آیا سلول های بنیادی می توانند جایگزین ایمپلنت های دندانی شوند؟

برای بسیاری از افراد، دندان درد ممکن است عمیق ترین و تاریک ترین ترس های آنها را به همراه داشته باشد. واقعیت برای بسیاری افراد این است که دندانپزشک می تواند شما را از طریق موجی از احساسات به جایی برساند، که ممکن است در نهایت سعی کنید به طور کامل از ویزیت خود صرف نظر کنید.

مشکلات دندان های شما تنها در صورتی بدتر می شوند که بدون درمان رها شوند. به همین دلیل بخش بزرگی از افرادی که از اضطراب دندانپزشکی رنج می برند، مشکل را به حال خود رها می کنند تا زمانی که خیلی دیر شود. در چنین مواردی، ممکن است در نهایت با نیاز به قرار دادن جایگزین برای دندان از دست رفته مواجه شوید.

بیماری های شایعی مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه می توانند منجر به از دست رفتن دندان شوند. به طور سنتی، دندانپزشکان از بریج ها و پروتزهای مصنوعی دندانی برای جایگزینی دندان های بیمار استفاده می کرده اند. ایمپلنت های دندانی یکی از بزرگترین نوآوری های اواخر قرن بیستم در درمان دندانپزشکی بودند. اینطور به نظر می رسد که ما با جایگزینی دندان ها با فلز عصر فضا به سطح فوق العاده ای از فناوری رسیده ایم.

اما پیشرفت های اخیر در زمینه تحقیقات سلول های بنیادی، آینده ای را نشان داده است که در آن ایمپلنت های دندانی می توانند به یک فناوری قدیمی تبدیل شوند.

ایمپلنت های دندانی با سلول های بنیادی

ایمپلنت های دندانی با سلول های بنیادی

آیا سلول های بنیادی جایگزینی طبیعی برای دندان ها هستند؟

ممکن است بگویید که انسان بودن باعث شده است، از نظر تعداد دندان هایی که در زندگی مان درمی آوریم، بدشانس باشیم. در طول زندگی، شما تنها دو سری دندان دارید. دندان های شیری یا کودکی در سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی می افتند. به این بدان معنا که دندان های دائمی شما باید تا آخر عمر برای شما دوام بیاورند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آندربایت یا جلو آمدگی فک پایین

در این میان، برخی از گونه های دیگر، در طول عمر خود دارای دندان های نامحدود هستند. کوسه ها از این نظر به شکلی باور نکردنی منحصر به فرد هستند که تنها طی چند هفته می توانند دندان ها را جایگزین کنند. ایده دهان کوسه احتمالاً شما را در مورد چیزی وحشتناک تر از دندانپزشک ناراحت می کند. اما کوسه ها دلیل توانایی طبیعت برای رشد دندان های جدید تا بزرگسالی هستند.

دانشمندان رهبری این موضوع را به عهده گرفته اند و به بررسی روشی پرداخته اند که در آن از سلول های بنیادی می توان برای رشد دندان های جدید در یک انسان بالغ استفاده کرد. طبیعت ممکن است مزایای قابل توجهی نسبت به ایمپلنت های دندانی داشته باشد. ایمپلنت های دندانی، به دلیل هزینه و پیچیدگی که دارند، یک فرایند رایج دندانپزشکی نیستند. فرایندی که شامل سلول های بنیادی می شود ممکن است گزینه ای بسیار در دسترس تر و مقرون به صرفه تر برای جایگزینی دندان ها ارائه دهد.

به عنوان مثال، ایمپلنت های دندانی را نمی توان در افراد دارای شرایط خاص قرار داد. علاوه بر این، بسیاری از افراد از فرآیند کاشت ایمپلنت دندان می ترسند. این روش به جراحی دهان نیاز دارد، که اخیراً پیشرفت چشمگیری داشته است، اما علیرغم افزایش تکنولوژی، ایمپلنت های دندانی خالی از اشکال نیستند. برخی از معایب بالقوه آنها شامل موارد زیر هستند:

  • زمان بهبودی
  • فرایند طولانی
  • سناریوهای شکست دشوار
  • عدم انجام تحقیقات طولانی مدت در مورد طول عمر ایمپلنت

بنابراین، با در ذهن داشتن کوسه ها، آیا سلول های بنیادی آینده جایگزینی دندان ها هستند؟

ایمپلنت های دندانی با سلول های بنیادی

ایمپلنت های دندانی با سلول های بنیادی

سلول بنیادی دندان چیست؟

بدن شامل انواع مختلفی از سلول ها است. از بدو تولد، به عنوان یک لکه کوچک، شما به انواع مختلف سلول های مورد نیاز بدن مجهز نیستید. سلول های بنیادی چیزی هستند که به بدن شما کمک می کنند تا تمام اندام ها و سیستم های مختلفی را ایجاد کند که شما را تشکیل می دهند. آنها یک سلول تمایز نیافته هستند که قادر به تغییر به هر سلول در بدن شما هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان درآوردن نوزادان

سلول های بنیادی را می توان در اکثر بافت های بدن یافت که به ساخت و بازسازی بدن شما کمک می کنند. آنها معمولاً در اعماق و در مکان هایی دفن می شوند که یافتن آنها دشوار است. آنها اغلب پراکنده و در میان سلول هایی با ظاهر مشابه پنهان هستند.

