علت گلو درد هنگام قورت دادن بعد از کشیدن دندان

در این نوشته می خوانید:

تجربه گلو درد یا ناراحتی هنگام بلع بعد از کشیدن دندان غیر معمول نیست. چندین علت بالقوه برای گلو درد پس از جراحی دندان در دهان وجود دارد. درک دلایل احتمالی و یافتن تسکین می تواند به مدیریت بهبودی کمک کند.

علل شایع گلو درد بعد از کشیدن دندان

تورم و التهاب

پس از برداشتن دندان، التهاب و تورم اغلب به عنوان بخشی از روند بهبود طبیعی رخ می دهد. کشیدن دندان باعث آسیب به بافت های اطراف می شود. همانطور که بدن پاسخ می دهد، جریان خون در ناحیه افزایش می یابد و مواد شیمیایی التهابی آزاد می شوند. این منجر به تورم داخل دهان و گلو می شود.

تورم چگونه ایجاد می شود؟

هنگامی که دندان کشیده می شود، بافت لثه، اعصاب، عروق خونی و استخوان اطراف تحت تأثیر قرار می گیرند. ابزارهایی که برای شل کردن و بلند کردن دندان استفاده می شوند، به این بافت ها فشار وارد می کنند و باعث کشیده شدن آنها و ایجاد پارگی های میکروسکوپی در رشته های بافت می شوند.

حتی با کشیدن معمول، درجاتی از آسیب بافتی اجتناب ناپذیر است. بدن با تحریک یک پاسخ التهابی و ترشح مواد شیمیایی مانند پروستاگلاندین ها، لکوترین ها و هیستامین واکنش نشان می دهد. اینها جریان خون را در ناحیه افزایش می دهند و امکان ورود را برای سلول های ایمنی و پروتئین ها فراهم می کنند.

مایع و پلاسمای خون از مویرگ های آسیب دیده به بیرون نشت می کند و در بافت ها انباشته می شود و باعث متورم و بزرگ شدن آنها می شود. تورم به جداسازی و محافظت از ناحیه در طول بهبودی کمک می کند. به ساختارهای گلو فشار وارد می کند و آنها را دردناک و تحریک می کند.

علل شایع گلو درد بعد از کشیدن دندان

علل شایع گلو درد بعد از کشیدن دندان

چرا تورم به مدت ۲ تا ۳ روز افزایش می یابد؟

التهاب و تورم به تدریج طی ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول پس از کشیدن دندان تشدید می شود. این به دلیل بروز انبوهی از رویدادهای بهبودی بخش است که رخ می دهند:

  • عروق خونی آسیب دیده مایع را به بافت ها نشت می کنند.
  • اتساع عروق باعث افزایش گردش خون و فشار می شود.
  • سلول های ایمنی و پروتئین ها به منطقه مهاجرت می کنند.
  • مواد زائد مانند هیستامین انباشته می شوند و التهاب را افزایش می دهند.
  • لخته شدن خون یک پوسته محافظ روی حفره تشکیل می دهد.

همه این عوامل در حدود ۲ تا ۳ روز پس از عمل به حداکثر می رسد، به همین دلیل است که تورم و گلو درد اغلب در این مدت به اوج خود می رسد.

تورم چقدر طول می کشد؟

تقریباً ۱ هفته طول می کشد تا پس از کشیدن استاندارد، روند التهابی دندان کاهش یابد. تورم و گلو درد به تدریج روز به روز کاهش می یابند. با این حال، بازه زمانی بر اساس موارد زیر متفاوت است:

  • تعداد دندان های کشیده شده – برداشتن چندین دندان منجر به تورم بیشتر می شود.
  • طول جراحی – کشیدن طولانی تر و پیچیده تر باعث آسیب بافتی بیشتر می شود.
  • عفونت موجود – این امر پاسخ التهابی را طولانی تر می کند.
  • داروها – ضد التهاب ها به کاهش تورم کمک می کنند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل کاشت ایمپلنت های دندانی

با خود مراقبتی مناسب و هر گونه داروی تجویز شده، بدترین تورم و درد معمولاً در عرض ۵ تا ۷ روز برطرف می شود.

تحریک ناشی از جراحی

در طول فرایند کشیدن دندان، از ابزارهایی مانند فورسپس، الواتور، مته و چاقوی جراحی برای برداشتن دندان و استخوان اطراف استفاده می شود. این می تواند باعث تحریک داخل دهان و گلو شود.

