روش های تقویت مینای دندان در منزل

در این نوشته می خوانید:

سلامت دندان ها و لثه ها نشان دهنده سلامت کل بدن ماست. فرسایش مینای دندان، تضعیف سطح خارجی دندان در نتیجه اسیدهای موجود داخل دهان است. برای آنکه بدانید چگونه استحکام دندان های خود را بالا ببرید، لازم است ابتدا بهداشت دهانی را به خوبی رعایت کنید که به شما کمک خواهد کرد از مشکلات دندانی، شامل فرسایش مینای دندان پرهیز نمایید. بهداشت دهانی خوب و نخ دندان کشیدن روزانه راهی فوق العاده برای حفظ سلامت دندان ها است، با این حال، این تنها شروع کار است. سلامت خوب دهانی با تغذیه و رژیم غذایی مناسب آغاز می شود. در اینجا به بیان نکاتی برای قوی تر کردن دندان ها به شما خواهیم داد.

آیا امکان تقویت دندان ها وجود دارد؟

مواد معدنی مانند کلسیم و فسفات به تشکیل مینای دندان ها، همراه با استخوان و عاج دندان کمک می کنند. علاوه بر این، آنها از پوسیدگی دندان ها و حفره های پس از آن پیشگیری می کنند.

با بالا رفتن سن، شما مواد معدنی دندان های خود را از دست می دهید. شاید این مشکل در نتیجه خوردن غذاهای قندی و اسیدی بروز پیدا کند. علاوه بر این، این مشکلات زمانی اتفاق می افتند که باکتری ها داخل دهان انباشته می شوند. وقتی مینای دندان یا استخوان از بین می روند، هیچ راهی برای بازگرداندن آنها بدون جایگزینی کل دندان وجود ندارد.

با این حال، قبل از آنکه پوسیدگی دندان ها اتفاق بیفتد، این امکان وجود دارد که با تغییر در سبک زندگی و راهکارهای خانگی به ذخیره سازی مجدد این مواد معدنی کمک کرد. این فرایند تحت عنوان معدنی سازی مجدد مینای دندان شناخته می شود. در این مسیر می توانید روند از بین رفتن مواد معدنی مینای دندان ها را متوقف کنید. راجع به اقدامات درمانی زیر برای کمک به معدنی سازی مجدد دندان ها و کمک به توقف از بین رفتن مواد معدنی مینای دندان ها با دندانپزشک خود صحبت کنید. از بین رفتن مواد معدنی مینای دندان ها و معدنی سازی مجدد در یک جریان ثابت با یکدیگر مرتبط هستند.

چگونه می توان دندان ها را سفید و سالم نگه داشت؟

بسیاری از افراد می خواهند دندان های سفیدتری داشته باشند، اما آیا می دانسته اید که دندان های سفیدتر نتیجه مینای قوی تر و سالم تر است؟ علت این است که مینای دندان- بیرونی ترین لایه محافظ دندان- چیزی است که دندان ها را سفید نگه می دارد. در اینجا به بیان راهکارهایی برای کمک به افزایش استحکام دندان ها و سفیدتر نگه داشتن آنها خواهیم پرداخت.

تقویت مینای دندان

تقویت مینای دندان

دو مرتبه در طول روز مسواک بزنید

یادگیری نحوه تقویت دندان ها با مسواک زدن مناسب روزانه آغاز می شود. دندانپزشکان توصیه می کنند دو مرتبه در طول روز با خمیر دندان های فلورایده مسواک بزنید تا دندان های خود را تمیز و قوی نگهدارید.

مسواک میکروب ها و ذرات غذا را از دندان های شما می زداید قبل از آنکه آنها منجر به خوردگی مینای دندان ها شوند. دندانپزشکان استفاده از مسواک های دارای فرچه های نرم را توصیه می کنند که در زاویه ۴۵ درجه در کنار لبه های خط لثه قرار بگیرد. در این زاویه، می توانید به آرامی پلاک ها و ذرات باقی مانده غذا را از سطح مینای دندان ها بردارید. مسواک خود را با حرکات رفت و برگشتی در کنار دو تا سه دندان در هر زمان حرکت دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درد فک یا اختلال مفصل فکی گیجگاهی

به صورت روزانه نخ دندان بکشید

دندانپزشکان توصیه می کنند که بیماران از نخ دندان نیز برای زدودن ذرات غذا و پلاک از بین دندان ها استفاده کنند. با یک نخ حدوداً ۱۸ اینچی کار خود را شروع کنید. نخ را دور انگشت وسط هر دو دست خود بپیچید و آن را با انگشت سبابه خود کنترل کنید. باید ۱ تا ۲ اینچ از نخ را بین دو دست خود نگهدارید. سپس، می توانید به راحتی نخ را درون شکاف های بین دندان ها هدایت کنید. پس از هدایت نخ دندان درون این فضا، به آرامی آن را به صورت C شکل حرکت دهید تا روی مینای دندان کشیده شود.

