چه سنی برای کاشت ایمپلنت های دندانی مناسب است؟

امروزه افراد زندگی طولانی تر و سالم تری دارند. اما اگر دندان های شما شروع به افتادن کنند، شما می توانید از ایمپلنت های دندانی بهره مند شوید. آنها می توانند به شما کمک کنند به خوردن چیزهایی که دوست دارید ادامه دهید و از نظر اجتماعی فعال باقی بمانید، لبخند بزنید، بدون آنکه نگران شرمندگی از دست دادن دندان ها یا استفاده از پروتزهای مصنوعی باشید.

هیچ محدودیت سنی برای داشتن ایمپلنت های دندانی وجود ندارد. در اکثر موارد، شما می توانید گزینه مناسبی برای آنها باشید به این شرط که سالم باشید و بتوانید تحت فرایندهای روتین دندانپزشکی مانند کشیدن دندان قرار بگیرید. این فرایند کمک می کند که شما دیگر یک فرد سیگاری نباشید، یا بهداشت دهانی خوبی داشته باشید، لثه های سالمی داشته باشید، و داخل فک خود استخوان کافی برای قرار گرفتن به عنوان تکیه گاه ایمپلنت های دندانی داشته باشید.

سن یک عامل کلیدی برای موفقیت ایمپلنت های دندانی نیست. ایمپلنت ها برای بیماران سالم، مسن تر کار گذاشته می شوند که استخوان کافی داشته باشند، و نتایج درمان آنها بتواند به اندازه بیماران جوان تر قابل پیش بینی باشد. کیفیت زندگی هیچ کس نباید به دلیل ناتوانی در جویدن، خوردن، حرف زدن، یا لبخند زدن کاهش پیدا کند.

شما باید بتوانید حرکت کنید و برای انجام جراحی های دندانی رفت و آمد داشته باشید. انتظار می رود بتوانید چند مرتبه ای به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید تا بتواند کارهای کلیدی را انجام دهد. باید مطمئن شوید قبل از مشکل شدن رفت و آمد، می توانید برای انجام جراحی های مورد نیاز درمان خود مراجعه کنید.

آیا من گزینه مناسبی برای کاشت ایمپلنت های دندانی هستم؟

تقریباً همه افرادی که حداقل یک، تعدادی، یا همه دندان های دائمی خود را از دست داده اند، گزینه های خوبی برای کاشت ایمپلنت های دندانی هستند. استثناء های اندکی وجود دارد.

شما باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید و دهان سالمی داشته باشید و هیچ دندان پوسیده یا بیماری لثه (پریودنتال) درمان نشده ای نباید داشته باشید. هر گونه مشکل دندانی باید قبل از کار گذاشتن ایمپلنت های دندانی برطرف شود.

دندانپزشک شما بررسی می کند تا بهداشت دهانی شما از استاندارد بالایی برخوردار باشد، زیرا شما نیاز خواهید داشت دندان های خود را تمیز و عاری از هر گونه پلاکی حفظ کنید.

بویژه، سیگار کشیدن خیلی زیاد می تواند روی روند بهبود تأثیر بگذارد و ممکن است برای سلامت دراز مدت لثه ها و استخوان های پیرامون ایمپلنت شما بد باشد. توقف سیگار کشیدن، موفقیت درمان ایمپلنت های دندانی شما را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

اگر شرایط یا بیماری پزشکی خاصی داشته باشید ممکن است شما برای درمان ایمپلنت های دندانی مناسب نباشید. این شرایط عبارتند از دیابت کنترل نشده، اختلالات لخته خون، سرطان، مشکلات مربوط سیستم ایمنی بدن و سوء مصرف مواد. دندانپزشک ایمپلنت های دندانی شما قادر خواهد بود به شما بگوید که آیا مشکلات پزشکی شما می توانند مانع دریافت ایمپلنت های دندانی شما شوند یا خیر.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات رایج دندانپزشکی و راه‌های پیشگیری و درمان آنها

افراد جوان زیر ۱۸ سال باید برای دریافت ایمپلنت های دندانی صبر کنند زیرا بافت استخوانی آنها به طور کامل رشد نکرده است و فک آنها هنوز در حال رشد است.

