چه عواملی باعث ایجاد مزه فلز داخل دهان می شوند؟

عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد طعم بد فلزی داخل دهان شوند، که ممکن است برای سالم ترین افراد اتفاق بیفتد. با این حال، طعم تلخ آن در افرادی که با چندین بیماری مانند سرطان، بیماری های کبدی یا بیماری کلیوی دست و پنجه نرم می کنند نیز شایع است. اگر این عارضه بدون بیماری زمینه ای رخ دهد، معمولاً دلیلی وجود ندارد که وحشت زده شوید.

اگر دارو مصرف می کنید، مزه فلزی داخل دهان و خستگی ممکن است از جمله عوارض آن باشند. اکثر افرادی که داروهای تجویزی مصرف می کنند از چنین عوارضی شکایت دارند.

چندین بیماری زمینه ای دیگر وجود دارند که می تواند باعث تغییر حس چشایی شوند، و درک این اختلال می تواند به شما کمک کند بهتر با آن مقابله کنید. طعم عجیب فلزی داخل دهان، تحت عنوان پاراگوسیا parageusia (انحراف حس چشایی) شناخته می شود. این تغییر در حس چشایی یا به تدریج یا به یکباره اتفاق می افتد، و تنها در صورتی رخ می دهد که در نحوه عملکرد نورون های مربوطه تغییری ایجاد شده باشد. ما در اینجا به بیان برخی از دلایل تغییر حس چشایی و حس مزه فلز داخل دهان می پردازیم.

چرا در دهان خود طعم فلزی دارید؟

چه چیزی می تواند باعث ایجاد طعم فلز داخل دهان شود؟ درک اینگه حس چشایی چگونه عمل می کند، در یافتن پاسخ این پرسش بسیار مهم است.

نورون های حس بویایی جوانه های چشایی را کنترل می کنند، که حس چشایی را تنظیم می کنند. همین نورون ها با کمک اعصاب حس بویایی را کنترل می کنند. پایانه های عصبی اطلاعات را از نورون های حسی و جوانه های چشایی به مغز منتقل می کنند. سپس قسمت مسئول مغز آن را پردازش کرده و طعم آن را مشخص می کند. کل فرآیند یک عملیات پیچیده است که وقتی تحت تأثیر عناصر خارجی قرار می گیرد تغییر می کند، و منجر به ایجاد مزه فلزی داخل دهان می شود. به همین دلیل است که دلایل پزشکی مزه فلزی داخل دهان وجود دارند.

مزه فلز داخل دهان

مزه فلز داخل دهان

بهداشت دهان

بهداشت نامناسب دهان و دندان یکی از علل شایع احساس کردن مزه فلز داخل است. مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن به صورت منظم منجر به بروز مشکلات دندانی مانند التهاب لثه و سایر مشکلات دندان می شود. برخی از افراد قبل از اینکه متوجه عفونت دندانی خود شوند، ممکن است متوجه تغییر مزه شوند. حتی در این صورت، طعم فلز پس از درمان از بین خواهد رفت.

مسواک زدن حداقل دو مرتبه در روز و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه می تواند از بروز مشکلات دندانی، و متعاقباً ایجاد طعم فلز داخل دهان جلوگیری کند. به خاطر داشته باشید که از لثه های خود نیز مراقبت کنید و در صورت لزوم برای تمیز کردن، معاینه و درمان به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انجام درمان ریشه برای زنان باردار: آری یا خیر؟

داروهای تجویزی

داروهای تجویزی مانند آنتی بیوتیک ها یا داروهایی که برای درمان بیماری های قلبی یا روانی استفاده می شوند نیز می توانند طعم دهان شما را تغییر دهند. هنگامی که بدن داروها را جذب می کند، آنها از طریق بزاق بیرون می آیند و جایگزین مزه تند داخل دهان می شوند. برخی دیگر مانند داروهای ضد افسردگی، در نهایت باعث خشکی دهان می شوند. نمونه هایی از داروهای تجویزی که می توانند باعث ایجاد طعم فلزی دارو داخل دهان شوند عبارتند از:

  • مترونیدازول Metronidazole، بیاکسین Biaxin یا تتراسایکلین tetracycline که آنتی بیوتیک هستند.
  • آلوپورینول Allopurinol، که یکی از داروهای نقرس است.
  • کاپتوپریل Captopril و سایر داروهای فشار خون.
  • لیتیوم Lithium و دیگر داروهای تجویزی روانپزشکی.
  • متازولامید Methazolamide – داروی گلوکوم یا آب سیاه (افزایش فشار داخل کره چشم که باعث سفتی کره چشم و کوری می شود).
  • متفورمین Metformin – دیابت را درمان می کند.
  • داروی پوکی استخوان.

