سپراتور، spacer، یا فضا دهنده در درمان ارتودنسی

فضا دهنده های ارتودنتیک

استفاده از بریس ها روشی متداول برای صاف و یکدست کردن دندان های کج و همراستا کردن درست بایت می باشد. قبل از دریافت بریس ها، دندان های شما باید برای آنها آماده شوند. یکی از روش هایی که ارتودنتیست شما ممکن است دهان شما را برای سخت افزارهای بریس ها آماده کند، قرار دادن اسپیسر، سپراتور، یا فضا دهنده بین برخی از دندان های شما است. اگر شما نیاز به استفاده از آنها داشته باشید، مدت زمان زیادی مجبور به استفاده از آنها نیستید، اما لازم است مطمئن شوید در طول مدتی که از آنها استفاده می کنید از آنها مراقبت می کنید.

آیا همه افراد قبل از دریافت بریس ها نیاز به فضا دهنده دارند؟

اکثر افرادی که از بریس های سنتی استفاده می کنند نیاز به استفاده از فضا دهنده ها خواهند داشت، که سپراتورهای ارتودنتیک نیز نامیده می شوند. بریس های سنتی شامل براکت هایی هستند که روی دندان های شما چسبانده می شوند، و سیم هایی که آنها را به یکدیگر متصل می کند.

سیم ها به بندهای فلزی تکیه دارند، که مانند حلقه هایی به نظر می رسند که به دور برخی از دندان های عقب دهان قرار می گیرند. این دندان های عقب دهان اغلب بسیار نزدیک به هم واقع شده اند. هدف از استفاده از فضا دهنده ها ایجاد فضا بین برخی دندان های خاص، معمولاً دندان های مولر است، به گونه ای که ارتودنتیست شما بتواند بندهای فلزی را به دور دندان های شما قرار دهد.

فضا دهنده در درمان ارتودنسی

فضا دهنده در درمان ارتودنسی

انواع فضا دهنده ها

فضا دهنده ها می توانند از مواد مختلفی ساخته شود. متداول ترین نوع فضا دهنده ها عبارتند از:

  • فضا دهنده های پلاستیکی. آنها ضرورتاً بندهای لاستیکی کوچکی هستند که بین دندان های مولر جای داده می شوند تا فضای اضافی اندکی بین آنها ایجاد کنند.
  • فضا دهنده های فلزی. آنها می توانند شبیه حلقه های فلزی کوچک باشند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عادت ناخن جویدن و آسیب دندان

فضا دهنده ها نخستین بخش از دریافت بریس های ارتودنسی هستند، بنابراین هزینه آنها به بریس ها افزوده خواهد شد.

فضا دهنده ها چگونه جایگذاری می شوند؟

اگر شما نیاز به فضا دهنده ها داشته باشید، احتمالاً آنها را یک هفته قبل از دریافت بریس ها دریافت خواهید کرد.

برای جایگذاری فضا دهنده های الاستیک، ارتودنتیست ابتدا از ابزاری کوچک یا نخ دندان برای کشیدن هر فضا دهنده استفاده خواهد کرد. سپس، پس از آنکه شما دهان خود را کاملاً باز می کنید، ارتودنتیست هر فضا دهنده را در جای خود و بین دندان های مولر خواهد لغزاند. در طول این فرایند، ممکن است مقداری فشار احساس کنید.

فضا دهنده در درمان ارتودنسی

فضا دهنده در درمان ارتودنسی

فضا دهنده ها چگونه برداشته می شوند؟

برداشتن فضا دهنده ها فرایندی نسبتاً ساده است که نباید خیلی طول بکشد. ارتودنتیست شما به سادگی آنها را با استفاده از ابزاری کوچک از جای خود خارج می کند. اگر فضا دهنده ها کار ایجاد فضای خود را به خوبی انجام داده باشند، آنها تقریباً به راحتی خارج خواهند شد.

آیا درد spacerها بیشتر از بریس ها است؟

درد برای هر کسی متفاوت است. ممکن است فضا دهنده ها برای یک نفر بسیار دردناک باشند، در حالی که برای شخص دیگر تنها یک سوزش خفیف ایجاد کنند.