ابزارهای مختلفی برای نخ دندان کشیدن وجود دارند، از جمله مسواک های بین دندانی، و ابزارهای بین دندانی نیز برای افرادی فراهم هستند که در نگهداشتن و مانور دادن با نخ مشکل دارند.

تقویت مینای دندان

تقویت مینای دندان

از دهانشویه ها و خمیر دندان های فلورایده استفاده کنید.

فلوراید نوعی ماده معدنی است که به صورت طبیعی در برخی از منابع آب وجود دارد. این ماده اغلب به منبع آب شهری افزوده می شود و در محصولات مراقبتی دهان نیز کاربرد دارد. خمیر دندان ها و دهانشویه های فلورایده در استحکام بخشیدن به دندان ها و پیشگیری از پوسیدگی دندان ها مؤثر هستند. مطمئن شوید خمیر دندان شما فلورایده است. پس از بیدار شدن از خواب در طول روز و بلافاصله قبل از رفتن به رختخواب بهترین زمان ها برای مسواک زدن و اعمال فلوراید روی دندان ها هستند.

ویتامین ها و مواد معدنی که به استحکام بخشیدن به دندان ها کمک می کنند

یک رژیم غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی به طور طبیعی می تواند استحکام مینای دندان های شما را افزایش دهد. همچنین می تواند از دندان های شما در برابر غذاها و نوشیدنی هایی که موجب خوردگی با اسید می شوند محافظت نماید. در زیر برخی از ویتامین ها و مواد معدنی و غذاهای سالمی که در آنها وجود دارند ذکر خواهند شد که از مینای قوی دندان ها محافظت می کنند.

ویتامین A

ویتامین A ماده مغذی اصلی در حفظ سلامت لثه ها و همچنین ساخت مینای دندان ها است. اکثر غذاهای حاوی ویتامین A عبارتند از پرتقال- راحت می توان به خاطر آورد که سیب زمینی شیرین، گرمک، هویچ ها، و همه تیم نیرومند ویتامین A.

فسفور

فسفور نقش حیاتی در سلامت دندان ها ایفا می کند، زیرا به طور طبیعی از مینای دندان ها حمایت می کند و آن را بازسازی می کند.بهترین منابع فسفور می توانند در غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، ماهی، ماکیان، و تخم مرغ یافت شوند.

ویتامین D

اهمیت ویتامین D دو برابر است زیرا نه تنها تراکم مواد معدنی را ارتقاء می دهدف بلکه به جذب، انتقال، و رسوب کلسیمداخل استخوان هایی که دندان ها را حمایت می کنند کمک می کند. برخی از فراورده های لبنی و دانه ها غنی از ویتامین D هستند، اما شما می توانید آن  به طور طبیعی در خورشید نیز دریافت کنید.

تقویت مینای دندان

تقویت مینای دندان

غذاهای غنی از کلسیم بخورید

کلسیم برای داشتن دندان های سالم و قوی ضروری است زیرا به معدنی سازی مجدد مینای دندان ها کمک می کند. مقدار کافی و سالم فراورده های لبنی در رژیم غذایی خود بگنجانید. سبزیجات برگ دار، و مغزها را داخل رژیم غذایی خود بگنجانید. مطمئناً ممکن است بدانید که فراورده های لبنی منبع عالی از کلسیم هستند، اما سبزیجات برگ دار، لوبیا، و بادام نیز حاوی این ماده مهم هستند.

به فکر پروبیوتیک ها باشید

هنگام فکر کردن به پروبیوتیک ها برای معدنی سازی مجدد دندان ها، مهم است دسته هایی را انتخاب کنید که به طور طبیعی داخل دهان تولید می شوند. از این طریق، شما در حال جایگزینی باکتری های خوب بدون وارد کردن مقادیر زیادی گونه های مضر هستید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چقدر طول می کشد تا آموکسی سیلین روی دندان درد عمل کند؟

پروبیوتیک های زیر برای سلامت دهان و معدنی سازی مجدد دندان ها فوق العاده مضر هستند:

بیفیدوباکتریوم bifidobacterium

روتری reuteri

رامنوسوس rhamnosus

بزاق دهان

شما می توانید پروبیوتیک ها را در شکل مکمل ها بیابید و برندهای خاص ماست ها نیز حاوی پروبیوتیک ها هستند. برای گرفتن بهترین نتایج لازم است آنها را به صورت روزانه دریافت کنید.

