انواع بریج های دندانی

اگر شما هم دندان از دست رفته دارید، از جمله دندان های جلوی دهان، یک بریج دندانی می تواند به شما کمک کند ظاهر و عملکرد دندان های شما بازسازی و احیاء شوند. این ابزار دندانی بین فضایی که دندان از دست رفته است، اصطلاحاً پل می زند (بریج در انگلیسی به معنای پل است). با دندانپزشک خود صحبت کنید تا بفهمید آیا بریج های دندانی برای شما مناسب هستند یا خیر.

بریج دندان چیست؟

اگر یک یا چند دندان شما از دسترفته باشند، بریج های دندانی می توانند به پر کردن این شکاف و فاصله با استفاده از یک یا چند دندان مصنوعی کمک می کنند. بریج عموماً از روکش هایی ساخته می شود که روی دندان هایی قرار می گیرند که در طرفین فضای خالی به جا مانده از دندان از دست رفته قرار دارند، یا دندان هایی که پونتیک (دندان مصنوعی که در وسط قرار می گیرد) را حمایت می کنند و در جای خود چسبانده می شود.

چه کسانی بریج دندانی نیاز دارند؟

اشخاصی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند می توانند از بریج های دندانی استفاده کنند. شایع ترین علل از دست رفتن دندان ها عبارتند از پوسیدگی دندان ها، بیماری لثه، و آسیب و حادثه. برای دریافت بریج های دندانی، شما باید در یک یا هر دو سمت جای خالی دندان از دست رفته دندان سالم داشته باشید، یا کاشت ایمپلنت دندانی انجام دهید.

بریج های دندانی

بریج های دندانی

چرا به بریج های دندانی نیاز داریم؟

همه دندان های ما با یکدیگر کار می کنند. اگر یک دندان از دست برود، دندان های مجاور می توانند به سمت فضای خالی به جا مانده از آن حرکت کنند. دندانی که در فک روبرو وجود دارد نیز ممکن است رو به بالا یا پایین، به سمت فضای خالی حرکت کند. این اتفاقات می توانند منجر به بروز مشکلات زیر شوند:

  • مشکلات بایت
  • مشکلات در جویدن
  • درد ناشی از فشار زیاد روی دندان ها و فک شما
  • خود آگاهی و حساس شدن نسبت به چطور به نظر رسیدن لبخند.
بریج های دندانی

بریج های دندانی

بریج از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

یک بریج عموماً از دو بخش تشکیل شده است:

دندان پایه یا اباتمنت

دندانپزشک دو روکش روی دندان های مجاور فضای خالی به جا مانده از دندان های از دست رفته قرار می دهد. این دندان های تکیه گاه، یا دندان های حمایت کننده، می توانند دندان های طبیعی شما یا ایمپلنت دندانی باشند که آنها را کاشته اید.

پونتیک

دندان مصنوعی که فضای خالی را پر می کند و روکش ها را به یکدیگر متصل می کند.

انواع بریج های دندانی

امروزه پنج نوع از بریج های دندانی بیشترین استفاده را دارند:

بریج های سنتی، بریج های یک طرفه، بریج های مریلند، بریج های کامپوزیتی، بریج های بر پایه ایمپلنت های دندانی.

طراحی و جایگذاری بریج های دندانی یکی از رایج ترین و پر استفاده ترین روش های درمانی برای جایگزینی دندان های از ست رفته است. انواع و گزینه های مختلف بریج های دندانی در دسترس هستند تا نیازهای ترمیمی شما مربوط به یک شرایط خاص دهانی را تأمین کنند.

مهم است که اطمینان حاصل کنید که بهداشت دهانی و مراقبت های خانگی شما به بهترین شکل ممکن حفظ می شوند، در اینصورت، بریج های دندانی شما می توانند مدت زمانی طولانی دوام داشته باشند.

این یک واقعیت ناراحت کننده است که اکثر افراد بزرگسال از ۲۰ تا ۶۵ سالگی (به طور میانگین) در حال از دست دادن دندان های خود هستند، یا در حال حاضر ۳ دندان بیمار یا پوسیده دارند که در نهایت از دست خواهند رفت.

بریج های دندانی

بریج های دندانی

بریج های سنتی

بریج های سنتی مشهورترین نوع بریج های دندانی برای احیاء دندان های از دست رفته هستند. آنها زمانی می توانند استفاده شوند که دندان های طبیعی یا ایمپلنت های دندانی در طرفین فضای خالی به جا مانده از دندان از دست رفته وجود دارند.

