آیا ویتامین ها می توانند به درد مفصل فکی- گیجگاهی کمک کنند؟

کمبودهای تغذیه ای، بلوک های سازنده ای که بدن شما برای رشد واقعی نیاز دارد را از آن می گیرند. استفاده از ویتامین ها و مکمل ها برای درمان اختلال TMJ یک راه آسان برای اصلاح کمبودهای دردسرساز است.

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری در مورد اختلالات TMJ و ویتامین ها و مکمل هایی کسب کنید که ممکن است کمک کننده باشند. ما همچنین در مورد مواردی صحبت خواهیم کرد که باید قبل از مصرف آنها در نظر بگیرید و نیز سایر درمان هایی که ممکن است تسکین دهنده باشند.

مشکل با مفصل فکی- گیجگاهی

حتی اگر فک شما به خوبی کار کند، گفتن “مفصل فکی- گیجگاهی کاملاً دهان پر کن است. به این علت است که مفاصل لولا- مانند که هر دو طرف استخوان فک را به جمجمه متصل می کنند، اغلب تحت عنوان TMJ شناخته می شوند.

زمانی که در این مفاصل مشکلاتی بوجود می آیند، نتایج می توانند شامل یک درد دردناک و ساینده در فک باشد. هنگام حرکت دادن فک، ممکن است صدای کلیک، گوش درد، ناراحتی در صورت، مشکلات جویدن و مشکل در باز یا بسته کردن کامل دهان را تجربه کنید. اختلال فکی- گیجگاهی یا TMD می تواند باعث اسپاسم دردناک عضله TMD در عضلات فک نیز شود، و در نتیجه ممکن است صبح با درد در یک سمت فک از خواب بیدار شوید.

پزشکان به چندین عامل احتمالی برای نقص TMJ اشاره می کنند. ژنتیک و آناتومی می توانند شما را در برابر این موضوع آسیب پذیرتر کند. شرایط پزشکی مانند آرتریت، اختلالات بافت همبند یا آسیب فک نیز ممکن است باعث ایجاد این مشکلات شوند.

ارتباط این شرایط با دندان قروچه نیز ممکن است، زیرا بسیاری از افرادی که با TMD دست و پنجه نرم می کنند، با دندان قروچه و فشردن و ساییدن فک نیز مبارزه می کنند. با این حال، این یک مورد واضح از علت و معلول نیست. بسیاری از افراد مبتلا به دندان قروچه هرگز به TMD دچار نمی شوند.

تصمیم گیری در مورد اینکه آیا مکمل ها برای شما مناسب هستند یا خیر

مهم نیست که چقدر فکر می کنید رژیم غذایی شما سالم است، کمبود پنهان ویتامین یک احتمال است. به هر حال، فقط چیزی که می خورید نیست که اهمیت دارد. رفتارهای شما و ژنتیک شما روی نحوه پردازش آنچه که مصرف می کنید توسط بدن شما نیز تأثیر می گذارند.

کمبودهای ویتامین ها اغلب از طریق ترکیبی از آزمایش خون و ارزیابی بالینی تشخیص داده می شوند. اگر نگران این هستید که کمبود ویتامین ممکن است TMJ (اختلال عملکرد مفصل فکی- گیجگاهی) شما را بدتر کند، با پزشک خود صحبت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا واقعاً شیرینی باعث درد دندان می شود؟

اگر کمبود واضحی ندارید، ویتامین ها و مکمل ها همچنان ممکن است به درمان علائم TMD شما کمک کنند. با این حال، چند احتیاط را باید در نظر داشته باشید. برای شروع، دستورالعمل های ارائه شده را رعایت کنید تا از مشکلات مربوط به مسمومیت جلوگیری کنید. همچنین، ویتامین ها و مکمل ها را از یک تأمین کننده معتبر تهیه کنید تا اطمینان حاصل کنید که محصول ایمن و با کیفیت است.

قبل از شروع یک ویتامین یا مکمل جدید، حتماً با یک پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید. گاهی اوقات، این مواد می توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند یا برای افرادی با شرایط خاص مشکلات سلامتی ایجاد کنند. جستجوی نظرات پزشک، دندانپزشک یا داروساز می تواند خطر یک تعامل یا تأثیر منفی را به حداقل برساند.

ویتامینها برای درمان اختلال TMJ

ویتامینها برای درمان اختلال TMJ

ویتامین ها و مکمل ها برای درمان اختلال TMJ

علت این عارضه هرچه که باشد، دلایلی وجود دارند که باور کنیم برخی ویتامین ها و مکمل های خاص می توانند به افرادی که به اختلالات TMJ دچار هستند کمک کنند. این را در نظر بگیرید: یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ به بررسی کمبودهای تغذیه ای در بیماران مبتلا به مشکلات پیچیده TMJ پرداخت. این بررسی نشان داد که هر شرکت کننده حداقل در یکی از ۱۰ ماده مورد بررسی کمبود داشت.

