لبخند لثه ای یا گامی اسمایل

لبخند لثه ای که دندانپرشک ها آن را تحت عنوان “گامی اسمایل” می شناسند، زمانی اتفاق می افتد که وقتی فرد لبخند می زند حجم زیادی از لثه های بالای دندان ها دیده می شود. بیمارانی که به دندانپزشک مراجعه می کنند و از لبخند لثه ای خود ناراضی هستند، ابراز می دارند که لبخند لثه ای باعث می شود آنها اغلب مواظب خندیدن خود باشند زیرا احساس می کنند لبخند آنها از جذابیتی که باید، برخوردار نیست.

خبر خوب اینکه، لبخند لثه ای قابل درمان است. هر چند نوع درمان به این بستگی دارد که چه عاملی موجب نمایش حجم زیادی از لثه ها شده است، اما به محضی که شناسایی شود، دندانپزشک برای برطرف نمودن آن تصمیم درستی خواهد گرفت.

لبخند لثه ای چیست؟

احتمالاً تعجب می کنید اگر بشنوید که تعریف مشخصی برای لبخند لثه ای وجود ندارد و اساساً بر مبنای برداشت هر شخصی تعریف می شود. احتمالاً وقتی شخصی با لبخند لثه ای می بینید می دانید مشکل او چیست. در حقیقت، مطالعاتی روی این موضوع صورت گرفته اند تا مشخص کنند به نظر مردم منظور از نمایش زیاد لثه چیست.

در اکثر موارد، افراد لبخندی را جذاب می دانند که دو میلی متر یا کمتر از بافت لثه قابل مشاهده باشد. اگر سه میلی متر یا بیشتر از بافت لثه قابل مشاهده باشد، لثه ای بودن لبخند عنوان می شود. جالب اینکه، این شرایط نسبت به مردان، بین زنان شایع تر است. برخی متخصص ها پیش بینی کرده اند که حدود ۱۴% از زنان و ۷% از مردان لبخند لثه ای دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا سلول های بنیادی می توانند جایگزین ایمپلنت های دندانی شوند؟

عواملی ایجاد لبخند لثه ای

تعدادی عوامل هستند که منجر به لثه ای شدن لبخند فرد می شوند، با این حال، شایع ترین آنها عبارتند از:

  • کوتاه بودن دندان ها، زیرا به درستی در نمی آیند و قسمتی از آنها زیر بافت لثه باقی می ماند.
  • کوچک بودن دندان ها در مقایسه با حجم بافت لثه، بواسطه عوامل ژنتیکی یا ساییدگی دندان ها.
  • کوتاهی لب بالا.
  • فعالیت بیش از حد لب بالا، که ارتفاع آن زمانی که صورت در حال استراحت است نرمال است، اما حین لبخند زدن بالا می رود و حجم زیادی از بافت لثه قابل مشاهده می شود.
  • بلند یا بزرگ بودن لثه ها که تحت عنوان هایپرتروفی لثه ها شناخته می شود.
  • رشد بیش از حد فک بالا، که تحت عنوان رشد بیش از حد عمودی ماگزیلا نامیده می شود، و باعث برآمدگی لثه می شود.

ممکن است متوجه شوید که همه علت ها به دندان ها، لب ها، فک ها، یا لثه ها مربوط می شوند، که از جمله عوامل کلیدی هستند که زیبایی لبخند را تعریف می کنند. همه چیز به تناسب و نحوه قرار گیری بستگی دارد و زمانی که یک قطعه از پازل لبخند صحیح نباشد، می تواند همه چیز را تخریب کند. در اکثر موارد، شرایطی که پس یک لبخند لثه ای وجود دارد، ژنتیکی است بنابراین برای پشگیری از آن کاری نمی توان انجام داد.