تقویت مینای دندان

تقویت مینای دندان

به جای نوشابه یا آبمیوه آب بنوشید

نوشیدنی های اسیدی مانند نوشابه و آبمیوه ها موجب ساییدگی مینای دندان ها می شوند، که می تواند با زرد شدن دندان ها ارتباط داشته باشد. آب انتخابی دوستدار مینای دندان ها است. آب همچنان نوشیدنی منتخب پزشکان، متخصصان تغذیه، و دندانپزشکان است. این ماده نه تنها به طور طبیعی فاقد قند است، بلکه به زودودن مواد مضر از بدن نیز کمک می کند.

شستن دهان با آب نیز ممکن است به کاهش از بین رفتن مواد معدنی، وقتی مسواک در دسترس ندارید، کمک کند. این تکنیک ممکن است بویژه پس از خوردن خوراکی های اسیدی و قندی کمک کننده باشد.

گرچه قهوه و چای کاملاً خارج از این محدوده نیستند، اما آنها نیز اندکی به معدنی سازی مجدد دندان ها کمک می کنند. بعلاوه، این مواد، می توانند اسیدی باشند (مخصوصاً قهوه). وقتی نوبت به دهان سالم می رسد، افزودن شکر می تواند این نوشیدنی ها را حتی بدتر کند. نوشابه ها اسیدی نیز هستند، و اغلب حاوی قند می باشند، بنابراین آنها نیز باید محدود شوند.

میان وعده شیرین نخورید

خوردن میان وعده های نشاسته ای و شیرین در طول روز پیوسته باکتری های داخل دهان را تغذیه می کند. باکتری هایی که به خوبی تغذیه شده اند اسید بیشتری تولید می کنند که در عوض موجب تضعیف مینای دندان ها می شود. علاوه بر این، خوب است به دستگاه گوارش خود زمان بدهید تا استراحت کند و بازسازی شود.

اگر نیاز به میان وعده دارید، مطمئن شوید خوراکی های فاقد کربوهیدرات می خورید و پس از خوردن دهان خود را با آب بشویید. این باید به رقیق شدن شکر کمک کند و کمک کند بزاق اسیدها را از بین ببرد.

شکر تصفیه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

شکر اصلی ترین منبع غذایی برای باکتری ها است که روی دندان های ما اسید مضر تولید می کند. بعلاوه، بی شک یکی از عوامل دخیل در بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی است، از جمله دیابت، بیماری قلبی و سرطان.

حذف شکر تصفیه شده از رژیم غذایی کمک شایانی به کاهش باکتری ها از غذاها خواهد کرد. در عوض، از دندان های شما در برابر آسیب های اسیدی که باکتری ها تولید می کنند محافظت می کند.

تقویت مینای دندان

تقویت مینای دندان

دانه ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

مختصر بگوییم، دانه ها، مغزها، و حبوبات حاوی ماده ای به نام اسید فیتیک وجود دارد که در جذب مواد معدنی مفید روی، آهن، و کلسیم اختلال ایجاد می کند. اگر باید از دانه ها تغذیه کنید، اگر آنها را پس از خیس کردن بخورید ممکن است ضرر کمتری داشته باشند.

زبان خود را روزانه تمیز کنید.

تمیز نگه داشتن زبان با کشیدن خوب مسواک در طول کارهای روتین بهداشتی دهان راهی عالی برای کاهش باکتری ها است. بعلاوه، ممکن است متوجه شوید بوی دهان شما بهتر می شود و احساس تمیزتری به شما دست خواهد داد.

تقویت مینای دندان

تقویت مینای دندان

دستگاه گوارش خود را برای جذب بهتر بهبود بدهید.

اگر سلامت معده شما ضعیف باشد، می تواند مانع جذب مواد معدنی و مواد مغذی شود. شما ممکن است غذای درست بخورید، اما اگر آنها درست جذب نشوند، معدنی سازی مجدد دندان های شما نمی تواند اتفاق بیفتد.

استرس، برخی داروهای خاص، پر شدگی های آمالگام، غذاهای فراوری شده می توانند روی جذب تأثیر منفی داشته باشند.

خوردن چربی های سالم را با هر یک از وعده های غذایی خود امتحان کنید تا جذب ویتامین های A، D، E، و K را افزایش دهید. بعلاوه، مکمل پروبیوتیک دریافت کنید یا غذاهای غنی از پروبیوتیک مصرف کنید مانند کلم ترش، کیمچی، ماست، ترشی، یا کامبوچا بخورید.

تقویت مینای دندان

تقویت مینای دندان

آدامس فاقد شکر بجوید.

