جراحی پیوند لثه

اگر اخیراً دندانپزشک یا پزشک متخصص بیماری های لثه (پریودنتیست) به شما گفته است که پیوند لثه نیاز دارید، نترسید. جراحی لثه بیشتر از آنچه واقعاً هست ترسناک به نظر می رسد. برای محافظت از دندان ها در برابر آسیب ناشی از تحلیل رفتن لثه از روی دندان ها، یا برای بهبود ظاهر لبخند، ممکن است جراحی پیوند لثه ضروری باشد.

جراحی پیوند لثه

جراحی پیوند لثه

تحلیل لثه چیست؟

تحلیل لثه فرایندی است که در آن بافت هایی که اطراف دندان ها را احاطه کرده اند از روی آنها کنار می روند، در نتیجه مقدار بیشتری از حجم دندان ها و ریشه های آنها قابل مشاهده خواهد بود. این اتفاق می تواند به استخوانی که از دندان ها حمایت می کند آسیب برساند. تحلیل لثه یکی از شایع ترین مشکلات دندانی است؛ این مشکل ۴% تا ۱۲% از افراد بزرگسال را تحت تأثیر قرار داده است و اغلب تا زمانی که شدید نشود مورد توجه قرار نمی گیرد. بسیاری افراد حتی توجه نمی کنند که لثه های آنها تحلیل رفته است، زیرا این فرایند تدریجی است. با این حال به مرور زمان، ریشه ی بدون پوشش باقی مانده ی دندان نه تنها زشت به نظر خواهد رسید، بلکه موجب حساسیت دندان نیز خواهد شد، مخصوصاً حین خوردن غذاها و نوشیدنی های سرد یا داغ. عدم درمان تحلیل لثه در نهایت موجب از دست رفتن دندان خواهد شد. برای درمان و اصلاح آسیب، و پیشگیری از مشکلات بیشتر دندانی، ممکن است انجام جراحی پیوند لثه ضروری باشد.

جراحی پیوند لثه

جراحی پیوند لثه

طی جراحی پیوند بافت لثه چه اتفاقی رخ می دهد؟

معمولاً جراحی پیوند بافت لثه به سه روش مختلف قابل انجام است. اینکه دندانپزشک شما کدام روش را انتخاب کند به نیازهای خاص شما بستگی دارد. فرایند پیوند عبارت است از:

  • پیوند بافت همبند. این رایج ترین روش برای درمان ریشه های دندانی است که بدون پوشش باقی مانده اند. طی این فرایند، یک فلپ (یک توده بافت) از پوست سقف دهان (کام) بریده می شود و بافت زیر فلپ، که بافت همبند زیر اپی تلیال subepithelial نامیده می شود برداشته شده و به بافت های لثه پیرامون ریشه ای که بدون پوشش باقی مانده است پیوند زده می شوند. پس از برداشتن بافت همبند- پیوند- از زیر فلپ پالاتال (سقف دهانی) فلپ مجدداً در جای خود بخیه زده می شود.
  • پیوند آزاد لثه. پیوند آزاد لثه، مانند پیوند بافت همبند، شامل استفاده از بافت از سقف دهان بیمار است. اما به جای درست کردن فلپ و برداشتن بافت از زیر بالاترین لایه گوشت، مقدار اندکی از بافت مستقیماً از سقف دهان برداشته می شود و به لثه هایی متصل می شود که قرار است درمان شوند. این روش اغلب در افرادی استفاده می شود که لثه های نازکی دارند و بزرگتر کردن لثه های آنها نیاز به بافت اضافی دارد.
  • پیوند پایه دار Pedicle grafts. در این فرایند، به جای برداشتن بافت از سقف دهان (کام palate) از لثه های اطراف یا نزدیک دندان هایی که نیاز به ترمیم دارند، بافت برداشته می شود. فلپ، که پدیکل pedicle نامیده می شود، تنها به صورت جزئی بریده می شود به گونه ای که یک لبه از آن متصل باقی می ماند. سپس لثه رو به بالا یا پایین کشده می شود تا ریشه ای که بدون پوشش باقی مانده است را پوشش دهد و در جای خود بخیه زده شود. این فرایند را تنها برای افرادی می توان انجام داد که بافت لثه نزدیک دندان های آنها زیاد باشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع براکت ارتودنسی

