مقایسه ایمپلنت های دندانی و بریج ها

بریج دندان با ایمپلنت دندان چه تفاوتی دارند؟ در حالی که آنها کم و بیش یک هدف را دنبال می کنند- یعنی جایگزین دندان های از دست رفته می شوند- آنها این کار را به روش های بسیار متفاوتی انجام می دهند.

تفاوت اصلی این است که ایمپلنت های دندانی در واقع جایگزین ریشه دندان های از دست رفته شما می شوند، در حالی که بریج ها در بالای لثه های شما قرار می گیرند. اما تفاوت ها به همین جا ختم نمی شوند.

در این مقاله نگاهی دقیق تر به بریج های دندان در مقابل ایمپلنت های دندان خواهیم داشت از جمله:

  • هزینه بریج دندان در مقایسه با هزینه ایمپلنت
  • کیفیت ایمپلنت های دندانی در مقایسه با بریج ها
  • بریج بر پایه ایمپلنت دندانی چیست؟
  • سایر جایگزین های ایمپلنت دندان

امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کنند انتخاب کنید که آیا بریج برای شما مناسب است یا ایمپلنت دندان.

بریج در مقایسه با ایمپلنت

هم بریج دندان و هم ایمپلنت های دندانی روش های خوبی برای جایگزینی دندان های از دست رفته تلقی می شوند. اما چند تفاوت مهم وجود دارند که هنگام انتخاب بین این دو باید در نظر گرفته شوند. بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از مهم ترین تفاوت ها و شباهت های ایمپلنت در مقایسه با بریج ها.

ایمپلنت ها و بریج ها چگونه شبیه یکدیگر هستند؟

ما از قبل می دانیم که هم از ایمپلنت ها و هم بریج ها می توانند با موفقیت به عنوان جایگزین برای دندان ها استفاده شوند، اما این دو درمان دندانی چگونه شبیه یکدیگر هستند؟ بیایید نگاهی داشته باشیم به بررسی آنها!

بهتر از دندان مصنوعی هستند

هم بریج ها و هم ایمپلنت های دندانی، نسبت به دندان های مصنوعی گزینه های بهتری هستند. پروتزهای مصنوعی یکی از ارزان ترین و همچنین یکی از کم اثرترین روش های جایگزینی دندان های از دست رفته هستند.

پروتزهای مصنوعی به طور کلی برای جایگزینی قوس کامل دندان های از دست رفته استفاده می شوند، گرچه پروتزهای پارسیل نیز در دسترس هستند. آنها می توانند در جویدن و صحبت کردن کمک کنند، اما اگر به درستی جای نگیرند می توانند بلغزند یا باعث ناراحتی شوند.

همچنین، پروتزهای مصنوعی در شب برداشته می شوند، اما هرم بریج ها و هم ایمپلنت های دندانی داخل دهان باقی می مانند و به لطف ثبات بیشتر آنها، جویدن آسان تر و راحت تر، و دوام آنها بیشتر است.

گران هستند.

یکی از معایب اصلی بریج ها و ایمپلنت ها این است که آنها درمان های گران قیمتی هستند که همه افراد استطاعت پرداخت هزینه های آنها را ندارند. بریج ها به طور متوسط ​​بین ۵۰۰ تا ۲۳۰۰ دلار برای یک دندان جایگزین هزینه دارند و قیمت ایمپلنت ها برای هر ایمپلنت بین ۱۵۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار است.

ماندگاری بالا

مدت زمان ماندگاری هر گزینه جایگزین دندان به این بستگی خواهد داشت که چقدر خوب که از پروتزهای خود و موادی که از آن ساخته شده اند مراقبت می کنید.

بریج ها بیش از ۱۰ سال دوام دارند، تا زمانی که نیاز به تعویض روکش های خود داشته باشید. بخش اصلی ایمپلنت ها که داخل استخوان فک کاشته شده است تا پایان عمر باقی خواهد ماند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خطرات غیر منتظره بیماری لثه

همچنین مشخص شده است که نرخ موفقیت ایمپلنت های دندانی پس از ۱۰ سال ۱۳/۹۶ درصد و نرخ موفقیت بریج ها ۳/۹۴ درصد بوده است- که هر دوی آنها نسبتاً خوب هستند.

مراقبت های بعد از بریج و ایمپلنت های دندانی چه تفاوت هایی دارند؟

به طور کلی، می توانید انتظار یک تجربه بهبودی خوب را با هر دو داشته باشید. با یک بریج، شما فقط به اندازه ضعیف ترین حلقه خود خوب هستید، بنابراین مدیریت سلامت اطراف هر دندانی که بریج را نگه می دارد برای سلامت عمومی و طول عمر بریج ضروری است. همانطور که برای ایمپلنت های دندانی، این امکان وجود دارد که پری ایمپلنتایتیس، که بیماری لثه همراه با ایمپلنت است، بروز پیدا کند، شبیه بیماری که دندان طبیعی با بیماری لثه تجربه می کند.

