عفونت سینوس و دندان درد: چه ارتباطی وجود دارد؟

عفونت سینوسی یا سینوزیت زمانی رخ می دهد که ویروس ها یا باکتری ها باعث عفونی شدن غشاء سینوس می شوند. نتایج می توانند علائم ناراحت کننده ای، از جمله درد و فشار در ناحیه صورت، آبریزش بینی، سر درد و گاهی اوقات دندان درد باشند.

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا ممکن است یک فرد دندان درد ناشی از عفونت سینوس را تجربه کند و چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرد.

آناتومی سینوس ها

سینوس ها حفره هایی پر از هوا هستند. موهای ریزی به نام مژک (Cilia گلیا) روی سینوس ها را پوشش داده اند. موهای گلیا به حرکت هوا، مخاط و باکتری ها یا ویروس ها برای فیلتراسیون کمک می کنند. سینوس ها مسیری را برای جریان هوا ایجاد می کنند و هوایی که از طریق بینی وارد می شود را گرم می کنند.

سینوس های موجود در جمجمه عبارتند از:

  • سینوس های قدامی: این سینوس های جفت شده در بالای ابروها در استخوان قدامی قرار دارند که پیشانی فرد را تشکیل می دهد.
  • سینوس اسفنوئیدSphenoid : سینوس اسفنوئید که تنها سینوس جفت نشده در سر است، کمی عمیق تر داخل جمجمه و در نزدیکی عصب بینایی و غده هیپوفیز در مغز واقع شده است.
  • سینوس های اتموئیدEthmoid : این مجموعه از سلول های هوا در استخوان اتموئید بین چشم ها و در بالای بینی واقع شده اند. این استخوان حفره بینی را از مغز جدا می کند.
  • سینوس های ماگزیلاری: این سینوس های بزرگ و جفت شده در پشت استخوان های گونه ها در دو طرف بینی واقع شده اند. آنها هرمی- شکل، و بزرگترین سینوس های سر هستند.

بدون سینوس ها، سر فرد سنگین تر خواهد بود. سینوس ها همچنین به تعیین صدای صدای افراد کمک می کنند، زیرا صدای آنها طنین انداز می شود یا با ارتعاشات هوا در سینوس ها تغییر می کند.

عفونت سینوس و دندان درد

عفونت سینوس و دندان درد

آیا عفونت سینوسی می تواند باعث دندان درد شود؟

عفونت سینوسی می تواند باعث درد دندان شود. طبق یک مقاله قدیمی، شایع ترین محل عفونت سینوس که باعث بروز دندان درد می شود، سینوس ماگزیلاری است. سینوس ها، دندان ها و لثه ها همگی اعصاب مشابه مشترکی دارند که می توانند سیگنال های درد را منتقل کنند. التهاب ناشی از عفونت سینوسی یا بیماری های دندانی می تواند روی این اعصاب فشار وارد کند، و منجر به بروز درد شود. فرد ممکن است این سیگنال ها را به عنوان درد دندان تلقی کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سینوس دندان

آیا عفونت دندان می تواند باعث عفونت سینوس شود؟

عفونت دندان می تواند باعث عفونت سینوس شود. در سال ۲۰۱۲، بر اساس بررسی شواهد تخمین زده شد که ۴۰ درصد از عفونت های مزمن سینوس فک بالا به دلیل عفونت های دندانی هستند. مطالعات قدیمی تر تخمین زده اند که این مقدار حدود ۱۰ درصد بوده است، اما پیشرفت ها در تصویر برداری، مانند سی تی اسکن، عفونت های دندانی را به عنوان یک علت زمینه ای شایع تر نشان داد ‌اند.

از آنجا که قسمت عقبی دندان ها به سینوس های فک بالا نزدیک است، ارگانیسم های عفونی می توانند به این حفره ها منتقل شوند.

فرد مبتلا به این نوع عفونت، علائم عفونت سینوس ماگزیلاری را خواهد داشت. آنها همچنین ممکن است عوامل خطر زیر را در رابطه با دندان های خود داشته باشند:

  • سابقه درد فک یا دندان
  • سابقه یا عفونت فعلی دندان
  • سابقه جراحی اندودانتیک، دهانی، پریودنتال، بویژه کشیدن دندان

این نوع عفونت ها به آنتی بیوتیک و درمان عفونت زمینه ای در دندان یا دندان ها نیاز دارند. این رویکرد به کاهش احتمال بازگشت عفونت کمک می کند.

