کشیدن دندان طی درمان ارتودنسی

 

چرا ممکن است کشیدن دندان قبل از آغاز درمان ارتودنسی ضروری باشد؟

صاف و یکدست شدن دندان ها یکی از اهداف درمان ارتودنسی است که معمولاً برای اکثر بیماران با کمک براکت ها و ریتینرها حاصل می شود.  با این حال، در برخی موارد ممکن است کشیدن دندان نیز ضروری باشد. دندانپزشک می تواند با ذکر دلیل برای شما توضیح دهد چرا و چند دندان باید کشیده شوند تا درمان ارتودنسی موفقیت آمیز باشد. پاسخ این پرسش برای هر بیمار متفاوت است. با ورود به دنیای ارتودنسی می توانید متوجه شوید چرا کشیدن دندان برای موارد خاصی ضروری است.

مهم ترین هدف براکت های ارتودنسی

ممکن است این پرسش برای شما پیش بیاید که آیا فرزند شما نیز کشیدن دندان نیاز دارد یا خیر؟ این پرسش کاملاً قابل درک است مخصوصاً اگر فرزند شما تقریباً کم سن و سال است. افتادن دندان های شیری هیچ نگرانی بوجود نخواهد آورد. اما کشیدن دندان دائمی که به تازگی بیرون آمده، باعث تعجب والدین خواهد شد.

قبل از آنکه به ارتباط بین کشیدن دندان و براکت های ارتودنسی بپردازیم، بهتر است ابتدا به مهم ترین اهداف ابزارهای دندانپزشکی بپردازیم. بریس ها برای این اهداف استفاده می شوند:

  • بهبود لبخند
  • مبارزه با مشکلات گفتاری
  • ارتقاء وضعیت بهداشت دهان و دندان ها
  • افزایش اعتماد به نفس

ارتودنسی هنر صاف و یکدست کردن دندان ها و فک ها است. در صورتی که ارتودنتیست متوجه شود که دندان ها همانطور که در جای خود هستند قابل دستکاری شدن نیستند، ممکن است کشیدن آنها ضروری باشد.

ایجاد فضا در صورت نیاز

آیا در افراد بزرگسال هم نیاز است قبل از دریافت براکت ها یک یا چند دندان کشیده شوند؟ اگر در افراد بزرگسال برای قرار گرفتن دندان ها مشکل جا وجود داشته باشد، پاسخ مثبت است. در این زمان، کام (سقف دهان) فرد بزرگسال در جای خود تثبیت شده است و رشد آن به پایان رسیده است. تنها راه برای ایجاد فضا، کشیدن دندان است. جراحی فک می تواند جایگزین آن باشد، که معمولاً تصور می شود در مقایسه با کشیدن ساده دندان، بسیار تهاجمی است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا دندان های عقل روی درمان ارتودنسی تأثیر دارند؟

در مقایسه، کودکان و نوجوانان هنوز در حال رشد هستند و کام (سقف دهان) آنها قابل انعطاف است. ارتودنتیست می تواند روی کام ابزار مخصوصی به نام “وسیع کننده کام” قرار دهد. با تنظیمات سیستمیک ابزار، وسیع کننده (اکسپندر expander) قادر است عرض کام را افزایش دهد تا جای کافی برای قرار گرفتن صحیح همه دندان ها کنار یکدیگر، روی قوس دندانی فراهم شود. با این حال، باز هم ممکن است کشیدن دندان ضروری باشد، اما افزایش عرض کام کمک می کند فک کودک گسترده تر شود تا همه دندان های دائم روی قوس دندانی جای بگیرند. به همین دلیل همواره توصیه می شود اگر کودک شما مشکلات ارتودنتیک دارد، قبل از پایان رشد استخوان های او برای درمان اقدام کنید تا در صورت امکان اقدامات اولیه (افزایش عرض کام) صورت بگیرند تا جای کافی برای رشد همه دندان های دائم ایجاد شود و پس از رشد همه دندان های دائم، درمان ارتودنسی با کمک براکت ها آغاز شود، در نتیجه نیازی به کشیدن دندان نخواهد بود.

کشیدن دندان طی درمان ارتودنسی

کشیدن دندان طی درمان ارتودنسی

چه زمانی دندان ها فشرده و نامرتب می شوند؟

دلیل دیگری که ممکن است کشیدن دندان را ضروری کند، فشردگی و نامرتب بودن دندان هایی است که روی یکدیگر همپوشانی دارند. ممکن است حتی پس از استفاده طولانی مدت از وسیع کننده و بزرگ شدن کام و قوس دندانی، دندان های دائمی که رشد می کنند آنقدر بزرگ باشند که روی قوس دندانی جای کافی نداشته باشند. در واقع سرعت رشد استخوان فک کمتر از سرعت رشد دندان ها است. در این موارد، فشردگی دندان ها اتفاق می افتد. دندان ها در جای خود می چرخند یا برای بیرون آمدن به جلو یا پشت دندان های مجاور خود جابجا می شوند. کشیدن دندان از یک منطقه استراتژیک می تواند به کاهش مشکل کمک کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رژیم غذایی مناسب برای زیبایی و سلامت دندان و لثه

قبل از دریافت براکت ها چه تعدادی از دندان ها باید کشیده شوند؟ این عدد به شدت فشردگی دندان ها بستگی دارد. مشکل برخی افراد برای کشیدن یک دندان و برخی دیگر با کشیدن دو یا سه دندان برطرف می شود.

