دیابت و مراقبت های دندانپزشکی: آنچه باید بدانید

مراقب از دهان و دندان ها بویژه برای افراد مبتلا به دیابت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا این شرایط منجر به بروز خطرات بزرگتر عفونت های دهانی می شود و اغلب روند بهبود را کندتر می کند. مراجعه به دندانپزشک برای افراد مبتلا به دیابت تجربه ای نسبتاً متفاوت است، و مهم است تا می توانند بیشتر در مورد پرداختن به بیماری دیابت خود و درمان های دندانپزشکی بپردازند تا بتوانند با دندانپزشک خود همکاری کنند تا از بروز هر گونه مشکل و عوراضی پرهیز نمایند و سلامت دهان خود را حفظ کنند.

دیابت و مراقبت دندانپزشکی

دیابت و مراقبت دندانپزشکی

دیابت و بیماری های دهان و دندان

بیماری لثه و دیابت ارتباط جالبی با یکدیگر دارند. بر اساس مرکز ملی اطلاعات دیابت (NDIC) دبایت خطر بروز بیماری های لثه را افزایش می دهد. داشتن بیماری لثه نیز می تواند خطر مشکلات و عوارض ناشی از دیابت را افزایش دهد زیرا بیماری لثه باعث می شود برای افراد مبتلا به دیابت تحت کنترل نگهداشتن سطح قند خون دشوارتر باشد.

بر اساس توضیحات NDIC هرچه سطح قند خون شما بالاتر باشد، احتمال تشکیل پلاک روی دندان های شما نیز بیشتر خواهد بود. وقتی سطح قند خون شما بالا باشد، مقدار قند موجود در بزاق دهان شما نیز بیشتر خواهد بود، که باعث می شود محیطی ایده آل برای تشکیل پلاک بوجود بیاید. پلاک اضافی نه تنها خطر عفونت و بیماری لثه شما را افزایش می دهد، بلکه خطر بروز پوسیدگی و حفره های دندانی را نیز افزایش می دهد. تلاش برای درمان بیماری خود و نیز مراقبت از دهان به شما کمک می کند از نیاز به اقدامات دندانپزشکی بیشتر فراتر از پاکسازی های منظم در آینده پرهیز نمایید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا با بالا رفتن سن، دندان های فک پایین بیشتر نامرتب می شوند؟

مشکلات مربوط به دندان ها و لثه ها تنها مشکلات و بیماری های دهانی نیستند که اگر دیابت خود را درمان نکنید یا به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نکنید با آنها مواجه می شوید. بر اساس انجمن دندانپزشکان آمریکا ADA، افراد مبتلا به دیابت بیشتر احتمال دارد که از خشکی دهان رنج ببرند یا دچار عفونت های قارچی داخل دهان خود شوند. خشکی دهان زمانی می تواند اتفاق بیفتد که دیابت شما تحت کنترل نباشد یا ممکن است عارضه جانبی دارویی باشد که برای کنترل وضعیت خود مصرف می کنید. داشتن خشکی دهان احتمال گسترش عفونت و حفره های دندانی را افزایش می دهد.

وقتی مبتلا به دیابت هستید تلاش برای پیشگیری از بیماری لثه ضروری است. مهم است توجه داشته باشید که داروهایی که برای معکوس کردن بیماری لثه استفاده می شوند اغلب احتمال بروز برفک دهان را افزایش می دهند، نوعی عفونت مخمری داخل دهان. بر اساس مؤسسه ملی سلامت NIH، اگر میزان قند خون شما بالا باشد، حتی احتمال بوجود آمدن برفک دهان در شما افزایش پیدا می کند، زیرا وقتی سطوح قند خون داخل بزاق دهان بالا باشد، برفک دهان بیشتر گسترش پیدا می کند.

علاوه بر این مشکلات، افراد مبتلا به دیابت ممکن است در احساس کردن مزه ها نیز مشکل پیدا کنند. بهبود زخم در افراد دیابتی به طور کلی کندتر خواهد بود. بعلاوه، در کودکان مبتلا به دیابت، ممکن است دندان ها در سنی زودتر از سن معمول بیرون بیایند.

مراقبت از دندان ها

در کنار تحت کنترل درآوردن دیابت، مراقبت از دندان ها در منزل نیز بخش مهمی از درمان دندانپزشکی شما می باشد. حداقل دو مرتبه در طول روز، و هر بار حداقل به مدت دو تا سه دقیقه دندان های خود را مسواک بزنید. از مسواک های دارای تمیز کننده زبان استفاده کنید. مقدار زیادی از باکتری های موجود داخل دهان در حقیقت روی زبان هستند، بنابراین پاکسازی آن در کنار تمیز کردن دندان ها یک ضررت است. نخ دندان کشیدن روزانه را نیز به خاطر داشته باشید. زدودن بیوفیلم پلاک ها از روی دندان ها، با استفاده از یک تکه نخ دندان و پیچاندن آن به شکل C به دور تک تک دندان ها بسیار مهم است.

دیابت و مراقبت دندانپزشکی

دیابت و مراقبت دندانپزشکی

صحبت کردن با دندانپزشک

پرداختن به درمان دیابت و نیز درمان های دندانپزشکی به این معنا است که باید در مورد وضعیت خود با دندانپزشک خود گفتگو کنید. ممکن است بخواهید از پزشک و دندانپزشک خود بخواهید که با یکدیگر در تماس باشند تا بتوانند اطلاعات خود را در مورد وضعیت سلامت شما به روز نگهدارند. علاوه بر این، دندانپزشک با هر مرتبه اندازه گیری قند خون بیماران دیابتی خود می تواند مشخص نماید آیا آنها شرایط لازم برای اقدامات دندانپزشکی را دارند یا خیر. تمام تلاش خود را بکنید تا سطح قند خون خود را تحت کنترل درآورید، مخصوصاً قبل از مراجعات خود به دندانپزشکی، بویژه اگر قرار است تحت جراحی یا درمان های دیگری قرار بگیرید که انتظار می رود موجب بروز خونریزی شوند. اگر سطح قند خون شما بالا بماند، باید با دندانپزشک خود در مورد به تعویق انداختن قرار ملاقات خود گفتگو کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نیفتادن دندان شیری کودکان

ارتباط یک بخش بزرگ از طرح درمان دندانپزشکی موفق برای افراد مبتلا به دیابت است. وقتی برای معاینه دندانپزشکی مراجعه می کنید، حتماً همه پرسش های خود مربوط به چگونگی تأثیر دیابت روی دهان و دندان ها و درمان های دندانپزشکی را از دندانپزشک بپرسید. همکاری با یکدیگر به شما کمک خواهد کرد سالم ترین دهان ممکن را داشته باشید.

علاوه بر این، داروهای دیابت خود را طبق دستور مصرف کنید، رژیم غذایی سالم تری برای خود انتخاب کنید، و حتی بیشتر ورزش کردن نیز می تواند کمک کننده باشد. تحت کنترل در آوردن قند خون نه تنها به سلامت دهان، بلکه به بدن کمک می کند عفونت های باکتریایی و قارچی در سراسر بدن را بهتر تحت کنترل در آورند. پرهیز از کشیدن سیگار، یکی دیگر از اقدامات مهمی است که می توانید برای حفظ سلامت خود انجام دهید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code