دانشمندان دریافته اند که حتی دندان ها دارای مخزنی از سلول های بنیادی هستند، که در دندان های شیری و همچنین در دندان های دائمی وجود دارد. این سلول ها دارای توانایی کامل برای تکثیر خود هستند.

سلول های بنیادی دندانی به دلیل سازگاری با سیستم ایمنی بدن، ممکن است قابل کاربرد در بسیاری از زمینه های علوم پزشکی باشند. یکی از مشکلات وارد کردن سلول های بنیادی این است که بدن ممکن است آنها را از طریق پاسخ ایمنی پس بزند. اما جدا از نقش بالقوه ای که در دیگر فرایندهای پزشکی دارند، کاربرد آشکار آنها در واقع جایگزینی دندان است. مطالعات شروع به نشان دادن مسیرهای ملموس برای کاشت دندان با سلول های بنیادی دندانی کرده اند.

دانشمندان می توانند دندان ها را در مدل های حیوانی رشد دهند

پیشرفت قابل توجهی در استفاده از سلول های بنیادی در مطالعات حیوانی صورت گرفته است. دندان ها با موفقیت در یکی از کالج های لندن رشد کرده اند. تیم تحقیقاتی آنها بافت لثه انسان و سلول های بنیادی گرفته شده از دندان های موش را که در حال شکل گرفتن بوده اند را ترکیب کرده است. خود سلول ها می توانند به دنبال منبع خونرسانی از بافت اطراف بگردند تا دندان زنده بسازند.

مطالعات دیگر دندان هایی داشته اند که با موفقیت در موش ها کاشته شد اند. محققان در تحقیق دیگر، در رشد مجدد دندان موش به موفقیت دست یافته اند. آنها با استفاده از تکنیکی با لیزر کم توان برای فعال کردن سلول های بنیادی برای رشد مجدد ساختار دندان استفاده کردند.

در دانشگاه کلمبیا، یک مطالعه آن را به مرحله بعدی رسانده است. در آنجا، محققان توانستند سلول های بنیادی را برای ایجاد یک ساختار سه بعدی هدایت کنند. نتایج نشان دادند که یک دندان که از نظر آناتومیکی کامل است می تواند در حدود ۹ هفته رشد کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه کودک مبتلا به اوتیسم خود را برای دندانپزشکی آماده کنیم؟

پرسش بزرگ همه این مطالعات، بازتولید نتایج در انسان است. البته انجام دندانپزشکی روی موش ها نیز چالش های خود را داشت. گرچه عاج به شکلی باورنکردنی شبیه به آن چیزی بود که به طور طبیعی رشد کرده بود، ما دقیقاً مشابه عاج دندان انسان نیست.

مراحل (سلول های بنیادی) کودک

بزرگترین چالش های پیش روی سلول های بنیادی دندانی، بازتولید نتایج بالینی قابل اعتماد انسانی است. به جای جایگزینی کل دندان ها، سلول های بنیادی ممکن است به بهبود دندان ها به عنوان یک مرحله موقت روی صندلی دندانپزشکی کمک کنند.

به عنوان مثال، مشخص شده است که دندان ها حاوی سلول هایی هستند که می توانند لایه های عاج را خود بهبود دهند. ممکن است برخی از مراحل میانی برای سلول های بنیادی برای بهبود دندان ها وجود داشته باشد. در پوسیدگی دندان، سلول های بنیادی ممکن است بتوانند حفره را قبل از آنکه دندان به درمان ریشه نیاز داشته باشد، ترمیم کنند. سلول های بنیادی ممکن است قادر به ترمیم پالپ دندان و هدایت سیستم ایمنی بدن به حذف باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی دندان باشند.

سخن پایانی

یک نکته مسلم این است که همه ما در دندان های خود سلول های بنیادی داریم. به جای انداختن دندان در سطل زباله پس از کشیدن، ممکن است بتوانیم سلول های بنیادی آن را برای آینده استخراج کنیم، زمانی که بتوان از آنها برای احیاء دوباره دندان استفاده کرد.

با توجه به اینکه بسیاری از افراد در حال حرکت به سمت حفظ سلول های بنیادی خود هستند، ممکن است ذخیره سلول های بنیادی در دندان های ما به یک عملکرد استاندارد تبدیل شود. در حال حاضر، دندان های شیری و عقل بهترین گزینه ها هستند و آنها اغلب دندان هایی هستند که بیشتر از همه آنها را از دست می دهیم. دندان های سالم حاوی این سلول های جذاب هستند و ممکن است در آینده روی صندلی دندانپزشکی معجزه کنند.

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code