آدامس فاقد شکر موجب تحریک تولید بزاق دهان می شود که پر از مواد معدنی است که موجب افزایش استحکام دندان ها می شوند. اگر از خشکی دهان رنج می برید، آدامس راهی فوق العاده برای افزایش بزاق دهان و ارتقاء سلامت دندان ها است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکات مهمی راجع به ونیرها - بخش اول

بعلاوه، پس از وعده های غذایی یا میان وعده ها وقتی مسواک زدن دندان ها ممکن نیست، آدامس می تواند جایگزین خوبی برای آن باشد. علت این است که جویدن آدامس جریان بزاق را افزایش خواهد داد که اسیدها را رقیق خواهد کرد و به زدودن باقی مانده های غذا و باکتری ها از دندان ها و لثه ها کمک می کند.

مشکلات معده خود را برطرف کنید.

سوزش و رفلاکس شدید معده می توانند موجب ورود اسید به داخل دهان و آسیب وارد شدن به مینای دندان های شما شوند. برای درمان هر گونه مشکلات دستگاه گوارش و معده به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

دندان قروچه و براکسیسم خود را برطرف کنید.

ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر معمولاً به طور نا آگاهانه و غیر ارادی اتفاق می افتند. این روند می تواند در طول خواب یا در حالی که بیدار هستید اتفاق بیفتد و موجب ساییدگی یا شکستگی مینای سطح دندان ها شود. اگر متوجه شدید درد مداوم فک، درد صورت، یا ساییدگی دندان دارید، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

تقویت مینای دندان

تقویت مینای دندان

خشکی دهان خود را درمان کنید.

خشکی دهان زمانی اتفاق می افتد که بزاق به مقدار کافی تولید نشود. بزاق نه تنها در حفظ احساس راحتی داخل دهان مهم است، بلکه به پیشگیری از بروز پوسیدگی ها و حفره های دندانی نیز کمک می کند. بزاق بخش ضروری و جامع روند معدنی سازی مجدد مینای دندان ها است. بزاق نه تنها مانع خشکی دهان می شود، بلکه حاوی فسفات و کلسیم است. اگر خشکی دهان دارید، در مورد جویدن آدامس ها و دهانشویه هایی که می توانید برای افزایش تولید و فعالیت بزاق استفاده کنید، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

مصرف غذاهای حاوی نشاسته را کاهش دهید.

غذاهای حاوی نشاسته، مانند سیب زمینی، برنج، و نان، مملو از کربوهیدرات های ساده هستند. این ماده مقدار قندهای تخمیر پذیر را داخل دهان افزایش می دهند، که می توانند موجب خوردگی دندان های شما نیز شوند.

با این حال، به نظر می رسد که وقتی غذاهای نشاسته ای همراه با قند می خورید خطر پوسیدگی دندان ها بیشتر باشد. برای مثال، برنج شیرین شده برای دندان ها مشکل آفرین است، اما برنج ساده نیست.

تقویت مینای دندان

تقویت مینای دندان

میوه و آبمیوه ها را به اندازه مصرف کنید.

گرچه میوه ها بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل هستند، اما می توانند فوق العاده اسیدی نیز باشند. برخی از بدترین متهمان مرکباتی مانند گریپ فروت و پرتقال ها هستند. مرکبات روند کی لیت شدن مینای دندان ها را آغاز می کنند. به این معنا که اسیدها با کلسیم ها پیوند می خورند و آنها را در هم می شکنند. آبمیوه ها حتی بدتر هم هستند، زیرا آنها فوق العاده اسیدی هستند و اغلب حاوی قند افزوده می باشند. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از آبمیوه ها دور بمانید و میوه های اسیدی را تنها گاهگاهی بخورید.

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

مراجعه هر ۶ ماه یک مرتبه به دندانپزشک به محکم ماندن دندان ها و لثه های شما کمک می کند. دندانپزشک شما می تواند بخش هایی که ممکن است نیاز به بهبود داشته باشند را شناسایی نماید و نیز بیماری ها را خیلی زود تشخیص دهند. بعلاوه، دندانپزشک می تواند موادی مانند تارتار را از روی دندان ها بزداید که مسواک زدن به تنهایی نمی تواند آنها را بزداید.

مراجعه به یک دندانپزشک برای معاینات منظم به شما کمک خواهد کرد خوردگی مینای دندان های خود را کنترل کنید، زیرا آنها قادر خواهند بود مشکلات را تشخیص دهند و درمان های مناسب را توصیه کنند. دندانپزشک شما برای پاسخ دادن به پرسش های شما آماده است، تا بهترین اطلاعات را در مورد بهترین گام ها برای حفظ سلامت دهان در اختیار شما قرار دهد و توصیه های لازم برای سلامت دهان در طول کل عمر را به شما بدهد. با دانستن اینکه چگونه دندان ها را قوی کرد، می توانید از خوردگی مینای دندان ها و دیگر مشکلات دندانی جلوگیری کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code