خشکی دهان فقط در حس چشایی اختلال ایجاد نمی کند. این عارضه احتمال بروز عفونت داخل دهان را نیز افزایش می دهد.

عفونت ها

سینوس ها، سرماخوردگی و سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مقصرهای اصلی تغییر حس چشایی هستند. برخی از علائم آنها شامل گلو درد، گرفتگی یا آبریزش بینی یا سرفه هستند. تنها راه درمان، کاهش عفونت ها با استفاده از اقدامات متداولی مانند استراحت کافی و نوشیدن مایعات زیاد است. با از بین رفتن عفونت، طعم فلز به صورت خودکار فروکش خواهد کرد.

درمان سرطان

درمان های سرطان مانند پرتو درمانی و شیمی درمانی نیز می توانند باعث ایجاد طعم فلزی داخل دهان شوند که گاهی اوقات به صورت تلخی ظاهر می شود. علت این است که فرایندهای درمانی می توانند بدن را در معرض مواد شیمیایی قرار دهند که اثر بخشی ارتباطی نورون ها، جوانه های چشایی و مغز را تغییر می دهند. طعم تلخ فلزی داخل دهان، که تحت عنوان دهان شیمی درمانی نیز شناخته می شود، بعد از توقف درمان از بین می رود.

برخی از مطالعات حاکی از این هستند که ویتامین D و روی می توانند از شدت آن کاهش دهند، اما قطعی نیستند. افزودن افزودنی های ترش مانند لیمو یا سرکه به رژیم غذایی، مصرف غذاهای سرد و استفاده از شیرین کننده ها یا گیاهان، نیز با پوشش دادن بهتر مزه فلز، می توانند به رفع مشکل کمک کنند.

آلرژی ها

اگر طعم فلز را فقط بعد از خوردن غذاهای خاص تجربه می کنید، ممکن است یک واکنش آلرژیک باشد. اکثر افراد به صدف و آجیل های درختی آلرژی دارند، اما هرگز متوجه آن نمی شوند. تغییر در حس چشایی می تواند نشانه اولیه آنافیلاکسی باشد؛ بنابراین، قرار گرفتن سریع تحت درمان بسیار مهم است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آفت دهان و روش درمان آن

در صورتی که به واکنش آلرژی غذایی مشکوک هستید با پزشک خود تماس بگیرید. آنها اقدامات لازم را به شما خواهند گفت که انجام آنها از بدتر شدن مشکل جلوگیری خواهد کرد.

مزه فلز داخل دهان

مزه فلز داخل دهان

بارداری

بارداری تغییرات زیادی را در بدن بوجود می آورد، از جمله تفاوت در حس چشایی و بویایی. بنابراین، داشتن مزه فلز داخل دهان بسیار شایع است. این دوره معمولاً با تغییرات هورمونی همراه است. در حالی که برخی از زنان تمایل شدیدی (ویار) به خوردن مواد غذایی مانند خیار شور یا بستنی پیدا می کنند، برخی از آنها حس بویایی بهتری پیدا می کنند و برخی دیگر تفاوت در طعم ها را تجربه می کنند. این شرایط که تحت عنوان دیسگوسیا dysgeusia (اختلال در حس چشایی) شناخته می شود، در سه ماهه اول بارداری شدیدتر است. به این معنا که با پیشرفت بارداری ممکن است طعم فلزی کاهش یابد و پس از زایمان به طور کامل از بین برود.

زوال عقل Dementia

ناهنجاری های چشایی ناشی از زوال عقل با مواردی که به دلیل سن معمولی رخ می دهند متفاوت هستند. سیستم عصبی مرکزی با بقیه بدن ارتباط برقرار می کند و نحوه رفتار حواس مختلف را تسهیل می کند. تغییرات در سیستم عصبی مرکزی ناشی از اختلالات یا صدمات، پیام های سیستم عصبی را تحریف می کند. به عنوان مثال، هنگامی که اعصاب در بخش مغز که مسئول تشخیص طعم هستند، پیام صحیحی را به جوانه های چشایی ارسال نمی کنند، تحریف پیام ارسالی می تواند به صورت طعم فلزی داخل دهان شما ظاهر شود.

مزه فلز داخل دهان

مزه فلز داخل دهان

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

برخی از مواد شیمیایی مانند سرب و جیوه برای بدن خطرناک هستند و همچنین می توانند باعث تغییر در حس چشایی داخل دهان شوند. اجتناب از قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی بهترین راه برای مقابله با آنها و محافظت از بدن شما است.