سن کاشت ایمپلنت دندانی

سن کاشت ایمپلنت دندانی

چگونه می توانیم متوجه شویم آیا ما گزینه مناسبی برای ایمپلنت های دندانی هستیم؟

اگر شما به فکر درمان دریافت ایمپلنت های دندانی هستید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد آنها کسب کنید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اگر تصمیم گرفتید پیش بروید، گام بعدی مشاوره بالینی و تشخیص است. این مرحله شامل بررسی سوابق پزشکی و دهانی شما است. دندانپزشک ایمپلنت شما دهان شما را معاینه خواهد کرد و معمولاً عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس، تصویر چهره و لبخند و دندان های شما را خواهد گرفت، و از دندان های شما قالب گیری خواهد کرد.

همه اطلاعات توسط دندانپزشک برای مشخص نمودن موقعیت صحیح و مناسب برای ایمپلنت دندانی، تعداد ایمپلنت های دندانی که باید کاشته شوند، و نیز کمک به تشخیص حجم و کیفیت استخوان مورد نیاز در فک شما استفاده خواهند شد.

مشاوره در طراحی درمان ایمپلنت های دندانی به دندانپزشک شما کمک خواهد کرد تا طرح درمان کتبی و هزینه های درمان را با شما در میان بگذارد.

یک مشاوره بالینی دقیق شما را قادر خواهد ساخت تصمیم آگاهانه ای در مورد درمان خود بگیرید.

ایمپلنت های دندانی چگونه عمل می کنند؟

ایمپلنت دندانی یک ریشه مصنوعی برای دندان است و به طور دائمی جایگزین ریشه دندان های طبیعی می شود. ایمپلنت معمولاً از تیتانیوم ساخته می شود و داخل استخوان فک جایگذاری می شود. در نهایت استخوان فک با ایمپلنت جوش می خورد و منجر به ایجاد اتصالی محکم و امن می شود. این روند اسئواینتگریشن نامیده می شود.

ایمپلنت های تیتانیومی دندان های جایگزین مانند روکش، بریج چند دندانی، و پروتز مصنوعی را حمایت می کنند. ایمپلنت های دندانی وقتی در جای خود قرار می گیرند و دندان مصنوعی روی آنها قرار می گیرد، به روند تحریک و حفظ استخوان ادامه می دهند. غذا خوردن و جویدن استخوان را تحریک می کند تا قوی تر و قوی تر شود.

آیا ایمپلنت های دندانی همیشه می توانند برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده شوند؟

علاوه بر سلامت عمومی شماف یکی از نیازمندی های اصلی و اساسی برای ایمپلنت های دندانی داشتن استخوان کافی داخل فک است. در غیر اینصورت، معمولاً می تواند با استفاده از فرایندی به نام تقویت استخوان بازسازی شود.

اگر استخوان فک شما به اندازه کافی عمق و عرض نداشته باشد، ممکن است لازم باشد قبل از کاشت ایمپلنت پیوند استخوان انجام دهید. علت این است که جویدن عمل قدرتمندی است و می تواند فشار زیادی به فک وارد کند. لازم است ایمپلنت های دندانی به اندازه کافی بزرگ باشند تا در برابر نیروی جویدن مقاومت کنند بنابراین لازم است به مقدار کافی استخوان برای حمایت از اندازه استخوان وجود داشته باشد. اگر استخوان نتواند آن را حمایت کند، به احتمال زیاد ایمپلنت با شکست مواجه خواهد شد. پیوند استخوان می تواند حجم استخوان را افزایش دهد تا پایه ای منسجم و قابل اعتماد برای تکیه گاه قرارگرفتن ایمپلنت بوجود بیاید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مقایسه پروتزهای مصنوعی دندانی دائمی و متحرک

در نتیجه عدم تحریک ناشی از جویدن در نتیجه از دست دادن طولانی مدت دندان، به دلیل استفاده از پروتزهای مصنوعی، بیماری لثه (پریودنتال) و نیز طی بالا رفتن ست یا حوادث، تحلیل استخوان می تواند اتفاق بیفتد.

دندانپزشک شما می تواند تستی برای بررسی سلامت و حجم استخوان شما انجام دهد و روش های مختلفی را برای بازسازی آن انجام دهد.

