افزایش طول تاج دندان

جراحی افزایش طول تاج دندان یکی از راهکارهایی است که می تواند کمک کننده باشد. دندانپزشک با انجام جراحی افزایش طول تاج دندان و کانتور مجدد بافت لثه، و گاهی اوقات با کانتور استخوان، مقدار بیشتری از بافتی که سطح دندان را می پوشاند، بر می دارد تا راحت تر روی آن روکش قرار دهد. این فرایند بسیار عادی است و اغلب کمتر از یک ساعت طول می کشد.

روکش دندان کلاهک دندان مانندی است که برای اهداف زیبایی یا به دلایل ساختاری روی دندان های طبیعی قرار می گیرد. قرار گرفتن روکش دندان زمانی توصیه می شود که دندان ترک خورده، شکسته یا بد شکل باشد. روکش دندان برای تکمیل فرایندهای دندانپزشکی مانند بریج، درمان ریشه، و ایمپلنت های دندانی نیز می تواند استفاده شود. روکش های دندان باید بتوانند به شکلی محکم روی دندان های موجود قرار بگیرند.

افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان

هدف انجام جراحی افزایش طول تاج دندان

جراحی افزایش طول تاج دندان برای قرار گرفتن روکش روی آن

جراحی افزایش طول تاج دندان زمانی ضرورت پیدا می کند که مقدار کافی از حجم دندان باقی نمانده باشد تا روکش دندان را روی خود نگه دارد. دندان هایی که شکسته هستند یا تحت تأثیر پوسیدگی قرار گرفته اند می توانند مانع قرار گیری محکم روکش روی دندان شوند.

طی فرایند افزایش طول تاج دندان بافت لثه کاهش داده می شود و در صورت لزوم استخوان تراش داده می شود به گونه ای که حجم بیشتری از سطح دندان بالای لثه قابل مشاهده باشد. روکشی که به خوبی روی دندان قرار می گیرد رعایت بهداشت دهان را افزایش می دهد و فرایند قرار گیری آن را راحت تر می کند.

افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان

جراحی افزایش طول تاج دندان برای اصلاح لبخند لثه ای

برخی افراد جراحی افزایش طول تاج دندان را با هدف تغییر “لبخند لثه ای” انجام می دهند، که در آن حین خندیدن، لثه در بالای دندان ها قابل مشاهده است. برای این منظور، طی جراحی افزایش طول تاج دندان بافت لثه از قسمت پایه دندان های مورد نظر شکل داده می شود تا مقدار بیشتری از سطح دندان و مقدار کمتری از بافت لثه ها قابل مشاهده باشد و اندازه ای از دندان ها که قابل مشاهده است بزرگ تر به نظر برسد. سطح لثه ها باید حداقل ۲ میلی متر از سطح دندان ها را پوشش دهند تا به دندان ها بچسبند و مانع گیر کردن غذا و بروز دیگر مشکلات احتمالی شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لبخند خود را دوباره خلق کنید

روش آماده سازی برای افزایش طول تاج دندان

جراح دهان شما ممکن است یک روکش موقت روی دندان شما قرار دهد تا زمانی که فرایند افزایش طول تاج دندان انجام شود. روکش موقت می تواند در این فاصله زمانی از دندان محافظت کند و قرار گیری روکش جدید را راحت تر کند.

قبل از جراحی، باید با جراح لثه ملاقات داشته باشید تا سوابق پزشکی و دندانپزشکی خود را در اختیار وی قرار دهید و نگاهی به تصاویر رادیوگرافی دندان های شما داشته باشد. طی این جلسه، باید با جراح خود راجع به داروهایی که مصرف می کنید صحبت کنید. در صورتی که نیاز باشد، جراح به شما خواهد گفت مصرف کدام یک از داروها را باید برای فرایند افزایش طول تاج دندان متوقف کنید.

افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان

طی فرایند افزایش طول تاج دندان چه اتفاقی می افتد؟

پریودنتیست یا جراح لثه در یک جراحی سر پایی فرایند افزایش طول تاج دندان را انجام خواهد داد، به این معنا که پس از انجام آن می توانید به منزل بروید. بسته به تعداد دندان هایی که نیاز به رسیدگی دارند، و اینکه آیا نیاز است هم بافت نرم و هم استخوان برداشته شوند، زمان انجام فرایند می تواند متفاوت باشد. اگر روی هر یک از دندان های مجاور روکش موقت قرار داشته باشد، پریودنتیست ممکن است آنها را قبل از آغاز فرایند بردارد و پس از آن مجدداً آنها را در جای خود قرار دهد.

