پوسیدگی زیر روکش دندان

برطرف کردن پوسیدگی زیر روکش دندان ضروری است زیرا می تواند منجر به بروز نگرانی های جدی برای سلامتی شود. لکه های قهوه ای و خاکستری رنگ روی مواد دندان در اطراف روکش ظاهر می شوند، جایی که باید سفید مرواریدی باشند. این لکه ها نشان دهنده پوسیدگی دندان هستند که می تواند عامل آسیب به عصب دندان باشد. پوسیدگی زیر روکش ها با انباشه شدن یک لایه پلاک زرد رنگ چسبناک آغاز می شود. پلاک حاوی باکتری هایی است که به دندان ها حمله می کنند و با بزاق ترکیب می شوند تا معدنی شوند و به شکل تارتار سفت، زرد یا قهوه ای رنگ درآیند. رسوبات تارتار به دندان ها می چسبند، لکه ها را به دام می اندازند و انباشته می شوند. اگر مشکل ادامه پیدا کند، می تواند به اعصاب آسیب وارد کند، و باعث شود انجام درمان های ریشه و سایر فرایندهای پیچیده ضروری شود. فرآیند ترمیم حفره زیر روکش به منظور برداشتن روکش قدیمی، زدودن پوسیدگی و تعویض روکش دندان است.

علت پوسیدگی زیر روکش چیست؟

پس از صرف غذا، ذرات غذای باقی مانده روی دندان ها و نواحی اطراف آن به جشنی برای باکتری های مضر تبدیل می شوند. پس چه چیزی باعث پوسیدگی دندان زیر روکش می شود؟ این باکتری ها درون پلاکی که داخل دهان وجود دارد زندگی می کنند. میکروب های باکتری خود را از طریق قند حفظ می کنند. در نتیجه، آنها از ذرات غذای باقی مانده تغذیه می کنند. باکتری ها اسید تولید می کنند و به مینای دندان حمله می کنند و به آن آسیب وارد می کنند. این اسید حفره هایی روی دندان ایجاد می کند که تحت عنوان پوسیدگی دندان شناخته می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بلیچینگ داخلی دندان یا سفید کردن دندان چیست؟

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم پلاک را از بین می برد. معاینات دندانپزشکی و پاکسازی های دندانی نیز به زدودن پلاک کمک می کند. مهم تر از همه اینکه، قبل از بدتر شدن پوسیدگی دندانپزشکان می توانند متوجه علائم آن شوند. نادیده گرفتن این نکات بهداشتی دهان و دندان منجر به گیر کردن پلاک زیر روکش ها و داخل ترک های دندان می شود. در نتیجه، پلاک باعث پوسیدگی زیر روکش ها می شود.

پوسیدگی زیر روکش دندان

پوسیدگی زیر روکش دندان

اگر دندان زیر روکش پوسیده شود چه اتفاقی می افتد؟

روکش ها پوشش هایی هستند که روی دندان ها چسبانده می شوند تا در صورت بروز مشکل، آنها را بهبود بخشند. این مشکلات عبارتند از ترک ها و حفره های دندانی که آنقدر بزرگ هستند که با پر کردن اصلاح نمی شوند. وقتی پوسیدگی دندان اتفاق می افتد، روی دندان طبیعی در اطراف لبه های روکش رخ می دهد و به سرعت زیر روکش گسترش می یابد. در نتیجه، نیاز خواهد بود روکش قدیمی همراه با پوسیدگی برداشته شود.

پس از آن، دندانپزشک باید یک روکش جدید بسازد و روی دندان قرار دهد. گاهی اوقات پوسیدگی به طور کامل باعث خوردگی دندان طبیعی و تخریب اعصاب می شود. در این موارد، اگر دندانپزشک هنوز بتواند دندان را نجات دهد، قبل از تعویض روکش، باید درمان ریشه انجام دهد.

وقتی دندانی قبلاً روکش دریافت کرده است، لبه های روکش جدید باید عمیق تر باشد. علت نیاز به این عمق اضافی، فضای باقی مانده از جایی است که دندانپزشک پوسیدگی را برداشته است. ترمیم پوسیدگی دندان زیر روکش فرآیند دشواری است و ممکن است نیاز باشد یک متخصص آن را انجام دهد.