ابزارهای کشیدن دندان چگونه باعث تحریک می شوند؟

نوک فلزی فورسپس و الواتور کشیدن دندان باید دندان را محکم بگیرند تا بتوانند آن را بیرون بیاورند. این امر به بافت های نرم مجاور لثه، داخل گونه ها، لب ها و زبان فشار وارد می کند. این ابزارها همچنین در حین استفاده با پشت گلو برخورد می کنند.

اگر دندانپزشک به برش دندان برای برداشتن نیاز داشته باشد، ممکن است از مته های چرخشی نیز استفاده شود. این لرزش و اصطکاک می تواند سطوح مجاور را خراش و مالش دهد. در کشیدن دندان با روش جراحی، با چاقوی جراحی برش هایی در خط لثه ایجاد می شود.

تمام این تماس ها و دستکاری ها در هر جایی که ابزار یا دست لمس می کنند می توانند خراش، بریدگی و کبودی را به جای بگذارند. این آسیب تا زمان بهبودی منجر به درد و سوزش در هنگام بلع می شود.

چرا باز نگه داشتن دهان به طور گسترده باعث گلو درد می شود؟

برای دسترسی به دندان ها، دندانپزشک در حین فرایند کشیدن دندان، باید دهان را کاملاً باز کند. این شامل کشش عضلات و مفاصل فک فراتر از محدوده طبیعی آنها است.

فک باید برای مدت طولانی به این صورت کاملاً کشیده شده باقی بماند و عضلات گلو را نیز منقبض نگه دارد. این باعث کشیدگی بافت های گلو می شود که می تواند منجر به حساسیت و درد عضلانی پس از جراحی شود. ممکن است احساس سفت شدگی گردن وجود داشته باشد.

درد گلو چقدر طول می کشد؟

۱ تا ۲ هفته طول می کشد تا آسیب های جزئی بافت مانند خراش ها به طور کامل بهبود یابند. هر گونه کبودی می تواند تا ۳ هفته ادامه داشته باشد. گلو درد ناشی از باز نگه داشتن دهان معمولاً در عرض چند روز برطرف می شود.

عفونت

در موارد نادر، پس از کشیدن دندان عفونت ایجاد می شود. این احتمال در مورد کشیدن های با روش جراحی که شامل بریدن لثه و استخوان فک هستند بیشتر است.

عفونت بعد از کشیدن دندان چگونه ایجاد می شود؟

دهان حاوی میلیاردها باکتری خوب و بد است. در حین کشیدن، این میکروب ها به ناچار حفره دندان باز و محل جراحی را آلوده می کنند. پاسخ ایمنی بدن معمولاً قادر به کنترل عفونت است.

با این حال، گاهی اوقات باکتری های دهان بدون کنترل در حفره پر از خون تکثیر می شوند. چرک، بوی متعفن، درد شدید ضربان دار، تب و تورم نشانه یک عفونت در حال توسعه هستند. عوامل خطر عبارتند از:

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان قبل از جراحی
  • بیماری لثه از قبل موجود
  • کاهش ایمنی
  • تکه های استخوانی که درون حفره باقی مانده اند
  • استفاده از ابزارهای جراحی استریل نشده

عفونت چگونه باعث درد گلو می شود؟

عفونت های دندانی در صورت عدم درمان می توانند از حفره دندان به بافت های اطراف صورت و گلو سرایت کنند. گلو قرمز، ملتهب و حساس می شود. تخلیه چرک از گلو نیز ممکن است رخ دهد.

در موارد نادر، عفونت گلو عمیق تر به بافت ها و فضاهایی مانند لوزه ها، حلق و نواحی اطراف لوزه ها گسترش می یابد. این به درمان فوری پزشکی نیاز دارد.

عفونت چگونه باعث درد گلو می شود؟

عفونت چگونه باعث درد گلو می شود؟

عفونت کشیدن دندان چگونه درمان می شود؟

در اولین نشانه عفونت، دندانپزشک دوره ای از آنتی بیوتیک ها را برای پاکسازی باکتری ها تجویز می کند. شستشو با آب نمک گرم به تخلیه چرک از ناحیه کمک می کند. ممکن است دندانپزشک به شستشوی حفره نیاز داشته باشد تا ذرات را شسته و عفونت باقی مانده را درمان کند.

خونریزی

پس از کشیدن دندان، مقداری خونریزی جزئی اغلب به مدت ۱۲ ساعت و ۲۴ ساعت طول می کشد. در برخی موارد، خونریزی قابل توجه طولانی تر ادامه می یابد، بخصوص اگر بیمار دارای اختلال خونریزی باشد.

