کجی و نامرتبی و شلوغی دندان ها

به دلایل مختلفی ممکن است دندان های برخی افراد به شکلی کج، روی هم رفته، یا چرخیده رشد کنند. دهان این افراد نسبت به تعداد و اندازه دندان های آنها کوچکتر است، در نتیجه دندان های آنها نمی توانند به صورت صاف به درستی کنار یکدیگر رشد کنند و به صورت کج و در حالی رشد می کنند که روی یکدیگر همپوشانی دارند. در برخی موارد دیگر، فک های بالا و پایین فرد با یکدیگر متناسب و هم اندازه نیستند یا بد شکل هستند، که اگر فک بالا خیلی رو به جلو آمده باشد منجر به بروز اوربایت، و اگر فک پایین خیلی رو به جلو آمده باشد منجر به بروز آندر بایت می شود، که باعث می شود دندان ها و فک پایین جلوتر از دندان های فک بالا قرار بگیرند.

علل کج و فشرده شدن دندان ها و مشکلات بایت

اغلب دندان های کج، اوربایت، و آندربایت ویژگی هایی هستند که فرد آنها را به ارث می برد، درست مانند رنگ چشم ها و اندازه دست ها. دیگر علل ناصاف بودن بایت عبارتنداز: از دست رفتن زود هنگام دندان های شیری یا دندان های دائمی؛ نا مناسب بودن ترمیم های دندانی (مثلاً، پر شدگی دندان یا روکش  ها)؛ ژینژیویت (بیماری لثه)؛ فشار زیاد روی دندان ها و لثه ها در نتیجه عدم عملکرد درست زبان و دندان ها؛ کج شدن فک پس از یک حادثه؛ تومورهای دهان و فک؛ یا عادات بد دهانی در کودکان، مانند مکیدن انگشت، فشردن زبان پشت دندان ها، استفاده از پستانک بعد از ۳ سالگی، یا استفاده طولانی مدت از شیشه شیر.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مال اکلوژن یا مشکلات بایت

اگر کودک از دهان تنفس می کند، زبان نمی تواند در وضعیت درست قرار بگیرد و دهان باز خواهد ماند. این باعث می شود رشد رو به جلوی ماهیچه های فک و صورت محدود شود، در نتیجه با رو به عقب و پایین آمدن فک، عرض قوس دندانی کاهش یابد و صورت کوچکتر شود.

فشار ناشی از لب ها و گونه ها تأثیر زیادی روی نحوه قرار گیری دندان ها و فک ها دارد. ضعف ماهیچه ها یا کنترل نادرست ماهیچه های لب ها و گونه ها باعث می شود فرد نتواند لب ها را به درستی روی یکدیگر قرار دهد، در نتیجه این ماهیچه ها حین بلع فعالیت زیادی خواهند داشت، در حالی که حین بلع لب پایین باید بدون حرکت باشد. این مشکل موجب جابجایی دندان های فک پایین و محدود شدن رشد فک پایین خواهد شد.

فشردگی دندان ها مشکلی است که در تمام سنین می تواند آزار دهنده باشد اما یکی از مسائلی است که عمدتاً در بزرگسالی بروز پیدا می کند، شاید به این علت که عموماً با افزایش سن تشدید می شود. الیاف (فیبر) پریودنتال لیگامان بافتی است که بین استخوان فک و دندان ها قرار می گیرد. با افزایش سن و تغییرات هورمونی، این فیبرها منقبض می شوند و فشاری وارد می کنند که دندان ها را به سمت وسط دهان می کشد، که منجر به کج شدن و فشردگی آنها خواهد شد.