اگر همه دندان های خود را از دست داده باشیم باز هم می توانیم ایمپلنت بکاریم؟

اگر شما همه دندان های خود را از دست داده باشید، بسته به شرایط خاص دهان شما، ممکن است درمان های متعددی برای شما وجود داشته باشند.

امکان جایگزینی همه دندان های یک قوس دندانی (کل دندان های قوس دندانی بالا یا قوس دندانی پایین) با استفاده از یک بریج دست دندان کامل دائمی بر پایه ایمپلنت های دندانی وجود دارد. این نوع بریج ها با چهار، شش، یا هشت ایمپلنت دندانی به طور کاملاً ایمن قرار می گیرند، بنابراین، مانند یک دست دندان طبیعی عمل می کنند و تنها می توانند توسط دندانپزشک خارج شوند.

گزینه دیگر بریج های بر پایه ایمپلنت های دندانی هستند که با چفت نگه داشته می شوند و می توانند توسط خود فرد از دهان خارج شوند. هر دو گزینه بر پایه ایمپلنت های دندانی هستند و روی لثه ها قرار نمی گیرند.

افرادی که از پروتزهای مصنوعی استفاده می کنند می توانند انتخاب کنند پروتز مصنوعی سنتی در جای آنها داشته باشند که توسط دو ایمپلنت دندانی در جای خود نگه داشته می شوند (پروتزهای مصنوعی بر پایه ایمپلنت دندانی). پروتزهای دندانی با استفاده از چفت های نگهدارند ایمپلنت ها می توانند ثابت باقی بمانند و فرد استفاده کننده آنها را برای پاکسازی از دهان خارج کند. پروتزهای مصنوعی بر پایه ایمپلنت های دندانی نیستند، بلکه تنها آنها را در جای خود نگه می دارند و پروتز مصنوعی روی لثه ها قرار دارد.

به جای اینها، بیمار می تواند پروتزهای بر پایه ایمپلنت های دندانی را انتخاب کند که روی لثه ها قرار نمی گیرند، زیرا آنها تحت حمایت ایمپلنت های دندانی هستند که به آنها متصل می شوند. آنها می توانند ثابت یا متحرک باشند.

سن کاشت ایمپلنت دندانی

سن کاشت ایمپلنت دندانی

حداقل سن برای کاشت ایمپلنت های دندانی چه سنی است؟

ایمپلنت های دندانی گزینه درمان برای از دست رفتن دندان ها در افراد بزرگسال به شمار می روند. اما کودکان و نوجوانانی که یک یا چند دندان دائمی خود را به هر دلیلی از دست داده اند چطور؟ آیا ایمپلنت های دندانی گزینه های شدنی برای افراد کم سن هم هستند؟

سن تنها یکی از معیارهای بسیار مهم است که در جراحی ایمپلنت و جراحی دهان هنگام غربالگری بیماران برای کاشت ایمپلنت های دندانی مورد بررسی قرار می گیرد. عوامل دیگری نیز هستند که می توانند موفقیت دراز مدت کاشت دندان های دائمی را تعیین کنند، از جمله سلامت دهان و دندان بیمار، تعداد و محل دندان های از دست رفته، یکپارچگی استخوان فک، و سلامت عمومی.

قبل از آنکه فرد بتواند ایمپلنت های دندانی را دریافت کند، باید به بلوغ اسکلتی رسیده باشد. به عبارت دیگر، استخوان فک آنها کاملاً رشد کرده است و دیگر هیچ رشدی نخواهد داشت. اگر ایمپلنت های دندانی قبل از بلوغ و توقف رشد کاشته شوند و فک هنوز در حال رشد باشد، ترمیم ها می توانند در رشد بیشتر استخوان اختلال ایجاد کنند، و دوام آنها به خطر خواهد افتاد و به احتمال زیاد منجر به بروز مشکلات متعددی خواهند شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ترمیم دندان شکسته یا لب پر شده

این مشکلات عبارتند از:

  • مشکلات بایت
  • فاصله بین دندان ها
  • از دست رفتن استخوان اطراف پروتز مصنوعی
  • تغییرات در زیبایی منطقه کرانیوفاشیال.