آنها معمولاً کوچک و سبک هستند و با توزیع مجدد نیروی بایت که با از دست رفتن دندان به هم خورده بود، راحتی فوق العاده ای برای جویدن فراهم می آورند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بلیچینگ داخلی دندان یا سفید کردن دندان چیست؟

اگر بهداشت دهانی و مراقبت های خانگی شما به اندازه کافی و در بهترین سطح خود باشند، این نوع بریج های دندانی می توانند مدت زمانی طولانی دوام داشته باشند.

نقطه ضعف اصلی بریج های سنتی این است که لازم است به اندازه کافی از مینای دندان های اباتمنت یا پایه برش داده و برداشته شود تا فضای کافی برای روکش ها فراهم شود. بنابراین، از آنجا که مینای دندان ها مجدداً خود را تولید و بازسازی نمی کند، دندان یا دندان های پایه همیشه نیاز دارند با خوب قرار گرفتن روکش ها روی آنها به خوبی محافظت شوند. مراقبت از آنها، حیات و ثبات آنها برای زندگی طولانی مدت بریج های دندانی الزامی است.

بریج های دندانی

بریج های دندانی

بریج های یک طرفه یا کانتی لور

بریج های کانتی لورcantilever  یا یک طرفه زمانی استفاده می شوند که تنها یک دندان تکیه گاه برای حمایت کردن از دندان یا دندان های از دست رفته در دسترس است. طراحی این بریج به گونه ای است که برای استفاده در عقب دهان توصیه نمی شود، جایی که فشار بایت زیادی می تواند به دندان پایه وارد شود. اما اگر به خوبی طراحی شده باشد و اگر دندان یک طرفه در جلوی دهان واقع شده باشد، می تواند کار کند. فشارهای بایت باید در طراحی مد نظر قرار گیرند که می تواند توسط یک لابراتوار خوب دندانپزشکی انجام شود، و باعث خواهد شد هنگام تلاش برای صرفه جویی در زمان و هزینه، این نوع بریج های دندانی به گزینه ای ارزشمند تبدیل شوند.

بریج های دندانی

بریج های دندانی

بریج های بر پایه ایمپلنت های دندانی

بریج های بر پایه ایمپلنت های دندانی طی سال های اخیر به شهرت روز افزونی رسیده اند، زیرا عموماً هیچ آسیبی به دندان های طبیعی مجاور آنها وارد نمی شود. نیازی نیست برای قرارگیری روکش بریج یا زیر ساخت های برجسته، به منظور ایجاد حمایت، دندان های مجاور تراشیده شوند. این نوع بریج های دندانی کاملاً تحت حمایت ایمپلنت های دندانی قرار دارند. این نوع بریج ها اجازه می دهند فاصله کافی برای پاکسازی بین ایمپلنت های دندانی وجود داشته باشد، و اگر به خوبی پیوند خورده باشند، به شکلی باور نکردنی پایدار خواهد بود.

ثابت شده است که قرار دادن تعداد بیش از حد ایمپلنت های دندانی با هم منجر به بروز عوارض عمده ای از جمله شکست و پس زدن ایمپلنت های دندانی می شود. پلاک هایی که به سطح ایمپلنت های دندانی می چسبند و سپس تا زیر لثه ها امتداد پیدا می کنند استخوانی که تا پیش از این سالم بوده است را تخریب می کند (بیماری که تحت عنوان پری ایمپلنتایتیس شناخته می شود). بسیار مهم است که بریج های بر پایه ایمپلنت های دندانی به گونه ای طراحی شده اند که شما به راحتی می توانید آنها را پاکسازی کنید. کاشت دو ایمپلنت در یک ردیف برای حمایت بریج بسیار راحت تر و کارآمدتر از کاشت سه ایمپلنت است.

اکثر دندانپزشکان این نوع بریج ها را بیشتر را ترجیح می دهند زیرا هم در هزینه های شما صرفه جویی می شود، و هم آینده ای بدون نگرانی برای شما فراهم می سازد، و هم اینکه می دانند شما می توانید ایمپلنت های خود را به راحتی تمیز نگه دارید.