چرا بعد از کشیدن دندان خونریزی ایجاد می شود؟

دندان ها با دسته هایی از رشته های کلاژن و عروق خونی کوچک به حفره های استخوانی متصل می شوند. هنگام کشیدن دندان، این اتصالات باید جدا شوند و زخم باز باقی بماند.

عروق خونی برای ایجاد لخته و دلمه برای محافظت از استخوان و اعصاب زیرین خونریزی می کنند. این طبیعی است و به شروع بهبودی کمک می کند. با این حال، برخی از افراد مستعد خونریزی طولانی مدت پس از جراحی هستند.

خونریزی بعد از جراحی چگونه روی گلو تأثیر می گذارد؟

اگر خونریزی بیشتر از ۲۴ ساعت ادامه یابد، به این معنا است که لخته خون از حفره خارج شده است. خون دهان به طور مداوم بلعیده می شود و می تواند دستگاه گوارش را تحریک کند. اسیدهای معده ممکن است باعث بدتر شدن خونریزی شوند.

طعم آهن و بافت خون در گلو باعث ایجاد ناراحتی در هنگام بلع می شود تا زمانی که خونریزی متوقف شود و محل کشیدن دندان تثبیت شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع براکت ارتودنسی

چه زمانی باید نگران خونریزی بیش از حد باشیم؟

اگر یک ساعت پس از کشیدن دندان چندین گاز استریل پر از خون را تعویض کرده اید یا خونریزی بیشتر از ۲۴ ساعت دارید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. این ممکن است به مداخلاتی برای توقف خونریزی نیاز داشته باشد مانند اسفنج های ژلاتینی، بخیه ها یا داروهای انعقادی.

چگونه می توان از گلو درد پس از کشیدن دندان خلاص شد؟

در اینجا برخی از مؤثرترین راه ها برای مدیریت درد و ناراحتی گلو پس از کشیدن دندان آورده شده اند:

از داروهای ضد التهابی استفاده کنید

مصرف داروهای ضد التهابی بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا ناپروکسن (آلیو) می تواند به کاهش التهاب و تورم در دهان و گلو کمک کند. این کار فشار دردناک روی بافت های گلو را کاهش می دهد.

داروهای ضد التهاب چگونه به تورم و درد کمک می کنند؟

داروهای ضد التهاب مانند NSAID ها تولید مواد شیمیایی التهابی مانند پروستاگلاندین ها و لکوترین ها را مهار می کنند. این باعث می شود نشت مایع به بافت ها به حداقل برسد و از تورم جلوگیری می کند.

آنها همچنین از انتقال سیگنال های درد به مغز جلوگیری می کنند. اثرات ضد تورم و ضد درد ترکیبی باعث تسکین قابل توجهی از گلو درد ضربان دار می شود.

دوز مناسب بعد از کشیدن دندان چقدر است؟

دوز توصیه شده ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی گرم ایبوپروفن یا ۲۲۰ تا ۴۴۰ میلی گرم ناپروکسن سدیم هر ۴ تا ۶ ساعت در صورت نیاز است که از ۳۲۰۰ میلی گرم در روز تجاوز نمی کند. برای جلوگیری از ناراحتی معده بهتر است با شکم پر مصرف کنید.

دوزهای بالاتر ممکن است ابتدا توسط دندانپزشک شما تجویز شوند تا تورم تحت کنترل باشد. استفاده بیش از حد می تواند به کلیه ها و پوشش معده آسیب برساند. بیماران مبتلا به آلرژی به NSAID یا زخم معده باید از مصرف آنها خودداری کنند.

با آب نمک شستشو دهید.

غرغره کردن با آب نمک گرم ۳ تا ۴ مرتبه در روز باعث تمیز نگه داشتن گلو بعد از جراحی می شود. نمک به بیرون کشیدن مایعات و تسکین بافت های تحریک شده کمک می کند.

از چه نسبت نمک به آب استفاده کنم؟

نصف قاشق چایخوری نمک سفره را در یک لیوان بزرگ ۸ اونس آب گرم حل کنید. غلظت نمک باید به اندازه کافی ملایم و ایزوتونیک باشد که گلوی شما را بیشتر تحریک نکند.

قبل از غرغره کردن، دما را تست کنید تا مطمئن شوید که دمای آن راحت است، نه خیلی گرم. به آرامی و بدون نیروی تاب خوردن یا تف کردن زیاد دهان را بشویید.

آب نمک چگونه به کاهش درد و تورم کمک می کند؟

یون های سدیم موجود در نمک به عنوان یک عامل اسمزی عمل می کنند و مایع محبوس شده در بافت های متورم دهان را بیرون می کشند. نمک همچنین رشد باکتری ها را مهار می کند و ذرات را از بین می برد و از بروز عفونت جلوگیری می کند.

