اپن بایت و درمان آن – بخش دوم

در مقاله قبل از اختلال اپن بایت، اپن بایت های قدامی و خلفی، علائم و نشانه های آنها، و نیز مشکلات ناشی از وجود آنها برای شما گفتیم. در این مقاله به بیان آخرین مشکل ناشی از وجود اپن بایت و گزینه های درمان آن خواهیم پرداخت.

مشکلات فک ناشی از اپن بایت

مفصل فکی- گیجگاهی مفصل یا لولایی است که اجازه می دهد دهان باز و بسته شود. برخی افراد با این مفصل خود مشکل دارند به همین دلیل دهان و زبان خود را به اطراف حرکت می دهند تا احساس بهتری داشته باشند. اینطور به نظر می رسد که فرد با قرار دادن زبان در جلوی دهان یا بین دندان ها، احساس راحتی بیشتری داشته باشد، اما این کار می تواند منجر به فشار دندان ها رو به جلو و بروز اپن بایت شود. مشکل اصلی که منجر به بروز مشکل در مفاصل فک شده است، در کنار درمان برای برطرف نمودن مشکل اپن بایت، باید مورد رسیدگی قرار گیرند.

گزینه های درمان اپن بایت

درمان های اپن بایت بسیار عادی هستند و به راحتی توسط دندانپزشک ها و ارتودنتیست ها انجام می شوند. اقدام به درمان در اوایل دوران کودکی یا مدت کوتاهی پس از بروز اپن بایت، منجر به بالا رفتن احتمال درمان آن بدون نیاز به جراحی خواهد شد. در افراد بزرگسال، جراحی اپن بایت بیشتر لازم است. دندانپزشک شما بهترین فردی است که می تواند به شما بگوید چه گزینه های درمانی برای شما ممکن هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تفاوت ارتودنسی در کودکان و بزرگسالان

اگر درمان اپن بایت به لحاظ پزشکی ضرورت داشته باشد به صورت رایگان انجام می شود و تصمیم برای درمان افراد بزرگسال بر اساس نیازهای پزشکی آنها گرفته می شود. هزینه بریس هایی که برای اپن بایت استفاده می شوند به درمان مورد نیاز آنها بستگی دارد. در جدول زیر مشاهده می کنید برای درمان اپن بایت در افراد با سنین مختلف چه گزینه های درمانی وجود دارد.

سن گزینه درمانی/ مداخله گرانه
۰ تا ۴ سال فشردن زبان پشت دندان ها و اپن بایت طبیعی هستند.
نیازی به مداخله نیست.
محدود کردن مکیدن انگشت و پستانک.
۷ تا ۱۰ سال برای جلوگیری از تداوم عادت مکیدن انگشت می توان از ابزار مهارکننده زبان استفاده کرد.
دندانپزشک می تواند تشخیص دهد که آیا دندان های دائمی در حال رشد به صورت اپن بایت هستند.
می توان گفتار درمانی برای فشردن زبان پشت دندان را آغاز کرد.
۱۱ تا ۱۷ سال برای اصلاح اپن بایت می توان از براکت های ارتودنسی استفاده نمود.
درمان فشردن زبان پشت دندان ها، که نتایج موفقیت آمیزی خواهد داشت.
بالای ۱۸ سال اکنون که رشد فک به پایان رسیده است، می توان جراحی فک را انجام داد.
اپن بایت درمان نشده در افراد بزرگسال، تقریباً همیشه نیاز به جراحی دارد.
بریس ها و اینویزیلاین ها هنوز هم قابل استفاده هستند.
ونیرها در این سن می توانند یکی از گزینه های درمانی باشند.

 

اپن بایت و درمان آن

اپن بایت و درمان آن

براکت هایی که برای درمان اپن بایت استفاده می شوند

درمان اپن بایت با بریس ها بسیار شایع است. اگر دندان ها رو به جلو آمده باشند و بتوان آنها را به سمت محل درست کشید، بریس ها آنها را رو به عقب می کشند. دوره درمان می تواند چیزی بین ۶ ماه تا دو سال طول بکشد و لازم است به دنبال آنها از ریتینرها استفاده شود. استفاده از ریتینرها فوق العاده مهم است تا بتوان اطمینان حاصل نمود که دندان های به جای خود بر نمی گردند.