گرچه هر نوجوانی شرایط متفاوتی دارد، اما رشد فک عموماً تا سنین ۱۸، ۱۹، یا ۲۰ سالگی ادامه پیدا می کند. در برخی موارد، بیماران وقتی بالأخره بلوغ اسکلتی آنها تکمیل می شود در دهه سوم زندگی خود هستند. به همین دلیل، نوجوانان زیر سن ۱۸ سال اغلب گزینه های مناسبی برای کاشت ایمپلنت های دندانی نیستند، مگر آنکه به بلوغ اسکلتی رسیده باشند.

با داشتن این نکات در ذهن، دندانپزشکان تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس و دیگر ارزیابی های رشد را انجام می دهند تا تأیید کنند آیا رشد استخوان ها ۱۰۰ درصد کامل شده است، و بیمار برای جراحی آمادگی دارد.

سن کاشت ایمپلنت دندانی

سن کاشت ایمپلنت دندانی

بهترین راهکار برای بیماران جوان تر

از آنجا که ما شاهد چالش های زیادی هستیم که با از دست دادن دندان ها برای افراد در هر سنی بوجود می آیند، جایگزین هایی برای افرادی ارائه می دهیم که برای دریافت ایمپلنت های دندانی خیلی جوان هستند. جراحان دهان و دهان تنها نکته ای که مد نظر قرار می دهند رضایت بیماران و نتایج موفقیت آمیز هستند، که ممکن است به معنای چند سال صبر کردن برای بهره مند شدن از مزایای ایمپلنت های دندانی باشد. این راهکار محتاطانه بهترین روش برای حصول اطمینان از موفقیت دراز مدت ترمیم های دائمی شما خواهد بود. در این فاصله، دندانساز می تواند بریج دندانی یا یک پروتز پارسیل متحرک برای شما بسازد که به صورت سفارشی ساخته خواهد د تا عملکرد و زیبایی از دست رفته دندان های شما را احیاء کند.

به خاطر داشته باشید که دریافت ایمپلنت های دندانی در افراد بزرگسال جوان یک موقعیت برد- برد است. خطر بروز پری ایمپلنتایتیس، بزرگترین کابوس برای شکست ایمپلنت های دندانی، بسیار کمتر خواهد بود. شما هنوز استخوان های قوی و سالمی دارید که می توانند ایمپلنت های دندانی را درون خود حفظ کنند، و هنوز هم سال ها از لبخند زیبا لذت ببرید.

آیا در طول دوره درمان ایمپلنت های دندانی می توان از پروتزهای مصنوعی استفاده کرد؟

در طول دوره درمان کاشت ایمپلنت های دندانی ممکن است پروتزهای مصنوعی موقتی برای شما قرار داده شوند. پروتزهای مصنوعی موقتی قبل از هر گونه کشیدن دندان یا جراحی برای برداشتن دندان های آسیب دیده ساخته می شوند. آنها بلافاصله پس از جراحی جایگذاری می شوند و به حفظ شکل صورت طی روند بهبود کمک می کنند. لثه ها ممکن است به تدریج با بهبود پیدا کردن آب بروند، بنابراین پروتزهای مصنوعی دائمی پی از آنکه بهبود کامل صورت می گیرد ساخته می شوند تا به خوبی جای بگیرند.

اگر قبلاً دست دندان کامل داشته اید، آنها می توانند تغییر داده شوند تا بتوانید آنها را پس از قرار گرفتن تحت درمان استفاده کنید. بریج های متحرک می توانند به طور موقت قبل از قرار گیری ترمیم های دندانی دائمی استفاده شوند.

هرگز برای دریافت ایمپلنت های دندانی دیر نیست

به دلیل پیشرفت های پزشکی، میانگین طول عمر افراد افزایش یافته است، و باعث شده است افراد بیشتری نیاز به جایگزین دائمی ثابت برای دندان ها را تجربه کنند. دندانپزشکی مدرن با تکنیک های جدید، مواد با کیفیت، و فرایندهایی مانند پیوند استخوان و لثه، اجازه می دهند افراد بیشتری از مزایای درمان ایمپلنت های دندانی بهره مند شوند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code