پیشرفت های شگفت انگیزی که در فناوری کاشت ایمپلنت های دندانی، محصولات و فرایندها صورت گرفته است، باعث شده است استفاده از ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی یک یا چند دندان تقریباً ایده آل شود. بسته به کیفیت استخوان فک شما، ممکن است بتوانید با کار گذاری استراتژیک ۴ یا ۶ ایمپلنت، برای کل قوس دندانی بالا یا پایین جایگزین قرار دهید.

هر گونه بریج دندانی بر پایه ایمپلنت ها می تواند احساسی راحت و مطمئن، شبیه دندان های طبیعی، برای شما فراهم کند. اگر ایمپلنت ها و بهداشت عمومی دهان و وضعیت دهان شما سلامت باقی بمانند، آنها می توانند یک عمر دوام داشته باشند.

در صورتی که کیفیت استخوان و دیگر شرایط دهان شما بدون مشکل باشند، ممکن است واجد شرایط دریافت ترمیم دندانی برای یک قوس دندانی کامل با یک بریج موقتی در یک روز باشید.

بریج های دندانی

بریج های دندانی

بریج های مریلند

این نوع بریج، یک بریج باله دار است که به دلیل ماهیت محافظه کارانه بودنش شناخته شده است. این نوع بریج های دندانی اغلب تحت عنوان بریج های رزین باند (چسب شونده با رزین) شناخته می شوند. اساساً، آنها با دندان های پلاستیکی طراحی شده اند همراه با موادی شبیه لثه های طبیعی، که با یک چارچوب فلزی تقویت می شوند.

اتصالات فلزی که در کناره ها تعبیه شده اند به دندان های تکیه گاه موجود چسبانده می شوند. این نوع بریج هایی که با رزین چسبانده می شوند عموماً برای دندان های جلوی دهان استفاده می شوند، در مواردی که دندان های جانبی در وضعیت پایداری قرار داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا دندان اضافی در می آوریم؟

مزیت عمده این نوع بریج های دندانی این است که دندانپزشک تنها بایستی حداقل تنظیمات را روی کانتور دندان های پایه انجام دهد، و در مقایسه با آنچه برای بریج های ثابت سنتی نیاز است، درمان مقرون به صرفه نسبتاً کارآمد است. بریج های مریلند به همان اندازه که عالی هستند، اما لازم است ارزیابی خوبی از بایت شما انجام شود تا مشخص شود آیا آنها گزینه ای شدنی برای شما هستند یا خیر. افرادی که دیپ بایت یا کراس بایت دارند گزینه های خوبی برای بریج های مریلند نیستند.

اتصالات فلزی بریج های مریلند مستعد تغییر رنگ هستند، که باعث می شوند دندان های پایه یا تکیه گاه به مرور زمان تغییر رنگ پیدا کنند، علاوه بر این آنها تمایل به کنده شدن نیز دارند. این نوع بریج های دندامی اغلب به عنوان ابزارهای جایگزین موقتی تلقی می شوند. آنها معمولاً در فاصله زمانی بهبود ایمپلنت های دندانی استفاده می شوند، یا زمانی که بیمار زیر ۱۸ سال و منتظر اتمام دوره رشد قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی است.

بریج های دندانی

بریج های دندانی

بریج های کامپوزیتی (کامپوزیت های Ribbond یا چسبانده شده)

برای افرادی که یک یا دو دندان خود را از دست داده اند و به دنبال راهکارهایی ساده و قابل استطاعت برای مشکلات جایگزینی دندان های خود می باشند، یک بریج کامپوزیتی اغلب این نیاز را برطرف می کند. این نوع بریج های دندانی اغلب تنها در یک جلسه مراجعه به دندانپزشک ساخته و نصب می شوند، که در آن، ماده چسبنده کامپوزیتی (که ماده پلاستیکی پر کننده دندان ها است) مستقیماً در فضای خالی قرار داده می شود.

هنگام بازآفرینی دندان از دست رفته با مواد کامپوزیتی صبر یک فضیلت و یک اثر هنری است. بعلاوه، در برخورد با این نوع بریج ها باید بسیار با دقت برخورد کنید زیرا موادی که در طرح آنها استفاده می شود خاصیت کنده و لب پر شدن دارد. یک سیم تقویت شده یا روبانی که تحت عنوان Ribbond شناخته می شود می تواند برای فراهم آوردن استحکام بیشتر برای بریج کامپوزیتی استفاده شود.