لبخند لثه ای

درمان لبخند لثه ای

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، اصلاح درست لبخند لثه ای به شناسایی علتی بستگی دارد که موجب بروز آن شده است. گزینه های درمان عبارتند از:

لبخند لثه ای

لبخند لثه ای

 

  • اگر دلیل اصلی لثه ای بودن لبخند، فک ها یا دندان ها باشد، گاهی اوقات می توان تنها به کمک درمان ارتودنسی آن را درمان نمود تا بایت را به جای صحیح آن هدایت کرد تا جایی که لثه ها برجسته به نظر نرسند. برای درمان لبخند لثه ای در ارتودنسی از براکت ها یا اینویزیلاین، یا از براکت ها در کنار لنگر موقت TAD استفاده می شود، ایمپلنت های تیتانیومی کوچکی که داخل استخوان بالای دندان قرار می گیرند تا محل ثابت و غیر قابل جابجایی فراهم آورند که می توان با استفاده از آنها فشار وارد کرد. آنها نوعی هدگیر هستند که داخل دهان قرار می گیرند. شاید به نظر ترسناک باشند، اما نگران نباشید، فرایند بسیار ساده است و همانطور که از نام آن بر می آید، تنها برای مدت کوتاهی، به طور موقت استفاده می شوند.
  • برای برجستگی متوسط تا شدید فک، بهترین اقدام جراحی ارتوگناتیک، یا جراحی فک، در کنار درمان ارتودنسی است. جراح دهان و دندان، فک بالا را اصلاح خواهد کرد به شکلی که اندازه آن اصلاح خواهد شد و قبل از محکم کردن آن با پیچ و پلیت در جای خود، آن را به سمت بالا و ایده آل ترین محل ممکن جابجا خواهد نمود. این جراحی تحت بیهوشی کامل انجام می شود و نیاز است بیمار در بیمارستان بستری شود. ارتودنتیست و جراح فک و صورت با همکاری یکدیگر این درمان را انجام می دهند. پس از انجام جراحی، یک سال دیگر بیمار باید تحت درمان ارتودنسی با براکت ها قرار داشته باشد تا بایت بسته شود. هر چند جراجی فک دوره بهبود طولانی مدتی دارد و نسبت به دیگر گزینه های درمان هزینه بیشتری در بر دارد، اما نتایج قابل توجهی خواهد داشت.
  • اگر بواسطه عوامل ژنتیکی یا ساییده شدن، دندان ها کوتاه به نظر می رسند، ونیرها یا روکش های دندانی می توانند موجب بلندتر به نظر رسیدن دندان ها شوند و نسبت دندان ها به لثه ها را بهبود دهند.
  • اگر حجم زیاد لثه ها مسئله ساز شده است، پریودنتیست (متخصص جراحی لثه) می تواند برای بیمار جراحی لثه را انجام دهد. در این فرایند، جراح بافت اضافی لثه را بر می دارد و آن را مجدداً شکل می دهد تا حجم بیشتری از دندان ها قابل مشاهده باشد و لبخند زیباتری خلق شود.
  • اگر دندان ها به درستی بیرون نیامده باشند، جراحی افزایش طول تاج دندان انجام می شود، که عبارت است از برداشتن بافت لثه و/ یا استخوان به منظور قابل مشاهده شدن حجم بیشتری از دندان ها و قرار دادن بافت لثه در جای درست روی دندان ها.
  • اگر لبخند لثه ای نتیجه کوتاهی یا بیش فعالی لب بالا باشد، جراحی تغییر محل لب ها پس از درمان ارتودنسی می تواند جایگزین خوبی برای جراحی فک باشد.
لبخند لثه ای

لبخند لثه ای

 

  • برای افرادی که بافت لثه حجم زیادی از دندان ها را پوشش داده است، بدون نیاز به قرار گرفتن زیر تیغ جراحی، با استفاده از لیزر می توان بافت اضافی لثه ها را از روی دندان ها برداشت.
لبخند لثه ای

لبخند لثه ای

  • بوتاکس جدیدترین راهکاری است که برای این مشکل استفاده می شود، و ارزان تر از سایر گزینه های درمان لبخند لثه ای است. با این تفاوت که نتایج آن موقت هستند و حدود ۳ تا ۴ ماه دوام دارد و تنها زمانی کمک کننده است که لب ها عامل بروز مشکل باشند. پزشک در لب بوتاکس تزریق می کند، که می تواند ماهیچه ها را از کار بیندازد و مانع بالا رفتن آن حین لبخند زدن شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه می توان با وجود بریس ها نخ دندان کشید؟
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code