عفونت سینوس و دندان درد

عفونت سینوس و دندان درد

دندان درد سینوسی در مقایسه با دندان درد معمولی

پزشک برای کمک به تشخیص دندان درد ناشی از عفونت سینوسی یا یکی از مشکلات دندانی، به تفاوت در علائم دقت خواهد کرد. عفونت سینوسی می تواند باعث بروز علائم زیر شود:

  • تداخل با حس بویایی فرد
  • انسداد یک طرفه بینی، یا گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی، معمولاً در یک طرف

علائمی که ممکن است از سینوزیت متفاوت باشند و می توانند نشان دهنده یک مشکل دندانی باشند، عبارتند از:

  • درد دندان همراه با تغییرات دما، مانند زمانی که یک چیز سرد یا داغ می خورید.
  • تورم صورت
  • تورم لثه در نزدیکی دندان
  • درد در نزدیکی دندانی که تحت درمان دندانپزشکی قرار گرفته است.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آندربایت یا جلو آمدگی فک پایین

گاهی اوقات، بررسی تصاویر، مانند سی تی اسکن، می توانند نشان دهنده یک مشکل اساسی در یک یا چند دندان باشند.

دیگر علائم سینوزیت

فرد مبتلا به سینوزیت معمولاً سابقه عفونت اخیر دستگاه تنفسی فوقانی، مانند سرماخوردگی، را داشته است. ابتدا بهبودی آنها از سرما خوردگی آغاز می شود، سپس ممکن است علائم سینوزیت را تجربه کنند. این علائم عبارتند از:

  • ترشح از بینی
  • درد صورت
  • گرفتگی بینی

برخی افراد سینوزیت مزمن را تجربه می کنند زیرا سینوس های آنها به خوبی تخلیه نمی شوند. علائم آنها می تواند ۸ تا ۱۲ هفته طول بکشند. افراد مبتلا به سینوزیت مزمن نسبت به افراد مبتلا به سینوزیت حاد، کمتر احتمال دارد که درد دندان یا درد صورت را تجربه کنند.

درمان عفونت سینوسی

گاهی اوقات فرد می تواند عفونت سینوسی خود را در منزل درمان کند.

درمان های خانگی

پزشک ممکن است درمان های خانگی را توصیه کند که عبارتند از:

  • شستشوی بینی: شستشوی حفره بینی با محلول آب و نمک گرم یا با دمای اتاق، برای بهبود تخلیه مخاطی. فرد می تواند محلول نمکی گرم را در یک سرنگ ۱۰ یا ۲۰ میلی لیتری بکشد و در حالی که روی یک سینک یا یک کاسه خم شده است، آن را به آرامی در مجرای بینی تخلیه کند. محلول باید رو به پایین جاری شود، نه اینکه به مجرای سینوسی و گلو برگردد. آنها باید اطمینان حاصل کنند که محلول نمکی داغ نیست و آن را با آب مقطر، استریل یا آبی که قبلاً جوشیده تهیه کنند، زیرا ممکن است آب لوله کشی تمیز نباشد.
  • ضد احتقان های موضعی: استفاده از داروهای ضد احتقان موضعی مانند افدرین می تواند اجازه دهد هوای بیشتر در سینوس ها جریان داشته شود. فرد نباید بیشتر از ۷ روز از داروهای ضد احتقان استفاده کند.
  • کمپرس گرم: قرار دادن کمپرس گرم روی نواحی سینوسی ممکن است فشار را کاهش دهد. از جمله روی پیشانی و دو طرف بینی.
  • استراحت و مایعات: با استراحت و نوشیدن آب فراوان، افراد به رقیق شدن ترشحات بینی کمک می کنند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  محافظ دندان یا گارد دندان

درمان های پزشکی

استثنا درمان سینوزیت در منزل، زمانی است که فرد تب داشته باشد، یا به نظر برسد که عفونت به خارج از سینوس ها، مانند گوش ها، منتشر شده است.

استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند برای افرادی که ترشحات بینی چرکی دارند مفید باشد. درمان سینوزیت عفونی آموکسی سیلین است. اگر فرد به آموکسی سیلین حساسیت داشته باشد، پزشک ممکن است داکسی سایکلین یا کلاریترومایسین را تجویز کند.

اگر فردی پیوسته سینوزیتی را تجربه می کند که بر تنفس و کیفیت زندگی او تأثیر می گذارد، پزشک ممکن است جراحی سینوس را توصیه کند. جراحی می تواند مجرای سینوس را برای کاهش احتمال بروز عفونت و حساسیت باز کند.

عفونت سینوس و دندان درد

عفونت سینوس و دندان درد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

فرد در صورت تجربه کردن علائم زیر باید به پزشک مراجعه کند:

  • درد شدید سینوسی
  • تبی که بیش از ۳ تا ۴ روز طول بکشد
  • درد شدید دندان
  • ناتوانی در خوردن یا نوشیدن مربوط به درد دندان یا صورت
  • علائمی که بدون بهبود بیش از ۱۰ روز طول می کشند.

اگر فردی در طول یک سال چندین عفونت سینوسی داشته است، باید به دنبال درمان پزشکی باشد. پزشک می تواند در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به عفونت های مزمن به آنها توصیه هایی بکند.

خلاصه

دندان درد می تواند نشانه عفونت حاد سینوسی باشد. با این حال، یک عفونت دندان می تواند به عفونت سینوسی نیز تبدیل شود. به همین دلیل، در صورت تداوم بیش از چند روز علائم یا بدتر شدن آنها، فرد نباید آنها را نادیده بگیرد و باید به پزشک مراجعه کند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code