کراس بایت چیست؟ – بخش اول

کراس بایت نوعی ناهماهنگی میان ارتباط باکولینگوال (گونه ای- زبانی) دندان های فک بالا و پایین است. کراس بایت می تواند عموماً در بیماران ارتودنتیک مشاهده شود. این مال اکلوژن را از نظر بالینی می توان به این صورت تعریف کرد که، وقتی دندان های فک پایین، در مورد دندان های فک بالا، به شکل یک طرفه، دو طرفه، قدامی، یا خلفی، در وضعیت باکال (گونه ای) یا لبی قرار داشته باشند. به عبارت دیگر، کراس بایت زمانی اتفاق می افتد که وقتی دهان بسته می شود، فک بالا آنقدر باریک است که به جای آنکه مانند بایت نرمال فک پایین را در بر بگیرد، داخل آن قرار می گیرد.

در ابعاد عرضی، اکلوژن نرمال به شکلی است که کاسپ های کامی دندان های مولر و پرمولر فک بالا به گودی های دندان های مولر و پرمولر فک پایین برخورد می کند. از زاویه خلفی-قدامی، دندان های جلویی فک بالا به بخش های لبی دندان های جلوی فک پایین برخورد پیدا می کنند.

اصطلاح کراس بایت باکال به کاسپ های باکال دندان های فک پایین اشاره دارد که با کاسپ های باکال دندان های فک بالا برخورد دارند. بایت معکوس یا قیچی به شرایطی اشارع دارد که کاسپ های باکال دندان های فک بالا با کاسپ های بینگوال دندان های فک پایین برخورد دارند.

مال اکلوژن کراس بایت می تواند مربوط به مشکلات دندانی یا اسکلتی، یا ترکیبی از هر دو باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیپ بایت و درمان ارتودنسی

علل بروز کراس بایت

ناهنجاری و بد شکلی کراس بایت می تواند ریشه در موارد زیر داشته باشد:

  • تأثیرات ارثی
  • طول ناکافی قوس دندانی
  • باقی ماندن بیش از حد دندان های شیری
  • وجود دندان اضافی
  • عاداتی مانند مکیدن انگشت
  • ناهماهنگی قوس های دندانی از نظر اسکلتی و موقعیت خلفی- قدامی
  • شکاف کام و لب

انواع کراس بایت

کراس بایت چیست

کراس بایت چیست

کراس بایت قدامی

کراس بایت قدامی زمانی وجود دارد که یک یا چند دندان جلوی فک بالا به صورت لینگو-اکلوزال قرار دارند (برخی از دندان های فک پایین جلوتر از دندان های فک بالا هستند). این نوع کراس بایت در ۴%-۵% از کودکان اتفاق می افتد.

کراس بایت چیست

کراس بایت چیست

کراس بایت خلفی

کراس بایت خلفی زمانی وجود دارد که هنگام بستن بایت، کاسپ های باکال دندان های مولر و پرمولر فک بالا، مانند مشابه آنها در دندان های فک پایین، به صورت باکال جلوتر از دندان های فک بالا قرار می گیرند (دندان های عقب فک پایین جلوتر از دندان های عقب فک بالا قرار می گیرند). این نوع کراس بایت شایع تر است و در ۱۶% کودکان مشاهده می شود.

  • کراس بایت باکال یک طرفه با جابجایی
  • کراس بایت باکال یک طرفه بدون جابجایی
  • کراس بایت باکال دو طرفه
  • کراس بایت لینگوال یک طرفه
  • کراس بایت لینگوال دو طرفه (بایت معکوس)

کراس بایت قدامی می تواند در نتیجه عدم هماهنگی بین اجزاء اسکلتی، عملکردی، و دندانی کودک، برای دندان های شیری و نیز در دوره واسط دندانی اتفاق بیفتد. مشخصه ویژه این نوع مال اکلوژن برخورد یک یا چند دندان جلوی فک بالا به قسمت های لینگوال دندان های جلوی پایین است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع بی حسی و بیهوشی در دندانپزشکی

در کراس بایت قدامی، یک یا چند دندان دخیل هستند. از نظر اکلوژن و ارتباط مرکزی، نیمرخ صاف است. ارتباط مولر و نیش کلاس ۱ نیز می تواند مشاهده شود. زوایای SNA، SNB، و ANB در محدوده طبیعی قرار دارند. این می تواند در نتیجه انحراف غیر طبیعی دندان ها در جهت طولی باشد.

مال اکلوژن کلاس ۳ کاذب یا همان کراس بایت قدامی فانکشنال می تواند در نتیجه جلو آمدن بیش از حد مندیبل بوجود بیاید، که باعث می شود دندان های در وضعیتی پایین تر از حد معمول خود قرار بگیرد و تماس پیش از بلوغ دندان های نیش که موجب گیر کردن فک بالا می شود. گاهی اوقات مندیبل به صورت مزیال جلو می آید، تا در هم فرو رفتن کاسپ ها به حداکثر میزان خود برسد. در روابط مرکزی، بیمار می توان به ارتباط لبه به لبه برسد. در اکلوژن مرکزی، یک رابطه کلاس ۳ مولر وجود دارد و در رابطه مرکزی، یک رابطه کلاس ۱ وجود دارد. در رابطه مرکزی، نیمرخ صاف است و در هم فرو رفتن کاسپ ها به حداکثر میزان خود می رسد.

مشخصه ویژه کراس بایت قدامی اسکلتی ارتباط کلاس ۳ دندان های مولر و نیش در اکلوژن و ارتباط مرکزی است. در ارتباط مرکزی، ارتباط لبه به لبه دندان های جلو وجود نخواهد داشت. بایستی علل مال اکلوژن و انحراف دندان هایی که تحت تأثیر قرار گرفته اند مورد ارزیابی قرار گیرند. اگر دندان هایی که قرار است جابجا شوند در ابتدا به صورت پالاتال کج باشند، به احتمال زیاد وسیع کردن قوس دندانی بالا با ثبات خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات شایع در جراحی دندان عقل

خطرات ناشی از کراس بایت

در صورتی که کراس بایت درمان نشود می تواند منجر به بروز مشکلاتب برای سلامت فرد شود. علاوه بر مشکلات دندانی، از قبیل فشردن و ساییدن دندان ها روی یکدیگر، ساییدگی غیر عادی مینای دندان، و از دست رفتن دندان ها، بیمارانی که کراس بایت دارند از سر درد و گرفتگی ماهیچه ها ناشی از فشار غیر عادی روی فک ها شکایت دارند. در موارد حاد، کراس بایت می تواند رشد فک ها و صورت را تحت تأثیر قرار دهد، مخصوصاً در بیماران کم سن. علاوه بر همه اینها، بایت کج می توانند برای همیشه روی فک ها تأثیثر منفی داشته باشد . منجر به انحراف استخوان ها و جمجمه از صورت شود، در گفتار اختلال ایجاد کند و تعادل ظاهر صورت را به هم بزند.

در مقاله بعد راجع به درمان هایی برای شما خواهیم گفت که برای درمان کراس بایت در بیماران در سنین مختلف کاربرد دارند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code