غرغره کردن یک اثر برافروختگی درمانی روی گلو ایجاد می کند تا مواد محرک را از جای خود خارج کند. در نهایت، خود گرما به بهبود جریان خون و شل شدن عضلات گلو کمک می کند.

چگونه می توان از گلو درد پس از کشیدن دندان خلاص شد؟

چگونه می توان از گلو درد پس از کشیدن دندان خلاص شد؟

مایعات خنک بنوشید.

هیدراته ماندن برای بهبودی حیاتی است و نوشیدنی های خنک می توانند گلو را تسکین دهند. از نوشیدنی های بسیار داغ یا یخی که می توانند باعث تحریک شوند خودداری کنید.

چه نوع مایعاتی به گلو درد کمک می کنند؟

بهترین گزینه ها مایعات همدمای اتاق یا کمی سرد هستند مانند:

  • آب – بافت ها را هیدراته نگه می دارد.
  • آبمیوه رقیق شده با آب – مواد مغذی و الکترولیت ها را تأمین می کند
  • چای بدون کافئین – گرمای تسکین دهنده و آنتی اکسیدان
  • میلک شیک یا اسموتی – نرم، خنک و مغذی

جرعه جرعه بنوشید و از نی استفاده نکنید زیرا می تواند لخته خون را جدا کند. مایعات سرد می توانند به بی حسی تحریک کمک کنند.

از اسپری گلو یا قرص های زیر زبانی استفاده کنید.

اسپری های بی حس کننده گلو یا قرص های حاوی لیدوکائین یا بنزوکائین می توانند به طور موقت گلو را بی حس کنند تا درد هنگام بلع را کاهش دهند. آنها را طبق دستورالعمل روی بسته استفاده کنید.

محصولات بی حس کننده چگونه عمل می کنند؟

این داروها حاوی بی حس کننده های موضعی هستند که هدایت عصبی از دهان به مغز را مسدود می کنند. این باعث تسکین موقت می شود و این امکان را برای شما فراهم می آورد تا در حین بهبودی راحت تر بخورید و بنوشید.

اسپری را ۲ تا ۳ مرتبه در روز به پشت گلو اسپری کنید یا اجازه دهید قرص های زیر زبانی به آرامی در نزدیکی محل کشیدن دندان حل شوند. برای اثر بی حسی کامل، تا ۳۰ دقیقه بعد از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

از غذاهای تحریک کننده خودداری کنید.

غذاهای تند، اسیدی، ترد یا دارای لبه های تیز می توانند گلو را بیشتر تحریک کنند. تا چند روز پس از جراحی کشیدن به غذاهای خنک و نرم بچسبید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت از دندان و براکت ها در طول درمان ارتودنسی

بهترین غذاها برای خوردن هنگام گلو درد کدامند؟

غذاهای نرم و ملایم مانند:

  • بستنی یا یخ در بهشت – بسیار تسکین دهنده و مغذی
  • ماست – خنک و به راحتی قابل بلعیدن است
  • سس سیب – مواد مغذی میوه مورد نیاز بهبود را فراهم می کند
  • پوره سیب زمینی یا سوپ سبزیجات خامه دار – غذاهای نرم و مغذی
  • پودینگ، کاسترد یا ژله – دسرهای خنک و صاف
  • آبگوشت استخوان – گرم و پر از ژلاتین، الکترولیت ها
  • بلغور جو دوسر یا خامه گندم – دانه های ملایمی که به راحتی به پایین می لغزند

از هر چیزی تیز، ترد، شور، تند، اسیدی یا داغ که می تواند گلو را بیشتر تحریک کند خودداری کنید.

بهبود وضعیت بدن

نیم خیز بنشینید و بایستید، سر خود را بالاتر از ستون فقرات خود قرار دهید. خم شدن به سمت جلو، به ناحیه گلو فشار وارد می کند و ناراحتی هنگام بلع را بدتر می کند.