پوسیدگی زیر روکش دندان

پوسیدگی زیر روکش دندان

نحوه تشخیص علائم حفره زیر روکش

گاهی اوقات اندازه ناحیه ای که تحت تأثیر پوسیدگی زیر روکش قرار گرفته است، نسبتاً کوچک است. با این حال، پوسیدگی زیر یک روکش همیشه ناخوشایند است و می تواند باعث بروز آسیب شدید شود. ممکن است لکه های قهوه ای و خاکستری رنگی وجود داشته باشند که فرد بتواند آنها را مشاهده کند. اما برخی از علائم پوسیدگی کمتر مشخص هستند. دندانپزشکان می توانند با گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس پوسیدگی های زیر روکش ها را شناسایی کنند. حتی در این صورت نیز، ممکن است نظر دوم از طریق معاینات عمیق تری نیاز باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا مکیدن پستانک برای دندان کودک مضر است؟

دیگر علائم حفره دندان زیر روکش که باید به دنبال آن باشید عبارتند از درد یا حساسیت دندان زیر روکش، التهاب لثه و خونریزی حین انجام کارهای روتین بهداشتی دهان و دندان. رعایت مراجعات منظم به دندانپزشک و مراجعه به محض مشکوک شدن به هر گونه علائم پوسیدگی زیر روکش ها، در سلامت دهان و دندان فرد تفاوت ایجاد می کند.

چگونه می توان از بروز درد دندان زیر روکش پیشگیری کرد؟

درد روکش دندان به دلیل پلاک ایجاد می شود، که می تواند با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از بین برود. برای پرهیز از آسیب و درد ناشی از باکتری های موجود در پلاک زیر روکش، باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد. این شامل دو مرتبه مسواک زدن در روز، نخ دندان کشیدن روزانه و مراجعه منظم به دندانپزشک است. یک راه نهایی حفظ انسجام روکش دندان، پرهیز از جویدن غذاهای سفت یا ترد، بویژه یخ است. با معاینات منظم دندانپزشکی، پوسیدگی را قبل از شروع آن متوقف کنید.

پوسیدگی زیر روکش دندان

پوسیدگی زیر روکش دندان

چگونه می توان متوجه شد روکش دندان عفونی شده است؟

درد روکش دندان، تورم لثه، حساسیت دندان و تب، همگی می توانند نشانه های یک روکش دندان عفونی باشند.

چرا روکش دندان من بوی بد می دهد؟

دندانپزشکان از چسب دندانپزشکی برای چسباندن روکش ها در جای خود استفاده می کنند. به مرور زمان، چسب فرسوده می شود و فضایی برای ورود موادی مانند باکتری ها و مواد غذایی ایجاد می شود. این باکتری می توانند منجر به بروز بوی بد شوند. در صورتی که روکش به هر دلیلی شل شود، فضایی برای رشد باکتری ها نیز بوجود می آید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انتخاب رنگ کامپوزیت و ونیر برای دندان های شما

چگونه باید زیر روکش را تمیز کرد؟

تکنیک خوب نخ دندان کشیدن مانع بروز مشکل توسط پلاک ها می شود. نخ دندان باید کشیده شود و در فضای بین روکش و خط لثه حرکت داده شود. مسواک زدن منظم به تمیز کردن اطراف روکش نیز کمک می کند.

چگونه دندانپزشک روکش را بر می دارد؟

برداشتن روکش های موقت یک فرایند استاندارد است. دندانپزشک به آرامی روکش موقت را بر می دارد. این عمل باعث شکستگی چسب دندانی می شود که روکش را روی دندان نگه می دارد. دندانپزشکان ممکن است از روش های جایگزین برای دیگر روکش های دائمی تر استفاده کنند. اولین روش، ایجاد یک حفره در روکش و استفاده از آن برای برداشتن روکش از روی دندان است. روش دوم، برش روکش با یک ابزار چرخشی با سرعت بالا است که در این صورت روکش مجدداً قابل استفاده نیست.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code