار ایجاد می شوند، نشانه ای از پوسیدگی دندان یا مشکلات جدی دندانی نیستند. درعوض، خطوط ریز، ترک های کوچکی روی سطح دندان هستند و خلاص شدن از شر آنها می تواند بسیار دشوار باشد. استفاده از محصولات سفید کننده دندان در منزل، از جمله خمیر دندان مخصوص، ممکن است به کاهش علائم خطوط ریز کمک کند. دندانپزشکان همچنین می توانند درمان هایی مانند روکش های دندانی را ارائه دهند.

سخن پایانی

در حالی که خطوط ریز به طور کلی بی ضرر هستند، آنها می توانند ظاهر لبخند شما را تحت تأثیر قرار دهند و روی اعتماد به نفس و عزت نفس شما نیز تأثیر بگذارند. این مهم است که بتوانید این موضوع را تشخیص دهید و گزینه های خود را برای مدیریت آن درک کنید. وقتی صحبت از سلامت و ظاهر دندان های شما به میان می آید، مهم است که پیشگیرانه عمل کنید. اگر نگران خطوط ریز هستید یا فکر می کنید دندان های شما آسیب دیده اند، برای پیگیری مراقبت های دندانی تردید نکنید.

پرسش های متداول در مورد خطوط ریز روی دندان ها

آیا خطوط ریز می توانند افقی ظاهر شوند؟

خطوط ریز به صورت افقی ایجاد نمی شوند و اگر در بالای دو طرف دندان خود ترک دیدید، باید خیلی زود به دندانپزشک مراجعه کنید. آنها صرفاً به صورت خطوط کوچک و عمودی در طرف خارجی یا داخلی دندان های شما ظاهر می شوند. این خطوط می توانند زرد، خاکستری، قهوه ای یا حتی شفاف باشند.

آیا خطوط ریز می توانند برای دندان ها مضر باشند؟

خطوط ریز تنها در لایه بیرونی یا مینای دندان های شما ایجاد می شوند و این آسیب پیشرونده نیست. به این ترتیب، لایه های داخلی و سلامت کلی دندان تحت تاثیر قرار نمی گیرند و این وضعیت باعث بروز درد یا حساسیت نمی شود. با این حال، خطوط ریز ممکن است به دلیل شرایط دندانی زمینه ای یا عادت های بد دندانی ایجاد شوند.

2/5 (1 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code