پری ایمپلنتایتیس دلیلی برای شکست ایمپلنت است. اطمینان از استفاده از واتر پیک یا واتر فلاسر و همچنین استفاده از نخ دندان سنتی و تکنیک های خوب مسواک زدن برای سلامت کلی بریج و ایمپلنت ضروری است.

ایمپلنت ها یک عمر دوام دارند زیرا از طریق فرآیندی به نام اسئواینتگریشن (osseointegration) به بخشی دائمی از فک شما تبدیل می شوند، که در آن ایمپلنت دندانی با استخوان طبیعی شما جوش می خورد. روکش ایمپلنت شما، یا بخشی از دندان که واقعاً مشاهده می شود، به احتمال زیاد هر ۱۰ تا ۱۵ سال یا بیشتر نیاز به تعویض دارد.

مزایای آنها برای سلامت دهان

چه بریج و چه ایمپلنت، جایگزین قرار دادن برای دندان های از دست رفته برای سلامت عمومی دهان و دندان های شما ضروری است. به این دلیل است که:

  • غذا خوردن: جویدن و خوردن با دندان های ثابت بسیار آسان تر است، و به شما این امکان را می دهد که به خوردن غذاهای سالم و مغذی ادامه دهید. جایگزین قرار دادن برای دندان ها همچنین می تواند به جلوگیری از اختلال TMJ کمک کند.
  • ثبات دندان های دیگر: دندان های شما به یکدیگر متکی هستند تا به خودشان کمک کنند تا در جای خود باقی بمانند. هنگامی که یک شکاف در دندان های شما وجود دارد، دندان های دیگر ممکن است به سمت آن شکاف حرکت کنند.
  • ماهیچه های صورت: حتی از دست دادن یکی از دندان های عقب نیز می تواند باعث فرو رفتگی دهان به سمت داخل شود و باعث شود شما مسن تر به نظر برسید.
  • تحلیل استخوان: هم بریج ها و هم ایمپلنت های دندانی (گرچه بریج ها به میزان کمتری) می توانند به قوی نگه داشتن استخوان فک شما کمک کنند.
مقایسه ایمپلنت های دندانی و بریج ها

مقایسه ایمپلنت های دندانی و بریج ها

تفاوت بین ایمپلنت دندان و بریج دندان چیست؟

اکنون که می دانید بریج ها و ایمپلنت ها چه شباهتی به یکدیگر دارند، بیایید نگاهی داشته باشیم به تفاوت های آنها، تا بتوانید دریابید کدامیک بهترین گزینه جایگزینی دندان برای شما است.

ایمپلنت های دندانی در مقایسه با بریج: از نظر کیفیت

به طور کلی، ایمپلنت های دندانی نسبت به بریج های دندان گزینه های بهتری تلقی می شوند. برای اینکه واقعاً درک کنید چرا، بیایید نگاهی گذرا به آناتومی هر یک از آنها بیندازیم.

ایمپلنت استاندارد دندان معمولاً دارای چهار بخش اصلی است:

  • ایمپلنت: پیچی که داخل استخوان فک شما جای می گیرد و به عنوان ریشه دندان عمل می کند.
  • اباتمنت: این قطعه به نگه داشتن روکش در جای خود کمک می کند.
  • پیچ اباتمنت: اباتمنت و روکش را در کنار یکدیگر نگه می دارد.
  • روکش ایمپلنت: قسمتی از دندان که افراد می توانند آن را مشاهده کنند.

هنگامی که یک دندان را از دست می دهید، استخوان فک شما بدون وجود ریشه درون آن ممکن است تحلیل برود تا ثابت بماند، اما کاشت ایمپلنت می تواند به کاهش یا جلوگیری از این روند کمک کند و به شما کمک کند شکل طبیعی استخوان فک خود را حفظ کنید.

بریج های دندانی جایگزین ریشه دندان از دست رفته نمی شوند، اما فاصله بین دو دندان را پر می کنند. آنها می توانند به شما کمک کنند تا غذا بجوید و بخورید و به صورت عادی صحبت کنید و از تحلیل رفتن استخوان گونه به سمت داخل جلوگیری کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آناتومی و بیماری های زبان

بریج های ثابت نیاز دارند که دندان های دو طرف فضای خالی که قرار است با دندان مصنوعی پر شود به سمت پایین تراشیده شوند تا آماده شوند و یک روکش روی آنها چسبانده شود. بریج ها شبیه دندان های طبیعی به نظر می رسند و قابل جدا شدن نیستند، که خوب است.