اپن بایت و درمان آن

اپن بایت و درمان آن

عادت فشردن زبان پشت دندان ها

اگر اپن بایت شما در نتیجه فشردن زبان پشت دندان ها بروز پیدا کرده باشد، لازم است عامل بروز مشکل و نیز مشکلات دندانی را برطرف کنید. رایج ترین درمان ها عبارتند از:

  • زبان درمانی
  • تمرین برای زبان
  • ابزارهای مانند مهارکننده زبان
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های دندانپزشکی در بیمارانی که فشار خون دارند

مهارکننده زبان ابزاری است که اندکی به ریتینر شباهت دارد که به دندان های مولر متصل می شود. این ابزار مانند مانعی داخل دهان عمل می کند تا زبان نتواند به پشت دندان ها فشار وارد کند. ورزش و درمان ها می توانند طی جلسات گفتار درمانی ارائه شوند؛ اگر این درمان در منطقه شما انجام می شود، پزشک عمومی باید شما را به متخصص آن ارجاع دهد. توقف عادت فشردن زبان پشت دندان ها موجب اصلاح وضعیت دندان ها نخواهد شد، اما این اطمینان بوجود خواهد آمد که مشکلات بایت وخیم تر نخواهند شد یا پس از اتمام درمان با بریس ها به جای نخست خود باز نخواهند گشت.

آیا درمان اپن بایت با ونیر کامپوزیت ممکن است؟

اگر اپن بایت شما خفیف باشد، امکان درمان آن با ونیرها ممکن خواهد بود. ونیرها نوعی پوشش نازک هستند که از مواد سرامیکی یا کامپوزیتی ساخته شده اند. برای قرار دادن ونیرها روی دندان ها، مقدار اندکی از دندان ها باید تراشیده شود. گرچه امکان درمان اپن بایت با ونیرها وجود دارد، اما در نهایت می تواند مشکلات بایت را بپوشاند. برخی از جنبه های منفی استفاده از ونیرها به این شکل این است که:

  • دندان ها بزرگتر به نظر خواهند رسید. لازم است ونیرها از دندان های طبیعی شما بلندتر باشند تا فواصل آنها را پوشش دهند.
  • بواسطه فشارهای جدیدی که به دندان ها وارد شده است، مشکلات بیشتری برای شکل قرارگیری دندان ها بوجود خواهد آمد.
  • هر گونه بریس یا جراحی فک بیشتری برای اصلاح اپن بایت ممکن است دشوارتر باشد زیرا براکت بریس ها نمی توانند به خوبی به ونیرها بچسبند.
  • احتمالاً نمی توانند مشکلات اساسی را برطرف کنند، از جمله فشردن زبان پشت دندان ها، یا افزایش ساییدگی دندان های عقب.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندانپزشکی زیبایی و ارتودنسی

راجع به استفاده از ونیرها برای برطرف نمودن اپن بایت با دندانپزشک خود صحبت کنید. نکاتی زیادی مربوط به سلامت دهانی در دراز مدت هستند که باید مد نظر قرار بگیرند. با این حال، برای تعداد اندکی از اپن بایت ها که منجر به بروز مشکلات گفتاری یا مشکلات در خوردن نمی شوند، ممکن است راهی مفیدی برای بهبود فوری دندان ها باشد.

آیا اپن بایت به صورت طبیعی اصلاح میشود؟

اگر کودک شما مقداری اپن بایت دارد، این امکان وجود دارد که با رشد فک کودک بتوان آن را به صورت طبیعی درمان نمود. با این حال، پس از ۴ سالگی، اپن بایت کودکان و نوجوانان را نمی توان به صورت طبیعی درمان نمود و اصلاح مشکل، مداخلات تخصصی نیاز خواهد بود.

اپن بایت و درمان آن

اپن بایت و درمان آن

درمان اپن بایت با جراحی فک

بسته به وخامت اپن بایت، ممکن است جراحی لازم باشد. بیشتر احتمال دارد که افراد بزرگسال نیاز به جراحی داشته باشند، زیرا استخوان ها جوش خورده اند و حرکت دادن آنها کار دشواری خواهد بود.

معمولاً لازم است به مدت یک سال قبل از جراحی و شش ماه پس از آن از براکت ها استفاده شود. . هیچ اسکاری (جای بخیه) به جا نخواهد ماند زیرا همه کارها داخل دهان انجام خواهند شد، اما به مدت چند روز پس از آن، بیمار مجبور خواهد بود رژیم غذای نرم داشته باشد، و مقداری تورم نیز وجود خواهد داشت.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code