التهاب لثه ها در طول دوران بارداری را جدی بگیرید

بیماری لثه یک مشکل شایع دهان و دندان برای افراد بزرگسال است که از التهاب خفیف لثه تا مشکلات جدی دندانی از جمله از دست دادن دندان ها را شامل می شود.

برخی از زنان در دوران بارداری دچار تورم و درد لثه ها می شوند که ممکن است خونریزی کنند. خونریزی لثه ها به دلیل انباشته شدن پلاک روی دندان ها ایجاد می شود.

هنگامی که بیماری لثه در مراحل اولیه خود است، تحت عنوان ژنژیویت یا التهاب لثه شناخته می شود. اگر التهاب لثه درمان نشود، می تواند به پریودنتیت تبدیل شود، یک مشکل جدی تر که می تواند بافت ها، الیاف لیگامان اطراف دندان ها، و استخوان های دهان را تحلیل ببرد و در نهایت منجر به از دست دادن دندان شود.

تغییرات هورمونی و افزایش جریان خون در دوران بارداری می توانند باعث آسیب پذیرتر شدن لثه های شما در برابر پلاک ها شوند و منجر به التهاب و خونریزی شود. به همین دلیل، زنان باردار ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به بیماری لثه باشند. این شرایط بیماری لثه بارداری یا بیماری لثه نیز نامیده می شود. دندانپزشک شما قادر خواهد بود در این مورد به شما کمک کند.

اما بسیار مهم است که زنان باردار عادات بهداشتی دهان و دندان را رعایت کنند. این اغلب منجر به این پرسش می شود که چگونه بیماری لثه را به طور طبیعی در دوران بارداری درمان کنیم؟

عادات بد

مراقبت از دهان تنها چیزی نیست که می تواند لثه های شما را تحریک کند. سایر عوامل مؤثر عبارتند از:

• تغییرات هورمونی

علائم و علل بیماری لثه در دوران بارداری

• لثه های قرمز یا متورم
  • پاکت های بین دندان ها و لثه ها
  • دندان های حساس یا لق
  • مشکل یا درد هنگام جویدن
  • همراستایی ضعیف دندان ها
  • بوی بد مداوم دهان
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع محافظ دهان و دندان

حفظ سلامت دندان ها و لثه ها در طول دوران بارداری

تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها در طول دوران بارداری بسیار مهم است. بهترین راه برای پیشگیری از بروز مشکلات لثه یا مقابله با آنها، رعایت بهداشت دهان و دندان ها است.

به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان های شما را کاملاً پاکسازی کند و به شما نشان دهد که چگونه دندان های خود را در خانه تمیز نگه دارید.

در اینجا برای شما توضیح می دهیم که چگونه می توانید از دندان ها و لثه های خود مراقبت کنید:

• دندان های خود را دو مرتبه در روز و هر بار به مدت ۲ دقیقه با یک خمیر دندان حاوی فلوراید به دقت تمیز کنید- از دندانپزشک خود بخواهید روش درست مسواک زدن را برای از بین بردن پلاک به شما آموزش دهد.
  • یک مرتبه در روز نخ دندان بکشید تا ذرات کوچک غذا که به جلوگیری از ایجاد پلاک کمک می کنند را از بین دندان های خود خارج کنید.
  • مسواک زدن با یک مسواک دارای سر کوچک با فرچه نرم بهتر است- مطمئن شوید که می توانید آن را راحت در دست بگیرید.
  • از مصرف نوشیدنی های شیرین (مانند نوشابه های گازدار یا چای شیرین) و غذاهای شیرین خودداری کنید- سعی کنید آنها را در زمان صرف غذا مصرف کنید.
  • اگر بین وعده های غذایی گرسنه هستید، میان وعده هایی مانند سبزیجات، میوه های تازه یا ماست ساده مصرف کنید و از مصرف غذاهای شیرین یا اسیدی خودداری کنید.
  • از دهانشویه های حاوی الکل خودداری کنید.
  • سیگار را ترک کنید، زیرا می تواند باعث بدتر شدن بیماری لثه شود.
  • مراجعه منظم به دندانپزشک برای پاکسازی عمقی برای از بین بردن پلاک ایجاد شده که می تواند باعث بیماری لثه شود.
  • قبل از اقدام به درمان با پزشک و دندانپزشک خود صحبت کنید، زیرا پزشکان توصیه می کنند در صورت امکان، درمان های دندانپزشکی در سه ماهه دوم بارداری انجام شوند.
  • ویتامین C موجود در میوه ها یا یک مکمل می تواند به مبارزه با التهاب لثه کمک کند.
  • ویتامین A برای کمک به رشد استخوان ها و دندان ها ضروری است. به بالا بودن میزان ویتامین A توجه کنید.
  • روزانه با دهانشویه حاوی فلوراید دهان خود را بشویید. برخی از دهانشویه ها همچنین دارای مواد ضد عفونی کننده هستند که به از بین بردن باکتری های ایجاد کننده پلاک کمک می کنند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نوآوری در فناوری دندانپزشکی: ارتقاء مراقبت از بیمار

اگر حالت تهوع صبحگاهی دارید (تهوع و استفراغ)، پس از هر بار تهوع دهان خود را فقط با آب شستشو دهید. این کار به جلوگیری از آسیب ناشی از اسید موجود در استفراغ به دندان ها کمک می کند.