اگر به استفاده از ویتامین ها و مکمل های غذایی برای درمان TMJ علاقه مند هستید، چندین انتخاب دارید. برخی با حمایت از بهبود و تندرستی کمک می کنند. برخی دیگر التهاب یا درد TMJ را تسکین می دهند.

ویتامینها برای درمان اختلال TMJ

ویتامینها برای درمان اختلال TMJ

ویتامین C

ویتامین C که اغلب به عنوان ابزاری برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی معرفی می شود، یک آنتی اکسیدان قوی است. ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است، و کلاژن سالم برای مفاصل سالم و بدون درد ضروری است. به عنوان یک امتیاز، از عملکرد سیستم ایمنی نیز حمایت می کند، از آسیب سلولی جلوگیری می کند، و شکنندگی مویرگ ها را کاهش می دهد.

این ویتامین محلول در آب را می توان در طیف وسیعی از میوه ها و سبزیجات و همچنین به صورت مکمل یافت. ویتامین C خطر سمیت کمی دارد، بنابراین به طور کلی یک گزینه بی خطر است.

ویتامین D

ویتامین D به طور طبیعی توسط بدن، زمانی که پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد تولید می شود. همچنین در خوراکی های خاصی یافت می شود و به صورت مکمل فروخته می شود. علیرغم این در دسترس بودن، بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین D هستند. این مایه تأسف است زیرا بدن از این ویتامین محلول در چربی برای اهداف متعددی استفاده می کند. این امر بویژه برای سلامت استخوان و عملکرد ماهیچه ها مهم است، که مناطق مورد نگرانی برای مبتلایان به TMJ هستند.

مصرف ویتامین D می تواند به بهبود، تقویت استخوان ها، بهبود عملکرد عضلات و کاهش درد کمک کند. همچنین ممکن است خلق و خوی شما را بهبود بخشد. با این حال، ویتامین D بیش از حد با آریتمی قلبی، مشکلات کلیوی و بی اشتهایی مرتبط است.

کلسیم

گرچه بخش عمده ای از کلسیم بدن به سلامت استخوان اختصاص دارد، این ماده معدنی در سیگنال دهی عصبی و عملکرد عضلات نیز نقش ایفا می کند. به این معنا که داشتن کلسیم کافی می تواند به آرام کردن گرفتگی عضلات فک کمک کند. کلسیم به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی مانند شیر و پنیر یافت می شود و می توان آن را به طور مصنوعی به غذاهای دیگر افزود. همچنین در برخی از داروهای بدون نسخه و به عنوان مکمل موجود است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شل شدن و افتادن روکش های دندانی

بدن سطح کلسیم را به خوبی مدیریت می کند، اما داشتن مقادیر بیش از حد کلسیم با مشکلات کلیوی، سنگ کلیه و کلسیفیکاسیون بافت ارتباط دارد. کلسیم بیش از حد همچنین می تواند باعث از بین رفتن تعادل ویتامین ها و مواد معدنی مهم در بدن شود.

منیزیم

بر اساس اعلام مؤسسه ملی بهداشت، منیزیم یک کوفاکتور در بیش از ۳۰۰ سیستم آنزیمی است که واکنش های بیوشیمیایی در بدن را کنترل می کنند. این ماده معدنی در عملکرد عضلانی و عصبی، رشد ساختاری استخوان، کنترل قند خون و تولید انرژی نقش دارد.

این ماده معدنی چند وظیفه ای، به کاهش التهاب، شل کردن عضلات منقبض، و جلوگیری از اسپاسم های دردناک شناخته شده است، بنابراین انتخاب هوشمندانه ای برای افرادی است که از TMD  رنج می برند. منیزیم به طور کلی بی خطر است، اما اسهال می تواند نشانه اصلی زیاده روی در مصرف آن باشد.

ویتامینها برای درمان اختلال TMJ

ویتامینها برای درمان اختلال TMJ

ویتامین های B

چندین ویتامین B وجود دارند. آنها اغلب با هم در غذاها وجود دارند و یک ویتامین B کمپلکس خوب معمولاً شامل ویتامین های B1، B2، B3، B5، B6، B7، B9،B12  است.

این ویتامین ها در عملکرد سیستم ایمنی و ترمیم بافت نقش دارند. آنها همچنین دنده های مهمی در مکانیسم هایی هستند که غذا را به انرژی تبدیل می کنند و کمبود ویتامین های B می تواند منجر به خستگی و استرس شود. از آنجا که استرس می تواند رفتارهایی مانند دندان قروچه و فشردن و ساییدن فک را افزایش دهد، دریافت ویتامین B کافی برای هر کسی که با علائم مشکلات TMJ مبارزه می کند مهم است.