اکثر افراد بی حسی موضعی دریافت می کنند و ممکن است حتی آرامبخش نیز دریافت کنند. پریودنتیست روی لثه برش ایجاد می کند تا آن را از روی دندان ها کنار بکشد و حجم بیشتری از ریشه ها و استخوان قابل مشاهده باشد. در برخی موارد، تنها بافت لثه نیاز به برداشته شدن دارد. سپس جراح، قبل از بخیه زدن، محل جراحی را با آب و نمک شستشو می دهد. در آخر با کمک بخیه بافت لثه را در جای خود قرار می دهد، گاهی اوقات برای محافظت بیشتر یک بانداژ نیز روی محل قرار داده می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا می توان دندان های طبیعی و روکش های ایمپلنت های دندانی را سفید کرد؟

با از بین رفتن اثر داروی بی حسی، جراح برای شما مسکن تجویز خواهد کرد و نوعی دهانشویه تخصصی که به بهبود لثه ها کمک خواهد کرد.

خطرات احتمالی

با انجام جراحی افزایش طول تاج دندان، احتمال بروز خطر عفونت نیز وجود دارد، اما این خطر به اندازه خطری نیست که در دیگر فرایندهای جراحی می تواند وجود داشته باشد. باید دستوالعمل های مراقبتی پس از جراحی را دنبال کنید تا به پیشگیری از بروز عفونت کمک کند. در صورتی که در طول دوره بهبود هر گونه مشکلی برای شما بوجود آمد یا سؤالی به ذهنتان خطور کرد با دندانپزشک تماس بگیرید.

پس از جراحی ممکن است در محل جراحی خود شاهد مقداری خونریزی باشید، و ممکن است دندان ها نسبت به دماهای بالا یا پایین حساس باشند. این حساسیت به مرور زمان کاهش خواهد یافت. دندان هایی که فرایند افزایش طول تاج روی آنها انجام شده است احتمالاً بلندتر از دندان های مجاور خود خواهند بود، و با برداشته شدن استخوان، بیمار احساس خواهد کرد دندان او لق شده است. در صورت از دست رفتن دندان در آینده، کاشت ایمپلنت در همان محل برای جراح دشوارتر خواهد شد.

افزایش طول تاج دندان

افزایش طول تاج دندان

روند بهبود

مدت زمان بهبود این فرایند تقریباً سه ماه است. با این حال، با بهبود لثه ها، دهان عملکرد طبیعی خود را باز خواهد یافت. تنها لازم است برای دو یا سه روز نخست، از انجام فعالیت های شدید خودداری کنید. مشاغلی که نیاز به تحرک بدنی شدید دارند، بلند کردن اجسام سنگین، و وارد آمدن فشار زیاد می تواند مانع روند بهبود شود و منجر به بروز خونریزی می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بلیچینگ یا سفید کردن دندان ها

روی موضع جراحی کیسه یخ قرار دهید. طی چند ساعت نخست پس از این فرایند، برای کاهش تورم می توانید از کیسه یخ استفاده نمایید. روال استفاده از کیسه یخ به این شکل است که ۲۰ دقیقه آن را روی موضع قرار دهید و ۲۰ دقیقه آن را بردارید. دو روز پس از آن می توانید از کمپرس مرطوب گرم استفاده نمایید.

تا ۲۴ ساعت از خوردن غذاهای داغ اجتناب نمایید. علاوه بر این، از شستشوی دهان خودداری کنید. این دو کار می توانند خونریزی را طولانی تر کنند. در صورتی که خونریزی ادامه داشته باشد، از یک چای کیسه ای مرطوب یا گاز استریل مرطوب استفاده کنید تا به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه فشار ملایمی به منطقه وارد کنید.

به مدت ۷ تا ۱۴ روز پانسمان روی دندان ها را نگه دارید. طی این دوره جراح می تواند یک یا دو مرتبه این پانسمان را تعویض کند.

با دقت مسواک بزنید. تنها روی سطح جونده دندان ها، جایی که پانسمان قرار گرفته است، را به آرامی مسواک بزنید. قسمت های دیگر را مثل همیشه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. در سمت مخالف محل جراحی غذا بجوید.

رژیم غذایی نرم داشته باشید. از خوردن غذاهای سفت، ترد، خشک، اسیدی، پر از سس، و چسبناک خودداری کنید. از خوردن مغزها و دانه های کوچک نیز اجتناب نمایید. مایعات زیاد بنوشید.

از مصرف الکل و کشیدن سیگار خودداری نمایید. تا پس از آخرین مرتبه ای که به دندانپزشک مراجعه می کنید از مصرف الکل و به مدت ۷ تا ۱۰ روز پس از جراحی، از کشیدن سیگار خودداری کنید.

از دستکاری محل جراحی خودداری کنید. از استفاده از نی، بازی کردن با محل جراحی با انگشت یا زبان خودداری کنید. برای بررسی محل جراحی، لب خود را رو به پایین نکشید، زیرا فشاری که به آن وارد می کنید می تواند به محل جراحی آسیب وارد کند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code