دندان های خود را بلافاصله مسواک نزنید زیرا با اسید معده شما نرم می شوند. قبل از مسواک زدن حدود یک ساعت صبر کید.

التهاب لثه در دوران بارداری

درمان های دندانپزشکی که در بارداری باید از انجام آنها اجتناب کنید:

هنگامی که به دندانپزشک مراجعه می کنید، حتماً باید بداند که شما باردار هستید.

با دندانپزشک خود صحبت کنید که آیا امکان دارد که هرگونه پر کردن جدید یا تعویض پر شدگی تا پس از تولد نوزاد به تعویق بیفتد. وزارت بهداشت و مراقبت های اجتماعی توصیه می کند که پر شدگی آمالگام در دوران بارداری نباید برداشته شود.

اگر به تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس نیاز دارید، دندانپزشک شما معمولاً منتظر می ماند تا نوزاد شما به دنیا بیاید، حتی اگر بیشتر عکس رادیوگرافی دندان روی شکم یا ناحیه لگن تاثیری نداشته باشد.

درمان بیماری لثه

• جرمگیری دندان و روت پلنینگ: دندانپزشک شما تارتار را که هم در بالا و هم در زیر خط لثه روی دندان ها ایجاد شده است می تراشد و سپس نقاط ناهموار روی ریشه های دندان ها را صاف می کند تا انباشته شدن باکتری ها دشوارتر شود و کمتر باعث ایجاد پلاک و جرم شود.
  • جراحی فلپ: اگر التهاب لثه و پاکت های کنار دندان ها پس از تمیز کردن عمیق دندان ها باقی ماند، دندانپزشک شما این جراحی را برای برداشتن تارتار از پاکت هایی انجام می‌دهد که در کنار دندان ها ایجاد شده‌اند. سپس پاکت ها با بخیه بسته می شوند، بنابراین بافت لثه یک بار دیگر دندان ها را در آغوش می گیرد. کوچک کردن پاکت ها مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را راحت تر و ساده تر می کند.
  • پیوند: در موارد شدید پریودنتیت که در آن استخوان و بافت تخریب شده است، ممکن است به پیوند استخوان یا بافت برای جایگزینی بافت عفونی نیاز داشته باشید. پیوند شما ممکن است شامل تکنیکی به نام بازسازی هدایت شده بافت باشد که در آن یک تکه مش کوچک بین استخوان فک و لثه قرار می گیرد تا امکان رشد مجدد را برای استخوان و بافت فراهم کند. بازسازی هدایت شده بافت به جلوگیری از گسترش بافت لثه به ناحیه ای که باید استخوان وجود داشته باشد کمک می کند، بنابراین هم پیوند استخوان و هم بافت فضایی برای رشد دارند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل کشیدن دندان

اگر عفونت های باکتریایی شدید باشند، پزشک یا دندانپزشک شما برای کمک به مبارزه با عفونت ممکن است یک دور آنتی بیوتیک تجویز کند.

• ژل داکسی سایکلین: یک درمان آنتی بیوتیک است که باکتری ها را می کشد و پاکت هایی که بیماری پریودنتال می تواند در امتداد خط لثه ایجاد کند را کوچک می کند. پریودنتیست شما پس از جرم گیری دندان یا روت پلنینگ (تسطیح سطح ریشه)، ژل را روی پاکت ها قرار می دهد و آنتی بیوتیک به تدریج در طی یک دوره زمانی حدود یک هفته ای آزاد می شود.
  • تراشه کلرهگزیدین: یک تراشه ژلاتینی کوچک و ضد میکروبی است که پس از جرمگیری دندان و روت پلنینگ در یک پاکت بافتی در امتداد خط لثه ها قرار می گیرد و ماده ضد میکروبی به مرور زمان آزاد می شود.
  • میکروسفرهای مینوسیکلین: ذرات ریز حاوی مینوسیکلین به عنوان آنتی بیوتیک هستند. اینها پس از جرمگیری دندان و یا روت پلانینگ در پاکت های بافت قرار می گیرند.
  • قرص داکسی سایکلین: می تواند به جلوگیری از تجزیه آنزیم های بیش فعال بافت لثه پس از درمان بیماری پریودنتال کمک کند.
  • آنتی بیوتیک های خوراکی: پزشک شما باید بداند که کدام آنتی بیوتیک ها در دوران بارداری بی خطر هستند، اما قبل از شروع آنتی بیوتیک، در صورت داشتن هر گونه حساسیت، باید به پزشک خود اطلاع دهید.