روکش پیچ شونده یا چسب شونده برای ایمپلنت دندانی

 

اگر قرار است فرایند کاشت ایمپلنت های دندانی را انجام دهید، ممکن است به این فکر کنید که آیا باید از روکش های سمان شونده (چسب شونده) استفاده کنید یا روکش های پیچ شونده. اگر شما در این موقعیت قرار دارید، باید بدانید تنها نیستید- متخصصان سال ها در مورد این انتخاب بحث و گفتگو داشته اندو نرخ موفقیت برای هر دو نوع روکش نسبتاً به یک اندازه بالا است، و هر دوی آنها امنیت دائمی قطعه زیبایی روی ایمپلنت را تضمین می کنند.

بنابراین، شما چطور انتخاب می کنید و از کجا می دانید کدام یک برای شما بهتر است؟ این تصمیم بر اساس چندین نکته ای که باید مد نظر قرار بگیرند، کاملاً پیچیده است. ما در این مقاله مزایا و معایب آنها را فهرست می کنیم تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید آیا باید از روکش های سمان شونده استفاده کنید یا روکش های پیچ شونده.

روکش پیچ شونده یا چسب شونده ایمپلنت دندانی

روکش پیچ شونده یا چسب شونده ایمپلنت دندانی

چه تفاوتی بین روکش های پیچ شونده و سمان شونده وجود دارد؟

همه انواع ایمپلنت های دندانی سه جزء اصلی دارند- فیکسچر فلزی ریشه مانند که جراح آن را داخل لثه بیمار قرار می دهد، اباتمنت که از خط لثه بیرون می ماند، و بخش زیبایی که روی اباتمنت قرار می گیرد. ایمپلنت های دندانی، غیر از این ویژگی های مشترک آنها، به خاطر تنوع زیادشان شناخته شده اند. یکی از ویژگی هایی که بین ایمپلنت های دندانی تفاوت بوجود می آورد نحوه اتصال روکش یا قطعه زیبایی به ایمپلنت است- با چسب (سمان) یا پیچ های متحرک.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  افزایش طول تاج دندان

روکش های سمان شونده یا پیچ شونده دارای این ویژگی هستند که روکش با استفاده از چسب به ایمپلنت چسبانده می شود. از سوی دیگر، روکش های پیچ شونده با یک پیچ از داخل اباتمنت به پست پیچ می شوند. نمی توان گفت برای اتصال روکش به ایمپلنت، یکی بهتر از دیگری است. در عوض، هر دو روش مزایا و معایب متعددی دارند که هنگام تصمیم گیری برای اینکه کدام یک مناسب تر است باید مد نظر قرار بگیرند.

روکش پیچ شونده یا چسب شونده ایمپلنت دندانی

روکش پیچ شونده یا چسب شونده ایمپلنت دندانی

مزایا و معایب روکش های چسب شونده

استفاده از چسب برای چسباندن روکش روی ایمپلنت، شاید پر استفاده ترین روشی باشد که مورد استفاده قرار می  گیرد. این روش چندین مزیت دارد که آن را به گزینه ای جذاب برای چندین درمان دندانپزشکی تبدیل می کند، از جمله:

  • زیبایی: پیچ هایی که با چسب به ایمپلنت های دندانی چسبانده می شوند، در مقایسه با روکش هایی که با پیچ به ایمپلنت متصل وی شوند، ظاهری بهتری خلق می کنند، بنابراین بسیاری از متخصصان دندانپزشکی این روش را برای چسباندن روکش هایی انتخاب می کنند که قرار است روی ایمپلنت هایی قرار بگیرند که در منطقه زیبایی دهان قرار دارند. با چسباندن روکش روی ایمپلنت، نیاز به وجود حفره دسترسی کاهش پیدا خواهد کرد. نتیجه شبیه دندان های طبیعی خواهد بود.
  • دوام: ایمپلنت های سمان شونده به دلیل با دوام بودن آنها در برابر شکستن پرسلاین شناخته شده هستند، که ممکن است کمک کنند روکش برای مدت زمان طولانی تری بهتر به نظر برسد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا هورمون ها می توانند باعث بوی بد دهان شوند؟

