آیا دندان های عقل می توانند باعث بروز سر درد و سرگیجه شوند؟

دندان درد می تواند دردناک باشد و باعث بروز علائم دیگری شود. علائم شایع دندان درد شامل درد طولانی مدت، تورم و درد در اطراف لثه ها یا فک هستند. علاوه بر این علائم شایع، بیماران ممکن است سر درد یا سرگیجه ناشی از دندان های عقل خود را تجربه کنند. سر درد ناشی از دندان عقل می تواند ناشی از التهاب و فشار اطراف فک باشد و همچنین این التهاب می تواند باعث سرگیجه شود. این تنش می تواند گسترش یابد و همچنین باعث درد در گوش یا گردن شود.

اگر شروع به سردردهای مرموز کرده اید و یک نوجوان یا یک جوان هستید، ممکن است دندان عقل شما مقصر باشد. دندان های عقل می توانند باعث سر درد شوند و این مسئله نسبتاً شایعی است که با بیرون آمدن دندان عقل شما رخ می دهد.

آیا شما باید نگران سر دردهای ناشی از دندان های عقل باشید؟ پاسخ هم مثبت است و هم منفی! در زیر به جزئیات خواهیم پرداخت و به شما کمک خواهیم کرد تا دریابید که آیا باید برای ویزیت با دندانپزشک وقت بگیرید یا خیر.

پس از کشیدن دندان های عقل، بیماران ممکن است احساس سرگیجه داشته باشند و این ممکن است به دلیل مصرف داروها، تغییرات فشار خون، یا ناتوانی در خوردن یا نوشیدن قبل از جراحی باشد. اگر بعد از کشیدن دندان عقل احساس سبکی سر یا سرگیجه می کنید، این حالت باید تا زمانی که دندان عقل شما در حال بهبود است فروکش کنند. ما به بیماران توصیه می کنیم در حین بهبودی پس از جراحی به آرامی بایستند و استراحت کافی داشته باشند.

عوارض نکشیدن دندان عقل

دندان های عقل در سنین بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی که می رویند می توانند باعث سر درد شوند.

ابتدا، اجازه دهید در مورد اینکه دندان عقل چیست صحبت کنیم. آنها سومین دسته از دندان های مولر ما هستند و معمولاً در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی می رویند. این خیلی دیرتر از مجموعه دوم دندان های مولر ما است که در حدود ۱۲ تا ۱۳ سالگی می رویند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات شایع در جراحی دندان عقل

هنگامی که دندان های عقل از فک شما بیرون می آیند، آنها به لثه ها، استخوان فک و دندان ها و ساختارهای اطراف صورت شما فشار وارد می کنند. از آنجا که دندان های عقل بسیار بزرگ هستند، در هنگام رویش خود می تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی شوند.

این الزاماً غیر طبیعی نیست. اگر در حال تجربه کردن اندکی درد و ناراحتی، مقداری سردرد هستید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که دندان های عقل شما سالم هستند و داخل دهان شما به درستی در حال رویش هستند. در صورت وجود، می توان آنها را دست نخورده رها کرد، و علائم شما پس از رویش کامل متوقف خواهند شد.

آیا باید نگران دندان های عقل خود باشیم؟ نشانه هایی که ممکن است آنها نهفته باشند

اگر سر دردهای جدی دارید که از بین نمی روند، ممکن است بخواهید مراقب علائم دیگری باشید که ممکن است نشان دهنده “نهفته بودن” دندان های عقل شما باشند. به این معنا که آنها به طور کامل و درست نمی رویند. دندان های عقل ممکن است با زاویه بیرون بیایند، ممکن است به دندان های مولر دیگر فشار وارد کنند، یا ممکن است به سادگی داخل فک گیر کرده باشند.

کشیدن دندان عقل یک فرایند متداول است و معمولاً زمانی انجام می شود که در فک فضای کافی برای رویش صحیح دندان های عقل وجود نداشته باشد. دندان های عقل می توانند زاویه دار بیرون بیایند و باعث تحریک یا بروز مشکلاتی برای سایر دندان های مجاور شوند. هنگامی که دندان عقل در حال بیرون آمدن است، بیماران ممکن است احساس درد کنند، که می تواند نشان دهنده نهفته بودن آنها باشد و نیاز به جراحی دارد. اگر دندان عقل نهفته باشد، می تواند باکتری یا ذرات غذا را به دام بیاندازد و این می تواند عوارضی مانند بیماری لثه، پوسیدگی شدید دندان یا عفونت ایجاد کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کشیدن دندان عقل

اگر دندان های عقل شما نهفته هستند، ممکن است لازم باشد برای حفظ سلامت دهان خود یک یا چند دندان را بکشید. در اینجا چند نشانه وجود دارند که نشان می دهند ممکن است بخواهید برای ارزیابی سلامت دهان و دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کنید:

• درد در قسمت عقب دهان- درد شدید و طولانی مدت در قسمت عقب دهان شما طبیعی نیست و می تواند نشان دهنده این باشد که دندان های عقل شما نهفته و یا عفونی شده اند.
  • سفتی و درد فک- دندان های عقل نهفته یا عفونی می توانند باعث شوند فک شما سفت و دردناک شود. در برخی موارد، برای حرکت دادن فک و باز کردن کامل آن ممکن است مشکل داشته باشید.
  • لثه های متورم و تغییر رنگ داده- تغییر رنگ لثه در نزدیکی دندان های عقل شما نشانه تجمع باکتری است. همانطور که باکتری ها انباشته می شوند، لثه ها متورم می شوند و به جای رنگ صورتی که رنگ معمول آنها است، رنگ تیره یا قرمز به خود می گیرند.
  • بوی بد دهان (هالیتوزیس)- انباشته شدن باکتری داخل دهان شما بعلاوه می تواند باعث بوی بد دهان شود. این امر بویژه در مورد دندان های عقل نهفته شایع است، زیرا تمیز کردن صحیح آنها در حین مسواک زدن تقریباً غیرممکن است.
عوارض نکشیدن دندان عقل

آیا نگران دندان های عقل خود هستید؟ به دندانپزشک مراجعه کنید.

سر دردها می توانند ناشی از دندان های عقل باشند. سایر شرایط مانند TMJ/ TMD (اختلال مفصل فکی- گیجگاهی)، دندان قروچه، و بایت مشکل دار نیز می توانند منجر به بروز سر درد شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چه سنی برای کاشت ایمپلنت های دندانی مناسب است؟

اگر نگران سلامت دهان و دندان های خود هستید یا سردرد های مرموزی را تجربه می کنید، مراجعه به دندانپزشک به شما آرامش خاطر خواهد داد. دندانپزشکان مجرب می توانند وضعیت شما را تشخیص دهند و یک طرح درمانی شخصی به شما پیشنهاد دهند. چه نیاز به کشیدن دندان عقل یا هر مراقبت دندانی دیگری داشته باشید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. با ما تماس بگیرید تا فوراً یک قرار ملاقات تعیین کنید.