اما در یک شکایت شایع بین افرادی است که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنند و افرادی که قبل از بریس های خود فضا دهنده ها را دریافت می کنند. خبر خوب اینکه به نظر می رسد درد به مرور زمان از بین برود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع ایمپلنت های دندانی

تحقیقات حاکی از این هستند که این درد نسبتاً به سرعت کاهش پیدا کند. در مطالعه ای که در ۲۰۱۵ روی ۶۲ نوجوان انجام شد و درد ناشی از فضا دهنده ها که احساس کرده بودند مورد بررسی قرار گرفته بود. در این مطالعه گزارش شد که دو روز نخست پس از دریافت فضا دهنده ها فقط درد وجود داشته است. با این حال، شما هرگز به جایی نمی رسید که فراموش کنید که فضا دهنده ها داخل دهان شما قرار دارند. ممکن است شما هنوز این احساس را داشته باشید که چیزی بین دندان های عقب دهان شما گیر کرده است. ممکن است ارتودنتیست شما توصیه کند در صورت تجربه هر گونه دردی، برای کاهش آن از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن استفاده کنید. علاوه بر این، برای کاهش ناراحتی می توانید سه تا چهار مرتبه در طول روز دهان را با ترکیب آب ولرم و نمک شستشو دهید.

با فضا دهنده ها چه باید خورد؟

ارتودنتیست ها اغلب از افرادی که بریس های ارتودنسی را دریافت می کنند می خواهند از برخی غذاهای خاصدور بمانند. عموماً آنها شامل غذاهای سفت یا چسبناک هستند، مانند:

  • آبنبات هایی مانند تافی و کارامل
  • آدامس
  • غذاهایی که نیاز به جویدن زیادی دارند، مانند استیک

ایده خوبی است که وقتی فضا دهنده ها هم داخل دهان شما هستند از این نوع غذاها به دور بمانید. می توانید به آن مانند تمرینی برای داشتن بریس ها نگاه کنید.

با فضا دهنده ها چگونه باید مسواک زد و نخ دندان کشید؟

اگر به این فکر می کنید که در طول مدتی که فضا دهنده ها داخل دهان شما قرار دارند چگونه دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، پاسخ کوتاه این است، با دقت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سینوس دندان

ابتدا دهان خود را با آب بشویید. سپس به آرامی همه سطوح دندان های خود را مسواک بزنید، در مورد دندان های عقب دهان خود خیلی مراقب باشید. باز دهان را با آب بشویید.

در نهایت، می توانید دندان های خود را نخ دندان بکشید، غیر از یک استثناء: سعی نکنید بین دندان هایی که فضا دهنده دارند را نخ دندان بکشید. ممکن است باعث خارج شدن آنها شوید.

مهم ترین کاری که می توانید در طول مدتی که فضا دهنده دارید انجام دهید این است که مراقب آنچه می خورید باشید و وقتی مراقبت از دندان های خود را انجام می دهید با احتیاط برخورد کنید. علاوه بر این از فشار دادن یا کشیدن آنها خودداری کنید تا از خارج شدن تصادفی آنها پیشگیری کنید.

در صورت خارج شدن فضا دهنده ها چه باید کرد؟

شما مدت زمان طولانی فضا دهنده ها یا سپراتورها را داخل دهان خود نخواهید داشت. اگر همه چیز طبق طراحی درمان پیش برود، احتمالاً تنها لازم است یک یا دو هفته داشته باشید، و پس از آن خارج خواهند شد و بندهای فلزی به دور دندان های عقب دهان شما قرار خواهند گرفت.

ممکن است قبل از مراجعه بعدی فضا دهنده های شما از بین دندان ها خارج شوندو اگر این اتفاق رخ داد، بلافاصله به ارتودنتیست خود اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد یکی دیگر جایگزین شود، یا اینکه ارتودنتیست شما تشخیص دهد فضای کافی بین دندان ها بوجود آمده است.

خلاصه

فضا دهنده ها نخستین گام برای قرار گرفتن در مسیر صاف و یکدست کردن دندان ها هستند. نیاز نیست مدت زمان طولانی آنها را داشته باشید، زیرا آنها به گونه ای آماده شده اند که دندان های عقب دهان را برای قرار گرفتن بندها به دور آنها آماده کنند. در صورتی که طی استفاده از آنها مشکلی برای شما پیش آمد، بلافاصله با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code