با این حال، روکش های سمان شونده نقاط ضعفی هم دارند که قبل از انتخاب آنها باید مد نظر قرار بگیرند. این نقاط ضعف عبارتند از:

  • خارج کردن: روکش هایی که به ایمپلنت های دندانی چسبانده می شوند، به صورت آشکاری خارج کردن آنها از داخل دهان بیمار دشوارتر است. اگر لازم باشد در طول عمر ایمپلنت ترمیم دیگری روی آن انجام شود، ممکن است لازم باشد کل روکش خراب شود تا دسترسی به پیچ آن ایجاد شود. نتیجه، بالا رفتن هزینه ها خواهد بود زیرا لازم خواهد بود کل قطعه زیبایی شما دوباره ساخته شود.
  • سمان اضافی: برخی چسب (سمان) های خاص که بویژه قابل مشاهده نیستند، هنگام پاک کردن اطراف ایمپلنت، امکان راحت به جا ماندن چسب های اضافی وجود خواهد داشت. این چسب های اضافی به راحتی می توانند به محلی برای انباشته شدن باکتری ها تبدیل شوند، که می تواند اسئواینتگریشن را با مشکل مواجه کند و منجر به بالا رفتن خطر شکست سمان ایمپلنت های دندانی شود. علاوه بر این، سمان می تواند منجر به بروز التهاب لثه و تحلیل احتمالی استخوان در بیماران حساس تر شود.
روکش پیچ شونده یا چسب شونده ایمپلنت دندانی

روکش پیچ شونده یا چسب شونده ایمپلنت دندانی

مزایا و معایب روکش های پیچ شونده

بریج ها و روکش های پیچ شونده روش ایمپلنت های دندانی نیز مزایای منحصر بفردی ارائه می دهند که بسیاری از متخصصان دندان از آنها بهره مند می شوند:

  • دسترسی: اگر روکش های پیچ شونده آسیب ببینند یا ساییده شوند، دسترسی به آنها بسیار ساده تر خواهد بود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که برای ترمیم، تعویض، یا پاکسازی، پیچ را بردارید.
  • بدون چسب بودن: با استفاده از روکش های پیچ شونده دیگر نیازی به استفاده از چسب در دهان بیمار نیست. از آنجا که دیگر نیاز نیست نگران وجود چسب اضافی و تجمع باکتری ها اطراف محل ایمپلنت بود، ممکن است استفاده از آنها برای بیماران حساسی که مستعد بروز مشکل هستند ترجیح داده شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل کشیدن دندان

از سوی دیگر، قبل از انتخاب روکش های پیچ شونده، باید نقاط ضعف زیر را مد نظر قرار دهید:

  • ظاهر: برخی بیماران نگران مشکلاتی هستند که از نظر زیبایی، با وجود حفره دسترسی، بوجود می آیند- مخصوصاً در منطقه زیبایی لبخند. گرچه می توان حفره را با یک پر شدگی همرنگ دندان پنهان کرد، اما ممکن است به میزان قابل توجهی غیر هم سطح به نظر برسد.
  • مشکلات: روکش های پیچ شونده، نسبت به روکش های سمان شونده، مستعد بروز مشکلات بیشتری هستند. از آنجا که مواد اطراف حفره دسترسی پیچ بدون حمایت باقی می مانند، احتمال شکستگی پرسلاین اطراف آن بیشتر خواهد بود. علاوه بر این، برخی روزها ممکن است به دلیل جویدن غذا و بارگذاری دوره ای احتمال شل شدن پیچ ها وجود دارد.

انتخاب از بین روکش های پیچ شونده و سمان شونده

در انتها، انتخاب روکش های پیچ شونده یا سمان شونده کاملاً به عهده خود شماست. ممکن است این تصمیم را بر اساس عواملی مانند محل ایمپلنت، واکنش بدن نسبت به سمان، یا حتی تنها ترجیح شخصی بگیرید. مهم نیست کدام نوع را انتخاب می کنید، شما می توانید نتایجی طبیعی دریافت کنید که یک عمر دوام خواهند داشت.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code