برخی دندانپزشک ها و بیماران ترجیح می دهند به جای استفاده از بافت سقف دهان، از مواد پیوندی بانک بافت استفاده کنند. گاهی اوقات، پروتئین های تحریک کننده رشد بافت برای تحریک توانایی طبیعی بدن به رشد استخوان و بافت مورد استفاده قرار می گیرند. دندانپزشک به شما خواهد گفت کدام روش برای شما مناسب تر است.

بهبود پس از جراحی پیوند لثه

پس از فرایند می توانید به منزل برگردید. با این حال، اگر دندانپزشک برای کمک به آرام بودن شما برای شما آرامبخش تزریق کند، باید هماهنگی های لازم را انجام دهید تا یک همراه با خود داشته باشید. در خصوص مراقبت های پس از جراحی، از قبیل رژیم غذایی، فعالیت های بدنی، و داروها، دندانپزشک دستورالعمل های لازم را به شما ارائه خواهد داد. تا زمانی که دهان شما کاملاً بهبود پیدا نکرده است از کشیدن نخ دندان یا مسواک زدن اطراف خط لثه ای که جراحی روی آن صورت گرفته است خودداری کنید. دندانپزشک از شما می خواهد دهان خود را با دهانشویه مخصوص شستشو دهید تا به کنترل تشکیل پلاک در طول دوره بهبود کمک کند، یا اینکه ممکن است به منظور کاهش خطر عفونت برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

به مدت یک یا دو هفته پس از جراحی پیوند لثه، غذاهای نرم و سرد مانند تخم مرغ، پاستا، ژله، ماست، پنیر کوتیج، سبزیجات پخته، و بستنی بخورید. مقدار دردی که پس از جراحی خواهید داشت به نوع جراحی پیوندی بستگی دارد که انجام می دهید. در صورتی که هیچ بافتی از سقف دهان برداشته نشود، هیچ ناراحتی نخواهید داشت یا این ناراحتی بسیار اندک خواهد بود. با این حال، اگر بافت از سقف دهان برداشته شود، ممکن است به مدت چند روز پس از جراحی ناراحتی داشته باشید. احساسی که زخم روی سقف دهان ایجاد می کند چیزی شبیه سوختگی سقف دهان با غذای داغ است، خبر خوب اینکه، این درد به خوبی بهبود پیدا خواهد کرد. داروهای ضد التهابی که نیاز به تجویز پزشک ندارند و داروهای مسکن تجویزی می توانند به آرام نگه داشتن شما در روزهای پس از جراحی کمک کنند. هر چند ممکن است بهبودی کامل دهان یک یا دو هفته طول بکشد، اما احتمالاً از یک روز پس از جراحی می توانید به فعالیت های روزمره خود بپردازید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل کشیدن دندان

آیا ممکن است جراحی لثه دیگری نیاز باشد؟

هر چند پیوند بافت لثه برای ترمیم و درمان تحلیل لثه مؤثر است و از آسیب های بیشتر پیشگیری می کند، هیچ تضمینی وجود ندارد که مشکلات لثه در آینده مجدداً بروز پیدا نکنند. با این حال، با چکاپ های منظم دندانی و مراقبت های دقیق دندانی، می توان از آسیب های جدی که در آینده نیاز به جراحی دارند پیشگیری نمود.

برای پیشگیری از بیماری های لثه:

  • دندان های خود را دو مرتبه در طول روز با خمیر دندان فلورایده مسواک بزنید.
  • هر روز نخ دندان بکشید.
  • یک یا دو مرتبه در طول روز دهان خود را با دهانشویه ضد عفونی کننده شستشو دهید.
  • برای چکاپ و جرمگیری تخصصی دندان ها، به طور منظم به دندانپزشک، و در صورت لزوم به پریودنتیست، مراجعه کنید.
  • رژیم غذایی متعادل و سالمی داشته باشید.
  • سیگار نکشید.
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code