بریج های کامپوزیتی، مانند بریج های مریلند، موقتی تلقی می شوند و می توانند برای افرادی استفاده شوند که بیماری پریودنتال دارند و کشیدن دندان مشکل دار خود را تا زمانی که کار به جاهای باریک کشیده شود به تعویق می اندازند.

مراحل گام به گام دریافت بریج های دندانی

معاینه و ارزیابی

گام اولیه فرایند دریافت بریج های دندانی ارزیابی نیاز به یک ترمیم دندانی برای جایگزینی دندان های از دست رفته است، و اینکه آیا بریج بهترین گزینه است. دیگر درمان های ترمیمی دندانی که ممکن است مناسب تر باشند، در برخی موارد شامل روکش های دندانی و ایمپلنت های دندانی هستند.

دندانپزشک معمولاً آن قسمت را معاینه می کند و برای پیدا کردن درک کاملی از موقعیت و تصمیم گیری، عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس می گیرد. مهم است راجع به گزینه های ممکن با بیمار گفتگو شود، از جمله نوع و طراحی بریج، به گونه ای که از مزایا و معایب هر یک مطلع باشد.

آماده سازی دندان ها و جایگذاری بریج موقت

اکثر بریج ها روی دندان های سالم در یک یا دو طرف فضای خالی قرار می گیرند که تحت عنوان دندان های پایه یا تکیه گاه شناخته می شوند. برای آماده سازی این دندان ها برای جایگذاری بریج، لازم است برای بریجی که قرار است روی آنها قرار بگیرد شکل داده شوند. برای آنکه اطمینان حاصل شود که بیمار در طول کل فرایند راحت خواهد بود و هیچ دردی احساس نخواهد کرد از بی حس کننده های موضعی استفاده خواهد شد.

گام اول تراش دادن دندان های تکیه گاه و درآوردن آنها به شکل مناسب برای قرار گیری بریج است. قالب های دندان های شکل داده شده گرفته می شوند و برای لابراتوار ارسال می شوند تا در آنجا بریج ساخته شود. این ترمیم زیبایی تا حد امکان باید از نظر رنگ با دندان های طبیعی پیرامون خود مطابقت داشته باشد، بنابراین باید در این مرحله رنگ آنها نیز انتخاب شود.

در برخی موارد ممکن است ایمپلنت های دندانی برای تکیه گاه بریج نیاز باشند، مخصوصاً وقتی دندان های دو طرف فضای خالی برای حمایت از بریج به اندازه کافی استحکام ندارند.

برای برخی بیماران ممکن است بریج های موقتی استفاده شوند، که عموماً از موادی که برای پر کردن دندان ها استفاده می شوند ساخته می شوند و عملکرد آنها محافظت از دندان ها در برابر آسیب، تا زمانی است که بریج های دائمی آماده می شوند. وقتی بریج های دائمی ساخته می شوند و برای قرار گرفتن روی دندان ها آماده هستند، نمونه موقتی برداشته می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت دندانی

جایگذاری بریج دائمی

جلسه دوم روند دریافت بریج ها، به محضی برگزار می شود که ابزارهای منحصر بفرد برای جایگذاری آماده شده باشند. باز هم در ابتدای جلسه، برای کاهش ناراحتی بیمار از بی حس کننده ها استفاده میشود.

قبل از آنکه بریج های دندانی کار گذاشته شوند، باید نمونه موقتی برداشته، و در صورت لزوم دندان های تکیه گاه پاکسازی شوند. سپس می توان از چسب مخصوص دندانپزشکی برای ثابت نگهداشتن بریج دندان در جای خود روی دندان های تکیه گاه استفاده کرد.

سپس نتایج قابل مشاهده هستند و بیمار می تواند احساس قرار دادن آرام بایت روی یکدیگر را تجربه کند. ممکن است ابتدا احساس ناآشنایی با بریج خود داشته باشید، اما معمولاً این احساس به سرعت از بین می رود.

بریج های دندانی

بریج های دندانی

چگونه می توان با بریج های دندانی تطبیق پیدا کرد؟

بریج های دندانی جدید شما ممکن است نیاز به یک دوره تطبیق داشته باشند تا بتوان به آنها یا تغییر بایت عادت کرد. حداقل مقدار تورم یا ناراحتی پس از فرایند بریج های دندانی عادی است. در صورتی که این حالات تداوم پیدا کردند یا به سطحی نگران کننده رسیدند با دندانپزشک خود تماس بگیرید. برای کمک به تسهیل و کاهش هر گونه ناراحتی، مخلوط یک قاشق چایخوری نمک داخل یک فنجان آب گرم را داخل دهان قرقره کنید.