با این حال، آنها جایگزین ریشه های دندان نمی شوند، و نیاز به تراشیدن دو دندان سالم دارند، به همین دلیل است که آنها به اندازه ایمپلنت ها گزینه با کیفیت تلقی نمی شوند.

ایمپلنت های دندانی در مقایسه با بریج: از نظر هزینه

بریج ها جایگزین ارزان تری برای ایمپلنت های دندانی هستند. هزینه متوسط ​​برای بریج ثابت بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار و برای بریج ثابت ۲۳۰۰ دلار است.

یک ایمپلنت دندان بسته به مواد مورد استفاده، نوعی که شما نیاز دارید و جایی که برای درمان مراجعه می کنید، می تواند از ۱۵۰۰ تا ۶۰۰۰ دلار هزینه داشته باشد.

در برخی موارد ممکن است خوش شانس باشید و متوجه شوید که هزینه یک ایمپلنت دندانی می تواند کمتر از یک بریج باشد.

ایمپلنت های دندانی در مقایسه با بریج: از نظر طول عمر

هم بریج ها و هم ایمپلنت های دندانی برای مدت زمان طولانی، و مطمئناً مدتی طولانی تر از پروتزها یا سایر گزینه های جایگزین دندان ساخته می شوند.

بریج ها معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ سال (یا بیشتر با مراقبت مناسب) دوام می آورند، که در آن مرحله روکش های شما به تعویض نیاز خواهند داشت.

ایمپلنت واقعی دندان- بخشی که در استخوان فک شما قرار داده می شود- برای تمام عمر ساخته شده است. با این حال، احتمالاً روکش ها، درست مانند یک بریج، بین ۱۰ تا ۱۵ سال به تعویض نیاز خواهند داشت.

مزایا و معایب بریج در مقابل ایمپلنت

برای مشاهده خلاصه ای از مزایا و معایب بریج ها و ایمپلنت های دندانی نگاهی داشته  باشید به جدول زیر:

ایمپلنت بریج
مزایا معایب مزایا معایب
·     ماندگاری: ایمپلنت ها تا پایان عمر دوام می آورند (روکش ها ۵ تا ۱۰ سال دوام می آورند).

·     راحتی: عملکرد و احساسی مانند دندان های طبیعی دارند.

·     ظاهر طبیعی: دقیقاً مانند دندان های طبیعی به نظر می رسند.

·     حفظ استخوان: جایگزین ریشه دندان می شود تا استخوان فک را محکم نگهدارد

·   شامل جراحی می شود.

·   پر هزینه است.

·      ماندگاری: روکش ها ۵ تا ۱۰ سال دوام دارند.

·      راحتی: عملکرد و احساسی مانند دندان های طبیعی دارند.

·      ظاهر طبیعی: دقیقاً مانند دندان های طبیعی به نظر می رسند.

 

·      به تراشیدن مینای سالم دندان های مجاور نیاز دارد.

·      پر هزینه است.

·      جایگزین ریشه دندان نمی شود.

بریج بر پایه ایمپلنت دندانی دندان

بریج بر پایه ایمپلنت دندانی، که به آن بریج تحت حمایت ایمپلنت نیز گفته می شود، ترکیبی بین بریج و ایمپلنت است. این گزینه، یک بریج جایگزین دو یا چند دندان است که توسط ایمپلنت های دندانی محکم می شود.

اگر بریج دریافت می کنید، این بهترین نوع است، زیرا هنوز از برخی مزایای ایمپلنت دندان برخوردار می شوید.

هزینه بریج بر پایه ایمپلنت دندانی

هزینه بریج های بر پایه ایمپلنت از حدود ۵۰۰۰ دلار آغاز می شود. قیمت آنها به دلیل استفاده از ایمپلنت ها بسیار بالا است، همانطور که قبلاً متوجه شدیم می توانند ۱۵۰۰ دلار برای یک ایمپلنت ارزان، هزینه داشته باشند.

برای دریافت یک بریج، احتمالاً دو ایمپلنت دریافت خواهید کرد، بعلاوه هزینه روکش ها.

مقایسه ایمپلنت های دندانی و بریج ها

مقایسه ایمپلنت های دندانی و بریج ها

ایمپلنت های دندان در مقایسه با بریج: ملاحظات دیگر

وقتی صحبت از گزینه های جایگزین دندان از دست رفته به میان می آید، ایمپلنت های دندانی بهترین گزینه برای سلامت دهان و دندان های شما هستند. اگر ایمپلنت ها خیلی گران هستند و باید جایگزین های ایمپلنت های دندانی را در نظر بگیرید، ممکن است دندانپزشک شما یک بریج دندانی را توصیه کند.

