سندرم سوزش دهان

سندرم سوزش دهان Burning mouth syndrome (BMS)، که تحت عنوان سوزش زبان نیز شناخته می شود، وضعیتی است که در آن زبان و سقف دهان شما احساس می کنند در حال سوختن هستند. این وضعیت اغلب به نظر می رسد که از ناکجاآباد شروع می شود و درد می تواند بیاید و برود. درمان می تواند کمک کند.

سندرم سوزش دهان چیست؟

سندرم سوزش دهان (BMS) یک احساس سوزش روی زبان، سقف دهان یا لب های شما است. این می تواند در هر جایی از دهان یا گلوی شما اتفاق بیفتد. BMS اغلب به ظاهر از ناکجاآباد شروع می شود. ممکن است احساس کنید که زبان شما با مایع داغی مانند قهوه می سوزد.

افراد مبتلا به BMS اغلب گزارش می دهند که سوزش در طول روز بدتر می شود. ممکن است وقتی از خواب بیدار می شوید داخل دهان شما احساس بدی نداشته باشد اما بعداً در طول روز احساس سوزش پیدا کنید. وقتی دوباره خوابتان برد، ممکن است درد بهبود یابد. روز بعد چرخه دوباره شروع می شود.

طعم تلخ یا فلزی اغلب همراه با احساس سوزش اتفاق می افتد. بسیاری از افراد با وجود داشتن جریان منظم بزاق، احساس خشکی دهان می کنند. گاهی اوقات، سوزش آنقدر شدید است که درد مزمن باعث افسردگی و اضطراب می شود.

آیا سندرم سوزش دهان انواع مختلفی دارد؟

دو دسته سندرم سوزش دهان وجود دارد:

• BMS اولیه زمانی است که سوزش دهان ناشی از یک بیماری زمینه ای نباشد.
  • BMS ثانویه به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند رفلاکس اسید ایجاد می شود. درمان این بیماری اغلب سندرم سوزش دهان را درمان می کند.
سندرم سوزش دهان

آیا سندرم سوزش دهان در افراد خاصی شایع تر است؟

سوزش دهان در زنان یائسه و افراد بالای ۶۰ سال بیشتر مشاهده می شود. علت این دلیل است که کاهش سطح استروژن باعث کاهش حساسیت جوانه چشایی می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت سینوس و دندان درد: چه ارتباطی وجود دارد؟

یکی دیگر از عواملی که باعث می شوند زنان و افرادی که در بدو تولد به آنها جنسیت زن اختصاص داده شده است، بیشتر به BMS مبتلا شوند، توانایی آنها در چشیدن است. افراد در توانایی چشایی خود تفاوت های ژنتیکی دارند. شما ممکن است یک:

• فردی بدون حس چشایی
  • فردی با حس چشایی متوسط
  • فردی با حس چشایی فوق العاده، که در مقایسه با افراد دیگر طعم ها را با شدت بیشتری تجربه می کند.

زنان بیشتر از مردان مزه ها را حس می کنند. اکثر زنان مبتلا به BMS حس چشایی فوق العاده ای دارند که از آن زمان تا حدودی حس چشایی خود را از دست داده اند. مطالعات نشان می دهند که بسیاری از این افراد دندان های خود را نیز فشار می دهند. فشار روی دندان ممکن است احساس سوزش را افزایش دهد.

افراد دیگر نیز به BMS مبتلا می شوند- در این موارد، آنها معمولاً دارای شرایط دیگری به نام زبان جغرافیایی هستند. در این وضعیت خفیف، لکه های قرمز روی سطح زبان ظاهر می شوند.

علائم سوزش دهان کدامند؟

علائم سندرم سوزش دهان عبارتند از:

• درد در دهان که مانند سوزن سوزن شدن، سوزش یا گزگز است.
  • بی حسی در دهان شما که می آید و می رود.
  • تغییر حس چشایی.
  • خشکی دهان.

علت اصلی سندرم سوزش دهان اولیه چیست؟

محققان معتقدند که علت BMS اولیه آسیب به عصب است که ناحیه ای از زبان شما را تحت تأثیر قرار می دهد که حس چشایی و درد را کنترل می کند. بین سوزش دهان و تغییرات چشایی (طعم) رابطه وجود دارد.

بسیاری از افرادی که سوزش دهان دارند، جوانه های چشایی تلخ خود که در نوک زبان قرار دارند، را از دست داده اند. محققان بر این باورند که حس چشایی درد را مهار می کند، اما زمانی که افراد توانایی چشیدن طعم های تلخ را از دست می دهند، رشته های درد به طور غیرمنتظره شروع به زبانه کشیدن می کنند. افراد این درد را به صورت احساس سوزش در دهان خود تجربه می کنند.

سندرم سوزش دهان

علل سندرم سوزش دهان ثانویه چیست؟

شرایط پزشکی که می توانند باعث BMS ثانویه شود عبارتند از:

• رفلاکس اسید.
  • آلرژی به محصولات فلزی دندانپزشکی یا مواد غذایی خاصد
  • افسردگی.
  • خشکی دهان.
  • تغییرات هورمونی.
  • عفونت های دهان.
  • کمبودهای تغذیه ای.
  • دندان قروچه یا فشار دادن فک.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لبخند لثه ای یا گامی اسمایل

گاهی اوقات، افراد مبتلا به سندرم شوگرن Sjögren’s syndrome (که باعث خشکی دهان و خشکی چشم می شود)، دیابت، بیماری تیروئید و مشکلات کبدی، دچار سندرم سوزش دهان می شوند.

