نقش دندان های مولر

چرا شما به دندان های پرمولر نیاز دارید، اما به دندان های عقل خیر؟

دندان های پرمولر، همانطور که از نام آنها پیداست، درست قبل از دندان های مولر در دهان انسان قرار دارند. این دندان ها همچنین تحت عنوان bicuspids یا دندان های دو پایه انشناخته می شوند. دندان های پرمولر دندان های انتقالی تلقی می شوند، زیرا آنها ذرات غذا را از دندان های نیش نزدیک جلوی دهان به سمت عقب و دندان های مولر نزدیک پشت دهان هدایت می کنند تا جویده شوند.

اصول اولیه

انسان ها به طور معمول، روی هم رفته هشت دندان پرمولر دارند. در هر یک از چهار ربع قوس دندانی دهان، دو دندان پرمولر وجود دارد. گرچه سن دقیق افراد در زمان رویش دندان های پرمولر متفاوت است، اما دندان پرمولر اول معمولاً در حدود ۱۰ تا ۱۱ سالگی می روید و دندان پرمولر دوم معمولاً در حدود ۱۰ تا ۱۲ سالگی می روید.

آناتومی

آناتومی یک دندان پرمولر شبیه به دندان های مولری اول و دوم است، گرچه در مقایسه با آنها، به شکل قابل توجهی بسیار کوچکتر هستند. در دندان های پرمولر، برای تثبیت، یک یا دو ریشه محکم داخل استخوان قرار دارند.

شباهت های آنها به دندان های مولر

دندان های پرمولر از نظر آناتومی و ساختار شباهت بسیار زیادی به دندان های مولر دارند. با این حال، بر خلاف دندان های پرمولر، افراد بزرگسال به صورت پیش فرض، روی هم رفته ۱۲ دندان مولر دارند، در حالی که آنها فقط هشت دندان پرمولر دارند. دندان های مولر در دورترین محل از دندان های جلوی دهان قرار دارند، زیرا آنها در پشت دهان در کنار گونه قرار گرفته اند. دندان های مولر زودتر از دندان های مولر نیز می رویند، زیرا نخستین آنها معمولاً در حدود شش سالگی داخل دهان ظاهر می شود. بین ظهور دندان های مولری اول و دوم فاصله زمانی مناسبی وجود دارد، زیرا دندان های مولر دوم به طور معمول تا سن ۱۲ یا ۱۳ سالگی ظاهر نمی شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مقایسه ایمپلنت های دندانی و بریج ها

دندان عقل

دندان های مولر سوم احتمالاً مشهورترین دندان های مولر است. اکثر افراد از مولر سوم تحت عنوان دندان عقل یاد می کنند. دندان های عقل به طور معمول بین سنین ۱۷ تا ۲۱ سالگی می رویند. آنها اغلب از دهان خارج می شوند، زیرا غالباً فضای کافی برای جا دادن آنها وجود ندارد، بنابراین می توانند باعث بروز انواع مختلفی از مشکلات دندانی برای لثه ها و دندان های دیگر شوند. با ظهور دندان های عقل، آنها اغلب دندان های دیگر را به خارج از مسیر فشار می دهند و تراز دندان ها را تغییر می دهند.

نقش دندان های مولر

نقش دندان های مولر

چرا ما دندان عقل داریم؟

دندان های مولر سوم یا دندان های عقل، بقایایی از گذشته تکاملی ما هستند، زمانی که دهان انسان بزرگ تر و سازگارتر با دندان های اضافی بود. این دندان های اضافی برای جویدن، بویژه غذاهای طبیعی مانند ریشه ها، آجیل ها، برگ ها و گوشت های سفت مفید بودند. این نوع رژیم غذایی برای دندان ها سخت بود- بویژه بدون ابزارهای نگهداری مفیدی که امروزه از آنها استفاده می کنیم، مانند مسواک، خمیر و نخ دندان- بنابراین دندان های اجداد ما به دلیل پوسیدگی دندان، در معرض فرسایش و از دست رفتن قابل توجهی قرار داشتند.

حتی با وجود محبوبیت فعلی “رژیم های غذایی پالئو”، انسان های مدرن غذاهایی که به این دندان های اضافی نیاز داشته باشند را مصرف نمی کنند. غذاهای ما به طور کلی بسیار نرم تر هستند و با پختن غذا و استفاده از ابزارهای مختلف، روزگار دندان های عقل مفید گذشته است. با این حال، تکامل هنوز به ما نرسیده است، و بنابراین ما هنوز آن دندان های اضافی را در اواخر جوانی خود در می آوریم.

نقش دندان های مولر

نقش دندان های مولر

مشکل دندان عقل

گرچه هنوز دندان عقل ما را رها نکرده است، متأسفانه تکامل در طول تاریخ ما، برخی از تغییرات را در اندازه استخوان فک ما ایجاد کرده است. آرواره های ما انسان های امروزی، کوچکتر از اجداد ماست. هنگامی که آن دندان عقل باقی مانده سعی می کند با فشار بیرون بیاید، طیفی از مشکلات را بوجود می آورد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت ایمپلنت های دندانی

هنگامی که دندان عقل شکل می گیرید، دندان های دیگر می توانند مسیر آنها را مسدود کنند و باعث شود آنها پنهان باقی بمانند که تحت عنوان “نهفته” شناخته می شوند. اگر مقداری از دندان عقل بیرون بیاید، می تواند یک پناهگاه خوب و دور از دسترس برای باکتری ها ایجاد کند که می تواند منجر به بروز عفونت های جدی لثه و بافت اطراف شود. دندان عقل همچنین ممکن است هرگز بیرون نیاید. این امر مشکلاتی را نیز به همراه دارد، از جمله ایجاد کیست ها یا تومورهای احتمالی، که در صورت عدم رسیدگی می توانند آسیب قابل توجهی به استخوان فک و دندان ها وارد کنند.