آیا سن در توصیه بریج یا ایمپلنت نقش دارد؟

ایمپلنت ها به مرور زمان استخوان اطراف خود را از دست می دهند و ممکن است رزوه های آنها آشکاری شوند، به همین دلیل جایگزینی و ترمیم ایمپلنت های دندان های قدامی یا جلویی مشکل است. اگر بیمار، کم سن تر باشد، مثلاً یک بیمار کمتر از ۳۵ سال، و دندان های جلو را از دست داده باشد، ممکن است ترمیم با بریج ثابت را توصیه کنیم. با این حال، این هنوز به آناتومی بیمار، خط لبخند و ترجیح بیمار بستگی دارد.

اگر بریج جزء گزینه ها نیست، ارزان ترین جایگزین برای ایمپلنت های دندانی، پروتز است. پروتزهای مصنوعی می توانند اینطور به نظر برسند که همه دندان های خود را دارید و می توانند به جویدن و صحبت کردن به طور معمول کمک کنند.

آنها همچنین می توانند به جلوگیری از فرو رفتگی عضلات صورت به سمت داخل کمک کنند. با این حال، آنها می توانند ناراحت کننده و ناپایدار باشند که باعث می شود آنها ایده آل نباشند.

اگر می توانید هزینه بیشتری بپردازید و باید برای همه دندان های خود جایگزین قرار دهید، ممکن است بخواهید پروتزهای تحت حمایت ایمپلنت ها را در نظر بگیرید.

آنها پروتزهایی هستند که معمولاً برای قرار گرفتن در هر دو قوس دندانی به چهار ایمپلنت نیاز دارند و پروتزها توسط ایمپلنت ها پشتیبانی می شوند. این پروتزها متحرک نیستند (به جز توسط دندانپزشک) که باعث می شود بسیار پایدارتر از پروتزهای استاندارد باشند.

نتیجه گیری

اکثر دندانپزشکان (اگر نه همه آنها) موافق هستند که ایمپلنت های دندانی، از نظر زیبایی، راحتی، عملکرد و فواید برای سلامت دهان، بهترین گزینه برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. با این حال، ایمپلنت ها بسیار گران نیز هستند و برای بسیاری از بیماران هزینه زیادی دارند.

در این صورت، بریج های دندانی نیز گزینه خوبی هستند و حتی ممکن است بتوانید ترکیبی از بریج و ایمپلنت های دندانی، به نام بریج بر پایه ایمپلنت دندانی یا بریج متکی به ایمپلنت را دریافت کنید.

با پیشرفت فناوری پزشکی، گزینه های بیشتر و بهتری در دسترس شما خواهند بود و بهترین راه برای اطلاع از گزینه های خود صحبت با دندانپزشک است. آنها می توانند به شما کمک کنند تا بهترین راه برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود را پیدا کنید.

پرسش های متداول

آیا باید بریج دندان دریافت کنم یا ایمپلنت؟

در حالت ایده آل، شما باید یک ایمپلنت برای جایگزینی دندان های از دست رفته خود استفاده کنید. با این حال، اگر به دلیل گران بودن یا نداشتن توده استخوانی کافی نمی توانید کاشت ایمپلنت دندانی انجام دهید، بریج گزینه خوبی است.

ایمپلنت ها برای سلامت دهان و دندان های شما بهتر هستند زیرا پایدارتر هستند و در استخوان فک شما قرار می گیرند، و در آنجا به بخشی از فک شما تبدیل می شوند. به این معنی که آنها بسیاری از عملکردهای مشابه ریشه دندان طبیعی را انجام می دهند- اساساً، با کمک به حفظ ساختار و تراکم استخوان فک شما.

بریج ها ریشه ندارند (مگر اینکه بریج با کاشت ایمپلنت دریافت کنید)، اما همچنان می توانند به شما کمک کنند تا به طور طبیعی بجوید و صحبت کنید و از فرو رفتگی عضلات صورت به سمت داخل جلوگیری کنید.

بهترین جایگزین ایمپلنت دندان چیست؟

بهترین جایگزین ایمپلنت دندانی به احتمال زیاد یک بریج بر پایه ایمپلنت است. اگر به جایگزینی کل قوس دندانی نیاز دارید، پروتزهای بر پایه ایمپلنت می توانند برای شما اثربخش باشند.

یک بریج بر پایه ایمپلنت معمولاً به دو ایمپلنت برای تکیه گاه شدن برای بریج نیاز دارد و پروتزهای بر پایه ایمپلنت معمولاً با چهار ایمپلنت ثابت می شوند.

بریج بر پایه ایمپلنت دندانی چیست؟

بریج های بر پایه ایمپلنت های دندانی که بریج های تحت حمایت ایمپلنت نیز نامیده می شوند، دو یا چند روکش هستند که توسط دو ایمپلنت مهار می شوند. اگر به جایگزینی دندان های متعدد نیاز دارید و نمی توانید ایمپلنت بخرید، این گزینه خوبی است.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code