درمان عدم تقارن صورت با درمان های دندانپزشکی

اصلاح عدم تقارن صورت همیشه هم نیاز به جراحی و دوره بهبود طولانی مدت ندارد. برای مثال، دندانپزشکی زیبایی بخشی است که شما می توانید با کمک آن عدم تقارن صورت خود را برطرف کنید. درمان های دندانپزشکی مانند ونیرهای دندانی، بریس های سرامیکی، بریس های لینگوال، و اینویزیلاین گزینه های غیر تهاجمی هستند که شما می توانید از بین آنها انتخاب کنید. گرچه هیچ کس صورتی کاملاً متقارن ندارد، اما برخی از انواع عدم تقارن ها می توانند باعث شوند زندگی شما دشوارتر شود، و تنها مشکل آن به زیبایی مربوط نشود. وقتی نوبت به فک می رسد، تقارن صورت تقریباً مهم است زیرا می تواند روی نحوه غذا خوردن و حرف زدن شما تأثیر بگذار. لازم به ذکر است که می تواند منجر به بروز درد نیز شود. در این مقاله، ما برای شما توضیح خواهیم داد چه عواملی موجب بروز عدم تقارن صورت می شوند و درمان های دندانپزشکی چگونه می توانند آنها را برطرف کنند.

علل بروز عدم تقارن صورت

دو نوع عدم تقارن صورت وجود دارد: عدم تقارن با منشاء بیماری و عدم تقارن در نتیجه رشد. این مشکل می تواند در نتیجه عوامل ژنتیکی، یا به دلیل ناهمراستا بودن دندان ها، غیر یکسان بودن عضلات دو سمت صورت، تصادف، و عفونت ها بوجود بیاید.

وقتی نوبت به عوامل ژنتیکی می رسد، میکروزومی نیمرخ یکی از شایع ترین شرایطی است که باعث بروز عدم تقارن شدید صورت می شود، خوشبختانه ژن این بیماری اخیراً کشف شده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  pH دهان چگونه سلامت دندان ها و لثه ها را تحت تأثیر قرار می دهد؟

گزینه های درمان برای این شرایط برای افراد مختلف متفاوت است. در موارد خفیف تر، درمان های دندانپزشکی مانند بریس ها نیز می توانند کمک کنند.

علاوه بر عدم تقارن صورت، برخی علائم دیگر نیز ممکن است صورت داشته باشد، از جمله:

  • تأثیر حرکت سر
  • تورم
  • ترشح چرک
  • درد
  • تب
  • دشواری در جویدن

علائمی مانند ترشح چرک و تب نیاز به مراقبت های اورژانسی دارند و حتی در صورت جزئی بودن عدم تقارن صورت نباید نادیده گرفته شوند. در برخی موارد، عدم تقارن هیچ تأثیری روی کل صورت ندارد اما هنوز هم می تواند منجر به بروز مشکلات و درد شود..

درمان عدم تقارن صورت

درمان عدم تقارن صورت

شایع ترین دلایل عدم تقارن صورت

اختلال مفصل فکی گیجگاهی (TMD) معمولاً عامل بروز عدم تقارن صورت است و بسته به میزان وخامت آن با یک دسته علائم و نشانه ها همراه است.

شما ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • سر درد و درد در ناحیه فک
  • خشکی پشت گردن
  • محدود شدن جابجایی حین جویدن
  • صدای در رفتگی حین باز و بسته کردن دهان

گیج کننده ترین بخش در مورد این شرایط این است که علائم بروز پیدا می کنند و برطرف می شوند. اگر شما از ناهمسطح بودن یا کجی فک رنج می برید، اختلال مفصل فکی گیجگاهی ممکن است عامل بروز آن باشد. به مرور زمان، این مشکلات می توانند منجر به بروز تورم و التهاب نیز شوند.