این مشکلات دلیل کشیدن دندان های عقل در بسیاری از افراد هستند. توصیه می شود که این جراحی در سنین جوانی و زمانی انجام شود که هر گونه مشکل و عارضه ای در بعیدترین حالت ممکن خود باشد.

برخی از افراد ممکن است نیازی فوری به کشیدن دندان عقل خود نداشته باشند، زیرا آنها بدون مشکل رشد می کنند: یک مطالعه این تعداد را حدود ۱۵ درصد از جمعیت نشان می دهد. حتی در این موارد، ممکن است توصیه شود که دندان عقل کشیده شود تا از بروز مشکلاتی که ممکن است در مراحل بعدی زندگی بروز پیدا کنند، زمانی که احتمال بروز عوارض و زمان بهبودی بعد از جراحی طولانی تری بیشتر است.

نقش دندان های مولر

نقش دندان های مولر

دندان های مولر و پرمولر چگونه با یکدیگر کار می کنند؟

دندان های مولر بزرگترین دندان های داخل دهان هستند. اندازه آنها لازم است اینقد بزرگ باشد، زیرا از آنها برای آسیاب کردن مواد غذایی به قطعات کوچک استفاده می شود تا به راحتی بلعیده شوند و در گلو گیر نکنند. دندان های مولر برای مقاومت در برابر نیروی بزرگی طراحی و در نظر گرفته شده اند که از جویدن، روی هم فشار دادن و ساییدن دندان ها که در محل دندان های مولر ایجاد می شوند. دندان های پرمولر مستقیماً در جلوی دندان های مولر واقع شده اند و از آنها برای عبور مواد غذایی به سمت عقب استفاده می شود تا جویده شوند.

پرسش های متداول شما در مورد دندان های مولر و پرمولر

چرا برخی افراد دندان های پرمولر خود را می کشند؟

برخی از افراد به دلیل مال اکلوژن، یا زمانی که دندان های آنها به درستی در یک راستا قرار نمی گیرند، دندان های پرمولر خود را می کشند. مال اکلوژن می تواند تحت تأثیر پوسیدگی دندان، ترومای دندانی، ژنتیک و تعدادی از بیماری های دندانی قرار داشته باشد. این لزوماً به این معنا نیست که برای حل مشکل مال اکلوژن یا دیگر مشکلات دندانی مربوطه، باید همه هشت دندان پرمولر کشیده شوند. این امکان وجود دارد که ترمیم یا کشیده دو دندان پرمولر بتواند به عنوان درمان مؤثر عمل کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا کاشت ایمپلنت دندان در طول بارداری مجاز است؟

دندان های دائمی معمولاً چه زمانی می رویند؟

دندان های دائمی در زمان های مختلف در طول دوران نوجوانی می رویند. به عنوان مثال، دو دندان پرمولر اول دندان های فوقانی (اولین دوتایی) معمولاً در ۱۰ یا ۱۱ سالگی فوران می کنند. دو دندان پرمولر اول فک پایین بین سنین ۱۰ تا ۱۲ سال بیرون می آیند. در بسیاری از موارد، آخرین دندان های دائمی که بیرون می آیند، دندان های عقل هستند، که رویش آنها معمولاً بین سنین ۱۷ تا ۲۱ سال اتفاق می افتد. به همین دلیل است که کشیدن دندان عقل اغلب در این سنین اتفاق می افتد.

علت درد در دندان مولر چیست؟

برخی از دلایل درد دندان های مولر می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • حفره
  • دندان شکسته یا ترک خورده
  • آبسه دندان
  • پر شدگی آسیب دیده دندان
  • دندان قروچه

در صورت شدید بودن درد یا طول کشیدن آن بیشتر از یک یا دو روز، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. همچنین در صورت داشتن تورم، تب، گوش درد، یا درد هنگام باز کردن دهان خود، یا فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید.

نقش دندان های مولر

نقش دندان های مولر

دندان های مولر کودک چه زمانی می رویند؟

دندان های مولر اول کودک شما، احتمالاً بین ۱۳ تا ۱۹ ماهگی ظاهر می شوند. پایان رویش آخرین مجموعه دندان های مولر کودک ممکن است در ۲۵ تا ۳۳ ماهگی باشد.

بچه ها چه زمانی دندان های مولر خود را از دست می دهند؟

زمان این اتفاق در بچه های مختلف متفاوت است. به طور متوسط، کودکان بین ۹ تا ۱۲ سالگی دندان های آسیاب خود را از دست می دهند.

ایمپلنت دندان از چه ساخته شده است؟

ایمپلنت دندان معمولاً از تیتانیوم ساخته می شود، اما ایمپلنت های مختلفی نیز وجود دارند که از کبالت، اکسید زیرکونیوم و مواد سرامیکی ساخته شده اند. هنگامی که از تیتانیوم برای ساخت ایمپلنت های دندانی استفاده می شود، آنها می توانند متشکل از تیتانیوم خالص (منحصراً ساخته شده از تیتانیوم) یا آلیاژ تیتانیوم (حاوی تیتانیوم و همچنین یک یا چند نوع فلز دیگر) باشند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code