چرا با بالا رفتن سن، دندان های فک پایین بیشتر نامرتب می شوند؟

زمانی که صحبت می کنیم و زمانی که دهان خود را در حالت استراحت نگه می داریم، دندان های فک پایین ما بیشتر دیده می شوند، اما وقتی صحبت از صاف کردن دندان ها می شود، معمولاً به دندان های فک بالا فکر می کنیم. با این حال، با افزایش سن، متوجه می شویم که دندان های فک پایین ما بیشتر و بیشتر جلب توجه می کنند، زیرا کج تر و کج تر می شوند.

بسیاری از افراد در کودکی فشردگی دندان ها را تجربه می کنند، بنابراین زمانی که در بزرگسالی دوباره آغاز می شود، می تواند شگفت انگیز باشد. با این حال، این الزاماً نشانه بوجود آمدن مشکل نیست. بلکه، یک بخش طبیعی از روند بالا رفتن سن است. از سوی دیگر، این موضوع به این معنا هم نیست که نمی تواند باعث ایجاد برخی از مشکلات شود. بنابراین بیایید نگاهی به این موضوع داشته باشیم که چرا با بالا رفتن سن برخی دندان های فک پایین خود را بیشتر کج می کنند و چه کاری می توان در مورد آن انجام داد.

چرا دندان های فک پایین با گذشت زمان بیشتر کج می شوند؟

دندان های ما در برابر گذشت زمان مصون نیستند. برخی دندانپزشکان دندان های کج را یکی دیگر از نشانه های پیری می دانند. با این حال، چندین نظریه متداول در مورد اینکه دقیقاً چرا این اتفاق رخ می دهد وجود دارد. به عنوان مثال، دندان ها و فک ما هر دو با افزایش سن به آرامی کوچک می شوند. با این حال، اگر فک ما کمی سریع تر از دندان هایمان کوچک شود، دندان ها به یکدیگر نزدیک تر می شوند. علاوه بر این، صرفاً در نتیجه فشاری که از استفاده روزانه به دندان های ما وارد می شود، آنها در طول عمر به طور طبیعی حرکت می کنند و جابجا می شوند. برخی از عوامل استرس زا بیشتر از سایر عوامل می توانند منجر به حرکت دندان ها ، وارد شدن فشار به آنها یا فراتر از آنها شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا سیگار الکترونیک برای دندان ها مضر است؟

براکسیسم (یا دندان قروچه شبانه) نمونه ای از این عامل استرس زا است که ممکن است با فشردگی دندان هاارتباط داشته باشد. در نهایت، فرآیندی به نام رانش مزیال با افزایش سن اتفاق می افتد که طی آن دندان های ما به آرامی به سمت جلوی دهان حرکت می کنند. برای بسیاری، این یک موضوع زیبایی شناسی است. با این حال، می تواند باعث بروز مشکلات عملکردی برای بایت شما شود که می تواند باعث ساییدگی و فرسایش دندان ها شود و حتی ممکن است تا حدودی ناراحت کننده باشد. با این حال، به این معنا نیست که در مورد آن هیچ کاری نمی توانید انجام دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پیشگیری از کج شدن دندان ها، یا اصلاح آنها در صورتی که برای پیشگیری دیر شده است، ادامه مطلب را بخوانید.

علت نامرتبی دندان با بالا رفتن سن

علت نامرتبی دندان با بالا رفتن سن

چگونه با بالا رفتن سن، از کج شدن دندان ها جلوگیری کنیم؟

چند راه برای پیشگیری از بیشتر کج شدن دندان ها در طول زمان وجود دارد. به عنوان مثال، تغییر عادات خواب ممکن است کمک کند.

تصور می شود که خوابیدن روی شکم، در حالی که صورت روی بالش یا تخت قرار می گیرد، به مرور زمان به دندان های شما فشار وارد می کند که باعث جابجا شدن آنها می شود، بنابراین یافتن راه دیگری برای خوابیدن ممکن است به شما کمک کند از این مشکل جلوگیری کنید.

عاداتی مانند جویدن ناخن ها که باعث فشار مداوم به دندان ها می شود نیز می توانند منجر به کج شدن دندان ها شوند. مثلاً نجاری بوده است که همیشه میخ ها را قبل از اینکه به چوب بکوبد داخل دهان خود قرار می داده است. این عادات به دلیل فشار مداوم سطح سخت روی دندان ها، در دراز مدت منجر به کج شدن دندان های فک پایین می شوند. اگر دندان از دست رفته دارید، مهم است که در اسرع وقت برای آنها جایگزین قرار دهید. دندان های ما همیشه هنگام جویدن، خواب و حتی زمانی که در حال استراحت هستیم تحت فشار قرار می گیرند. اگر فاصله ای بین دندان های شما وجود داشته باشد، بقیه دندان ها به دنبال پر کردن آن موقعیت هستند. کاشت ایمپلنت، روکش یا هر درمان دیگری می تواند به شما کمک کند از فشردگی دندان های دیگر در آن فضا و ناهماهنگی عمومی دندان های خود جلوگیری کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکل قرار گیری پروتز مصنوعی دندان روی لثه ها

چگونه می توان دندان های کج را اصلاح کرد؟

اگر قبلاً متوجه شده اید که با بالا رفتن سن دندان های شما به طور قابل توجهی کج شده است، ممکن است پیشگیری دیگر بهترین راهکار نباشد. درمان های ارتودنسی مختلفی وجود دارند که می توانند در صاف کردن دندان ها به شما کمک کنند. تعدادی از گزینه های بریس ها وجود دارند که می توانند برای کمک به همراستایی مجدد دندان ها در طول زمان استفاده شوند. حتی گزینه های محتاطانه ای مانند بریس هایی وجود دارد که می توانند پشت دندان های شما نصب شوند یا اینویزیلاین، که الاینرهای شفافی هستند که به سختی می توانید آنها را مشاهده می کنید.

اینکه کدام روش برای شما بهتر عمل می کند به اهداف، بودجه و نوع شرایط ارتودنتیک شما بستگی دارد. به این ترتیب، مشاوره با یک ارتودنتیست توصیه می شود. می توانیم نگاه دقیق تری به موضوع داشته باشیم و یک دوره درمانی را توصیه کنیم.

علت نامرتبی دندان با بالا رفتن سن

علت نامرتبی دندان با بالا رفتن سن

آیا برای دندان های کج فک پایین به کمک نیاز دارید؟

کج بودن دندان های فک پایین را باید به عنوان یکی دیگر از نشانه های پیری در نظر گرفت. هیچ چیز غیر طبیعی در مورد آن وجود ندارد. با این حال، صرفاً به این دلیل که طبیعی است به این معنا نیست که به سادگی باید آن را تحمل کرد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code