خوشبختانه، بریج های دندانی می توانند کیفیت زندگی شما را فراتر از فواید ظاهری آنها بهبود دهند. مزایایی که برخی افراد که برای اولین بار از بریج های دندانی استفاده کرده اند به قرار زیر می باشند:

  • بدست آوردن مجدد اعتماد به نفس برای لبخند زدن
  • بهبود تجربه غذا خوردن و جویدن
  • بهبود بایت و کاهش فشار از روی بقیه دندان ها
  • بالا رفتن توانایی حرف زدن با وضوح بیشتر (برای افرادی که بریج به جای دندان های از دست رفته جلوی دهان آنها قرار داده شده است).
  • کاهش افتادگی صورت و گونه ها.

دندانپزشکان توصیه می کنند پس از دریافت بریج های دندانی توجه ویژه ای به کارهای بهداشتی روتین دهان و دندان ها داشته باشید. این زمان فرصتی عالی برای ایجاد عادات خوب و سالم است.

بریج های دندانی

بریج های دندانی

نحوه مراقبت از بریج های دندانی

بهداشت دهان و دندان ها عاملی ضروری در موفقیت دراز مدت بریج های دندانی است. از این حقیقت انگیزه بگیرید که بریج ها با مراقبت صحیح و مناسب می توانند بیش از ۱۰ سال دوام داشته باشند.

چه مدت طول می کشد تا یک بریج دندانی در جای خود بنشیند؟ تنها دندانپزشک می تواند در مورد زمان دقیق این موضوع با شما صحبت کند.

مراقبت از بریج های جدید لازم و ضروری است، علاوه بر این به دندان هایی که بریج روی آنها قرار دارد کمک می کند سالم و قوی باقی بمانند. پوسیدگی و آسیب به این دندان های تکیه گاه می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای بریج شما شود.

در اینجا به بیان راهکارهایی برای مراقبت از بریج جدید می پردازیم:

  • روزی دو مرتبه، هر بار به مدت دو دقیقه با یک مسواک نرم دندان ها و بریج های خود را مسواک بزنید و روزی یک مرتبه نخ دندان بکشید.
  • هر روز نخ دندان بکشید و برای پاکسازی مؤثر زیر بریج خود به فکر استفاده از مسواک مخصوص این کار باشید.
  • از خمیر دندان های فلورایده و دهانشویه های ضد عفونی کننده استفاده کنید.
  • میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر بخورید.
  • برای مراجعه منظم به دندانپزشک برنامه ریزی کنید.

کارهایی که باید از انجام آنها با بریج های دندانی خودداری کنید عبارتند از:

  • خوردن چیزهای سفت و چسبناک، مغزها، بلال، آبنبات، یا یخ
  • مصرف زیاد خوراکی ها و نوشیدنی های قندی و اسیدی
  • کشیدن سیگار و مصرف فراورده های تنباکو

بریج های دندانی جدید باید به شما کمک کنند از سلامت دهان خود خیالتان راحت شود و با اعتماد به نفس بیشتری لبخند بزنید. شما در بهترین جای ممکن برای حفظ بریج های خود و دندان های تکیه گاه آنها قرار دارید تا از بروز هر گونه مشکل احتمالی پیشگیری نمایید. با وجود همه چالش هایی که این راهکارهای دندانپزشکی دارند از فواید آنها لذت ببرید.

نتیجه گیری

پنج نوع بریج دندانی که در این مقاله راجع به آنها برای شما توضیح دادیم، به وضوح نیازها و موقعیت های دهانی  متفاوتی را برآورده می کنند. روی هم رفته، استفاده از بریج های دندانی (گرچه به دلایلی که در بالا ذکر کردیم به اندازه ایمپلنت های دندانی مؤثر نیستند) یک روش جایگزین قابل انجام برای دندان های از دست رفته هستند.

دندانپزشک پس از بررسی وضعیت شما راجع به گزینه های درمانی قابل انجام برای شما صحبت خواهد کرد تا از بین آنها انتخاب کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code