اوربایت یا دندان خرگوشی

داشتن دندان های تمیز، سفید، و یکدست که مرتب کنار یکدیگر قرار گرفته اند به چشم همه خوشایند است. کافی است تلویزیون را روشن کنید و کمی مجله ها را ورق بزنید یا یک فیلم تماشا کنید تا با حجم زیادی از لبخندهای زیبا مواجه شوید. اما دندان های همه افراد از ابتدا به این صورت نبوده است؛ بسیاری از کودکان و افراد بزرگسال از مال اکلوژن رنج می برند، که یکی از انواع آن اور بایت است.

قبل از پرداختن به این مشکل دندانی اجازه دهید برای شما بگوییم اور بایت دقیقاً به چه صورت است و به چه دلایلی ممکن است بروز پیدا کند.

اوربایت یا دندان خرگوشی

اوربایت یا دندان خرگوشی

مال اکلوژن چیست؟

اصطلاح “اکلوژن” به نحوه قرار گیری دندان ها نسبت به یکدیگر اطلاق می گردد. بنابراین، مال اکلوژن به هر گونه انحراف از قرار گیری صحیح و شکل عادی اکلوژن یا کجی آنها گفته می شود. اور بایت، کراس بایت، آندربایت، و اپن بایت انواع مال اکلوژن ها هستند. اور بایت زمانی وجود دارد که دندان های فک بالا خیلی جلوتر از حد معمول و جلوتر از دندان های فک پایین قرار می گیرند.

مال اکلوژن ها می توانند به سه دسته تقسیم شوند. کلاس یک زمانی است که بایت نرمال با همپوشانی اندک دندان های فک بالا روی دندان های فک پایین است. این شایع ترین نوع مال اکلوژن است. کلاس دو وقتی تشخیص داده می شود که اور بایت شدید است، و تحت عنوان رتروگناتیک (عقب رفتگی فک پایین) شناخته می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بهداشت دهان و دندان ها برای سالمندان

از سوی دیگر، کلاس سه زمانی است که آندربایت شدیدی وجود دارد، وقتی دندان های فک پایین روی دندان های فک بالا همپوشانی دارند. این تحت عنوان پروگناتیک یا جلو آمدگی فک پایین شناخته می شود.

علل بروز اوربایت

گرچه برخی اور بایت ها ارثی هستند، بقیه در نتیجه بدشکلی فک بروز پیدا می کنند. در واقع فک ها تحت فشارهای ناشی از برخی عادات خاص، وقتی کودک در سنین پایین است، می توانند به صورت ناهماهنگ رشد کنند و منجر به رشد کمتر فک پایین یا رشد بیشتر فک بالا شود. عاداتی که در اوایل دوران کودکی شکل می گیرند، از جمله مکیدن انگشت، طولانی شدن دوره شیر خوردن با شیشه شیر، یا تانگ تراست (فشردن زبان پشت و بین دندان ها) می توانند منجر به بروز اوربایت شوند.

و عاداتی که بعداً در زندگی بروز پیدا می کنند، از جمله جویدن ناخن یا جویدن اشیاءی مانند مداد و خودکار نیز می توانند منجر به بروز اور بایت شوند.

اوربایت یا دندان خرگوشی

اوربایت یا دندان خرگوشی

اوربایت چگونه درمان می شود؟

برای درمان درد ناحیه فک اسپلینت تراپی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد تا وضعیت فک ها را به محلی طبیعی تر تغییر دهد در نتیجه از فشار اضافی که به عروق خونی و اعصاب فک وارد می شود کاسته شود. سپس بریس های ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرند.

رایج ترین روش درمان برای اصلاح اوربایت درمان ارتودنسی است. ارتودنتیست پس از معاینه دهان و دندان ها و بررسی وضعیت فک ها، می تواند مناسب ترین روش درمان را برای هر بیمار، مشخص نماید. ارتودنتیست ابتدا از دندان ها تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس تهیه می کند سپس از آنها قالب می گیرد؛ این ابزارها به او اجازه می دهند نحوه قرار گیری دندان های دو فک بالا و پایین را نسبت به یکدیگر بهتر ارزیابی نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سندرم سوزش دهان

گام بعد استفاده از بریس های ارتودنسی است که با هدف صاف کردن دندان ها استفاده می شوند، اما شکلی که می گیرند به مقدار اصلاحی بستگی دارد که نیاز است. با استفاده از بندهای الاستیک (کشی) یا ابزارهای مشابه، درمان می تواند از یک سال تا دو سال طول بکشد. همه اینها به وخامت اور بایت بستگی دارد.

امروزه گزینه های زیادی وجود دارند که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. بریس های فلزی سنتی، ترکیبی از براکت ها هستند و سیم های کمانی ارتودنسی که به تدریج دندان ها را جابجا می کنند. گزینه های دیگر بریس های سرامیکی هستند که کمتر قابل مشاهده می باشند. اینویزیلاین ها گزینه بعدی هستند، الاینرهای شفافی که به سختی مخاطب قادر به مشاهده آنها است.

چرا درمان زودهنگام مهم است؟

هیچ محدودیت سنی برای درمان اوربایت وجود ندارد، اما در سنین پایین تر راحت تر درمان می شود زیرا فک ها هنوز به طور کامل رشد نکرده اند. اور بایت شدید نیاز به کشیدن دندان دارد، که اجازه می دهد دندان های دیگر راحت تر به جای درست خود جابجا شوند؛ در حالی که مال اکلوژن های دیگر نیاز به فرایند جراحی دارند تا وضعیت فک تغییر کند.

در صورتی که اوربایت در سنین پایین درمان نشود، به مرور زمان عمیق تر می شود و منجر به ساییده شدن دندان ها می شود و روز به روز توجه بیشتری را به خود جلب خواهد کرد. اگر اوربایت باعث شود تمیز کردن درست دندان ها و لثه ها امکان پذیر نباشد، می تواند منجر به پوسیدگی دندان ها، بیماری لثه، و حتی از دست رفتن دندان ها نیز شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مال اکلوژن یا مشکلات بایت

بعلاوه بیمار به علت سر درد و درد فک، درد و ناراحتی زیادی متحمل خواهد شد و تغذیه او نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. چه کسی غذا خوردن را دوست دارد وقتی کار دردناکی است؟

همانطور که مشاهده می کنید، این مشکلات از چک نشده باقی بمانند باعث می شود بیمار در دام مشکلات گسترده تری بیفتد. به همین دلیل توصیه می شود کودکان خود را در سنین پایین نزد ارتودنتیست ببرید تا تا مشخص شود که در آینده نیاز به درمان ارتودنسی خواهند داشت یا خیر.

هیچ چیز مانند یک لبخند زیبا صورت را زیبا نمی کند. اگر دندان های شما اور بایت داشته باشند، باید در مورد اصلاح آن با دندانپزشک یا ارتودنتیست صحبت کنید. قبل از آنکه آن را بدانید، شما و کودکتان با لبخندتان شناخته می شوید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code