سرب برای افراد بزرگسال و کودکان به یک اندازه مضر است، اما به راحتی در محیط اطراف وجود دارد. این ماده عمدتاً در ساختمان هایی یافت می شود که رنگ آنها بر پایه سرب است، اما در ساختمان های قدیمی با گرد و غبار آلوده به سرب نیز شایع است. در نتیجه، کودکانی که در اطراف یا داخل چنین سازه هایی زندگی می کنند، بیشتر در معرض خطر قرار گرفتن در معرض آن هستند. افراد بزرگسالی که تعمیرات انجام می دهند یا به طور منظم با باتری ها سر و کار دارند نیز آسیب پذیرتر هستند. سرب همچنین می تواند هوا، آب و خاک را آلوده کند و خطر مسمومیت مشابهی را به همراه داشته باشد.

جیوه در محصولاتی مانند دماسنج در دور و اطراف خانه ها وجود دارد. در بیشتر موارد، این ماده از طریق وسایل منزل، از محل های صنعتی به مناطق مسکونی منتقل می شود. قرار گرفتن در معرض این ماده هم به صورت طولانی مدت و هم کوتاه مدت، خطرناک است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا دریافت فوری ایمپلنت های دندانی امکان پذیر است؟

حذف عنصر آلوده از محیط اطراف، اولین خط دفاعی است. با این حال، در صورت بروز علائم قرار گرفتن در معرض آنها، باید با یک پزشک متخصص نیز مشورت کنید.

مزه عجیب داخل دهان و کووید ۱۹

اکثر افرادی که از کووید ۱۹ جان سالم به در برده اند، از دست دادن حس بویایی و چشایی را گزارش کرده اند، که بسیاری از متخصصان را بر آن داشته تا توافق کنند که اینها برخی از عوارض جانبی هستند. در برخی از بازماندگان، تغییر حس چشایی به صورت مزه فلز مشاهده شده است، که منجر به مطرح شدن این پرسش می شود که آیا کووید ۱۹ طعم بدی در دهان شما باقی می گذارد؟

در شرایط عادی، طعم فلز پس از رسیدگی به شرایط زمینه ای از بین می رود. با کووید ۱۹، پس از بهبودی از ویروس، این طعم همچنان باقی می ماند. پس از ناپدید شدن سایر علائم، این عارضه می تواند هفته ها یا ماه ها ادامه یابد.

چگونه از طعم فلزی داخل دهان خلاص شویم؟

نامطبوع بودن طعم فلزی می تواند روحیه شما را خراب کند و شما را از لذت بردن از غذا باز دارد. بنابراین، قابل درک است که بخواهید در اسرع وقت مشکل را حل کنید تا حواس طبیعی خود را بازیابید. قبل از اینکه یاد بگیرید چگونه طعم فلزی را از دهان خود از بین ببرید، علت آن را پیدا کنید. این دو تفاوت زیادی دارند.

بنابراین، چگونه می توان از شر طعم فلزی داخل دهان خلاص شد؟ علت مشکل، گزینه درمانی را تعیین می کند. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ممکن است به درمان توسط یک پزشک متخصص نیاز داشته باشد- در غیر این صورت، خود به خود برطرف می شود. به عنوان مثال، طعم فلز ناشی از داروهای تجویزی یا بارداری، بعد از قطع مصرف آنها یا زایمان از بین می رود.

وقتی صحبت از این به میان می آید که چه چیزی به کاهش طعم فلز از داخل دهان کمک می کند؟ روش های زیر می توانند مفید باشند:

  • عفونت های دندان را در اسرع وقت درمان کنید.
  • حداقل دو مرتبه در روز دندان ها از جمله زبان را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. این کارها از پوسیدگی و عفونت دندان نیز جلوگیری می کنند.
  • برای جلوگیری از خشکی دهان آب زیادی بنوشید. همچنین می توانید از آدامس های فاقد قند برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید.
  • از استفاده از ظروف فلزی خودداری کنید زیرا می توانند طعم فلز را تشدید کنند. به جای آن از وسایل سرامیکی یا پلاستیکی استفاده کنید.
  • گیاهان و ادویه ها را در وعده های غذایی خود بگنجانید. همچنین می توانید وعده های غذایی خود را با شراب یا آبمیوه مزه دار کنید. مرکبات، لیمو یا آب لیموترش می توانند طعم را پنهان کنند.
  • قبل از غذا دهان خود را با محلول جوش شیرین و آب گرم بشویید. جوش شیرین سطح pH دهان را متعادل می کند و اسید و طعم تلخ را خنثی می کند.
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code