انجام درمان ریشه برای زنان باردار: آری یا خیر؟

افسانه ای تأسف بار وجود دارد که زنان باردار نباید تحت درمان های دندانپزشکی قرار بگیرند. ما مطمئن نیسیتم این افسانه از کجا منشاء گرفته است، اما تأثیرات آن به صورت بالقوه نه تنها مضر، بلکه دردناک نیز هستند. تصور کنید نه ماه منتظر انجام درمان بسیار ضروری درمان ریشه باشید. هیچ دلیلی وجود ندارد که در طول مدتی که منتظر به دنیا آمدن فرزند خود هستید متحمل آن همه رنج دندان شوید. مانند بسیاری از درمان های دندانپزشکی دیگر، درمان ریشه در طول دوران بارداری کاملاً بی خطر است. در این مقاله ما نکاتی که باید بدانید را برای شما توضیح خواهیم داد.

گرفتن تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس در طول دوران بارداری

یکی از دلایلی که شما ممکن است برای برنامه ریزی به منظور انجام درمان ریشه در طول دوران بارداری خود تردید کنید لزوم گرفتن تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس برای پی بردن به شکل ریشه دندان قبل از انجام فرایند است. کاملاً طبیعی است که نگران این موضوع باشید، اما دستگاه هایی که امروزه برای گرفتن تصاویر رادیوگرافی دندانپزشکی با اشعه ایکس استفاده می شوند اشعه ایکسی که ساتع می کنند بسیار کمتر از پرتوی است که آنها سالها پیش ساتع می کرده اند. بعلاوه، ما از پیش بندهای سربی برای محافظت از شکم و گردن شما در برابر پرتوها حین گرفتن تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس استفاده می کنیم. به همین دلیل، انجمن دندانپزشکان آمریکا معتقد است گرفتن عکس های رادیوگرافی دندانپزشکی در طول دوران بارداری بی خطر است.

درمان ریشه (عصب کشی) در دوران بارداری

درمان ریشه (عصب کشی) در دوران بارداری

برنامه ریزی برای انجام درمان ریشه در حین بارداری

درمان ریشه در هر مقطع زمانی در طول دوران بارداری می تواند انجام شود، اما سه ماهه دوم ایده آل است. تا سه ماهه دوم احتمالاً تهوع کاهش پیدا کرده است- زیرا قطعاً آخرین چیزی می خواهید هنگام داشتن رفلاکس گگ بیش از حد فعال انجام دهید، اقدامات دندانپزشکی خواهد بود. وقتی شما به سه ماهه سوم دوران بارداری خود می رسید، ممکن است دراز کشیدن برای مدت زمان طولانی روی صندلی دندانپزشک برای شما خیلی ناراحت کننده باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ریشه یا عصب کشی

البته، درمان های ریشه اورژانسی به نظر می رسد همیشه در بدترین زمان ممکن اتفاق می افتند. اگر شما نیاز به انجام درمان ریشه دارید وقتی هنوز در حال مبارزه با تهوع های صبحگاهی هستید، یا زمانی که در ماه نهم بارداری خود به سر می برید، و تمام بدن شما درد دارد، ما آن را به گونه ای انجام می دهیم که شما کاملاً راحت باشید. ممکن است فکر کنید می توانید تا زمان تولد فرزند خود صبر کنید، اما به طور واقع بینانه، شما کارهای زیادی برای انجام دادن خواهید داشت و پس از زایمان نیز نیاز به بهبودی دارید- به همین دلیل هرگز نباید مراقبت های دندانپزشکی مورد نیاز خود را به تعویق بیندازید.

دلیل دیگری که نباید صبر کرد این است که عفونت داخل دندان شما می تواند وارد جریان خون شما شود و خطر بروز مشکلات برای بارداری شما، از جمله زایمان زودرس را افزایش خواهد داد. خطرات عدم درمان دندان بسیار بزرگتر از خطرات انجام درمان ریشه هستند.

درمان ریشه (عصب کشی) در دوران بارداری

درمان ریشه (عصب کشی) در دوران بارداری

بی حسی موضعی و داروهای مسکن در طول بارداری

بر اساس مقاله ای که در سال ۲۰۰۹ در مجله Giglio تحت عنوان “مراقبت های بهداشتی دهان برای بیماران باردار” به چاپ رسید، بی حسی موضعی وقتی به درستی و با مقدار مناسب در طول دوران بارداری اعمال شود نسبتاً بی خطر است. مقدار ماده بی حس کننده ای که تزریق می شود می تواند احتمالاً منشاء بروز نگرانی هایی بین اندودنتیست ها شود که شاید به علت عدم اطمینان از دوز اولیه تجویز شده در دستیابی به بی حسی بی اثر باشد، بنابراین نیاز باشد از مقدار اضافی ماده بی حس کننده استفاده شود تا باعث شود بیمار احساس راحتی بیشتری داشته باشد. دردی که در طول درمان بروز پیدا می کند ممکن است منجر به بروز استرس شود که می تواند بیشتر از تأثیرات مقادیر اضافی ماده بی حس کننده به جنین آسیب برسانند. اکثر مواد بی حس کننده حاوی اپی نفرین می باشند که تنگ کننده عروق است و در دسته داروهای گروه C قرار می گیرد. این دارو در مقادیر حداکثر ۱ میلی گرم افزوده شده به بی حس کننده های موضعی مورد مطالعه قرار گرفته است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رفع سریع دندان درد در خانه

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ توسط Gurbet تحت عنوان “اپی نفرین داخل نخاعی در مسکن اپیدورال نخاعی ترکیبی برای زایمان” انجام شد، هیچ عارضه جانبی یا پیچیدگی غیر معمولی در پی استفاده از آن برای بی حسی اپیدورال در حین زایمان مشاهده نکرده اند. گزارش شده است که بی حسی موضعی با اپی انفرین که به عنوان تزریق داخل عروق تجویز می شود، حداقل ظاهراً ممکن است باعث کمبود جریان خون رحم- پلاستین شود. با این حال، بر اساس نظر Little و  Falaceکه در کتاب درسی خود تحت عنوان مدیریت دندانپزشکی بیماران با خطر پزشکی اشاره کرده اند، برای یک بیمار باردار سالم، غلظت ۱:۱۰۰۰۰۰ اپی نفرین که در دندانپزشکی استفاده می شود، با استفاده از روش مناسب آسپیراسیون و محدود به حداقل دوز مورد نیاز بی خطر است.

پس از درمان ریشه، ممکن است شما مقداری ناراحتی را تجربه کنید. کمپرس آب سرد می تواند درمانی مؤثر برای این باشد، و داشتن رژیم غذایی نرم چند روز پس از انجام فرایند درمان ریشه نیز می تواند به پیشگیری از بروز درد کمک کند. اگر برای درد خود نیاز به درمان دارید، از متخصص زنان و زایمان خود مشورت بخواهید.

امیدواریم توانسته باشیم از نگرانی شما در مورد انجام درمان ریشه در طول دوره ای که باردار هستید بکاهیم. اکنون با فراق خاطر بیشتری می توانید برای انجام این درمان به دندانپزشک مراجعه کنید.

2/5 (1 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code