آیا داروهای خاصی وجود دارند که باعث سندرم سوزش دهان شوند؟

آری. داروهای مرتبط با BMS شامل مهارکننده های ACE برای فشار خون بالا، برخی از داروهای ضد افسردگی و داروهای فشار خون بالا، مانند:

• کاپتوپریل Captopril
  • کلونازپام Clonazepam
  • افاویرنز Efavirenz
  • انالاپریل Enalapril
  • فلوکستین Fluoxetine
  • درمان های جایگزین هورمونی
  • سرترالین Sertraline

کمبود چه ویتامینی باعث سندرم سوزش دهان می شود؟

گاهی اوقات، کمبود ویتامین B12، فولات یا آهن می تواند احساس سوزش دهان را تقلید کند.

آیا سندرم سوزش دهان مسری است؟

خیر. از آنجا که علت اولیه BMS آسیب عصبی است، نمی توانید آن را به شخص دیگری منتقل کنید.

سندرم سوزش دهان چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص BMS چالش برانگیز است. بخشی از تشخیص BMS، رد کردن سایر شرایطی است که می توانند باعث بروز علائم مشابهی شوند، مانند عفونت مخمری دهان (برفک).

اگر علائمی دارید ابتدا به دندانپزشک خود مراجعه کنید. مشکلات سلامت دهانی باعث بروز یک سوم موارد BMS می شوند. در صورت نیاز، دندانپزشک شما ممکن است شما را به یک متخصص ارجاع دهد.

برای تأیید تشخیص، پزشک شما ممکن است موارد زیر را انجام دهد:

• تست های آلرژی
  • آزمایشات خون
  • تست های تصویربرداری
  • آزمایشات سواب دهان
  • آزمایش جریان بزاق
  • بیوپسی بافت.

چگونه می توان سندرم سوزش دهان را تسکین داد؟

ممکن است متوجه شوید که مکیدن تکه های یخ یا جویدن آدامس به رفع ناراحتی کمک می کنند. کلونازپام موضعی یا سیستمیک که یک داروی تجویزی است نیز ممکن است درد را تسکین دهد.

سوزش دهان چگونه درمان می شود؟

برای درمان سندرم سوزش دهان، برخی از داروها می توانند کمک کنند. سازمان غذا و دارو این داروها را به طور خاص برای BMS تأیید نکرده است، اما پزشک شما ممکن است آنها را برای کمک به علائم تجویز کند. این داروها عبارتند از:

• برخی از داروهای ضد افسردگی
  • داروی ضد تشنج
  • گاباپنتین (دارویی که برای تشنج و درد تبخال استفاده می شود).
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چه عواملی باعث ایجاد مزه فلز داخل دهان می شوند؟

پزشک شما می تواند به شما کمک کند تا بفهمید کدام داروها ممکن است برای شما مؤثرتر باشند. اگر مشکلات دهان (مانند دندان قروچه یا فشردن فک) باعث بروز BMS شود، دندانپزشک شما می تواند به اصلاح این مشکل کمک کند. اگر یک بیماری زمینه ای باعث بروز BMS شود، درمان آن وضعیت باید به درمان علائم سوزش دهان شما کمک کند. ممکن است لازم باشد داروها را عوض کنید تا بهترین دارو را برای خود پیدا کنید.

چگونه می توان از سندرم سوزش دهان جلوگیری کرد؟

ممکن است راهی برای جلوگیری از BMS وجود نداشته باشد. اما شما با اجتناب از هر چیزی که دهان شما را تحریک می کند، می توانید علائم را کاهش دهید، از جمله:

• الکل
  • غذاها یا نوشیدنی های فوق العاده اسیدی (مانند آب مرکبات)
  • غذاها یا نوشیدنی های تند و داغ
  • دهانشویه حاوی الکل
  • محصولات تنباکو

همچنین مطمئن شوید که رژیم غذایی شما حاوی ویتامین B12، فولات و آهن کافی باشد.

سندرم سوزش دهان

سندرم سوزش دهان چه آینده ای دارد؟

برای برخی افراد، BMS بعد از چند سال خود به خود از بین می رود. اما ممکن است زندگی کردن با درد دهان مدت زیادی طول بکشد. جستجوی درمان از پزشک می تواند مشکل را سریع تر حل کند.

چه مدت طول می کشد تا سندرم سوزش دهان برطرف شود؟

بدون درمان، سندرم سوزش دهان می تواند ماه ها یا حتی سال ها ادامه یابد. حدود یک سوم افراد مبتلا به سندرم سوزش دهان طی سه تا پنج سال بدون هیچ درمانی بهبود می یابند.

درمان BMS می تواند ظرف چند روز یا چند هفته تسکین دهنده باشد. با پزشک خود در مورد درمان خاص خود و زمانی که می توانید انتظار داشته باشید که احساس بهتری داشته باشید، صحبت کنید.

سخن پایانی

سندرم سوزش دهان (BMS) یک وضعیت ناراحت کننده است که باعث ایجاد درد مزمن می شود. در حالی که گاهی اوقات تشخیص آن دشوار است، جستجوی مراقبت از پزشک بهترین راه برای درمان درد است. با پزشک معالج خود در مورد علائم خود صحبت کنید تا بتوانید تسکین پیدا کنید.