کجی دندان ها موجب بروز چه مشکلاتی می شود؟

دندان های کج و بایت ناصاف می توانند:

  • در جویدن درست اختلال ایجاد نمایند.
  • باعث شوند تمیز نگه داشتن دندان ها چالش بر انگیز و دشوار باشد، در نتیجه خطر پوسیدگی دندان ها، ایجاد حفره، و ژینژیویت را افزایش می دهند.
  • موجب وارد آمدن فشار روی دندان ها، فک ها، و ماهیچه ها شوند، و خطر شکسته شدن دندان ها را افزایش می دهند.
  • باعث شوند فرد از ظاهر خود ناراضی باشد، در نتیجه موجب کاهش اعتماد به نفس فرد شوند.
کجی و نامرتبی و شلوغی دندان ها

کجی و نامرتبی و شلوغی دندان ها

چه زمانی کج بودن دندان نیاز به درمان دارد؟

هر چند هر فردی خود می تواند کج بودن دندان هایش را در آینه ببیند، اما دندانپزشک می تواند به شما هشدار دهد که مشکل شما به درمان نیاز دارد یا خیر. دندانپزشک به دنبال یکی از این نشانه ها خواهد بود:

  • قرار گیری غیر عادی دندان ها روی یکدیگر
  • ظاهر غیر عادی چهره
  • دشواری یا بروز ناراحتی حین جویدن یا گاز زدن
  • مشکلات گفتاری، شامل نوک زبانی حرف زدن
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سندرم سوزش دهان

معمولاً دندانپزشک شما را به یک ارتودنتیست ارجاع خواهد داد- دندانپزشکی که در زمینه تشخیص و درمان دندان های کج و فک ناصاف تخصص دارد.

کجی و نامرتبی و شلوغی دندان ها

کجی و نامرتبی و شلوغی دندان ها

ارتودنتیست چه تست هایی انجام خواهد داد؟

احتمالاً ارتودنتیست تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس، تصاویر چهره، و قالب دندان ها را تهیه خواهد کرد تا مشخص نماید آیا به درمان نیاز دارید و درمان مورد نیاز کدام خواهد بود. تصاویر رادیوگرافی می توانند اطلاعات مورد نیاز مربوط به وضعیت دندان ها و ریشه های آنها را ارائه دهند و نشان دهند آیا هنوز دندانی هست که از لثه بیرون نیامده باشد. تصاویر سفالومتریک یا پانورامیک خاص با اشعه ایکس روابط بین دندان ها و فک ها، و فک ها با سر را نشان می دهند. علاوه بر این ممکن است ارتودنتیست به طور منظم از شما بخواهد از چهره خود عکس طبی بگیرید تا این روابط را مورد بررسی قرار دهد. آخر اینکه، ممکن است از دندان های شما قالب تهیه نماید. این کار با قرار گرفتن دندان ها روی مواد نرمی انجام می شود که بعداً برای ساخت قالب دندان ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

کجی و نامرتبی و شلوغی دندان ها

کجی و نامرتبی و شلوغی دندان ها

دندان های کج و ناصاف چگونه درمان می شوند؟

پس از انجام معاینات و بررسی های لازم و تشخیص درست، ارتودنتیست می تواند برای انتخاب بهترین درمان برای مشکل دندان ها و بایت بیمار تصمیم بگیرد. برای قرار گرفتن تحت درمان ارتودنسی هرگز دیر نیست. ابزارهای این درمان آنقدر متنوع هستند که می توانند سلایق همه افراد را پوشش دهند. از براکت های سنتی فلزی گرفته تا الاینرهای شفاف. تنها تفاوت آنها در میزان راحتی فرد است. مثلاً با استفاده از اینویزیلاین ها فرد به راحتی می تواند برای خوردن غذا، کشیدن نخ دندان، و مسواک زدن آنها را از دهان خارج کند. برای برخی افراد، یک ریتینر متحرک (برای تثبیت وضعیت جدید دندان ها) تنها چیزی است که برای اصلاح مشکل نیاز خواهد بود. در برخی موارد بسیار نادر، اگر فشردگی دندان ها مشکل اصلی باشد، کشیدن یک یا چند دندان امری ضروری خواهد بود. برای اکثر افراد، استفاده از براکت ها برای رفع مشکل ضروری است. در موارد حاد و نادر، مانند اور بایت یا آندر بایت حاد، جراحی می تواند ضروری باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لبخند خود را دوباره خلق کنید
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code