این شرایط معمولاً با استفاده از داروهای ضد التهاب و مسکن تحت کنترل قرار می گیرد تا از بروز هر گونه تورم یا درد که با آن همراه است پیشگیری شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پس از کشیدن دندان چه مدت باید برای دریافت ایمپلنت صبر کرد؟

چگونه می توان متوجه شد عدم تقارن صورت مشکل آفرین شده است؟

اگر فکر می کنید که عدم تقارن صورت دارید، بهترین راه برای یافتن علت و و درمان آن مراجعه به دندانپزشک است.

نخستین گامی که در مطب دندانپزشک برداشته خواهد شد این است که مشخص شود ایا درمان فوری نیاز است یا خیر. در برخی موارد، عفونت ها موجب بروز تورم می شود و نیاز به درمان ضروری است. اگر شما از هیچ عفونتی رنج نمی برید، یک تصویر رادیوگافی با اشعه ایکس برای بررسی استخوان های کل صورت شما استفاده خواهد شد.

درمان عدم تقارن صورت

درمان عدم تقارن صورت

چه درمان های دندانپزشکی وجود دارند؟

بسته به تشخیص، گزینه های متعددی در دسترس هستند، از درمان ارتودنسی گرفته تا درمان جراحی.

در موارد زیر، عموماً بریس ها برای اصلاح عدم تقارن صورت استفاده می شوند:

  • آندربایت
  • اوربایت
  • وسیع کردن فک

در صورت وجود آندربایت، فک رو به جلو آورده خواهد شد، که موجب بوجود آمدن ظاهر نامتقارنی شده است. با اوربایت، لب پایین رو به جلو آورده می شود، بین دندان های بالا و پایین فاصله ای ایجاد می شود. مورد دوم ممکن است با خر و پف و فرو رفتگی گونه ها، و ضعف و باریکی فک نیز ارتباط داشته باشد.

در گذشته، حتی موارد خفیف تر تنها با درمان های جراحی اصلاح می شدند. در حال حاضر، دندانپزشکان روش هایی برای اصلاح عدم تقارن صورت با بریس ها یافته اند، و جراحی را تنها برای موارد جدی تر استفاده می کنند.

وقتی بریس ها نتوانند به تنهایی مشکل را برطرف کنند، درمان جراحی نیاز است. بعلاوه، وقتی مشکل مربوط به غیر یکسان بودن عضلات یا ساختار استخوان باشد، جراحی پلاستیک یا جراحی فک نیز نیاز خواهند بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تأثیرات یائسگی روی سلامت دهان و دندان ها

اگر یک کودک از مشکلات ساختار استخوان یا عدم تقارن عضلات رنج ببرد، جراحی به تعویق خواهد افتاد، زیرا در مرحله رشدف عضلات نا متقارن علیرغم انجام جراحی به صورت غیر یکسان رشد خواهند کرد. پس از آنکه رشد کودک متوقف می شود، این مشکلات می توانند از طریق جراحی برطرف شوند.

در این صورت، متخصص شما در مورد سوابق کامل پزشکی شما سؤال خواهد پرسید تا از بروز هر گونه مشکلات در طول جراحی پیشگیری کند.

نتیجه گیری

اگر شما فکر می کنید که از عدم تقارن صورت رنج می برید، برای سؤال پرسیدن از متخصص در مورد گزینه های درمان خود تعلل نکنید. در اکثر موارد، عدم تقارن صورت می تواند با درمان های غیر تهاجمی درمان شود، و تنها موارد وخیم نیاز به جراحی دارند. با این حال، شما باید به خاطر داشته باشید که موارد وخیم تنها زیبایی صورت شما را تحت تأثیر قرار نمی دهند، بلکه می توانند روی عملکرد بخش تحتانی جمجمه شما نیز تأثیر بگذارد. به مرور زمان، این می تواند منجر به بروز مشکلات عملکردی، تورم، التهاب، و درد شود. در صورت داشتن هر گونه پرسشی در مورد درمان های دندانپزشکی برای عدم تقارن صورت و چگونگی درمان آن برای تماس گرفتن یا مراجعه به دندانپزشک تعلل نکنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code