وضعیت بدن چگونه روی درد گلو تأثیر می گذارد؟

خم شدن یا پایین آوردن گردن رو به جلو باعث کوتاه شدن عضلات پشت گردن می شود. این کار باعث می شود بافت های متصل کننده گلو به فک منقبض شوند. با صاف نشستن و قرار داشتن سر روی شانه ها و پشت تعادل ایجاد می شود. این کار نیروهای کششی رو به پایین روی گلو را تسکین می دهد و این امکان را برای شما فراهم می آورد با ناراحتی کمتری قورت دهید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده موارد زیر، برای ویزیت بعدی با دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید:

  • گسترش تورم شدید به خارج از دهان: تورمی که در پشت فک یا پایین گردن گسترش می یابد به ارزیابی نیاز دارد. ممکن است برای کنترل التهاب به استروئید نیاز داشته باشید.
  • خونریزی که متوقف نمی شود: اگر در هر ساعت چندین گاز استریل را پر از خون تعویض می کنید یا در طول شب به طور پیوسته خونریزی دارید، با شماره اورژانسی دندانپزشک خود تماس بگیرید. ممکن است برای کنترل خونریزی به بخیه یا دارو نیاز داشته باشید.
  • درد شدید یا بدتر شدن درد: افزایش ناگهانی سطح درد یا ضربان دار بودن دردی که از به خواب رفتن جلوگیری می کند ممکن است نشان دهنده شروع عفونت باشد. ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود.
  • مشکل در بلع مایعات: اگر تورم مانع توانایی شما در بلع بزاق یا مایعات شود، برای جلوگیری از کم آبی به درمان بیشتری نیاز است.
  • تب بالاتر از ۱۰۱ فارنهایت: درجه حرارت بالا می تواند نشانه عفونت باشد. دندانپزشک شما آبسه را بررسی می کند و در صورت نیاز تجویز آنتی بیوتیک را شروع می کند.

این علائم ممکن است نشان دهنده عوارضی مانند خشکی حفره یا عفونت باشند که به درمان اضافی نیاز دارد. به ندرت، تورم گلو پس از کشیدن می تواند تهدید کننده زندگی باشد، اگر به طور کامل تنفس را مسدود کند. اگر مشکل تنفسی دارید، فوراً به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید.

با مراقبت مناسب پس از کشیدن دندان، ناراحتی گلو معمولاً موقتی است و با پیشرفت بهبودی در عرض یک هفته برطرف می شود. اگر درد دهان مانع خوردن، آشامیدن یا بلعیدن بزاق شما می شود، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. برای مدیریت تورم یا عوارض شدیدتر ممکن است به داروها یا روش های اضافی نیاز باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

پرسش های متداول

درد گلو بعد از کشیدن دندان چقدر طول می کشد؟

برای کشیدن های معمول دندان ها، درد گلو معمولاً در روزها ۲ تا ۳  به اوج خود می رسد و به تدریج در عرض ۵ تا ۷ روز کاهش می یابد. با کشیدن جراحی یا عوارضی مانند عفونت، ممکن است بیشتر طول بکشد.

چه چیزی به گلو درد بعد از درمان کشیدن دندان کمک می کند؟

ضد التهاب ها، شستشو با آب نمک، مایعات خنک، اسپری های گلو/ قرص های زیر زبانی و غذاهای نرم به تسکین ناراحتی گلو پس از کشیدن دندان کمک می کنند. مراقبت و داروی مناسب پس از عمل تورم را کاهش می دهند.

چرا قورت دادن چند روز بعد از کشیدن دندان درد ایجاد می کند؟

ترومای ناشی از کشیدن دندان باعث التهاب و تورم می شود که به بافت های گلو فشار وارد می کند. این منجر به بروز درد و سوزش در هنگام بلع می شود که می تواند تا چند روز با بهبودی دهان ادامه یابد.

چه زمانی باید نگران گلو درد بعد از کشیدن دندان باشم؟

اگر گلو درد شدید یا وخیم تر، تب بالا، مشکل در بلع یا خونریزی زیاد دارید، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اینها ممکن است نشان دهنده عوارضی باشند که به درمان نیاز دارند.

چه غذاهایی به گلو درد بعد از جراحی دهان کمک می کنند؟

بهترین غذاها گزینه های خنک و نرم مانند بستنی، پودینگ، سس سیب، ماست، آبگوشت، پوره سیب زمینی هستند. از غذاهای تند، ترد و داغ که می توانند باعث تحریک بیشتر شوند اجتناب کنید.

نکات کلیدی

  • ناراحتی گلو پس از کشیدن دندان ناشی از تورم، تحریک جراحی، عفونت یا خونریزی است.
  • کنترل التهاب با دارو، شستشو با آب نمک، هیدراتاسیون و غذاهای نرم به تسکین کمک می کند.
  • اگر تورم شدید، تب بالا، خونریزی یا مشکل در بلع دارید با دندانپزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است نشان دهنده عوارض باشد.
  • با مراقبت های مناسب پس از جراحی، گلو درد باید به تدریج طی ۵ تا ۷ روز کاهش یابد.
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code