زردچوبه

زردچوبه ادویه ای با رنگ نارنجی روشن، طعمی متمایز و قدرت ضد التهابی است. برای افرادی که از اختلالات TMJ رنج می برند، با کاهش تورم و التهاب، می تواند درد فک را تسکین دهد. گرچه زردچوبه می تواند باعث ایجاد لکه شود، اما معمولاً با عوارض جانبی منفی همراه نیست.

گلوکزامین

گلوکزامین یک ترکیب طبیعی است که در غضروف یافت می شود. این ماده هنگامی که به عنوان مکمل مصرف می شود، به ترمیم غضروف کمک می کند و روان کردن عملکرد مفاصل و دامنه حرکت آنها را بهبود می دهد. در نتیجه، درد مفاصل را کاهش می دهد و صدای کلیکی که می تواند با مفاصل مشکل دار همراه باشد را از بین می برد.

افرادی که از درد مفاصل رنج می برند گزارش می دهند که گلوکزامین بهتر از ایبوپروفن درد را کاهش می دهد. گلوکزامین به طور کلی بی خطر تلقی می شود، اما می تواند باعث بروز برخی از مشکلات گوارشی جزئی شود.

کندرویتین Chondroitin

کندرویتین یک قند پیچیده است که در بافت های همبند یافت می شود. این ماده به عنوان یک مکمل، از تجزیه غضروف جلوگیری می کند و به ترمیم بافت آسیب دیده سرعت می بخشد. همچنین به نظر می رسد که دارای قدرت ضد التهابی و تسکین درد باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا دندان های عقل روی درمان ارتودنسی تأثیر دارند؟

کندرویتین تا زمانی که طبق دستور مصرف شود، بی خطر تلقی می شود. با این حال، افرادی که از اختلالات خونریزی رنج می برند باید از آن اجتناب کنند زیرا می تواند خطرات خونریزی را افزایش دهد.

متیل سولفونیل متان Methylsulfonylmethane

متیل سولفونیل متان یا MSM ترکیبی است که به طور طبیعی در غذاها و مکمل ها یافت می شود. این ماده به عنوان منبع مفید گوگرد عمل می کند. به لطف خواص ضد التهاب آن، برای درمان آرتریت و سایر اختلالات مفصلی از جمله TMD استفاده می شود. MSM همچنین می تواند به کاهش درد کمک کند و ممکن است ریکاوری پس از ورزش را تسریع بخشد.

مطالعات زیادی در مقیاس بزرگ در مورد این ترکیب وجود ندارند، اما سازمان غذا و دارو به طور کلی آن را در صورت استفاده طبق دستورالعمل بی خطر می داند. با این حال، افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند باید از MSM اجتناب کنند.

ویتامینها برای درمان اختلال TMJ

ویتامینها برای درمان اختلال TMJ

سایر درمان های اختلال TMJ که می توان در نظر گرفت

اگر ویتامین ها و مکمل ها علائم اختلال مفصل فکی- گیجگاهی را کاهش نمی دهند، ممکن است به این موضوع فکر کنید که چه چیز دیگری را می توانید امتحان کنید. چندین گزینه در دسترس هستند و اختلالات TMJ عموماً به درمان های غیر تهاجمی مانند اینها پاسخ می دهند. درمان هایی که باید در نظر گرفته شوند شامل موارد زیر هستند:

محافظ دندان شبانه

ابزارهای دهانی که در هنگام خواب استفاده می شوند، محافظ های دهان شبانه فشار دندان قروچه و ساییدن و فشردن فک ها روی یکدیگر را کاهش می دهند. آنها از دندان ها محافظت می کنند و ممکن است به شل شدن عضلات فک کمک کنند. استفاده کنندگان از آنها راحت هستند و فاقد دارو می باشند، و ابزاری مفید برای افرادی هستند که با درد فک دست و پنجه نرم می کنند.

داروها

شل کننده های عضلانی، ضد التهاب های غیر استروئیدی و مسکن ها اغلب برای کاهش گرفتگی، تورم و ناراحتی عضلانی توصیه می شوند. دندانپزشک شما ممکن است یک محصول بدون نسخه یا یک داروی تجویزی را پیشنهاد کند.

داروهای هومیوپاتی

استفاده از گرما یا یخ می تواند درد را کاهش دهد، گرفتگی را کاهش دهد و از التهاب بکاهد. مدیتیشن، ورزش یا تنفس عمیق، با کاهش سطح استرس شما، می توانند مشکلات TMD را تسکین دهند.

عمل جراحی

مداخلات جراحی به ندرت نیاز هستند. آنها معمولاً فقط زمانی استفاده می شوند که درمان های محافظه کارانه با شکست مواجه شوند.

رهایی یافتن از شر علائم TMJ

درمان های اختلال TMJ می توانند تسکین خوبی به همراه داشته باشند و بسیاری از آنها با ویتامین ها به خوبی کار می کنند. با این حال، بسیار مهم است که در مورد هر درمانی با پزشک صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا مزایا و معایب را بسنجید و شما را از خطرات احتمالی آگاه کنند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code