جرمگیری و پولیش دندان چه تفاوتی با هم دارند؟

هیچ کس دوست ندارد که دچار مشکلات و مسائل دندانی شود. خواه یک دندان درد ساده باشد، یا یک بیماری لثه شدید، همگی نیاز به توجه زیادی دارند. با فهرست طولانی مشکلات دندانی که وجود دارند، دندانپزشک شما مجموعه خوبی از درمان ها را نیز در اختیار دارد. علاوه بر این، برای مدیریت سلامت دهان، ممکن است به این فکر کرده باشید به صورت دوره ای به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا اقدامات متعددی وجود دارند که با انجام آنها در مطب دندانپزشکی می توانید درخشش دندان های خود را افزایش دهید.

بیماری لثه اغلب در نتیجه تشکیل پلاک های دندانی باکتریایی روی دندان ها بوجود می آید و بهترین راه برای زدودن آنها دو مرتبه مسواک زدن روزانه است. اما صرف نظر از اینکه چقدر خوب دندان های خود را پاکسازی می کنید، همیشه قسمت هایی هستند که دسترسی به آنها دشوار است و تمیز نگه داشتن آنها در اختیار خود فرد نیست. در این مناطق، پلاک های باکتریایی می توانند انباشته شوند و در نهایت ممکن است معدنی شوند و رسوبی سخت به نام جرم یا تارتار تشکیل دهند، که از بین بردن آنها تنها با مسواک زدن غیر ممکن خواهد شد. اگر این رسوب زدوده نشود، پلاک بیشتری می تواند اطراف دندان ها و احتمالاً زیر خط لثه ها تشکیل شود که منجر به پیشرفت بیماری لثه خواهد شد.

برای کاهش خطر بیماری لثه یا کمک به توقف آن و جلوگیری از جدی شدن آن، دندانپزشک ممکن است انجام پاکسازی های تخصصی به نام جرمگیری و پولیش دندان ها را توصیه کند تا دندان ها کاملاً تمیز شوند.

جرمگیری و پولیش دندان

جرمگیری و پولیش دندان

پاکسازی دندان چیست؟

اکثر افرادی که به دندانپزشک مراجعه می کنند، انتظار زیادی در مورد روش تمیز کردن دندان ها دارند. آنها درک می کنند که این یک فرایند دردناک و ناراحت کننده است. با این حال، قبل از هر گونه ترس از این مسئله باید در مورد کل روند کار آگاهی داشته باشند. به طور خلاصه، تمیز کردن دندان ها عبارت است از تمیز کردن اطراف خط لثه و از بین بردن تمام تارتارها و پلاک های دندانی. در زیر به شرح کامل این فرایند خواهیم پرداخت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مقایسه پروتزهای مصنوعی دندانی دائمی و متحرک

گام های پاکسازی دندان ها

پاکسازی دندان می تواند توسط دندانپزشک یا دستیار دندانپزشک انجام شوند.

معاینه فیزیکی دهان نخستین کاری است که دندانپزشک انجام می دهد. اول از همه، دندانپزشک دهان را با یک آینه کوچک دندانپزشکی بررسی خواهد کرد. با انجام این کار اطمینان حاصل خواهد کرد که هیچ مشکل دندانی مهمی وجود ندارد. اگر علائمی پدیدار باشند، دندانپزشک با انجام اقدامات لازم از پیشرفت آنها جلوگیری خواهد کرد.

قدم بعدی که برداشته می شود شامل “تراشیدن” رسوبات پلاک و تارتار است. اغلب ابتدا از یک ابزار تراشنده اولتراسوند یا اسکیلر برای خلاص شدن از شر تارتاری که زیر خط لثه و بین دندان ها وجود دارد استفاده می شود، پس از آن، از یک ابزار مخصوص دستی برای از بین بردن هر گونه بقایای مقاوم استفاده می شود.

پس از آنکه همه تارتارهای روی سطح دندان ها زدوده شدند، پاکسازی با خمیر دندان و با استفاده از یک مسواک برقی مرحله بعدی را تشکیل می دهد. این کار برای پاکسازی عمیق دندان ها انجام می شود.

جرمگیری و پولیش دندان

جرمگیری و پولیش دندان

پولیش دندان چیست؟

پولیش دندان اصطلاحی است که به جای پاکسازی دندان استفاده می شود، اما تفاوت جزئی بین آنها وجود دارد. پولیش دندان جنبه های وسیع تری دارد و در آن نه تنها دندان ها از نظر وجود تارتار و پلاک بررسی می شوند بلکه پولیش می شوند تا به مینای دندان های شما ظاهری صیقلی و درخشان ببخشند. گرچه با پولیش کردن لکه های دندان ها زدوده می شوند و دندان هایی روشن تر و درخشان تر حاصل می شوند، اما این تنها یک فرایند زیبایی نیست. این فرایند بعلاوه نقائص جزئی و بخش هایی از دندان ها که بافت نسبتاً زبر دارند را نیز برطرف می کند تا از آنها در برابر تشکیل پلاک های دندانی بیشتر محافظت شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع ونیر دندان

گام های پولیش دندان ها

  • بررسی دندان ها برای وجود هر گونه پوسیدگی
  • تراش پلاک ها و تارتار دندان ها
  • زدودن لکه های دندان ها با کمک پولیش
  • گام بعدی نخ دندان کشیدن و شستشو است که برای تمیز کردن باقی مانده های غذا انجام می شود. این کار با نخ دندان کشیدن تخصصی و پس از آن شستشو با محلول فلورایده انجام می شود.
  • در نهایت فلوراید تراپی انجام می شود. هدف از انجام این فرایند حفظ بهداشت دندان ها برای حداقل ۲ تا ۳ ماه است.

دندانپزشک به شما توصیه خواهد کرد چند وقت یک مرتبه پولیش و جرمگیری دندان ها را انجام دهید. مهم است به خاطر داشته باشید که پاکسازی های تخصصی یک کار اضافی برای مراقبت های روتین خوب دهانی است، و هرگز نباید جایگزین دو مرتبه مسواک زدن در طول روز با خمیر دندان فلورایده شود. علاوه بر این، آنها ممکن است استفاده از خمیر دندان هایی را توصیه کنند که به زدودن پلاک های دندانی کمک می کنند.

تفاوت بین این دو فرایند

پاکسازی و پولیش دندان ها هر دو بخش های ضروری فرایندهای بهداشتی دندانپزشکی هستند. همه گام هایی که در این دو روش انجام می شوند، از بررسی و معاینه گرفته تا فلوراید تراپی، بسیار مؤثرتر از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم در منزل هستند.

پاکسازی دندان ها فرایند دردناکی است که با ابزارهای اولتراسوند انجام می شود، در حالی که پولیش کردن به نسبت درد کمتری دارد و احساس روان تری روی دندان ها دارد. برخی بیماران حتی از فرایند پولیش لذت نیز می برند، که با یک رابر کاپ انجام می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  زایلیتول: موثرترین ماده برای حفظ بهداشت دهان و دندان

بنابراین هر دو فرایند تقریباً مکمل یکدیگر هستند. نه تنها این صحت دارد، بلکه پاکسازی دندان ها می تواند زیر مجموعه فرایند پولیش نامیده شود. اکنون، مهم نیست شما برای چه کاری به دندانپزشک مراجعه می کنید، تحقیق صحیح در مورد آن و آماده سازی خودتان برای آن فرایند به منظور پرهیز از هر گونه اضطرابی ضروری است.

0/5 (0 نظر)
2 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code