کشیدن دندان طی درمان ارتودنسی

کشیدن دندان طی درمان ارتودنسی

مشکلات ناشی از نهفته بودن دندان ها

در صورتی که نهفتگی دندان ها بخشی از سناریو باشد، کشیدن دندان می تواند یک احتمال باشد. دندان های نهفته درون لثه باقی می مانند و در محل طبیعی خود بیرون نمی آیند. ممکن است حتی متوجه نهفته بودن آنها نشوید. اما قبل از آنکه دندانپزشک آن را تشخیص دهد ممکن است شاهد علائم و نشانه هایی مانند تورم و سر درد باشید. ارتودنتیست با گرفتن تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس متوجه وضعیت قرار گیری دندان نهفته خواهد شد. دندان های نهفته می توانند در هر زاویه ای قرار بگیرند، مثلاً ممکن است به صورت افقی داخل استخوان فک نهفته باشند. اگر دندان زاویه ای نسبتاً طبیعی داشته باشد، ارتودنتیست می تواند با کمک براکت و چین (chain زنجیر) آن را به جای درست خود هدایت کند. با این حال، اگر دندان در وضعیت بدی قرار داشته باشد و بیرون کشیدن تدریجی آن ممکن نباشد و داخل لثه گیر کرده باشد، کشیدن آن تنها راه ممکن خواهد بود.

کشیدن دندان طی درمان ارتودنسی

کشیدن دندان طی درمان ارتودنسی

جلو آمدگی دندان ها

وقتی لبخند می زنید، برای آنکه لبخندتان مورد قبول اطرافیانتان باشد، دندان های جلو نقش بسیار مهمی دارند. با این حال، این دندان ها ممکن است رو به جلو باشند. این وضعیت زمانی بوجود می آید که دندان های پشت دندان های جلو رو به جلو فشار وارد کرده باشند. در این شرایط لب ها نیز رو به جلو خواهند بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تحلیل لثه چیست و برای درمان آن چکار می توان کرد؟

آیا افراد بزرگسالی که دارای این شرایط هستند، قبل از دریافت براکت ها نیاز به کشیدن دندان دارند؟ بله، اگر این جلوآمدگی زیاد باشد، آنها نیاز به کشیدن دارند. در غیر اینصورت، نمی توان دندان ها را صاف کرد. اکثر ارتودنتیست ها تعدادی از دندان های نزدیک به عقب دهان را می کشند تا دندان های جلو به راحتی به عقب و جای درست خود بلغزند.

کشیدن دندان طی درمان ارتودنسی

کشیدن دندان طی درمان ارتودنسی

جابجا شدن میدلاین (خط وسط دندان)

تقارن یکی از مهم ترین بخش های درمان ارتودنسی است. خط بین دو دندان جلو در هر دو فک باید در یک راستا باشد. در غیر اینصورت خط وسط جابجا شده است. ارتودنتیست ها با کشیدن دندان های خاصی که موجب بروز این مشکل شده اند، آن را برطرف می کنند. علاوه بر این ممکن است برای بازگرداندن فک به جای درست خود نیاز باشد از هدگیر استفاده شود. معمولاً درمان شامل چند مرحله است، تا به همه مشکلات پرداخته شود. جابجایی خط وسط دندان ها اگر بنا بر توصیه ارتودنتیست دنبال نشود، به مرور زمان وخیم تر خواهد شد.

رشد دندان های عقل

دندان های عقل آخرین دندان های مولری هستند که با رسیدن فرد به بزرگسالی در دهان رشد می کنند. افراد معمولاً حدود ۱۵ تا ۱۶ سالگی آنها را مشاهد می کنند. ممکن است در این زمان روی دندان های شما براکت وجود داشته باشد. اکثر ارتودنتیست ها تنها زمانی کشیدن آنها را توصیه می کنند که بیرون آمدن آنها موجب فشردگی دندان ها شود. جراحی که برای کشیدن دندان های عقل انجام می شود بسیار ساده و دوره بهبود آن کوتاه است.

وجود دندان اضافه

برخی افراد دارای اختلالات رشدی هستند که باعث می شود در دهان آنها یک یا چند دندان بیشتر از حد معمول رشد کند. در صورتی که دندان اضافه باعث فشرده شدن دندان های اصلی شده باشد، با کشیدن آن به راحتی می توان این مشکل را برطرف نمود.

 

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code